Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.310.9

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 grudnia 2009 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR

(2009/C 310/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2009 r.)

WSTĘP

1. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało ustanowione w lutym 2007 r.(1) w celu kierowania działaniami w ramach projektu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research - Program badań w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w kontekście jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej). Siedziba Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR znajduje się w Brukseli.

2. Celem projektu SESAR jest modernizacja zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w Europie. Projekt obejmuje trzy fazy:

a) rozpoczętą w 2005 r. "fazę planowania", prowadzoną przez Europejską Organizację do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), współfinansowaną z budżetu Wspólnoty w ramach programu Transeuropejskich Sieci Transportowych. Rezultatem tej fazy jest powstanie centralnego planu zarządzania ruchem lotniczym w Europie, który określa plany dotyczące zawartości, opracowania i rozmieszczenia systemu ATM nowej generacji;

b) "fazę opracowania" (w latach 2008-2013), prowadzoną przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (zob. również tabela), która ma prowadzić do powstania nowych systemów technologicznych, urządzeń i procedur operacyjnych określonych w centralnym planie zarządzania ruchem lotniczym w Europie;

c) "fazę rozmieszczenia" (w latach 2014-2020), która ma być prowadzona przez przemysł i zainteresowane podmioty, obejmującą utworzenie i wdrażanie na dużą skalę nowej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym.

3. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało zaplanowane jako partnerstwo publiczno-prywatne. Członkami założycielami są Wspólnota Europejska, reprezentowana przez Komisję Europejską, oraz Eurocontrol, reprezentowany przez swoją agencję. W odpowiedzi na zaproszenie do wyrażenia zainteresowania kandydatami na członków Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR zostało piętnaście publicznych i prywatnych przedsiębiorstw z branży żeglugi powietrznej. Wśród nich znajdują się instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, przemysł aerokosmiczny i producenci urządzeń naziemnych, producenci samolotów, władze lotnisk oraz producenci wyposażenia pokładowego.

4. Budżet przeznaczony na fazę opracowania projektu SESAR wynosi 2,1 mld euro i ma być w równych częściach zapewniony przez Wspólnotę, Eurocontrol oraz uczestniczących w projekcie partnerów publicznych i prywatnych. Wkład Wspólnoty finansowany jest z Siódmego programu ramowego w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz z programu transeuropejskich sieci transportowych. Około 90 % finansowania pochodzącego z Eurocontrol i od innych partnerów będzie miało formę wkładu rzeczowego.

5. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR rozpoczęło samodzielną działalność dnia 10 sierpnia 2007 r.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(2) Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(3) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(4) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5).
Zadania dyrektora
8. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR(6), na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzeniem ostatecznego sprawozdania finansowego, które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
10. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(8) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
11. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
12. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
13. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z jego regulaminem finansowym.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
14. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

15. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Nieprzestrzeganie budżetowej zasady jednoroczności

16. Ramowe rozporządzenie finansowe stanowi, że środki przewidziane w budżecie zatwierdzane są na jeden rok budżetowy, który trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia. W statucie Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR potwierdza się, że rok budżetowy odpowiada rokowi kalendarzowemu.

17. Jednakże art. 5 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR stanowi, że pierwszy okres sprawozdawczy rozpoczyna się w chwili podjęcia przez nie samodzielnej działalności w 2007 r. i kończy dnia 31 grudnia 2008 r. W kwietniu 2008 r. Zarząd przyjął budżet ostateczny obejmujący okres od sierpnia 2007 r. do grudnia 2008 r. Decyzję tę podjęto z naruszeniem zasady jednoroczności ustalonej w ramowym rozporządzeniu finansowym oraz w statucie Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR.

Wykonanie budżetu

18. Budżet ostateczny przyjęty przez Zarząd w kwietniu 2008 r. obejmował środki na zobowiązania w wysokości 1.436 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 38 mln euro. Ze względu na to, że do końca 2008 r. rozpoczęło się niewiele działań projektowych, budżet okazał się wysoce nierealistyczny. Świadczy o tym wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności w wysokości odpowiednio 1 % i 17 %.

19. Podczas gdy stopień wykorzystania środków na płatności był bardzo niski, dochody za ten rok wyniosły 124,2 mln euro, a depozyty na rachunkach bankowych na koniec roku wyniosły 116 mln euro. Nie przestrzegano budżetowej zasady równowagi.

20. Zgodnie z regulaminem finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR plan zatrudnienia powinien zostać przyjęty przez Zarząd wraz z budżetem. Jednakże nie miało to miejsca w przypadku okresu 2007-2008.

INNE KWESTIE

Systemy kontroli wewnętrznej

21. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR jest na etapie rozpoczynania działalności i do końca 2008 r. nie wdrożyło jeszcze w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji zarządczej. Podstawowe procedury operacyjne nie zostały sformalizowane ani też zatwierdzone przez księgowego, jak przewiduje regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR.

22. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR nie posiada jeszcze systemu finansowego integrującego księgowość ogólną z księgowością budżetową. Wdrożenie pełnego systemu informacji finansowych planowane jest dopiero na koniec 2009 r.

23. Wydział ds. Umów i Zamówień nie opracował jeszcze odpowiednich systemów kontroli wewnętrznej. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR nie opracowało planu ciągłości działania ani polityki ochrony danych.

24. Zgodnie ze swoim regulaminem finansowym Wspólne Przedsięwzięcie SESAR powinno posiadać służbę audytu wewnętrznego, która musi spełniać odpowiednie standardy międzynarodowe. Jednakże do stycznia 2009 r. ten ważny element systemu kontroli wewnętrznej nie został ustanowiony.

25. Przeprowadzone przez Trybunał badanie próby 36 transakcji ujawniło kilka przypadków, w których mechanizmy kontroli wewnętrznej nie działały prawidłowo. Na przykład w sześciu przypadkach Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zaciągnęło zobowiązania budżetowe dopiero po zaciągnięciu zobowiązań prawnych. Ponadto umowy o ubezpieczenie pracowników podpisane zostały bez przeprowadzenia wymaganej procedury przetargowej. W tych przypadkach zobowiązania budżetowe również podejmowano po zaciągnięciu zobowiązań prawnych, natomiast umowy zatwierdzane były przez urzędnika nieposiadającego niezbędnych uprawnień.

Wykazywanie aktywów

26. Wspólne Przedsięwzięcie SESAR jest właścicielem wszystkich rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostały przez nie wytworzone lub zostały mu przekazane z myślą o fazie opracowania projektu SESAR zgodnie z określonymi umowami zawartymi ze swoimi członkami(9).

27. Jednakże Wspólne Przedsięwzięcie SESAR nie opracowało jeszcze metod rachunkowości w zakresie aktywów, w których posiadanie może ono wejść w fazie opracowania projektu. Nie wprowadzono systemu informacji zarządczej umożliwiającego przypisywanie kosztów do określonych pakietów prac lub identyfikowanie źródła finansowania w przypadku kosztów operacyjnych. Utrudnia to odpowiednią wycenę aktywów. Wprawdzie nie miało to wpływu na sprawozdanie za 2008 r., ponieważ działalność operacyjna była ograniczona, jednak wpływ ten będzie znaczny od 2009 r.

Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR

28. Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, przyjęty przez Zarząd w lipcu 2007 r., powinien być zgodny z ramowym rozporządzeniem finansowym organów wspólnotowych. W szczególności należy uzupełnić zapisy dotyczące wykonania budżetu oraz przedstawiania sprawozdania, procedur zamówień publicznych oraz audytu wewnętrznego. Ponadto Wspólne Przedsięwzięcie SESAR nie przyjęło przepisów wykonawczych do swojego regulaminu finansowego.

Opóźniona wpłata wkładów członkowskich

29. Zgodnie ze statutem członkowie założyciele powinni wnieść minimalny wkład początkowy w wysokości 10 mln euro przed upływem jednego roku od powołania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR. Eurocontrol wpłacił swój wkład początkowy dnia 21 sierpnia 2008 r., podczas gdy Wspólne Przedsięwzięcie SESAR powstało dnia 3 marca 2007 r. Komisja wpłaciła wkład Wspólnoty już dnia 1 sierpnia 2007 r.

Roczne sprawozdanie z działalności

30. Na podstawie art. 7 i 16 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR oraz art. 40 ramowego rozporządzenia finansowego dla organów wspólnotowych, dyrektor wykonawczy jest zobowiązany do przygotowania rocznego sprawozdania z działalności. Sprawozdanie to powinno przedstawiać postępy w realizacji projektu SESAR, w szczególności w zakresie harmonogramu, kosztów i wyników. Sprawozdanie to powinno zawierać stosowne informacje dotyczące finansów i zarządzania oraz wykazywać wyniki działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR poprzez odniesienie do ustalonych celów oraz przedstawiać zagrożenia związane z tą działalnością, wykorzystanie przewidzianych zasobów oraz efektywność i skuteczność systemu kontroli wewnętrznej. Najpóźniej do dnia 15 czerwca następnego roku budżetowego Zarząd przesyła władzy budżetowej oraz Trybunałowi Obrachunkowemu analizę i ocenę rocznego sprawozdania urzędnika zatwierdzającego.

31. Roczne sprawozdanie z działalności wpłynęło do Trybunału w maju 2009 r. Sprawozdanie to zawiera informacje dotyczące finansów i działalności, jednak nie spełnia ono wszystkich wymogów wynikających z obowiązujących przepisów. Opis postępów w realizacji projektu nie obejmuje szczegółowej oceny wyników w odniesieniu do ustalonych celów i harmonogramu. Sprawozdanie nie zawiera oceny skuteczności i efektywności systemu kontroli wewnętrznej, jak wymagają tego przepisy ramowego rozporządzenia finansowego.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 22 października 2009 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1), zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. (Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12).

(2) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(3) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(4) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Regulamin finansowy SESAR przyjęty przez Zarząd w dniu 3 lipca 2007 r.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(9) Art. 18 statutu.

Tabela

Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (Bruksela)

Zakres kompetencji wspólnotowych według TraktatuKompetencje Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 219/2007, zmienionym rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/2008ZarządzanieŚrodki udostępnione Wspólnemu Przedsięwzięciu SESAR w latach 2007-2008

Pierwszy rok funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR

Produkty i usługi w latach 2007-2008
Wspólna polityka transportowa

"Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zadecydować, czy, w jakim zakresie i w jakim trybie właściwe przepisy mogą być przyjęte dla transportu morskiego i lotniczego."

(art. 80 Traktatu)

Badania i rozwój technologiczny

"Wspólnota może tworzyć wspólne przedsiębiorstwa lub jakiekolwiek inne struktury niezbędne do skutecznego wykonywania wspólnotowych programów badawczych, rozwoju technologicznego i demonstracyjnych."

(art. 171 Traktatu)

Cele

- Zapewnienie modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym poprzez skoordynowanie i skoncentrowanie wszystkich działań badawczo-rozwojowych z tej dziedziny we Wspólnocie,

- realizacja centralnego planu ATM.

Zadania

- Zarządzanie działaniami badawczo-rozwojowymi i walidacyjnymi projektu SESAR poprzez łączenie funduszy pochodzących z sektora publicznego i prywatnego udostępnianych przez członków przedsięwzięcia oraz z wykorzystaniem zewnętrznych zasobów technicznych, a zwłaszcza doświadczenia i fachowej wiedzy Eurocontrol.

W szczególności:

- organizowanie i koordynowanie fazy opracowania projektu SESAR zgodnie z centralnym planem ATM - będącym rezultatem fazy planowania pod kierunkiem Eurocontrol - poprzez połączenie funduszy sektora publicznego i prywatnego w jednej strukturze oraz zarządzanie nimi w ramach takiej struktury; zapewnienie niezbędnych funduszy dla fazy opracowania projektu SESAR zgodnie z centralnym planem ATM,

- zapewnienie udziału zainteresowanych stron z sektora zarządzania ruchem lotniczym w Europie, a w szczególności: instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, użytkowników przestrzeni powietrznej, stowarzyszeń pracowniczych, portów lotniczych, przemysłu wytwórczego, jak również odpowiednich instytucji naukowych lub środowiska naukowego zajmującego się odnośną dziedziną,

- organizowanie prac technicznych - w zakresie działań badawczo-rozwojowych, walidacji i analiz - które mają być realizowane pod jego nadzorem, unikając przy tym rozdrabniania działań,

- zapewnienie nadzoru nad działaniami związanymi z opracowaniem wspólnych produktów odpowiednio określonych w centralnym planie ATM oraz - w razie potrzeby - ogłaszanie konkretnych przetargów.

1. Zarząd Skład

a) Przedstawiciel każdego z członków Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR;

b) przedstawiciel wojska;

c) przedstawiciel cywilnych użytkowników przestrzeni powietrznej;

d) przedstawiciel instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, wyznaczony przez organizację reprezentującą te instytucje na szczeblu europejskim;

e) przedstawiciel wytwórców sprzętu, wyznaczony przez organizację reprezentującą tych wytwórców na szczeblu europejskim;

f) przedstawiciel portów lotniczych;

g) przedstawiciel podmiotów reprezentujących pracowników sektora zarządzania ruchem lotniczym, wyznaczony przez organizację reprezentującą te podmioty na szczeblu europejskim;

h) przedstawiciel odpowiednich instytucji naukowych lub środowiska naukowego zajmującego się odnośną dziedziną, wyznaczony przez organizację reprezentującą je na szczeblu europejskim.

Zarządowi przewodniczy przedstawiciel Wspólnoty.

Zarząd odpowiada w szczególności za: (zob. rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007):

a) przyjęcie centralnego planu ATM zatwierdzonego przez Radę zgodnie z art. 1 ust. 2 cytowanego rozporządzenia oraz przyjmowanie propozycji jego modyfikowania;

b) udzielanie wytycznych i podejmowanie decyzji niezbędnych do realizacji fazy opracowywania w projekcie SESAR, a także za całościowy nadzór nad jej realizacją;

c) zatwierdzanie planu prac oraz rocznych planów prac Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, a także budżetu rocznego wraz z planem zatrudnienia.

2. Dyrektor wykonawczy

Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji.

3. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy.

4. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na lata 2007-2008

1.560,21 mln euro, w tym wkład Wspólnoty: 10,3 %

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r.

Stanowiska w planie zatrudnienia: 23

Stanowiska obsadzone: 14

Inne stanowiska: (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny): 0

Pracownicy ogółem: 14

Pracownicy oddelegowani przez członków Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR jako wkład rzeczowy: 8

z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 9

- administracyjne: 12

- mieszane: 1

- Ustanowienie struktury Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, w tym zatrudnienie pracowników, przygotowanie procedur, określenie zasad i procesów. Modyfikacja struktury Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR celem dostosowania jej do nowego modelu prawnego wspólnych inicjatyw technologicznych.

- Przygotowanie, negocjowanie, omawianie i uruchomienie procesu członkostwa 15 kandydatów na członków uczestniczących w realizacji około 300 projektów ujętych w 16 pakietach prac.

- Przygotowanie i wstępne ustanowienie struktury zarządzania programem prac.

- Ustanowienie ram współpracy międzynarodowej.

- Uruchomienie działalności operacyjnej (umowa w zakresie wsparcia przemysłowego, inicjatywa AIRE).

- Uruchomienie działań w zakresie komunikacji.

- Liczba procedur zamówień dotyczących różnych działań administracyjnych, technicznych i operacyjnych: 16.

Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA SESAR

Punkt 16

Środek przyjęty przez Zarząd na podstawie art. 5.2 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR (SJU) uwzględniał rozpoczęcie działań i ograniczone wydatki podczas pierwszych miesięcy istnienia SJU.

Punkt 18

SJU odpowiada za fazę opracowywania programu SESAR, która ma trwać do 2016 r. Program ma charakter wieloletni, stąd podczas jego trwania można spodziewać się braku równowagi między przychodami a wydatkami. Ponadto zasoby dostępne na koniec 2008 r. w SJU są konieczne do rozpoczęcia około 200 projektów pod koniec 2009 r. i na początku 2010 r.

Potrzeba zmiany aktu podstawowego SJU oraz dostosowanie ram prawnych SJU do zadań pełnoprawnego organu wspólnotowego miały wpływ na zdolność SJU do rozpoczęcia realizacji Programu przed końcem - jak wstępnie planowano - 2008 r.

Punkty 20-24

Lata 2007-2008 stanowiły okres rozpoczynania działalności SJU i zasoby koncentrowały się na wstępnym ustanowieniu organizacji, a zwłaszcza na sfinalizowaniu umów z kandydatami na członków SJU. Ponadto zmiany wprowadzone przez nowe rozporządzenie Rady zmieniające akt podstawowy SJU pozwolą SJU w trakcie 2009 r. na stopniowe wprowadzanie odpowiedniego systemu zarządzania organizacją w przyszłości.

Odnośnie do systemu finansowego, SJU znajduje się na "liście oczekujących WE" w celu wdrożenia systemów ABAC i SAP, a wewnątrz organizacji pracuje nad systemem zarządzania elementami operacyjnymi programu. Niemniej jednak nie należy oczekiwać, że SJU wdroży zintegrowany system finansowy przez połową 2010 r., co będzie wymagać ze strony SJU zarządzania swoimi zasobami za pomocą dodatkowych środków kontroli.

Punkty 25-26

Do połowy 2010 r. SJU pragnie opracować zasady rachunkowości w celu ujęcia aktywów wynikających z programu. Ponadto przepisy dotyczące sprawozdawczości kosztowej, sprawozdań finansowych itp. są wymienione w wielostronnej umowie ramowej określającej program.

Punkt 27

Regulamin finansowy SJU, oparty na rozporządzeniu ramowym Komisji (WE) nr 2343/2002, został przyjęty przez Zarząd SJU w dniu 28 lipca 2009 r.

Punkt 28

Przyczyny odroczonej płatności pierwotnej składki Eurocontrolu były związane z przyjęciem nowego statutu SJU. Choć zamiar zapłacenia składki przez Eurocontrol był jasno określony, przed sporządzeniem wniosku o płatność SJU musiała ocenić szczegółowy wpływ zmiany aktu podstawowego na status takiej płatności.

Punkty 29-30

SJU przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału. Jak już wspomniano, lata 2007-2008 stanowiły pierwszy rok działań Wspólnego Przedsięwzięcia, który był głównie poświęcony na ustanowienie i organizację partnerstwa publiczno-prywatnego. W związku z tym roczne sprawozdanie z działalności koncentruje się na wynikach tworzenia struktury i pierwszych aspektach finansowych. Od 2009 r. sprawozdanie będzie dotyczyć postępów w realizacji celów programu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.