Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za okres od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r. wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.422.25

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za okres od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r. wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2015/C 422/04)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości

transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących

u podstaw rozliczeń

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Zaproszenia do składania wniosków

Inne kwestie

Ramy prawne

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Nanoelektroniki (zwane dalej "Wspólnym Przedsiębiorstwem ENIAC") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. 1 na okres 10 lat i funkcjonuje autonomicznie od roku 2010. W dniu 27 czerwca 2014 r. wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC 2 połączyły się w celu utworzenia wspólnego przedsięwzięcia "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) 3 . Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL rozpoczęło funkcjonowanie z dniem 27 czerwca 2014 r. i będzie funkcjonować przez 10 lat. W związku z połączeniem niniejsze sprawozdanie obejmuje działalność Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC w okresie budżetowym od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r.
2.
Nadrzędnym celem Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC było opracowanie oraz realizacja programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie nanoelektroniki w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych 4 .
3.
Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC były Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, niektóre z państw członkowskich UE (Belgia, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Niderlandy, Polska, Portugalia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) oraz stowarzyszenie AENEAS występujące jako przedstawiciel przedsiębiorstw i innych podmiotów badawczo-rozwojowych działających w Europie w dziedzinie nanoelektroniki (zwane dalej AENEAS). Inne państwa członkowskie i kraje stowarzyszone, a także każdy inny kraj lub podmiot prawny mogący wnieść znaczący wkład finansowy na rzecz realizacji celów Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC, mogły zostać jego członkami.
4.
Maksymalny wkład UE do Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej w wysokości 450 mln euro był wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego 5 . AENEAS miał wnieść wkład finansowy do kwoty 30 mln euro na pokrycie bieżących kosztów Wspólnego Przedsiębiorstwa. Państwa członkowskie ENIAC miały wnieść wkłady rzeczowe na pokrycie bieżących kosztów (umożliwiając realizację projektów) oraz wnoszą wkłady finansowe w kwocie co najmniej 1,8 razy większej od wkładu Unii Europejskiej. Organizacje uczestniczące w projektach badawczych również miały wnosić wkłady rzeczowe, których wartość musiała być co najmniej równa sumie wkładów Komisji i państw członkowskich.

INFORMACJE POTWIERDZAJĄCE POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

5.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za okres od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 8 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Wspólnego Przedsiębiorstwa we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa za okres od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień
26 czerwca 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia okres, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
12. Kluczowym narzędziem 11 służącym do oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń jest strategia kontroli ex post 12 wspólnego przedsiębiorstwa, która została przyjęta w dniu 18 listopada 2010 r. decyzją Rady Zarządzającej. Płatności, których dokonano w 2014 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 14,2 mln euro, co stanowi 79 % całkowitych płatności.
13. Kontrolę zestawień poniesionych wydatków projektowych powierzono KOF, jednak zawarte z KOF umowy administracyjne nie zawierają praktycznych ustaleń dotyczących kontroli ex post.
14. Wspólne Przedsiębiorstwo otrzymało od KOF sprawozdania z kontroli obejmujące około 76 % (stan na kwiecień 2015 r.) kosztów związanych ze zrealizowanymi projektami. Wspólne Przedsiębiorstwo nie dokonało jednak oceny jakości tych kontroli 13 . Trybunał dokonał oceny skontrolowanych strategii, obejmującej sprawozdania z kontroli trzech KOF, wskazującej na to, że metodyka zastosowana przez KOF nie pozwoliła Wspólnemu Przedsiębiorstwu na obliczenie wiarygodnego ważonego poziomu błędu ani poziomu błędu resztowego. W efekcie nie da się stwierdzić, czy kontrole ex post są skuteczne i czy ten kluczowy mechanizm kontroli daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdań.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
15. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 12-14 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 26 czerwca 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
16.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

17.
Pierwotny budżet na 2014 r. obejmował jedynie środki na zobowiązania związane z kosztami bieżącymi w kwocie 2,3 mln euro. Budżet nie obejmuje środków na zobowiązania związanych z działalnością operacyjną, co jest konsekwencją planów połączenia wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS w 2014 r. w celu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL odpowiedzialnego za nabór wniosków w 2014 r. Wskaźnik wykorzystania administracyjnych środków na zobowiązania wyniósł 43 %. Wskaźnik wykonania budżetu był niski, ponieważ połączenie odbyło się w czerwcu, a budżet został przyjęty na cały rok.

Zaproszenia do składania wniosków

18.
Do chwili połączenia zobowiązania zaciągnięto na całość kwoty przewidzianej do wykorzystania w ramach zaproszeń do składania wniosków.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

19.
Nowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 14 zostało przyjęte w dniu 25 października 2012 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2013 r. 15 . Jednak model rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o którym mowa w art. 209 nowego rozporządzenia finansowego 16 , wszedł w życie dopiero z dniem 8 lutego 2014 r. Z powodu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL z połączenia wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa nie wprowadzono żadnych zmian.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego,
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC.

Kompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa

(rozporządzenie Rady (WE) nr 72/ 2008)

Cele

Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej na rzecz badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) oraz tematu "Technologie informacyjne i komunikacyjne" programu szczegółowego "Współpraca" wdrażającego siódmy program ramowy (2007- 2013) Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. W szczególności Wspólne Przedsiębiorstwo:

- definiuje i realizuje program badań na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji w zakresie nanoelektroniki w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych,

- wspiera realizację działań wymaganych dla realizacji programu badań (działań badawczo-rozwojowych), zwłaszcza poprzez przyznawanie środków finansowych uczestnikom projektów wybranych na podstawie organizowanych na zasadzie konkursu zaproszeń do składania wniosków,

- promuje partnerstwo publiczno-prywatne, mające na celu mobilizację i połączenie wysiłków wspólnotowych, krajowych i prywatnych, aby zwiększyć łączne nakłady na badania i rozwój w dziedzinie nanoelektroniki oraz ułatwić współpracę sektorów publicznego i prywatnego,

- zapewnia skuteczność i trwałość wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie nanoelektroniki,

- zapewnia synergię i koordynację europejskich wysiłków badawczo-rozwojowych w dziedzinie nanoelektroniki, w tym stopniowe włączanie do Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC powiązanych działań w tej dziedzinie, realizowanych obecnie w ramach międzyrządowych struktur badawczo-rozwojowych (EUREKA).

ZarządzanieOrganem zarządzającym Wspólnym Przedsiębiorstwem jest Rada Zarządzająca. Dyrektor Wykonawczy zarządza zespołem wykonawczym. Branża reprezentowana jest w Komitecie Przemysłowo-Badawczym i przez stowarzyszenie AENEAS jako członka założyciela. Komisja, reprezentująca Unię, oraz państwa członkowskie wraz z krajami stowarzyszonymi stanowią Radę Władz Publicznych.
Środki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu w roku 2014Budżet

2 356 000,00 euro na zobowiązania 76 500 250,00 euro na płatności

Zatrudnienie na dzień 26 czerwca 2014 r.

15 stanowisk w planie zatrudnienia (7 pracowników tymczasowych oraz 8 pracowników kontraktowych), z czego obsadzonych 15: 6 pracowników wykonujących zadania operacyjne, 5 pracowników wykonujących zadania administracyjne i 4 - zadania mieszane.

Działalność i usługi w roku 2014Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa ENIAC za 2014 r. na stronie internetowej www.ecsel.eu
Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

13. Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC poczyniło ustalenia z krajowymi organami finansującymi (KOF) w ramach ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE) nr 72/2008 17 , w którym zadanie określenia całkowitych kosztów powierzono KOF, w oparciu o ich umowy o dotację "zgodnie z ich przepisami krajowymi, zwłaszcza w zakresie kryteriów kwalifikowalności oraz innych niezbędnych wymogów finansowych i prawnych". W rozporządzeniu tym nie przyznano wspólnemu przedsiębiorstwu kompetencji do określania zasad dotyczących KOF ani uprawnień do przeprowadzania wśród KOF kontroli na miejscu i audytów. Braki te stwierdzono i naprawiono w rozporządzeniu Rady (UE) nr 561/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, w którym przyznano Wspólnemu Przedsięwzięciu prawo do udzielania dotacji przy ścisłym przestrzeganiu procedur programu "Horyzont 2020".

14. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL potwierdza, że w przeprowadzonych przez nie szeroko zakrojonych ocenach krajowych systemów zapewniania jakości stwierdzono, że mogą one zapewniać odpowiednią ochronę interesów finansowych członków Wspólnego Przedsięwzięcia, jednak - jak zaznacza Trybunał Obrachunkowy - krajowa metodologia nie pozwala na obliczenie ważonego poziomu błędu ani błędu rezydualnego dla projektów uruchomionych w ramach wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC. Choć powyższa trudność techniczna nie skutkuje negatywną opinią Trybunału Obrachunkowego, z konieczności uniemożliwia Trybunałowi potwierdzenie legalności i prawidłowości transakcji bez sformułowania zastrzeżenia.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 21).
2 Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. L 30 z 4.2.2008, s. 52) w celu opracowania oraz realizacji programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych.
3 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
4 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
5 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 47 rozporządzenia (UE) nr 110/2014.
11 Art. 12 rozporządzenia (WE) nr 72/2008 stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo "zapewnia należytą ochronę interesów finansowych swoich członków przez przeprowadzanie lub zlecanie odpowiednich kontroli wewnętrznych i zewnętrznych" oraz że "przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących publiczne środki finansowe od wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC. Kontrole i audyty mogą być przeprowadzane bezpośrednio przez wspólne przedsiębiorstwo ENIAC lub przez państwa członkowskie ENIAC w jego imieniu".
12 Strategia kontroli ex post stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo stara się pozyskać wystarczające informacje dotyczące procedur kontroli ex post stosowanych w państwach członkowskich ENIAC, mając na celu przeprowadzenie oceny krajowych procedur pod względem ich adekwatności na potrzeby uzyskania wystarczającej pewności co do prawidłowości i legalności transakcji związanych z projektami wspólnego przedsiębiorstwa ENIAC.
13 Zgodnie ze strategią kontroli ex post przyjętą przez Radę Zarządzającą ENIAC Wspólne Przedsiębiorstwo przynajmniej raz w roku musi ocenić, czy informacje otrzymane od państw członkowskich ENIAC oferują wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
15 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014.
17 Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.