(2014/C 452/05)(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Wykonanie budżetu
Zaproszenia do składania wniosków
Inne kwestie
Ramy prawne
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Konfikt interesów
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu
Zaproszenia do składania wniosków
INNE KWESTIE
Ramy prawne
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Konfikt interesów
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 38).
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
3 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem europejskiej przestrzeni badawczej.
4 Zgodnie z art. 11 ust. 4 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 73/2008 ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo wkłady rzeczowe oznaczają wkłady niepieniężne firm farmaceutycznych działających na podstawie badań naukowych i będących członkami EFPIA, w postaci zasobów takich, jak pracownicy, sprzęt, materiały eksploatacyjne itp. Wkład pochodzący od podmiotów prowadzących badania odpowiada przynajmniej wkładowi finansowemu Unii.
5 Zgodnie z art. 11 ust. 5 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 73/2008 firmy farmaceutyczne działające na podstawie badań naukowych, uczestniczące w IMI i będące członkami EFPIA, nie są uprawnione do otrzymywania od wspólnego przedsiębiorstwa IMI wsparcia dla żadnego rodzaju działań.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
11 Art. 12 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo stanowi: "Wspólne przedsiębiorstwo IMI przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u uczestników działań badawczych finansowanych przez wspólne przedsiębiorstwo IMI". Kontrole ex post mogą doprowadzić do wykrycia zadeklarowanych przez beneficjentów wydatków niekwalifikowalnych, które w takim przypadku podlegają procedurom odzyskania środków.
12 Poziom błędu ustalony w wyniku 56 zakończonych kontroli pierwszej reprezentatywnej próby transakcji wynosił 5,8 % (zob. pkt 13 specjalnego sprawozdania rocznego Trybunału za 2012 r., Dz.U. C 369 z 17.12.2013, s. 25).
13 W zakresie wydatków administracyjnych dostępne na 2013 r. środki wynosiły 8,4 mln euro. Wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 85 % w przypadku środków na zobowiązania (7 mln euro) i 70 % w przypadku środków na płatności (6 mln euro).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
15 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
16 W sprawozdaniu końcowym z dnia 30 stycznia 2014 r. zawarto następujące zalecenia, w kontekście ciągłego dążenia IMI do "dalszej poprawy skuteczności i wydajności mechanizmów służących do monitorowania projektów i przekazywania danych sprawozdawczych na temat wyników operacyjnych": a) dokonać przeglądu koncepcji celów i kluczowych wskaźników wykonania zadań oraz sprawozdawczości w tym zakresie; b) wzmocnić monitorowanie projektów i udoskonalić systemy informatyczne w celu zapewnienia lepszej sprawozdawczości. Przedstawiony przez wspólne przedsiębiorstwo IMI plan działań w celu realizacji tych zaleceń w trakcie roku 2014 został zaakceptowany i uznany za adekwatny przez Służbę Audytu Wewnętrznego w dniu 24 lutego 2014 r.
17 W sprawozdaniu końcowym z dnia 22 listopada 2013 r. odnotowano potrzebę opracowania bardziej formalnych instrukcji dotyczących procesów zarządzania projektami oraz kontroli zmian w ramach umów, w celu złagodzenia zagrożeń związanych z zarządzaniem projektami. Zalecenie to zostało wykonane przez wspólne przedsiębiorstwo IMI w styczniu 2014 r.
18 W sprawozdaniu końcowym z dnia 22 listopada 2013 r. odnotowano potrzebę sformalizowania polityki bezpieczeństwa informatycznego oraz uwzględnienia szczegółowych procedur i mechanizmów kontrolnych w zawieranych w przyszłości umowach z podmiotami świadczącymi usługi informatyczne.
19 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
20 Common Research Data Warehouse.
21 Zob. uwaga dotycząca uwzględnienia wyników uzyskanych w ramach projektów badawczych w systemie komunikacji i upowszechniania prowadzonym przez Komisję, zawarta w rocznym sprawozdaniu z postępu prac z 2012 r. przedstawionym przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat działalności wspólnych przedsiębiorstw w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych (SWD(2013) 539 final).
22 Wkłady rzeczowe są to koszty kwalifikowalne ponoszone przez podmioty prawne biorące udział w działaniach badawczych, których to kosztów nie zwraca wspólne przedsięwzięcie (zob. też przypis 4).
23 W jednym przypadku kontrolerzy stwierdzili błędy o charakterze systematycznym, prowadzące do znacznego wzrostu (1 mln euro) dopuszczalnej kwoty, jaka może być zadeklarowana przez podmiot zrzeszony w EFPIA. W rezultacie zaktualizowano certyfikat dotyczący metod wyceny wkładów rzeczowych i ponownie przedstawiono go wspólnemu przedsiębiorstwu IMI do zatwierdzenia. U pozostałych dwóch podmiotów kontrolerzy stwierdzili pojedyncze błędy, nie posiadające charakteru systematycznego i mające niewielki wpływ na łączną wartość deklarowanych wkładów. Wszystkie ustalenia zostały przyjęte przez wszystkie trzy podmioty.