(2014/C 452/03)(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2014 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Wykonanie budżetu
Uwagi dotyczące kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez wspólne przedsiębiorstwo systemach nadzoru i kontroli
Inne kwestie
Ramy prawne
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Konfikt interesów
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘBIORSTWO SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Konfikt interesów
Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję 23
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 21 października 2014 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
| Prezes |
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz. U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsiębiorstwa.
3 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
9 Kontrolerzy odnotowują, że w pierwotnie przyjętym budżecie na 2013 r. i w pierwszym budżecie korygującym na ten rok wartość w tytule IV jest nieprawidłowa i że została ona skorygowana w drugim budżecie korygującym na rok 2013, który został przyjęty w dniu 10 listopada 2013 r. Nie miało to wpływu na wykonanie budżetu.
10 Zaproszenie do składania wniosków SP1-JTI-CS-2013-01 zostało ogłoszone w dniu 17 stycznia 2013 r. Procedura oceny zakończyła się w dniu 17 maja 2013 r. Według stanu na grudzień 2013 r. podpisano zaledwie 36 % umów o dotację (14 z 38), a przeciętny czas potrzebny na podpisanie umowy wynosił dziewięć miesięcy od ogłoszenia zaproszenia i pięć miesięcy od zakończenia negocjacji.
11 Art. 5 ust. 1 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 71/2008.
12 Art. 12 ust. 3 załącznika 1 do rozporządzenia Rady (WE) nr 71/2008: "Koszty bieżące wspólnego przedsiębiorstwa »Czyste niebo« są ponoszone w równych częściach, z jednej strony, przez Wspólnotę, która pokrywa 50 % całkowitych kosztów, z drugiej strony, przez resztę członków, którzy pokrywają wkładem pieniężnym pozostałych 50 % kosztów. Koszty bieżące wspólnego przedsiębiorstwa »Czyste niebo« nie przekraczają 3 % ogólnego wkładu pieniężnego i wkładów rzeczowych członków i partnerów, o których mowa w art. 13".
13 W tym wniesione przez członków wkłady, które zostały zatwierdzone lub otrzymane, ale jeszcze nie zatwierdzone, a także wkłady pieniężne w wysokości 10 mln euro na pokrycie kosztów bieżących.
14 System GMT jest specjalistycznym programem do zarządzania informacjami finansowymi dotyczącymi realizacji zawartych z członkami umów o przyznanie dotacji, które stanowią 75 % budżetu operacyjnego.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
17 Główne uwagi zawarte w tym sprawozdaniu dotyczą opóźnień w realizacji programu, niepełnego wykorzystania budżetu oraz trudności wspólnego przedsiębiorstwa z oceną zasobochłonności (roczne dane budżetowe przedstawiane są przez członków ZDT wspólnego przedsiębiorstwa na poziomie pakietu prac, natomiast wspólne przedsiębiorstwo monitoruje realizację działań na poziomie rezultatów).
18 Dwie bardzo istotne uwagi dotyczą konieczności poprawy w zakresie sformalizowania procedury zatwierdzania rezultatów projektów oraz niezbędnych poprawek w skonsolidowanych wytycznych dotyczących zatwierdzania ex ante oraz w listach kontrolnych dotyczących zarządzania dotacjami i jego realizacji finansowej.
19 W sprawozdaniu końcowym z dnia 22 listopada 2013 r. odnotowano potrzebę sformalizowania polityki bezpieczeństwa informatycznego oraz uwzględnienia szczegółowych procedur i mechanizmów kontrolnych w zawieranych w przyszłości umowach z podmiotami świadczącymi usługi informatyczne.
20 Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
21 Art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) zobowiązuje Komisję do ciągłego i systematycznego monitorowania wdrażania siódmego programu ramowego i jego programów szczegółowych oraz do regularnego składania sprawozdań na temat wyników monitorowania oraz do upowszechniania tych wyników.
22 Zob. uwaga dotycząca uwzględnienia wyników uzyskanych w ramach projektów badawczych w systemie komunikacji i upowszechniania prowadzonym przez Komisję, zawarta w rocznym sprawozdaniu z postępu prac z 2012 r. przedstawionym przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat działalności wspólnych przedsiębiorstw w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych (SWD (2013) 539 final).
23 Druga ocena śródokresowa wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" z października 2013 r.
24 GAP oznacza "Umowa o dotację dla partnerów" - co najmniej 200 mln euro jest przeznaczone na działania partnerów za pośrednictwem zaproszeń do składania wniosków w ramach programu Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo"; GAM oznacza "Umowę o dotację dla członków" - maksymalnie 600 mln euro jest przeznaczone dla członków działań badawczych Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo".
25 Wspólne Przedsiębiorstwo wprowadziło system, zgodnie z którym zawsze, gdy zatwierdzony zostanie wkład pieniężny UE, przemysł zapewnia powiązane 50 % wkładu rzeczowego.