Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.342.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 grudnia 2010 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2010/C 342/02)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2010 r.)

WPROWADZENIE

1. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo", z siedzibą w Brukseli, zostało ustanowione w grudniu 2007 r.(1) na okres do dnia 31 grudnia 2017 r.

2. Zadaniem Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" jest przyspieszenie opracowania, walidacji i demonstracji w UE czystych technologii transportu lotniczego w celu ich jak najszybszego zastosowania (zob. tabela).

3. Koordynowane przez Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" działania badawcze podzielono na sześć obszarów techniki, zwanych inaczej "zintegrowanymi demonstratorami technologii" (ZDT).

4. Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" są: Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję jako przedstawiciela publicznego, oraz partnerzy przemysłowi jako liderzy ZDT i członkowie stowarzyszeni z poszczególnymi ZDT.

5. Maksymalny wkład UE do Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" na pokrycie kosztów bieżących i działalności badawczej w wysokości 800 mln euro jest wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych. Inni członkowie Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" wnoszą środki równe co najmniej wkładowi Unii, wliczając w to wkłady rzeczowe.

6. Wspólne Przedsiębiorstwo rozpoczęło autonomiczną działalność dnia 16 listopada 2009 r.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(2) Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" obejmujące "sprawozdanie finansowe"(3) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(4) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
8. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5).
Zadania dyrektora
9. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo"(6), na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
10. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
11. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
12. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
13. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
14. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Wspólnego Przedsiębiorstwa na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z jego regulaminem finansowym.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
15. W opinii Trybunału skontrolowane transakcje leżące u podstaw rozliczeń za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

16. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

17. Przyjęcie, struktura i prezentacja zatwierdzonego budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" na 2009 r. były niezgodne z rozporządzeniem Rady ustanawiającym Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" oraz z jego regulaminem finansowym. Budżet jest niezgodny z zasadą równowagi i nie zawiera wszystkich wymaganych elementów (np. planu zatrudnienia).

18. Ostateczny budżet zawierał środki na zobowiązania w wysokości 91 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 60 mln euro. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 98 %, a wskaźnik wykorzystania środków na płatności poniżej 1 %. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" podpisało umowy na kwotę 70,6 mln euro w grudniu 2009 r., jednak płatności prefinansowania w wysokości 56,5 mln euro można było dokonać dopiero w styczniu 2010 r.

19. Działania badawcze prefinansowane w 2008 r. w imieniu Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" przez Komisję nie zostały w pełni wykonane w 2009 r. W związku z opóźnieniami w realizacji projektów wykorzystano jedynie 8,7 mln euro, czyli 65 % kwoty prefinansowania w wysokości 13,6 mln euro. Dlatego też na koniec 2009 r. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" odnotowało potencjalnie odzyskiwalną kwotę w wysokości 4,9 mln euro.

Prezentacja sprawozdania finansowego: wkłady członków

20. Trybunał odnotowuje, że działania wspólnych przedsiębiorstw UE są finansowane z wkładów członków, a wspólne

przedsiębiorstwa nie mają kapitału jako takiego. Trybunał zalecił wyraźne przedstawienie tej szczególnej cechy wspólnych przedsiębiorstw w sprawozdaniu finansowym.

21. Trybunał przyjmuje zatem z zadowoleniem fakt, że zgodnie z zasadą rachunkowości UE nr 1 (rachunkowość grupowa) wkłady członków wykazuje się po stronie aktywów netto w bilansie wspólnych przedsięwzięć i że dodatkowe informacje dotyczące charakteru wkładów znajdują się w uwagach do sprawozdania.

22. Trybunał uważa, że należy w jak największym stopniu zharmonizować sprawozdania finansowe wspólnych przedsiębiorstw i odnotowuje zamiar wydania przez Komisję szczegółowych wytycznych dla wspólnych przedsiębiorstw w tej kwestii.

INNE KWESTIE

Systemy kontroli wewnętrznej

23. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" znajduje się w fazie rozruchu i opracowało procedury w stosownych obszarach zarządzania, takich jak przepływ środków finansowych oraz udzielanie zamówień. Jednakże, jak wykazano w wyniku ustaleń Trybunału, te procedury kontroli wewnętrznej wymagają dopracowania, aby spełnić wymogi skutecznej i wydajnej kontroli wewnętrznej, określone w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo".

24. Na koniec 2009 r. podstawowe procedury operacyjne nie były jeszcze sformalizowane ani też zatwierdzone przez księgowego, czego wymaga regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo".

25. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" wykorzystuje narzędzia informatyczne Komisji do zarządzania finansami, które to narzędzia można uznać za solidne. Jednakże aby zagwarantować ciągłość działania, należy dopracować procesy i zasady w zakresie technologii informatycznych.

26. Nie stosowano odpowiednio procedury dotyczącej wniosku o płatność wkładów Komisji, ustanowionej w regulaminie finansowym Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" oraz w ogólnej umowie z Komisją. Trybunał zbadał pięć nakazów odzyskania środków i stwierdził, że we wszystkich przypadkach nakazowi odzyskania środków nie towarzyszyła wymagana prognoza przepływów pieniężnych.

Jednostka audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

27. Podobnie jak stwierdzono w opiniach nr 4/2008 w sprawie regulaminu finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz nr 2/2010 w sprawie przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, Trybunał uważa, że należy doprecyzować obecne zapisy w statucie Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" dotyczące roli audytora wewnętrznego Komisji.

28. Artykuł 11 tego statutu stanowi, że funkcje wewnętrznego audytora Komisji są wykonywane w ramach działań Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo". W opinii Trybunału takie rozwiązanie jest odpowiednie w przypadku jednostki audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo", lecz nie w przypadku audytora wewnętrznego Komisji, którego obowiązki związane są z całym ogólnym budżetem UE.

Brak umowy z państwem przyjmującym

29. Zgodnie z rozporządzeniem Rady z grudnia 2007 r. ustanawiającym Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo", pomiędzy Wspólnym Przedsiębiorstwem "Czyste niebo" a Belgią powinna zostać zawarta umowa dotycząca lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, które Belgia, jako państwo przyjmujące, ma zapewnić Wspólnemu Przedsiębiorstwu "Czyste niebo". Do dnia kontroli taka umowa nie została podpisana.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Morten LEVYSOHN, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2010 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).

(2) Do sprawozdania tego powinno być dołączone sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(3) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(4) Sprawozdanie z wykonania budżetu powinno obejmować rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" przyjęty decyzją Rady Zarządzającej z dnia 7 listopada 2008 r.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez organy UE sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w takiej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo".

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

Tabela

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Bruksela)

Zakres kompetencji Unii według TraktatuKompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 71/2008ZarządzanieŚrodki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu "Czyste niebo" w 2009 r.Główne osiągnięcia w 2009 r.
Artykuły 187 i 188

Traktatu

o funkcjonowaniu Unii

Europejskiej.

Decyzja nr

1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego przewiduje wkład Unii w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 TFUE.

Cele

a) Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" przyczynia się do realizacji programu ramowego,

w szczególności tematu siódmego "Transport (w tym aeronautyka)" szczegółowego programu "Współpraca";

b) przyspieszenie opracowania, walidacji

i demonstracji w UE czystych technologii transportu lotniczego w celu ich jak najszybszego zastosowania;

c) zapewnienie spójnego wdrażania europejskich wysiłków badawczych w dziedzinie transportu lotniczego mających na celu poprawę ochrony

środowiska;

d) stworzenie wybitnie innowacyjnego systemu transportu lotniczego

w oparciu o integrację zaawansowanych technologii i modele demonstracyjne w rzeczywistej skali w celu zmniejszenia oddziaływania transportu lotniczego na środowisko poprzez znaczne zmniejszenie hałasu i emisji gazów oraz obniżenie zużycia paliwa przez statki powietrzne;

e) przyspieszanie tworzenia nowej wiedzy, innowacji i wykorzystywania wyników badań

w objętych przedsiębiorstwem technologiach i w pełni zintegrowanym systemie systemów, we właściwym środowisku roboczym, a w rezultacie wzmacnianie konkurencyjności przemysłu.

Zadania

a) Połączenie prac nad szeregiem ZDT

z położeniem nacisku na innowacyjne technologie i opracowanie modeli demonstracyjnych w rzeczywistej skali;

b) skoncentrowanie wysiłków podejmowanych w ramach ZDT na osiągnięciu głównych zakładanych wyników, które pomogą Europie w realizacji celów w zakresie środowiska

i konkurencyjności;

c) usprawnienie procesu weryfikacji technologicznej w celu zidentyfikowania

i usunięcia przeszkód na drodze do przyszłej penetracji rynku;

d) połączenie różnorodnych wymagań użytkowników, aby skierować inwestycje badawczo-rozwojowe w stronę sprawnych i poszukiwanych na rynku rozwiązań;

e) realizacja niezbędnych prac badawczo-rozwojowych, w razie potrzeby poprzez przyznanie dotacji

w następstwie zaproszeń do składania wniosków;

f) przyznawanie dotacji na wsparcie badań prowadzonych przez jego członków i przez inne jednostki wybrane w wyniku zaproszeń do składania wniosków zgodnie z otwartymi kryteriami uzgodnionymi przez Radę Zarządzającą;

g) publikowanie informacji dotyczących projektów, w tym nazw podmiotów otrzymujących dotacje i kwot wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" w przeliczeniu na podmioty otrzymujące dotacje;

h) zawieranie umów w sprawie usług lub dostaw, w odpowiednich przypadkach w drodze zaproszeń do składania ofert;

i) mobilizowanie niezbędnych funduszy ze źródeł publicznych i prywatnych;

j) łączność z krajowymi

i międzynarodowymi działaniami prowadzonymi w dziedzinie technicznej, którą zajmuje się Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo", w szczególności ze Wspólnym Przedsiębiorstwem SESAR;

k) informowanie za pomocą okresowych spotkań grupy przedstawicieli państw narodowych i współpraca z ACARE;

l) powiadamianie podmiotów prawnych, które zawarły ze Wspólnym Przedsiębiorstwem "Czyste niebo" umowę o dotację, o możliwościach zaciągnięcia pożyczki w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a w szczególności o mechanizmie finansowania opartym na podziale ryzyka utworzonym na mocy siódmego programu ramowego;

m) pobudzanie MŚP do uczestnictwa w jego działaniach zgodnie z celami siódmego programu ramowego w zakresie badań; w tym względzie Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" ustala odpowiednie cele liczbowe zgodnie z celami zawartymi w siódmym programie ramowym;

n) rozwijanie bliskiej współpracy i zapewnianie koordynacji z powiązanymi działaniami europejskimi (w szczególności programem ramowym), krajowymi i ponadnarodowymi.

1. Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest organem zarządzającym Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo".

2. Komitety sterujące ds. ZDT

Rada Zarządzająca ustanawia komitety sterujące ds. ZDT dla każdego z sześciu ZDT. Ustanawia się następujące ZDT:

a) inteligentny stałopłat;

b) proekologiczny samolot regionalny;

c) proekologiczny wiropłat;

d) systemy proekologicznej eksploatacji;

e) proekologiczny i trwały silnik;

f) ekoprojekt.

3. Grupa przedstawicieli państwa narodowego

Grupa przedstawicieli państwa narodowego składa się z jednego przedstawiciela każdego państwa członkowskiego i każdego innego kraju będącego członkiem stowarzyszonym z programem ramowym. Wybiera przewodniczącego spośród swoich członków.

4. Forum ogólne

Forum ogólne jest organem doradczym Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo". W jego skład wchodzą przedstawiciele:

a) wszystkich członków Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo";

b) wszystkich partnerów.

5. Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem "Czyste niebo" i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą Zarządzającą.

6. Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

7. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Budżet

95,23 mln euro, z czego 91 mln euro pochodzi z wkładu z budżetu UE; 3,39 mln euro wkładu pieniężnego oraz 91,84 mln euro wkładu rzeczowego przewidzianego ze strony sektora prywatnego

Zatrudnienie na

dzień

31 grudnia 2009 r.

18 stanowisk w planie zatrudnienia, z czego 10 obsadzonych według stanu na dzień 31 grudnia 2009 r. (w tym 1 pracownik kontraktowy).

Pracownicy ogółem: 10

z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 2

- administracyjne

i pomocnicze: 4

- mieszane: 4

Osiągnięcia operacyjne:

- inteligentny stałopłat: wybór stoiska do prób w locie modelu demonstracyjnego wysokich prędkości oraz dla dwuprzepływowego silnika ze śmigłem przeciwbieżnym,

- proekologiczny samolot regionalny: określenie głównych wymogów dla struktur podstawowych, przegląd obiecujących technologii konfiguracji niskohałasowej,

- proekologiczny wiropłat: określenie śmigła odniesienia dla innowacyjnych łopatek, narzędzia pokładowego zarządzania niskohałasowymi torami lotu,

- proekologiczny i trwały silnik: zakończenie opracowania i badań nad konfiguracją systemu początkowego napędu, wstępny projekt modułów,

- systemy proekologicznej eksploatacji: zapewnienie wszystkich

źródeł danych i szczegółowej specyfikacji dużych statków powietrznych, wybór zarządzania lotem,

- ekoprojekt: sfinalizowanie wymogów dotyczących bardziej ekologicznych materiałów, procesów wytwarzania, struktury długowieczności i końca okresu pracy statków powietrznych; analiza aktualnego stanu wiedzy w celu wybrania ponad 150 kandydatów,

- ogłoszenie pierwszego konkursu i stosowny wybór (57 tematów).

Inne główne osiągnięcia:

- 16 listopada 2009 r. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" osiągnęło niezależność,

- przeprowadzono wspólnie

z czterema innymi wspólnymi inicjatywami technologicznymi procedurę nabycia ostatecznej siedziby Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo".

Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo".

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

Wykonanie budżetu

Punkt 17

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" przyjmuje do wiadomości wymienione słabości dotyczące budżetu i planu zatrudnienia. Sytuacja ta została rozwiązana przez przyjęcie przez nową Radę Zarządzającą decyzji dotyczących tych kwestii, w odniesieniu do budżetu na 2010 r.

Punkt 18

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" przyjmuje do wiadomości niskie wskaźniki wykorzystania środków na płatności w 2009 r., co wynikało z fazy rozruchu Wspólnego Przedsiębiorstwa. Po osiągnięciu pełnego poziomu zatrudnienia w kwietniu 2010 r. Wspólne Przedsiębiorstwo podjęło kroki w kierunku zadowalającego czasowo wykonywania płatności na prefinansowanie od 2010 r.

Punkt 19

Faza rozruchu programu "Czyste niebo" doprowadziła do niskich wskaźników wykonania budżetu. Wspólne Przedsiębiorstwo zajęło się koniecznością poprawy w tym zakresie, ze swoimi partnerami przemysłowymi, i wdraża monitorowanie wykonania budżetu w 2010 r.

Przedstawienie rachunków: wkłady członków

Punkty 20-22

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" będzie w dalszym ciągu dostosowywać się do zharmonizowanego podejścia wszystkich wspólnych przedsiębiorstw i jest otwarte na wszelkie wskazówki w tym zakresie.

Systemy kontroli wewnętrznej

Punkt 23

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" w dalszym ciągu rozwija swoją kontrolę wewnętrzną i wprowadza spójne i wydajne metody pracy, które uwzględniają - przez stosowanie podejścia z zastosowaniem kompleksowych procesów - standardy kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" dotyczące skutecznego zarządzania.

Punkt 24

Księgowa przyjęła do wiadomości uwagi Trybunały dotyczące walidacji podstawowych procesów związanych z działalnością i systemem rachunkowości, a także dodała oświadczenie dotyczące walidacji systemów w świadectwie księgowego do sprawozdania końcowego. Księgowa będzie w 2010 r. w dalszym ciągu nad tym pracować, w miarę rozwoju tych procesów.

Punkt 25

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału i podejmuje kroki w celu poprawy procesów i strategii informatycznych. Aspekty ciągłości działalności są rozwijane we współpracy z innymi wspólnymi przedsiębiorstwami, które korzystają z tej samej infrastruktury informatycznej, co Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo".

Punkt 26

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" będzie dokładać starań, aby przestrzegać procedury określonej w umowie o finansowaniu zawartej z Komisją Europejską w odniesieniu do przyszłych wniosków o płatność. W 2010 r. ustanowiono mechanizm monitorowania prognoz w zakresie przepływu środków.

Jednostka audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Punkty 27-28

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" zajęło się tą kwestią ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji i z DG ds. Badań we wspólnej nocie wydanej w marcu 2010 r. przez dyrektorów wykonawczych Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste niebo" i Wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie leków innowacyjnych.

Brak umowy z państwem przyjmującym

Punkt 29

Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste niebo" w dalszym ciągu prowadzi współpracę w zakresie wdrożenia postanowień umowy z państwem przyjmującym i czeka na wynik kolejnych kroków procedury prowadzącej do podpisania umowy.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.