Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Urzędu.
Dz.U.UE.C.2009.304.159
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Urzędu
(2009/C 304/29)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (zwany dalej Urzędem), z siedzibą w Alicante, został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.(1). Zadaniem Urzędu jest wdrażanie prawa wspólnotowego w zakresie znaków towarowych i wzorów, które zapewnia przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii Europejskiej(2).
2. Budżet Urzędu na 2008 r. wyniósł 318,4 mln euro w porównaniu z 275,6 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Urząd pracowników wyniosła na koniec roku 643 w porównaniu z 647 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Urzędu obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie skierowane jest do Komitetu Budżetowego Urzędu zgodnie z art. 137 rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94. |
Zadania prezesa |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, prezes realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Urzędu, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Prezes odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(8), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(9) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Urzędu na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
INNE KWESTIE
13. Przez ostatnie dwa lata(11) Trybunał wskazywał na konieczność zwrócenia się przez Urząd do Komisji o ustanowienie poziomu opłat, który w większym stopniu odpowiadałby jego rzeczywistym kosztom(12). Skumulowana nadwyżka budżetowa(13) wzrosła z 201 mln euro w 2006 r. do 273 mln euro w 2007 r. oraz do 350 mln euro w 2008 r. Wpływ działań zaplanowanych przez Urząd w celu uniknięcia dalszego wzrostu nadwyżki oraz, w dalszej perspektywie, w celu zbliżenia poziomu wydatków Urzędu do poziomu zasobów, nie może jeszcze zostać oceniony.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(7) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(8) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Urzędu.
(9) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 19 czerwca 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 1 lipca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.oami.europa.eu
(11) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 179 oraz Dz.U. C 309 z 19.12.2007, s. 141.
(12) Art. 134 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.
(13) Przeniesione wyniki budżetowe plus rezerwa zgodnie z art. 16 regulaminu finansowego Urzędu.
Tabela
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Alicante)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Urzędu określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 40/94 | Zarządzanie | Środki udostępnione Urzędowi w 2008 r. (w 2007 r.) | Produkty i usługi w 2008 r. (w 2007 r.) | |
Swobodny przepływ towarów Zakazy lub ograniczenia uzasadnione względami ochrony własności przemysłowej i handlowej nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi. (fragment art. 30 Traktatu) Ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Wspólnoty są zakazane w odniesieniu do obywateli państw członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w państwie Wspólnoty innym niż państwo odbiorcy świadczenia. (fragment art. 49 Traktatu) | Cele Wdrażanie prawa wspólnotowego dotyczącego znaków towarowych i wzorów, zapewniającego przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii Europejskiej. | Zadania - Przyjmowanie i wprowadzanie wniosków o rejestrację, - badanie warunków zgłoszenia do rejestru i zgodności z prawem wspólnotowym, - poszukiwanie w urzędach zajmujących się ochroną własności przemysłowej w państwach członkowskich danych o istnieniu wcześniejszych krajowych znaków towarowych, - publikacja zgłoszeń, - rozpatrywanie ewentualnego sprzeciwu osób trzecich, - rejestracja lub odrzucanie zgłoszeń, - rozpatrywanie wniosków o stwierdzenie wygaśnięcia lub o unieważnienie, - rozpatrywanie odwołań. | 1. Rada Administracyjna Skład - Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego, - jeden przedstawiciel Komisji i zastępcy członków. Zadania - Doradzanie prezesowi w sprawach leżących w kompetencjach Urzędu, - przygotowywanie list kandydatów (art. 120) na prezesa, wiceprezesów i przewodniczącego oraz członków izb odwoławczych. 2. Prezes Urzędu - Mianowany przez Radę na podstawie listy obejmującej do trzech kandydatów, sporządzonej przez Radę Administracyjną. 3. Komitet Budżetowy Skład - Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy. Zadania - Uchwala budżet, regulamin finansowy, udziela prezesowi absolutorium z wykonania budżetu, ustala koszty sprawozdań z poszukiwań. 4. Decyzje związane z wnioskami Decyzje podejmowane są przez: a) ekspertów; b) wydziały sprzeciwów; c) wydział administracji znaków towarowych i wydział prawny; d) wydziały unieważnień; e) izby odwoławcze. 5. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 6. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Komitet Budżetowy Urzędu. | Budżet 318 mln euro (276 mln euro) Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r. 643 (647) stanowiska w planie zatrudnienia, stanowiska obsadzone: 606 (619) + inne stanowiska: 118 (89) (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny i zewnętrzny, doradcy specjalni) Pracownicy ogółem: 724 (708) | Znaki towarowe liczba zgłoszeń: 87.400 (88.200) liczba rejestracji: 81.400 (68.000) liczba otrzymanych sprzeciwów: 18.700 (16.400) z czego rozpatrzonych: 13.600 (12.200) odwołania do izb odwoławczych: 1.815 (1.970) odwołania w toku: 1.618 (1.670) Średni czas rejestracji (bez sprzeciwów i odwołań) - do momentu publikacji: 6 (7,5) miesięcy - pomiędzy publikacją a rejestracją: 5,5 (6,5) miesiąca Wzory wzory otrzymane: 72.700 (78.000) wzory zarejestrowane: 78.400 (77.000) |
Źródło: Informacje przekazane przez Urząd. |
ODPOWIEDZI URZĘDU
13. W dniu 1 maja 2009 r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia w sprawie opłat. Z przewidywań budżetowych Urzędu wynika, że nowe opłaty powinny w niedalekiej przyszłości doprowadzić do zrównoważenia budżetu, w zależności od liczby zgłoszeń. Uzgodniono również, że co dwa lata Komisja będzie sprawdzać, czy istnieje konieczność dalszego dostosowania opłat w celu utrzymania zrównoważonego budżetu.