Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Jednolitej Rady.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.417.256

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 grudnia 2017 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Jednolitej Rady

(2017/C 417/42)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2017 r.)

WPROWADZENIE

1.
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (zwana dalej "Jednolitą Radą", inaczej "SRB") z siedzibą w Brukseli została ustanowiona rozporządzeniem (UE) nr 806/2014 w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1 . Celem Jednolitej Rady jest zapewnienie należytej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji upadających instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych (zwanych dalej "instytucjami kredytowymi"), która wywrze minimalny wpływ na gospodarkę realną i finanse publiczne w państwach członkowskich uczestniczących w unii bankowej.
2.
Jednolita Rada jest odpowiedzialna za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (zwanym dalej "funduszem"), który został ustanowiony rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i służy wspieraniu jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Fundusz będzie się stopniowo zwiększał w latach 2016-2023. Docelowo do dnia 31 grudnia 2023 r. mają w nim zostać zgromadzone środki wynoszące przynajmniej 1 % kwoty depozytów gwarantowanych instytucji kredytowych w ramach europejskiej unii bankowej.
3.
Jednolita Rada posiada własny budżet finansowy, który nie stanowi części budżetu UE. Składki pobierane są od instytucji kredytowych mających siedzibę w państwach członkowskich uczestniczących w unii bankowej. Budżet na rok 2015 składał się tylko z części I (budżet administracyjny). Budżet na rok 2016 składał się z części I obejmującej środki w kwocie 65 mln euro i części II (składki instytucji kredytowych na rzecz funduszu) obejmującej środki w kwocie 11 800 mln euro.
4.
W tabeli przedstawiono najważniejsze dane liczbowe dotyczące Jednolitej Rady 2 .
Tabela

Najważniejsze dane liczbowe dotyczące Jednolitej Rady

20152016
Budżet (w mln euro)
Część I (budżet administracyjny Jednolitej Rady)2265
Część II (budżet funduszu)011 800
Łączna liczba personelu na dzień 31 grudnia (1)108180
(1) Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.

Źródło: Dane przekazane przez Jednolitą Radę.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

5.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Jednolitą Radę systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
OPINIA
6. Trybunał zbadał:
a) sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady obejmujące sprawozdanie finansowe 3  oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4  za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r.;
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania;
zgodnie z wymogami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
Wiarygodność rozliczeń
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
7. W opinii Trybunału sprawozdanie Jednolitej Rady za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2016 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. Opierają się one na powszechnie przyjętych międzynarodowych standardach rachunkowości sektora publicznego.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Dochody
Opinia na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw rozliczeń
8. W opinii Trybunału dochody leżące u podstaw rozliczeń za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
Płatności
Opinia na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału płatności leżące u podstaw rozliczeń za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie
10. Na mocy art. 310-325 TFUE oraz regulaminu finansowego Jednolitej Rady kierownictwo odpowiada za sporządzenie i prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z powszechnie przyjętymi międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Do zadań kierownictwa należy także zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem. Kierownictwo odpowiada również za dopilnowanie, by ujęte w sprawozdaniu finansowym działania, transakcje finansowe i informacje były zgodne z odpowiednimi przepisami ustawowymi i wykonawczymi. Kierownictwo Jednolitej Rady ponosi ostateczną odpowiedzialność za legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw sprawozdania.
11. Przy sporządzaniu sprawozdania kierownictwo odpowiada za ocenę zdolności Jednolitej Rady do kontynuacji działalności, za ujawnienie, w stosownych przypadkach, problematycznych kwestii związanych z kontynuacją działalności oraz za prowadzenie rachunkowości przy założeniu kontynuacji działalności.
12. Do zadań osób odpowiedzialnych za zarządzanie należy nadzór nad sprawozdawczością finansową Jednolitej Rady.
Zadania Trybunału dotyczące kontroli sprawozdania i transakcji leżących u jego podstaw
13. Celem Trybunału jest uzyskanie wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe, a także przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie bądź innym organom udzielającym absolutorium, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw. Wystarczająca pewność oznacza wysoki poziom pewności, lecz nie stanowi gwarancji, że kontrola zawsze wykaże istotne zniekształcenia lub niezgodności, jeżeli takie istnieją. Mogą one być spowodowane nadużyciem lub błędem i są uważane za istotne, jeżeli można zasadnie oczekiwać, że pojedynczo lub łącznie wpłyną one na decyzje gospodarcze podejmowane przez użytkowników na podstawie takiego sprawozdania.
14. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania rocznego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u jego podstaw z wymogami przepisów prawa Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności (lecz nie na potrzeby sformułowania opinii na temat skuteczności systemu kontroli wewnętrznej) Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdania oraz do zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. Kontrola obejmuje również ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania.
15. Jeżeli chodzi o dochody, Trybunał weryfikuje stosowane przez Jednolitą Radę procedury obliczania i poboru składek i innych dochodów 5 . Przeprowadzona przez Trybunał weryfikacja składek na rzecz funduszu opierała się na informacjach pochodzących od instytucji kredytowych i przekazanych przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Nie obejmowała ona wiarygodności tych informacji. Ponadto składki na rzecz funduszu, które są przedmiotem, odpowiednio, administracyjnych postępowań odwoławczych lub postępowań sądowych pomiędzy instytucjami kredytowymi a krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bądź postępowań sądowych przed Sądem Unii Europejskiej pomiędzy instytucjami kredytowymi a Jednolitą Radą, nie podlegały kontroli Trybunału, aby kontrola ta w żaden sposób nie wpłynęła na sytuację stron takich postępowań. Szczegółowe informacje na temat administracyjnych postępowań odwoławczych lub postępowań sądowych są przedstawione w pkt 7 i) rocznego sprawozdania finansowego Jednolitej Rady.
16. Jeżeli chodzi o wydatki, Trybunał bada transakcje płatnicze, po tym jak wydatki zostaną poniesione, zaksięgowane i zatwierdzone. Badanie to obejmuje wszystkie kategorie płatności z wyjątkiem zaliczek w chwili ich wypłaty. Zaliczki bada się po przedstawieniu przez odbiorcę środków uzasadnienia ich właściwego wykorzystania oraz po przyjęciu tego uzasadnienia przez Jednolitą Radę w drodze rozliczenia danej zaliczki, w tym samym roku lub w latach kolejnych.
17. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Jednolitej Rady przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 102 ust. 1 regulaminu finansowego Jednolitej Rady.
Objaśnienie uzupełniające
18. Nie podważając opinii wyrażonej w pkt 6-17, Trybunał pragnie zwrócić uwagę na fakt, że składki na rzecz funduszu są obliczane na podstawie informacji pochodzących od instytucji kredytowych i przekazanych Jednolitej Radzie przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie przewiduje jednak kompleksowych i spójnych ram kontroli, które zapewniałyby wiarygodność informacji. Ponadto Trybunał odnotował, że metodyka obliczania składek określona w przepisach jest bardzo złożona, co prowadzi do ryzyka co do poprawności obliczeń. Jednolita Rada nie może też ujawnić szczegółowych informacji na temat obliczeń składek z uwzględnieniem ryzyka w poszczególnych instytucjach kredytowych, ponieważ są one wzajemnie powiązane i zawierają informacje poufne na temat innych instytucji kredytowych. Ma to wpływ na przejrzystość tych obliczeń.
19.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE WIARYGODNOŚCI ROZLICZEŃ

20.
System księgowy Jednolitej Rady nie został jeszcze zatwierdzony przez księgowego.
21.
Zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Trybunał jest zobowiązany w szczególności do przedstawiania wszelkich zobowiązań warunkowych Jednolitej Rady, Rady i Komisji wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę i Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia. Trybunał opublikuje oddzielne sprawozdanie na ten temat.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

Część I (budżet administracyjny Jednolitej Rady)

22.
Wskaźnik wykonania budżetu był niski i wyniósł 62 % (w 2015 r. było to 67 %), co odpowiada 35 mln euro (w 2015 r. było to 15 mln euro) dostępnych środków na płatności. Było to spowodowane przede wszystkim charakterem działań Jednolitej Rady i obowiązującymi budżetowymi ramami prawnymi. Budżet zapewnia co prawda środki na rzecz rutynowych działań Jednolitej Rady i na zarządzanie przypadkami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w 2016 r. jednak nie miał miejsca żaden taki przypadek. Niewykorzystane środki na płatności zmniejszą wysokość przyszłych składek z instytucji kredytowych.
23.
Kwota przeniesionych środków w tytule II (wydatki administracyjne) wynosi 3,1 mln euro, co stanowi 35 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule (w 2015 r. było to 3,3 mln euro, czyli 70 %). Było to związane głównie z umowami w dziedzinie informatyki podpisanymi w 2016 r. (na kwotę 1,9 mln euro) i usługami dotyczącymi ochrony zrealizowanymi w 2016 r., za które nie wystawiono jeszcze faktur i nie zapłacono (0,6 mln euro).
24.
Kwota przeniesionych środków w tytule III (wydatki operacyjne) wynosi 5,3 mln euro, co stanowi 66 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule (w 2015 r. było to 1,6 mln euro, czyli 40 %). Było to związane głównie z usługami zapewnionymi przez Europejski Bank Centralny (1,9 mln euro), usługami prawnymi (1,5 mln euro) i umowami w dziedzinie informatyki (1,3 mln euro), w przypadku których termin płatności przypada w 2017 r. Tak wysoki poziom przeniesień jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności.
25.
Od lipca do października 2016 r. Jednolita Rada zaciągnęła zobowiązania na 2 mln euro w związku z zamówieniem na świadczenie usług prawnych, co nie zostało poprzedzone decyzją o finansowaniu ani nie zostało zaplanowane w rocznym programie prac i budżecie.
Część II (budżet funduszu)
26.
W wyniku zastosowania ujemnej stopy depozytu przez Europejski Bank Centralny w 2016 r. z funduszu wypłacono krajowym bankom centralnym odsetki ujemne w wysokości 24 mln euro. Zmniejszyło to kwotę skumulowanych składek, które będą dostępne w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przyszłości.

INNE UWAGI

27.
Jednolita Rada powinna zwiększyć tempo przeprowadzania procesów rekrutacyjnych, ustanowić minimalne progi, które muszą osiągnąć kandydaci, oraz lepiej określić role i zadania członków komisji rekrutacyjnej.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 19 września 2017 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2015W 2015 r. Jednolita Rada rozpoczęła działalność i stopniowo ustanawiała mechanizmy kontroli wewnętrznej. Należy jeszcze opracować, przyjąć lub wdrożyć pewną liczbę zasadniczych procedur i mechanizmów kontroli, obejmujących strategię zarządzania ryzykiem i jego kontroli, standardy kontroli wewnętrznej, ocenę okresową należytego funkcjonowania wewnętrznego systemu kontroli i strategię w zakresie zwalczania nadużyć finansowych.w trakcie realizacji
2015Budżet Jednolitej Rady jest finansowany ze składek instytucji kredytowych i w 2015 r. wyniósł 22 mln euro. Jednolita Rada zaciągnęła zobowiązania na 67 % tego budżetu, a wykorzystała 45 %. Niski wskaźnik wykonania budżetu doprowadził do powstania znacznej nadwyżki budżetowej, wynoszącej 7,7 mln euro.nie dotyczy
2015W tytule II (wydatki administracyjne) stwierdzono wysoki poziom przeniesień. Ich kwota wyniosła 3,6 mln euro, co stanowi 70,4 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te były związane głównie z zawartymi w 2015 r. umowami dotyczącymi nowych pomieszczeń Jednolitej Rady (np. infrastruktura informatyczna, infrastruktura bezpieczeństwa i wyposażenie biur), w przypadku których do końca 2015 r. nie zrealizowano w pełni zamówionych usług, nie dostarczono wszystkich towarów lub nie wystawiono za nie faktur.nie dotyczy
2015W tytule III (wydatki operacyjne) stwierdzono wysoki poziom przeniesień. Ich kwota wyniosła 0,6 mln euro, co stanowi 40,3 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te związane są głównie z usługami doradczymi w ramach projektu dotyczącego ściągania składek, które to usługi do końca 2015 r. nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane lub nie wystawiono za nie faktur.nie dotyczy
2015W 2015 r. Jednolita Rada podpisała umowę dotyczącą swej nowej siedziby w Brukseli na minimalny okres 15 lat o łącznej wartości co najmniej 42,4 mln euro. Postępowanie o udzielenie zamówienia nie było dostatecznie udokumentowane, a warunki zawarte w ogłoszeniu o zamówieniu ograniczały lokalizację siedziby do jednej z najdroższych części Brukseli, wykluczając tańsze opcje.nie dotyczy

ODPOWIEDŹ AGENCJI

18.
Rada odnotowuje, że dyrektywy BRRD i SRMR zawierają zobowiązanie państw członkowskich do utworzenia odpowiednich ram w zakresie regulacji, rachunkowości i sprawozdawczości w celu zapewnienia, między innymi, dokładnego opłacenia składek. Ponadto większość informacji wymaganych do obliczeń wynika z zastosowania wymogów w zakresie sprawozdawczości dla organów nadzoru. Ponadto Rada wprowadziła różne środki ochronne, w ramach swojego mandatu, w celu sprawdzenia dokładności danych dostarczanych przez instytucje kredytowe. Mimo że obawy związane z zachowaniem poufności wpływają na przejrzystość obliczeń, ich metodyka jest w pełni publiczna, a Rada przekazała krajowym organom regulacyjnym wszystkie szczegóły, które można było przekazać zgodnie z wspomnianym rozporządzeniem.
20.
Rada przyjmuje uwagę. Rada korzysta z systemu księgowego Komisji Europejskiej, pierwszą walidację specyfiki działania Rady zaplanowano na koniec 2017 r. Niemniej, ponieważ Rada uruchomi nowy system obliczania i wystawiania faktur dotyczących składek administracyjnych w okresie między czwartym kwartałem 2017 r. a pierwszym kwartałem 2018 r., ze względu na zagwarantowanie skuteczności przeprowadzi pierwszą walidację w pierwszej połowie 2018 r. Obejmie ona wszystkie systemy księgowe.
22.
Rada zdaje sobie sprawę ze stojących przed nią wyzwań związanych z jej misją w zakresie zarządzania kryzysowego. W związku z tym podejmuje środki mające na celu zwiększenie przejrzystości związanej ze sprawozdawczością obejmującą realizację budżetu. W 2017 r. Rada przeprowadziła reformę swojej struktury budżetowej, aby wprowadzić jasne rozróżnienie między wydatkami planowanymi i nieprzewidzianymi. Odzwierciedli to skuteczniej wykonanie budżetu odnoszące się do działań "normalnych" oraz wykonanie odnoszące się do budżetu przewidzianego na wypadek kryzysu (budżet nieprzewidziany). Nową strukturę wykorzystano już przy projekcie budżetu na 2018 r.
23.
Rada przyjmuje uwagę. Podczas gdy część płatności w ramach tytułu II zależy od fakturowania przez kilka służb Komisji (OIB wraz z firmami ochroniarskimi, DG HR itp.), kilka postępowań o udzielenie zamówienia obejmującego projekty ICT przeprowadzono dopiero pod koniec roku. Ze względu na etap początkowy działalności Rady nie było możliwe osiągnięcie pełnego zrównania czasowego projektów ICT z cyklem budżetowym.
24.
Ze względu na ściśle przestrzeganą zasadę "zwrotu kosztów" EBC może wystawić Radzie faktury dopiero po dniu 31 grudnia każdego roku. Z tego względu nie da się uniknąć przeniesienia środków związanych z usługami realizowanymi przez EBC.

Wysokość środków przeniesionych na realizację usług prawnych odpowiada wydatkom wyjątkowym i nieprzewidzianym odnoszącym się do spraw sądowych i związanym z restrukturyzacją. Przeniesienia wydatków tego rodzaju należy się spodziewać i należy je uznać za bezpośrednio związane ze szczególnym charakterem dostarczanych usług oraz z rolą Rady w zarządzaniu kryzysem.

Rada przyjmuje uwagę dotyczącą umów w zakresie IT zgodnie z odpowiedzią udzieloną na uwagę 24.

25.
Rada odnotowuje, że wszystkie wydatki operacyjne były objęte decyzją dotyczącą finansowania w formie załącznika I do rocznego programu prac, zgodnie z rozporządzeniem finansowym Rady. Niemniej Rada uznaje, że alokacja na działania w ramach decyzji dotyczącej finansowania nie odpowiadała zakresowi nabytych usług. Usługi te nabyto w celu zapewnienia obrony prawnej w związku z Funduszem, natomiast w decyzji dotyczącej finansowania przeznaczono ten budżet na usługi konsultingowe w zakresie gotowości do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
26.
Rada przyjmuje uwagę. Pomimo wystosowania do Eurosystemu wniosków o niestosowanie odsetek ujemnych Fundusz odnotował odsetki ujemne na swoich kontach w banku centralnym. Rada okresowo dokonywała oceny alternatyw dla kont gotówkowych w formie depozytów czasowych, niemniej nie stanowiły one alternatyw finansowo atrakcyjnych. We wrześniu 2016 r. Rada przyjęła strategię inwestycyjną, która zostanie wdrożona stopniowo. Niemniej w obecnej sytuacji na rynku nie jest możliwe opracowanie portfolia, które da spodziewany dodatni zwrot na akceptowalnym poziomie ryzyka oraz spełni potrzeby związane z płynnością.
27.
Rada przyjmuje uwagę i już podjęła działania mające na celu rozwiązanie odnośnych problemów w 2017 r. Rada opracowała i wdrożyła poradnik dotyczący rekrutacji, w którym zdefiniowano role i zakres odpowiedzialności członków komisji selekcyjnej. Poradnik ten zawiera także wytyczne dotyczące progów minimalnych.
1 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.
2 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Jednolitej Rady można znaleźć na jej stronie internetowej: http://srb.europa. eu/.
3 Sprawozdanie finansowe składa się ze sprawozdania z sytuacji finansowej, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informację dodatkową.
5 Składki na rzecz funduszu za rok 2015 przekazane Jednolitej Radzie w 2016 r. zostały obliczone przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i w związku z tym nie podlegają kontroli Trybunału.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.