Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Jednolitej Rady.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.449.234

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 grudnia 2016 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Jednolitej Rady

(2016/C 449/44)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2016 r.)

WPROWADZENIE

1.
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (zwana dalej "Jednolitą Radą", inaczej "SRB") z siedzibą w Brukseli została ustanowiona rozporządzeniem (UE) nr 806/2014 w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1 . Celem Jednolitej Rady jest zapewnienie należytej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji upadających banków, która wywrze minimalny wpływ na gospodarkę realną i finanse publiczne w państwach członkowskich uczestniczących w jednolitym mechanizmie nadzorczym i poza nimi.
2.
Jednolita Rada rozpoczęła funkcjonowanie jako niezależna agencja UE w dniu 1 stycznia 2015 r. Za jej utworzenie i początkowe działania odpowiadała jednak Komisja. Dopiero w dniu 8 kwietnia 2015 r. Jednolita Rada uzyskała zdolność operacyjną do niezależnego zarządzania swoimi zasobami.
3.
W tabeli przedstawiono najważniejsze dane liczbowe dotyczące Jednolitej Rady 2 .

Tabela

Najważniejsze dane liczbowe dotyczące Jednolitej Rady

20142015
Budżet (w mln euro)nie dotyczy22
Łączna liczba personelu na dzień 31 grudnia (1)nie dotyczy108
(1) Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.

Źródło: Dane przekazane przez Jednolitą Radę.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

4.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Jednolitą Radę systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
5. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady obejmujące sprawozdanie finansowe 3  oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4  za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2015 r.;
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
6. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Jednolitej Rady oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Jednolitej Rady obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Przewodniczący zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Jednolitej Rady na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, że uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Jednolitej Rady we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
7. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Jednolitej Rady oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Jednolitej Rady przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
12.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE WIARYGODNOŚCI ROZLICZEŃ

13.
Zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Trybunał jest zobowiązany w szczególności do przedstawiania wszelkich zobowiązań warunkowych Jednolitej Rady, Rady i Komisji wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę i Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia. Trybunał przedstawi je w odrębnym sprawozdaniu.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

14.
W 2015 r. Jednolita Rada rozpoczęła działalność i stopniowo ustanawiała mechanizmy kontroli wewnętrznej. Należy jeszcze opracować, przyjąć lub wdrożyć pewną liczbę zasadniczych procedur i mechanizmów kontroli, obejmujących strategię zarządzania ryzykiem i jego kontroli, standardy kontroli wewnętrznej, ocenę okresową należytego funkcjonowania wewnętrznego systemu kontroli i strategię w zakresie zwalczania nadużyć finansowych.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

15.
Budżet Jednolitej Rady jest finansowany ze składek instytucji kredytowych i w 2015 r. wyniósł 22 mln euro. Jednolita Rada zaciągnęła zobowiązania na 67 % tego budżetu, a wykorzystała 45 %. Niski wskaźnik wykonania budżetu doprowadził do powstania znacznej nadwyżki budżetowej wynoszącej 7,7 mln euro.
16.
W tytule II (wydatki administracyjne) stwierdzono wysoki poziom przeniesień. Wyniosły one 3,6 mln euro, co stanowi 70,4 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te były związane głównie z umowami zawartymi w 2015 r. dotyczącymi nowych obiektów Jednolitej Rady (dotyczącymi na przykład infrastruktury informatycznej, infrastruktury systemów zabezpieczeń i wyposażenia biur), w przypadku których do końca 2015 r. nie zrealizowano w pełni zamówionych usług, nie dostarczono wszystkich towarów lub nie wystawiono za nie faktur.
17.
W tytule III (wydatki operacyjne) stwierdzono wysoki poziom przeniesień. Wyniosły one 0,6 mln euro, co stanowi 40,3 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te związane są głównie z usługami doradczymi w zakresie projektu dotyczącego ściągania składek, które to usługi do końca 2015 r. nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane lub nie wystawiono za nie faktur.

INNE UWAGI

18.
W 2015 Jednolita Rada podpisała umowę dotyczącą swojej nowej siedziby w Brukseli na minimalny okres 15 lat i łączną wartość 42,4 mln euro. Postępowanie o udzielenie zamówienia nie było poparte odpowiednią dokumentacją, a warunki zawarte w ogłoszeniu o zamówieniu ograniczały lokalizację siedziby do jednej z najdroższych części Brukseli, wyłączając tańsze możliwości.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 13 września 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ODPOWIEDŹ JEDNOLITEJ RADY

14. Mimo że Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("SRB" lub "Agencja") jest w fazie rozruchu, prace nad formalizacją procedur wewnętrznych są w toku jako priorytet i mają zostać zakończone przed upływem 2017 r. Zidentyfikowano krytyczne obszary i działania oraz wprowadzane są środki w celu zapewnienia zgodności. Choć Agencja nie przyjęła formalnie standardów kontroli wewnętrznej, spełnia już szereg z nich.

15. Szacunki budżetowe 2014-2015 były sporządzane w warunkach niepewności przez grupę zadaniową Komisji Europejskiej jeszcze przed ustanowieniem Agencji. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, SRB z góry pobiera składki za każdy rok. Przewidziano także, że ewentualny pozytywny wynik budżetowy nie będzie powodował gromadzenia rezerw, ale będzie zmniejszał się według kwoty, która ma być pobrana od instytucji finansowych w kolejnym roku.

16. Agencja przyjmuje uwagi i zaznacza, że przeniesienia są związane głównie z inwestycjami początkowymi, które były niezbędne do rozpoczęcia działalności przez SRB.

17. Agencja przyjmuje uwagę, jednak zaznacza, że z całkowitej kwoty 0,6 mln euro przeniesionej do tytułu III zasadnicza część (82 %) była przeznaczona na wydarzenia lub usługi zorganizowane lub wyświadczone w 2015 r. Dlatego też zostały one odpowiednio rozliczone w sprawozdaniu finansowym. Na koniec roku usługi te po prostu nie zostały jeszcze zafakturowane przez sprzedawców.

18. Ponieważ SRB była w fazie rozruchu, Agencja skorzystała z wiedzy fachowej Komisji Europejskiej (OIB) w celu wszczęcia procedury negocjacyjnej dotyczącej nowych obiektów.

W tym względzie:

-
procedura została opublikowana przez OIB w specyficznym formacie, a kryteria ogłoszono zgodnie ze standardową praktyką i przyjętą metodologią OIB,
-
zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, stosowaną przez OIB standardową granicę strefy wynoszącą 500 m zwiększono do 700 m, aby zapewnić realną konkurencję.

Co się tyczy lokalizacji, wymogi oparto na potrzebach SRB w odniesieniu do charakteru jej zadań i konieczności znajdowania się w bezpośrednim sąsiedztwie Komisji (DG FISMA, DG COMP) i Rady na wypadek procedur restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, które są przeprowadzane zgodnie z zasadą 24 godzin, co wymaga miejsca w bliskiej odległości od obu tych instytucji. W świetle powyższego wspólnie z grupą zadaniową Komisji podjęto decyzję o pozostaniu w dzielnicy europejskiej.

1 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.
2 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Jednolitej Rady można znaleźć na jej stronie internetowej: http://srb.europa.eu/.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.