Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Funduszu.
Dz.U.UE.C.2012.388.142
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego funduszu emerytalnego Europolu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Funduszu
(2012/C 388/24)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz przepisów art. 10 ust. 4 decyzji Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe Funduszu(3), jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania kierownictwa 4. Dyrektor Europolu i zarząd Funduszu ponoszą wspólną odpowiedzialność za zarządzanie Funduszem i za ustanowienie struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego. Zarząd Funduszu ponosi wyłączną odpowiedzialność za sporządzanie ostatecznego sprawozdania finansowego oraz za dopilnowanie, by było ono wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania Trybunału 5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(4), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Funduszu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. 6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Funduszu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużyć lub błędów - istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami ram prawnych Funduszu. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. 8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Funduszu(5) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami aktu Rady z dnia 12 marca 1999 r. zmienionego decyzją Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. oraz dyrektywą nr 610 holenderskich zasad sprawozdawczości finansowej i Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Funduszu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. Objaśnienie uzupełniające 11. Trybunał zwraca uwagę na przypis 2.6 do sprawozdania finansowego Funduszu za rok 2011. Zarząd Funduszu przygotował sprawozdanie finansowe przy założeniu kontynuacji działalności. Jednak do dnia 1 lipca 2015 r. nie będzie już aktywnych uczestników. W najbliższej przyszłości oczekuje się dużej liczby przeniesień uprawnień emerytalnych i wypłat odpraw, co doprowadzi do znacznego ograniczenia działalności Funduszu oraz do zmniejszenia jego aktywów i zobowiązań emerytalnych. Zarząd Funduszu wraz z zarządem Europolu analizują obecnie możliwości dotyczące przyszłości Funduszu, z których jedną jest jego likwidacja wkrótce po 1 lipca 2015 r. |
INNE UWAGI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 5 września 2012 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
(1) Dokument nr 5397/99 w rejestrze publicznym Rady: http://register.consilium.europa.eu/
(2) Dz.U. L 179 z 7.7.2011, s. 5.
(3) Sprawozdanie składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych i innych informacji dodatkowych.
(4) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
(5) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 10 lipca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 12 lipca 2012 r.
(6) Obecnie podlegających regulaminowi pracowniczemu UE.
ODPOWIEDZI FUNDUSZU
Europol nie otrzymał od członków personelu żadnych formalnych zażaleń na niedostateczne informacje na temat odnośnych świadczeń emerytalnych.
Jeżeli chodzi o trwającą procedurę z 2012 r., podczas tego samego spotkania podjęto decyzję o wysłaniu do emerytów przypomnienia, z terminem odpowiedzi jednego miesiąca. W przypadku nieotrzymania odpowiedzi w wyznaczonym terminie wypłata świadczenia emerytalnego zostanie wstrzymana.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.