Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Fundacji.
Dz.U.UE.C.2013.365.221
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedzią Fundacji
(2013/C 365/31)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Fundacji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania |
finansowego Fundacji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Fundacji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Fundacji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Fundacji we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli |
wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Fundacji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych |
aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Fundacja przeniosła 47 % środków w ramach tytułu III (wydatki operacyjne). Sytuacja ta stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności. | zrealizowane |
2011 | Posiedzenia komisji rekrutacyjnej nie zawsze były wystarczająco udokumentowane i nie ma dowodów, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne oraz na egzaminy pisemne były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur. | zrealizowane |
ZAŁĄCZNIK II
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 151 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Unia i państwa członkowskie, świadome podstawowych praw socjalnych wyrażonych w Europejskiej Karcie Społecznej, podpisanej w Turynie 18 października 1961 r., oraz we Wspólnotowej Karcie Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników z 1989 r., mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu. [...] |
Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75, zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1111/2005) | Cele Celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewnienia lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. W szczególności zajmuje się ona: - warunkami pracy, - organizacją pracy, a w szczególności problemem urządzenia miejsca pracy, - problemami specyficznymi dla pewnych kategorii pracowników, - długofalowymi aspektami poprawy środowiska, - rozdziałem działań ludzkich w czasie i przestrzeni. Zadania - wspieranie wymiany informacji i doświadczeń w tych obszarach, - ułatwianie kontaktów między uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi, organami administracji i organizacjami gospodarczymi i społecznymi, - prowadzenie lub zlecanie wykonania badań oraz zapewnianie wsparcia dla projektów pilotażowych, - jak najbliższa współpraca z istniejącymi specjalistycznymi organami w państwach członkowskich i na poziomie międzynarodowym. |
Zarządzanie | Rada Zarządzająca - z każdego państwa członkowskiego: jeden przedstawiciel rządu, jeden przedstawiciel organizacji pracodawców, jeden przedstawiciel organizacji pracowników, - trzech przedstawicieli Komisji, - jedno regularne spotkanie rocznie. Biuro Rady Zarządzającej - składa się z 11 członków: po trzech przedstawicieli obu partnerów społecznych i rządów, dwóch przedstawicieli Komisji, - monitoruje realizację decyzji Rady Zarządzającej i podejmuje działania w celu zapewnienia właściwego zarządzania w okresach między posiedzeniami Rady, - sześć regularnych spotkań rocznie. Dyrektor i zastępca dyrektora są mianowani przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez Radę Zarządzającą. Dyrektor wykonuje decyzje Rady Zarządzającej i Biura Rady Zarządzającej oraz kieruje Fundacją. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Fundacji w roku 2012 (2011) | Budżet 21,4 (20,6) mln euro Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r. Urzędnicy i pracownicy tymczasowi: 101 stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 98 (97) obsadzonych na dzień 31 grudnia 2012 r. Inni pracownicy: oddelegowani eksperci krajowi: 0 (0) pracownicy kontraktowi: 12 (9) Pracownicy ogółem: 110 (106) wykonujący zadania: operacyjne: 77 (72) administracyjne: 28 (29) mieszane: 5 (5) |
Produkty i usługi w roku 2012 | Monitorowanie i badania Sieć europejskich obserwatoriów (NEO): - Europejskie Obserwatorium Stosunków Przemysłowych (EIRO): 279 dodanych aktualizacji informacji; sześć badań reprezentatywności; dwie roczne aktualizacje informacji o wynagrodzeniach i czasie pracy; przegląd stosunków przemysłowych i poprawy warunków pracy w Europie w 2011 r.; cztery analizy porównawcze; dwa badania ankietowe, - Europejskie Obserwatorium Warunków Pracy (EWCO): 90 dodanych aktualizacji informacji; cztery analizy porównawcze; przegląd stosunków przemysłowych i poprawy warunków pracy w Europie w 2011 r.; siedem badań ankietowych, - Europejskie Obserwatorium Restrukturyzacji (ERM): 1 566 dodanych opracowań na temat restrukturyzacji; dwie analizy porównawcze. Badania ankietowe: - piąte Europejskie Badanie Warunków Pracy: opublikowanie raportu przeglądowego; opublikowanie dwóch analiz wtórnych: "Tendencje w zakresie jakości pracy w Europie" oraz "Trwała praca i starzenie się siły roboczej", - trzecie Europejskie Badanie Jakości Życia (EQLS): zakończenie prac w terenie w 34 krajach, opublikowanie raportu przeglądowego, - drugie Europejskie Badanie Przedsiębiorstw: trzy sprawozdania: "Dostosowanie do celów polityki UE i możliwy wpływ na przyszłe badania", "Dialog społeczny na temat miejsca pracy w Europie" oraz "Praktyki w zarządzaniu zasobami ludzkimi (HRM) a efektywność przedsiębiorstw"; przygotowanie trzeciego wydania Europejskiego Badania Przedsiębiorstw (2013). |
Zatrudnienie i konkurencyjność | |
- Europejskie Obserwatorium Restrukturyzacji (ERM): sprawozdanie ERM za 2012 r. - "Po restrukturyzacji: rynki pracy, warunki pracy i satysfakcja życiowa", | |
- sprawozdania na temat osób nieuczęszczających do szkoły, niezatrudnionych i nieodbywających szkoleń (ang. NEETs): "Charakterystyka, koszty i reakcje polityczne w Europie" oraz "Skuteczność środków politycznych mających na celu zwiększenie udziału młodych ludzi w zatrudnieniu", | |
- sprawozdanie "Tendencje w zakresie zatrudnienia starszych pracowników i polityka ich zatrudnienia w czasie recesji" oraz studia przypadku, | |
- sprawozdanie "Drugi etap modelu elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego (flexicurity): analiza praktyk i polityk w państwach członkowskich", | |
- przebudowa bazy danych ustawodawstwa. | |
Stosunki przemysłowe i jakość miejsc pracy | |
- przegląd stosunków przemysłowych i poprawy warunków pracy w Europie w 2011 r., | |
- organizacja pracy i innowacje, | |
- organizacja czasu pracy: wpływ na produktywność i warunki pracy - sprawozdanie przeglądowe, | |
- warunki pracy w sektorze handlu detalicznego, | |
- dialog społeczny w czasach globalnego kryzysu gospodarczego, | |
- model flexicurity: działania na poziomie przedsiębiorstwa. | |
Spójność społeczna i jakość życia | |
- aktywizacja młodych osób niepełnosprawnych lub z problemami zdrowotnymi, | |
- dochód z pracy po przejściu na emeryturę w UE, | |
- wsparcie dla rodziców w Europie, | |
- mobilność na rynku pracy w obrębie UE: wpływ migracji powrotnej, | |
- zadłużenie gospodarstw domowych - usługi doradcze w Unii Europejskiej. | |
Komunikacja oraz wymiana pomysłów i doświadczeń | |
- 94 238 pobrań sprawozdań ze strony internetowej EUROFOUND; 2 118 666 odsłon strony internetowej, | |
- 86 163 rozpowszechnionych publikacji naukowych; 932 nowe publikacje internetowe i drukowane, | |
- 21 działań medialnych, których wynikiem było dotarcie do ponad 90 mln obywateli europejskich, 269 zapytań od dziennikarzy i ponad 1 460 odniesień w mediach europejskich, | |
- 1 178 kontaktów i spotkań informacyjnych z decydentami na szczeblu europejskim, | |
- 204 odniesienia w dokumentach dotyczących polityki UE na temat ustaleń i wiedzy fachowej Fundacji, | |
- 39 wystaw i 32 wizyty w Fundacji, które objęły 99 odwiedzających. | |
Źródło: informacje przekazane przez Fundację. |
ODPOWIEDŹ FUNDACJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.