Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.366.150

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 grudnia 2011 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji

(2011/C 366/27)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej Fundacją), z siedzibą w Dublinie, została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Zadaniem Fundacji jest przyczynianie się do określenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat(2).
2.
Budżet Fundacji na 2010 r. wyniósł 20,8 mln euro w porównaniu z 20,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Fundację pracowników wyniosła na koniec roku 101 w porównaniu z 94 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Fundacji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).

Zadania dyrektora

5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Fundacji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych

sporządzonych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby mogły stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Fundacji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Fundacji na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu zawiera rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Fundacji.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 30 czerwca 2011 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 4 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub www.eurofound.europa.eu.

ZAŁĄCZNIK 

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 151 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie, świadome podstawowych praw socjalnych wyrażonych w Europejskiej karcie społecznej, podpisanej w Turynie dnia 18 października 1961 roku oraz we Wspólnotowej karcie socjalnych praw podstawowych pracowników z 1989 roku, mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu.
Kompetencje Fundacji

(rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1111/2005)

Cele

Celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewnienia lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. W szczególności zajmuje się ona:

- warunkami pracy,

- organizacją pracy, a w szczególności problemem urządzenia miejsca pracy,

- problemami specyficznymi dla pewnych kategorii pracowników,

- długofalowymi aspektami poprawy środowiska,

- rozłożeniem działań ludzkich w czasie i przestrzeni.

Zadania

- Wspieranie wymiany informacji i doświadczeń w tych obszarach,

- ułatwianie kontaktów między uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi, organami administracji i organizacjami gospodarczymi i społecznymi,

- prowadzenie lub zlecanie wykonywania badań oraz zapewnianie wsparcia dla projektów pilotażowych,

- jak najbliższa współpraca z istniejącymi specjalistycznymi organami w państwach członkowskich i na poziomie międzynarodowym.

Zarządzanie1 - Rada Zarządzająca

- Z każdego państwa członkowskiego:

- jeden przedstawiciel rządu,

- jeden przedstawiciel organizacji pracodawców, jeden przedstawiciel organizacji pracowników,

- trzech przedstawicieli Komisji.

2 - Biuro Rady Zarządzającej

- Składa się z 11 członków; po trzech przedstawicieli obu partnerów społecznych i rządów, dwóch przedstawicieli Komisji,

- monitoruje realizację decyzji Rady Zarządzającej i podejmuje działania w celu zapewnienia właściwego zarządzania w okresach między posiedzeniami Rady.

3 - Dyrektor jest mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez Radę Zarządzającą. Dyrektor wykonuje decyzje Rady Zarządzającej i Biura Rady Zarządzającej oraz kieruje Fundacją.

4 - Komitet ekspertów składają się z maksymalnie trzech członków z Komisji, rządów i organizacji partnerów społecznych; ich zadaniem jest doradzanie w zakresie realizacji dużych projektów oraz ocena wyników.

5 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

6 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Fundacji w 2010 r. (2009)Budżet

20,9 mln euro (20,2 mln euro)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

101 stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 91 (81) obsadzonych na dzień 31 grudnia 2010 r.

Inni pracownicy:

Oddelegowani eksperci narodowi: 0 (0)

Pracownicy kontraktowi: 10 (13)

Pracownicy ogółem: 101 (94)

Przydział stanowisk:

zadania operacyjne: 66 (62)

zadania administracyjne: 31 (28)

mieszane: 4 (4)

Produkty i usługiMonitorowanie i badania

Sieć europejskich obserwatoriów (NEO)

- Europejskie Obserwatorium Stosunków Przemysłowych (EIRO): 357 dodanych aktualizacji informacji, pięć badań reprezentatywności, roczne aktualizacje informacji o wynagrodzeniach, czasie pracy i sporach zbiorowych, roczny przegląd stosunków przemysłowych, 6 analiz porównawczych,

- Europejskie Obserwatorium Warunków Pracy (EWCO): 107 dodanych aktualizacji informacji, 6 analiz porównawczych na temat promocji zawodowej pracowników migrujących i samozatrudniających się,

- Europejskie Obserwatorium Restrukturyzacji (ERM): 1 258 dodanych opracowań na temat restrukturyzacji, cztery analizy porównawcze.

Badania ankietowe

- Drugie Europejskie Badanie Jakości Życia (EQLS); wtórne analizy dotyczące życia rodzinnego i pracy,

- trzecie Europejskie Badanie Jakości Życia (EQLS); przygotowanie badań terenowych,

- piąte Europejskie Badanie Warunków Pracy: ukończono badania terenowe, w trakcie których przeprowadzono 44 000 wywiadów w 34 krajach; publikacja pierwszych wniosków (streszczenie),

- Europejskie Badanie Przedsiębiorstw: opublikowano sprawozdanie przeglądowe, wtórna analiza poświecona elastycznemu trybowi pracy oraz pracy w niepełnym wymiarze godzin.

Zatrudnienie i konkurencyjność

- Fundusze inwestycyjne i restrukturyzacja,

- wpływ globalizacji na wybrane dziedziny: usługi finansowe,

- nowo powstające formy przedsiębiorczości,

- programy pracy krótkoterminowej (sprawozdanie zatytułowane "Extending flexi-curity - The potential of short-time working schemes" *Rozwijanie modelu bezpiecznego i elastycznego rynku pracy (flexicurity) - potencjał pracy krótkoterminowej).

Stosunki przemysłowe i jakość miejsc pracy

- Klauzule uchylające w odniesieniu do wynagrodzeń,

- bezpieczny i elastyczny rynek pracy (flexicurity) w dobie kryzysu,

- stosunki przemysłowe w sektorze handlowym,

- zaangażowanie pracowników w działalność przedsiębiorstw w ramach statutu spółki europejskiej,

- od krajowych do branżowych stosunków przemysłowych,

- dialog społeczny oraz recesja w sektorze motoryzacyjnym.

Spójność społeczna i jakość życia

- Środki ukierunkowane na włączenie społeczne osób starszych,

- pomoc dla opiekunów dzieci,

- strategie międzykulturowe oraz stosunki międzygrupowe,

- tendencje obserwowane w jakości życia w Europie w latach 2003-2009,

- sytuacja w zakresie zadłużenia gospodarstw domowych.

Komunikacja oraz wymiana pomysłów i doświadczeń

85 511 rozpowszechnionych publikacji drukowanych, 679 nowych publikacji elektronicznych i drukowanych, 873 kontakty i spotkania informacyjne z decydentami na szczeblu europejskim, 1,8 mln sesji użytkowników, działania medialne pozwoliły na dotarcie do 130 mln obywateli europejskich, 252 zapytania od dziennikarzy.

- Konferencje: "Working longer through better working conditions; new modes of work and career organisation" (Wydłużenie aktywności zawodowej poprzez poprawę warunków pracy - nowe formy zatrudnienia i ścieżki kariery).

- Seria seminariów zorganizowanych przez Fundację - "Skills development in Europe: challenges and actions" (Rozwój kompetencji w państwach europejskich: wyzwania i działania).

- 17 wystaw i 25 wizyt w Fundacji.

Źródło: Informacje przekazane przez Fundację.

ODPOWIEDZI FUNDACJI

1.
Fundacja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.