Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Fundacji.
Dz.U.UE.C.2015.409.266
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Fundacji
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Fundacji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Fundacji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Fundacji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Fundacji we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Fundacji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 . |
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Fundacji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2013 | Na koniec 2013 r. Fundacja posiadała środki w wysokości 7,5 mln euro na rachunkach w jednym banku o niskiej wiarygodności kredytowej (F3, BBB). | W trakcie realizacji (kwota zmniejszona do 1,8 mln euro) |
ZAŁĄCZNIK II
Europejska Fundacja Kształcenia (Turyn)
Europejska Fundacja Kształcenia (Turyn)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 166 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Unia i państwa członkowskie sprzyjają współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi właściwymi w dziedzinie kształcenia zawodowego. | |||
Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1360/90) | Cel - Przyczynianie się, w kontekście polityki zewnętrznej UE, do poprawy rozwoju kapitału ludzkiego w następujących krajach: kraje kwalifikujące się do wsparcia na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1085/2006 i rozporządzenia nr 1638/ 2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz późniejszych powiązanych aktów prawnych; inne kraje wskazane decyzją rady zarządzającej na podstawie wniosku popartego przez dwie trzecie jej członków i opinii Komisji oraz objęte instrumentem Unii lub umową międzynarodową zawierającą element rozwoju kapitału ludzkiego - w miarę dostępności zasobów. - Do celów rozporządzenia ustanawiającego Fundację "rozwój kapitału ludzkiego" definiuje się jako "działania, które przyczyniają się do rozwijania przez całe życie indywidualnych umiejętności i kompetencji każdego człowieka przez poprawę systemu kształcenia zawodowego i systemu szkoleń". Zadania Aby osiągnąć ten cel, w granicach kompetencji przekazanych radzie zarządzającej i zgodnie z ogólnymi wytycznymi ustanowionymi na poziomie Unii, Fundacja pełni następujące funkcje: - dostarczanie informacji i analiz strategii działania oraz doradzanie w kwestiach rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich, - promowanie wiedzy i analizy potrzeb w zakresie umiejętności na krajowych i lokalnych rynkach pracy, - wspieranie zainteresowanych podmiotów w krajach partnerskich w budowaniu potencjału w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego, - ułatwianie wymiany informacji i doświadczeń między darczyńcami zajmującymi się reformą rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich, - wspieranie udzielania krajom partnerskim pomocy Unii w dziedzinie rozwoju kapitału ludzkiego, - rozpowszechnianie informacji i zachęcanie do tworzenia sieci współpracy oraz do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk między UE a krajami partnerskimi oraz między krajami partnerskimi w kwestiach rozwoju kapitału ludzkiego, - udział, na wniosek Komisji, w analizie ogólnej skuteczności pomocy w zakresie szkolenia udzielanej krajom partnerskim, - podejmowanie innych działań, mieszczących się w ramach niniejszego rozporządzenia, uzgodnionych pomiędzy radą zarządzającą a Komisją. | |||
Zarządzanie | Rada zarządzająca Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego. Trzech przedstawicieli Komisji. Trzech ekspertów bez prawa głosu, mianowanych przez Parlament Europejski. Ponadto trzech przedstawicieli krajów partnerskich może uczestniczyć w posiedzeniach rady zarządzającej w roli obserwatorów. Dyrektor Mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. | |||
Środki udostępnione Fundacji w roku 2014 (2013) | Budżet na dzień 31 grudnia 2014 r. Fundacja otrzymała 21,4 (22,0) mln euro na zobowiązania i płatności, z czego: 20,2 mln euro stanowi dofinansowanie ze środków UE, w skład którego wchodzi: - 20,1 (20,1) mln euro z wkładu UE - 14 552,88 euro (0) odsetek od wkładu UE Inne wkłady to: - 1,1 (1,8) mln euro dotacji służb Komisji Europejskiej na rzecz projektu FRAME (numer umowy z DG ELARG 2013/316-651) i projektu GEMM (numer umowy o dotację z DG DEVCO ENPI/2012/302-153) - 314,66 (1 081,20) euro odsetek od dofinansowania w ramach Włoskiego Funduszu Powierniczego - 124 924,46 (14 946,19) euro w postaci różnych dochodów (odzyskane wydatki) Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r. W planie zatrudnienia przewidziano 94 (96) stanowiska dla pracowników tymczasowych, z czego 92 (92) stanowiska są obsadzone. 41 (40) innych pracowników (personel lokalny, pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci krajowi) Łączna liczba pracowników: 133 (132), w tym wykonujący zadania: - operacyjne: 76 (76,5) - administracyjne: 28 (28) plus dwoje pracowników z zespołu rezerwowego Fundacji, zależnie od potrzeb - w zakresie koordynacji korporacyjnej i w zakresie komunikacji: 27 (25,5). | |||
Produkty i usługi w roku budżetowym 2014 (2013) | Działania Fundacja przyczynia się, w kontekście polityki zewnętrznej UE, do poprawy rozwoju kapitału ludzkiego w 30 krajach partnerskich określonych w rozporządzeniu w sprawie Fundacji oraz przez radę zarządzającą. Głównymi działaniami Fundacji są: wspieranie polityk i projektów unijnych, analizowanie polityki, rozpowszechnianie i wymiana informacji oraz doświadczeń, a także wspieranie budowania potencjału w krajach partnerskich. Wartość dodana, którą zapewnia Fundacja, wywodzi się z jej neutralnej, niekomercyjnej oraz wyjątkowej bazy zgromadzonej wiedzy specjalistycznej na temat rozwoju kapitału ludzkiego i jej powiązań z sektorem zatrudnienia. Obejmuje ona wiedzę specjalistyczną na temat adaptacji metod rozwoju kapitału ludzkiego w UE i jej państwach członkowskich do warunków w państwach partnerskich. Program prac Fundacji na rok 2014 obejmuje 19 pozycji dotyczących wyników przedsiębiorstw przyczyniających się do poprawy rozwoju kapitału ludzkiego wśród krajów sąsiadujących. Te wyniki, będące narzędziem oddziaływania, zostały ukształtowane za sprawą roli, jaką Fundacja odgrywa w tworzeniu zewnętrznego wymiaru polityki i instrumentów unijnych w zakresie umiejętności w celu wsparcia UE jako podmiotu na arenie międzynarodowej. Dynamiczne otoczenie, w jakim funkcjonuje Fundacja, wraz ze zmieniającymi się warunkami w krajach partnerskich oraz priorytetami UE jak zawsze wymagało od Fundacji wysokiego poziomu elastyczności w zakresie ciągłej aktualizacji i dostosowywania oczekiwanych wyników. Na rok 2014 szczególny wpływ miał brak stabilności politycznej w południowowschodnim obszarze basenu Morza Śródziemnego oraz w Europie Wschodniej w związku z działaniami wojskowymi na Ukrainie. Zgodnie z perspektywą śródterminową Fundacji na lata 2014-2017 wyniki z 2014 r. wpływają na rozwój trzech strategicznych celów: 1) usprawnienia analizy polityki kształcenia i szkolenia zawodowego opartej na dowodach; 2) modernizacji systemów kształcenia i szkolenia zawodowego w perspektywie uczenia się przez całe życie; 3) poprawa adekwatności przepisów dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego. Niniejsza tabela przedstawia współczynniki osiągnięcia danych wyników zgodnie z działaniami i produktami uzyskanymi w ramach każdego celu strategicznego. | |||
Śródterminowe cele strategiczne na lata 2014-2017 i cele roczne na 2014 r. | Współczynnik osiągnięcia celów w 2014 r. (w procentach) | |||
Cel strategiczny 1: usprawnienie analizy polityki kształcenia i szkolenia zawodowego opartej na dowodach Cel roczny 1: usprawnienie analizy polityki krajów partnerskich w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego | 88 % | |||
Cel strategiczny 2: modernizacja systemów kształcenia i szkolenia zawodowego w perspektywie uczenia się przez całe życie Cel roczny 2: wspieranie krajów partnerskich w modernizacji systemów kształcenia i szkolenia zawodowego w perspektywie uczenia się przez całe życie - w tym wielopoziomowego zarządzania oraz zapewnienia jakości | 94 % | |||
Cel strategiczny 3: poprawa adekwatności przepisów dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego w odniesieniu do rynku pracy oraz spójności gospodarczej i społecznej Cel roczny 3: poprawa adekwatności przepisów dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez innowacyjne podejście związane z kwalifikacjami i systemami kwalifikowania, uczeniem się i nauczaniem w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego, zatrudnieniem i szansami na zatrudnienie, wymiarem migracji i mobilności umiejętności oraz zdobywaniem wiedzy i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości | 92 % | |||
Współczynnik osiągnięcia wyników | 91 % | |||
Wraz z osiągnięciem wyników w 2014 r. Fundacja zrealizowała także osiem kolejnych produktów z programu prac na rok 2013, co wynikało ze zmian w ramach środowiska Fundacji. Produkty te odpowiadały dodatkowym 6 % pracy Fundacji w 2014 r. Prowadzi to do podwyższenia ogólnego współczynnika osiągnięcia celu do 97 % w odniesieniu do działań Fundacji w krajach partnerskich. | ||||
W 2013 r. stosunek osiągnięcia wyników do produktów wynosił 144 do 152, co stanowi 94,73 %. Kolejnym potwierdzeniem skuteczności działań Fundacji i ich wartości dla UE jako podmiotu na arenie międzynarodowej jest ciągle rosnące zapotrzebowanie na pomoc Fundacji w zakresie stosunków zewnętrznych UE. W 2014 r. Fundacja otrzymała i rozpatrzyła pozytywnie wszystkie 82 wnioski o pomoc wystosowane przez podmioty UE na miejscu oraz delegatury unijne (w 2013 r. było ich 78). W ramach programu prac na rok 2014 Fundacja w ciągu całego roku odpowiadała również na bezpośrednie wnioski Komisji Europejskiej. | ||||
2014 | 2013 | |||
Wnioski Komisji będące w toku rozpatrywania | 82 | 78 | ||
Wnioski dotyczące państw Europy Południowo-Wschodniej i Turcji (w %) | 34 % | 38 % | ||
Wnioski dotyczące południowowschodniego obszaru basenu Morza Śródziemnego (w %) | 42 % | 28 % | ||
Wnioski dotyczące państw Europy Wschodniej (w %) | 17 % | 18 % | ||
Wnioski dotyczące państw Azji Środkowej (w %) | 7 % | 15 % | ||
Źródło: Załącznik przekazany przez Fundację. |
ODPOWIEDZI FUNDACJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.