Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Fundacji.
Dz.U.UE.C.2010.338.149
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Fundacji
(2010/C 338/26)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Europejska Fundacja Kształcenia (zwana dalej Fundacją), z siedzibą w Turynie, została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90(1). Zadaniem Fundacji jest wspieranie reformy szkolenia zawodowego w krajach partnerskich Unii Europejskiej. Wykonując to zadanie, wspiera ona Komisję w realizacji różnych programów (PHARE, TACIS, CARDS i MEDA)(2).
2. Budżet Fundacji na 2009 r. wyniósł 19,1 mln euro w porównaniu z 19,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Fundację pracowników wyniosła na koniec roku 123 w porównaniu z 124 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Fundacji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Fundacji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz |
systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Fundacji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Procedury sporządzania budżetu nie były wystarczająco rygorystyczne, co doprowadziło do znacznej liczby przesunięć budżetowych(12). Niektóre z tych przesunięć spowodowały następujące po sobie wzrosty i spadki w tych samych tytułach budżetowych(13). Ponad 0,7 mln euro przesunięto z tytułu I - Koszty osobowe do tytułu III - Wydatki operacyjne. Zwiększyło to kwotę środków przeniesionych na 2010 r. i zmniejszyło kwotę podlegającą zwrotowi do Komisji. Wbrew obowiązującym przepisom nie zwrócono się do Rady Zarządzającej o zatwierdzenie tych przesunięć(14). Ponadto sposób przedstawienia budżetu jest niezgodny z zapisami regulaminu finansowego Fundacji(15).
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Fundacji.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w danym roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji o przesunięciach środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Fundacji.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 14 czerwca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 24 czerwca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.etf.europa.eu/ Archive.
(12) 37 przypadki przesunięcia środków w 2009 r.
(13) Tytuł 1 1 0 0 - wynagrodzenia zmniejszano i zwiększano w drodze co najmniej dziewięciu decyzji.
(14) Rada Zarządzająca nie zatwierdziła dwóch przesunięć środków między tytułami w kwocie przekraczającej 10 % środków na 2009 r.
(15) Budżet wykazuje podsumowanie sprawozdania z harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych w celu spełnienia zobowiązań przewidzianych w budżecie we wcześniejszych latach budżetowych (art. 31 ust. 2 regulaminu finansowego Fundacji).
Tabela
Europejska Fundacja Kształcenia (Turyn)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu | Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1360/90) | Zarządzanie | Środki udostępnione Fundacji w 2009 r. (w 2008 r.) | Produkty i usługi w roku budżetowym 2009 | |
Unia i państwa członkowskie sprzyjają współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi właściwymi w dziedzinie kształcenia zawodowego. (art. 166 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Cele - Przyczynianie się, w kontekście polityki zewnętrznej UE, do poprawy rozwoju kapitału ludzkiego w następujących krajach: kraje kwalifikujące się do wsparcia na podstawie rozporządzeń (WE) nr 1085/2006 i nr 1638/2006 oraz późniejszych powiązanych aktów prawnych; inne kraje wskazane decyzją Rady Zarządzającej na podstawie wniosku popartego przez dwie trzecie jej członków i opinii Komisji oraz objęte instrumentem Unii lub umową międzynarodową zawierającą element rozwoju kapitału ludzkiego, i w miarę dostępności zasobów, - do celów niniejszego rozporządzenia "rozwój kapitału ludzkiego" definiuje się jako "działania, które przyczyniają się do rozwijania przez całe życie indywidualnych umiejętności i kompetencji każdego człowieka przez poprawę systemu kształcenia zawodowego i systemu szkoleń". | Zadania Aby osiągnąć ten cel, w granicach kompetencji przekazanych Radzie Zarządzającej i zgodnie z ogólnymi wytycznymi ustanowionymi na poziomie Unii, Fundacja ma następujące funkcje: - dostarczanie informacji, analiz strategii działania i doradzanie w kwestiach rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich, - promowanie wiedzy i analizy potrzeb w zakresie umiejętności na krajowych i lokalnych rynkach pracy, - wspieranie zainteresowanych podmiotów w krajach partnerskich w budowaniu potencjału w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego, - ułatwianie wymiany informacji i doświadczeń między darczyńcami zajmującymi się reformą rozwoju kapitału ludzkiego w krajach partnerskich, - wspieranie udzielania krajom partnerskim pomocy Unii w dziedzinie rozwoju kapitału ludzkiego, - rozpowszechnianie informacji i zachęcanie do tworzenia sieci współpracy oraz do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk między UE i krajami partnerskimi oraz między krajami partnerskimi w kwestiach rozwoju kapitału ludzkiego, - udział, na wniosek Komisji, w analizie ogólnej skuteczności pomocy w zakresie szkolenia udzielanej krajom partnerskim, - podejmowanie innych działań, mieszczących się w ramach niniejszego rozporządzenia, uzgodnionych pomiędzy Radą Zarządzającą a Komisją. | 1. Rada Zarządzająca - Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego, - trzech przedstawicieli Komisji, - trzech ekspertów, nieuprawnionych do głosowania, mianowanych przez Parlament Europejski, - ponadto trzech przedstawicieli krajów partnerskich może uczestniczyć w posiedzeniach Rady Zarządzającej w roli obserwatorów. 2. Dyrektor - Mianowany przez Radę Zarządzającą na wniosek Komisji. 3. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 4. Audyt wewnętrzny Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. 5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. | Budżet 19,1 (19,2) mln euro, z czego 18,8 (18) mln euro pochodzące z dotacji z Komisji oraz 0,3 (1,2) mln euro przekazane przez inne organy jako dochody przeznaczone na określony cel. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r. - 96 (96) stanowisk dla pracowników czasowych w planie zatrudnienia, z czego 86 (86) stanowisk obsadzonych, - 37 (38) innych stanowisk (pracownicy pomocniczy, personel lokalny, pracownicy kontraktowi itp.), - pracownicy ogółem: 123 (124), z czego wykonujący zadania: - operacyjne: 64 (64) - administracyjne: 40,5 (38,5) - mieszane: 20,5 (21,5). | Działalność Pomoc ze strony Fundacji obejmuje szeroki zakres dziedzin technicznych, w tym: wstępne kształcenie zawodowe, kształcenie przez całe życie, kształcenie ustawiczne (dla dorosłych), rozwój zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, politykę zatrudnienia, szkolenie bezrobotnych, walkę z ubóstwem i włączenie społeczne oraz kształcenie przyczyniające się do rozwoju lokalnego. Wspieranie Komisji: W 2009 r. ze strony Komisji wpłynęło 101 bezpośrednich wniosków o wsparcie, których rozpatrywanie wciąż jest w toku. 56 % wszystkich wniosków dotyczyło IPA (niewielki spadek), 40 % dotyczyło ENPI (niewielki wzrost) a 4 % dotyczyło DCI (duży spadek). Komisja zwróciła się do Fundacji o wsparcie udzielania krajom partnerskim pomocy Unii w dziedzinie rozwoju kapitału ludzkiego. Wnioski dotyczyły najczęściej pomocy w zakresie polityk (22 %), następnie sporządzania projektów (21 %), przeglądu treści trwających projektów (16 %) oraz wkładu do programowania wieloletniego (12 %). Wskaźnik zadowolenia Komisji z usług Fundacji wyglądał następująco: w 62 % bardzo dobra jakość/bardzo użyteczne oraz w 25 % dobra jakość/użyteczne. Działalność operacyjną sklasyfikowano w ramach produktów w podziale na następujące kategorie: Oceny i analizy polityki: 23 produkty 13 (IPA), 6 (ENPI), 4 (DCI) Działania w zakresie budowania potencjału: 67 produktów 20 (IPA), 31 (ENPI), 16 (DCI) Wsparcie cyklu programowania: 30 produktów 14 (IPA), 10 (ENPI), 6 (DCI) Rozpowszechnianie informacji i networking: 22 produkty 8 (IPA), 10 (ENPI), 4 (DCI) Badania dotyczące nauki przez działanie: 13 produktów 13 (ILP) Ogółem: 55 (IPA), 57(ENPI), 30 (DCI), 13 (ILP) 155 produktów Uwaga: IPA: Instrument pomocy przedakcesyjnej ENPI: Europejski instrument sąsiedztwa i partnerstwa DCI: Instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju ILP: programy w dziedzinie innowacji i nauczania |
Źródło: Informacje przekazane przez Fundację. |
ODPOWIEDZI FUNDACJI
13. Projekt budżetu Fundacji na 2009 r. i jego wykonanie zostały opóźnione wskutek rewizji podstawy prawnej(1) Agencji oraz zamrożenia w ostatniej chwili rezerwy budżetowej w wysokości 2 milionów euro w odniesieniu do Tytułu I i II przez Parlament Europejski.
Perspektywy Fundacji na 2010 r. wyglądają bardziej stabilnie. Fundacja wdrożyła już ostrzejszy monitoring i kontrolę przesunięć w ramach budżetu w celu ograniczenia ich liczby i pracuje nad środkami dalej wzmacniającymi planowanie i prognozowanie budżetowe na rok finansowy 2011.
Zgodnie z uwagami Trybunału Fundacja będzie działać w oparciu o bardziej rygorystyczną interpretację rozporządzenia finansowego dotyczącą przesunięć budżetowych. Począwszy od budżetu korygującego 2010 r., Fundacja będzie publikować harmonogram płatności zgodnie z art. 31 ust. 2 lit. c rozporządzenia finansowego.
______
(1) Rozporządzenie Parlamantu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia (wersja przekształcona) (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82).