Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Praw Podstawowych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2014.442.301
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Praw Podstawowych za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji
(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania kierownictwa 4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. Zadania Trybunału 5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Pietro RUSSO, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 16 września 2014 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2012 | W 2012 r. Agencja przyznała zamówienie na usługi w zakresie sprzątania, korzystając z formuły kaskadowych umów ramowych z dwoma wykonawcami. W następstwie błędu pisarskiego, do którego doszło na etapie oceny ofert, ranking wykonawców był nieprawidłowy. W związku z tym jedna zawarta w 2012 r. umowa szczególna na kwotę 56 784 euro oraz wynikające z niej płatności są nieprawidłowe. W następstwie przeprowadzonej przez Trybunał kontroli Agencja odpowiednio zmodyfikowała ranking wykonawców. | zrealizowane |
2012 | W 2012 r. Agencja nie miała wdrożonej formalnej procedury weryfikacji ex post. Formalna procedura została jednak wdrożona na początku roku 2013, po przeprowadzeniu przez Agencję kompleksowej analizy ryzyka. | zrealizowane |
2012 | Wskaźnik wykonania budżetu w tytule III (wydatki operacyjne) był niski i wynosił 49 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Nie było to jednak spowodowane opóźnieniami w realizacji rocznego programu prac Agencji i wynika z wieloletniego charakteru jej działalności. Agencja przyjęła moduł planowania budżetowego powiązany bezpośrednio z jej rocznym programem prac, a płatności były planowane i realizowane zgodnie z potrzebami operacyjnymi. | brak danych lub nie dotyczy |
ZAŁĄCZNIK II
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) Kompetencje i zadania
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu | Gromadzenie informacji - W celu wypełnienia zadań, które są jej powierzone, Komisja może zbierać wszelkie informacje i dokonywać wszelkich niezbędnych weryfikacji w granicach i na warunkach określonych przez Radę stanowiącą zwykłą większością zgodnie z postanowieniami Traktatów (art. 337). |
Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 168/ 2007) | Cele - Dostarczanie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom, biurom i agencjom Unii oraz jej państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa unijnego; wsparcie to służy pełnemu poszanowaniu praw podstawowych przez te instytucje i organy przy podejmowaniu przez nie środków lub określaniu kierunków działań w dziedzinach należących do ich kompetencji. Zadania - gromadzenie, rejestrowanie, analiza i rozpowszechnianie istotnych, obiektywnych, rzetelnych i porównywalnych informacji, - opracowywanie metod i standardów w celu poprawy porównywalności, obiektywności i rzetelności danych na szczeblu europejskim, - prowadzenie badań naukowych i sondaży, wykonywanie opracowań przygotowawczych i badań wykonalności, uczestnictwo w nich lub zachęcanie do ich prowadzenia, - formułowanie i publikowanie wniosków oraz opinii na tematy szczegółowe z przeznaczeniem dla instytucji Unii i państw członkowskich wdrażających prawo Unii, - publikowanie rocznego sprawozdania na temat kwestii praw podstawowych, które objęte są zakresem działania Agencji, - publikowanie sprawozdań tematycznych opartych na prowadzonych przez siebie analizach, badaniach i sondażach, - publikowanie rocznego sprawozdania ze swojej działalności, - prowadzenie strategii komunikacyjnej i propagowanie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim w celu zwiększenia świadomości opinii publicznej w zakresie praw podstawowych oraz aktywnego rozpowszechniania informacji o pracach Agencji. |
Zarządzanie | Zarząd Skład Po jednym niezależnym członku mianowanym przez każde państwo członkowskie, jeden niezależny członek mianowany przez Radę Europy oraz dwóch przedstawicieli Komisji. Zadania Przyjmuje budżet, program prac i sprawozdania roczne. Przyjmuje budżet ostateczny i plan zatrudnienia. Wydaje opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego. Rada wykonawcza Skład - przewodniczący zarządu, - wiceprzewodniczący zarządu, |
- jeden przedstawiciel Komisji, - dwóch innych członków zarządu wybranych przez zarząd, - w posiedzeniach rady wykonawczej może uczestniczyć członek zarządu mianowany przez Radę Europy. Komitet naukowy Skład - 11 niezależnych członków o wysokich kompetencjach w dziedzinie praw podstawowych, mianowanych przez zarząd po wystosowaniu zaproszenia do zgłaszania kandydatur i przeprowadzeniu przejrzystej procedury wyboru. Dyrektor Mianowany przez zarząd na wniosek Komisji po zaopiniowaniu przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej (które wskazują preferowanych kandydatów). Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. | |
Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012) | Budżet ostateczny 21 620 (20 376) mln euro, z czego dotacja Unii stanowi 99 % (99 %). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r. 78 (72) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 75 (70) + 38 (22) innych stanowisk (pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci krajowi). Łączna liczba pracowników: 116 (94), w tym wykonujący zadania: - operacyjne: 75 (58) - administracyjne: 33 (29) - mieszane: 8 (7) |
Produkty i usługi w roku 2013 (2012) | FRANET Liczba opracowań przygotowanych przez 28 wykonawców (punktów krajowych): 403 (185) Liczba opracowań przygotowanych przez partnera odpowiedzialnego za międzynarodowe analizy unijne: 1 (1) Liczba opracowań przygotowanych przez partnera odpowiedzialnego za analizy porównawcze: 2 (1) Liczba spotkań: 3 (3) (jedno z 4 uczestnikami, jedno z 10 uczestnikami oraz jedno z 2 uczestnikami) Sprawozdania z badań Liczba sprawozdań: 19 (13) + 12 (23) wersje językowe Liczba spotkań: 1 (2) Sprawozdanie roczne: 2 (2) + 2 (3) wersje językowe Streszczenie sprawozdania rocznego: 1 (1) + 2 (2) wersje językowe Opinie FRA: 2 (3) Roczne sprawozdanie za 2012 r. w postaci e-booka Agencji: 1 (0) + 1 (0) wersja językowa Zestawienia informacyjne: 4 (11) + 71 (118) wersji językowych Materiały niezwiązane z badaniami naukowymi Różne publikacje Agencji: 20 (5) + różne (31) wersje językowe Plakaty: 15 (20) Najważniejsze konferencje i wydarzenia Konferencja na temat praw podstawowych: 1 (1) Impreza w ramach Dnia Różnorodności: 0 (1) Sympozjum Agencji: 1 (1) Spotkanie platformy praw podstawowych: 1 (1) Wspólne seminarium z irlandzką prezydencją UE: 1 (1) Współpraca z instytucjami i organami na szczeblu unijnym i państw członkowskich Państwa członkowskie: 29 (7) Rada UE: 19 (9) Komisja Europejska: 22 (12) Parlament Europejski: 15 (20) Europejska Służba Działań Zewnętrznych: 4 (-) Agencje i inne organy UE: 23 (-) Europejski Trybunał Sprawiedliwości: 2 (1) Komitet Regionów: 1 (1) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny: 0 (1) Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich: 2 (1) Platforma praw podstawowych: 3 (3) Rada Europy: 25 (24) OBWE: 4 (2) Organizacja Narodów Zjednoczonych: 9 (2) Wyspecjalizowane organy (krajowe instytucje zajmujące się problematyką praw człowieka i organy zajmujące się równouprawnieniem): 8 (3) Inne spotkania i okrągłe stoły: 7 (12) |
Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję. |
11-12. Na początku roku Agencja planuje przeniesienia na kolejny rok i ściśle monitoruje zmiany w tym zakresie. Odsetek środków anulowanych (poniżej 2 %) jest oznaką precyzyjnego planowania przeniesień i zarządzania nimi.
Poziom wykorzystania przez Agencję przyznanej jej dotacji UE w ubiegłych dwóch latach budżetowych przekracza 99 %, co świadczy o doskonałym zarządzaniu budżetem.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.