Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Praw Podstawowych za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2009.304.10
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Praw Podstawowych za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji
(2009/C 304/03)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Europejska Agencja Praw Podstawowych (zwana dalej "Agencją"), z siedzibą w Wiedniu, została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r.(1). Zadaniem Agencji jest zapewnianie pomocy i wiedzy fachowej odpowiednim organom Wspólnoty oraz jej państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie przepisów wspólnotowych w zakresie praw podstawowych(2).
2. Budżet Agencji na 2008 r. wyniósł 15 mln euro w porównaniu z 14,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 72 w porównaniu z 57 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
INNE KWESTIE
13. W programie prac Agencji na 2008 r. w odniesieniu do każdego z podstawowych działań wyszczególniono planowane projekty, produkty i wskaźniki, które nie są jednak w jasny sposób powiązane z celami wyznaczonymi na poziomie działań. Cele i wskaźniki nie są zdefiniowane i wymierne, jak przewidziano w art. 25 ust. 3 ramowego rozporządzenia finansowego agencji, co utrudnia wykrywanie braków i ocenę osiągnięć. Aby wprowadzić rzeczywisty budżet zadaniowy, Agencja powinna określić precyzyjne cele wraz z odpowiednimi i wymiernymi wskaźnikami wykonania.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 24 kwietnia 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 5 czerwca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.fra.europa.eu/fraWebsite/home/home_en.htm
Tabela
Europejska Agencja Praw Podstawowych (Wiedeń)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 168/2007 | Zarządzanie | Środki udostępnione Agencji w 2008 r. (w 2007 r.) | Produkty i usługi w 2008 r. (w 2007 r.) | |
Gromadzenie informacji - W celu wypełnienia zadań, które są jej powierzone, Komisja może zbierać wszelkie informacje i dokonywać wszelkich niezbędnych weryfikacji w granicach i na warunkach określonych przez Radę zgodnie z postanowieniami niniejszego Traktatu. (art. 284) | Cele - zapewnianie pomocy oraz wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom, biurom i agencjom Wspólnoty i państw członkowskich wykonującym prawo wspólnotowe, aby zagwarantować pełne przestrzeganie praw podstawowych poprzez wsparcie przy podejmowaniu środków lub określaniu linii działania w ramach ich kompetencji. | Zadania - gromadzenie, rejestrowanie, analiza i rozpowszechnianie stosownych, obiektywnych, rzetelnych i porównywalnych informacji, - opracowywanie metod i standardów w celu poprawy porównywalności, obiektywności i rzetelności danych na poziomie europejskim, - prowadzenie badań naukowych i sondaży, wykonywanie opracowań przygotowawczych i studiów wykonalności, uczestnictwo w nich lub zachęcanie do ich prowadzenia, - formułowanie i publikowanie wniosków oraz opinii na tematy szczegółowe z przeznaczeniem dla instytucji Unii Europejskiej i państw członkowskich wdrażających prawo wspólnotowe, - publikowanie rocznego sprawozdania na temat kwestii związanych z prawami podstawowymi, które wchodzą w zakres działania Agencji, - publikowanie sprawozdań tematycznych opartych na prowadzonych przez siebie analizach, badaniach i sondażach, - publikowanie rocznego sprawozdania ze swojej działalności, - prowadzenie strategii komunikacyjnej oraz propagowanie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim. | 1. Zarząd Skład po jednym niezależnym członku mianowanym przez każde państwo członkowskie, jeden niezależny członek mianowany przez Radę Europy oraz dwóch przedstawicieli Komisji. Zadania przyjmuje program prac, budżet i sprawozdania roczne, przyjmuje budżet ostateczny i plan zatrudnienia, wydaje opinię na temat ostatecznej wersji sprawozdania finansowego. 2. Rada Wykonawcza Skład - przewodniczący Zarządu, - wiceprzewodniczący Zarządu, - jeden przedstawiciel Komisji, - dwóch innych członków Zarządu, - członek Zarządu mianowany przez Radę Europy może uczestniczyć w spotkaniach Rady Wykonawczej. | Budżet 15 mln euro (14,2 mln euro) Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r. 49 (46) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 35 (34) + 23 (11) inne stanowiska (pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci narodowi, pracownicy zewnętrzni) Pracownicy ogółem: 72 (57) z czego wykonujący zadania: operacyjne: 42 (31) administracyjne: 24 (21) mieszane: 6 (5) | Raxen Liczba opracowań przygotowanych przez 27 krajowych punktów centralnych: 219 (245) Liczba spotkań: 1 (1) Fralex Liczba opinii sporządzonych przez prawników: 201 (0) Liczba spotkań: 2 (0) Sprawozdania z badań Liczba sprawozdań: 6 (4) Liczba spotkań: 21 (6) Sprawozdania roczne: 2 (2) Materiały niezwiązane z badaniami naukowymi Różne publikacje: 13 (15) Współpraca z państwami członkowskimi i innymi instytucjami państwa członkowskie: 9 (7) Komisja Europejska: 17 (8) Parlament Europejski: 6 (6) Komitet Regionów: 2 (1) Rada Europy: 25 (4) OBWE: 7 (5) Organizacja Narodów Zjednoczonych: 6 (2) Inne spotkania i okrągłe stoły: 18 (23) |
3. Komitet Naukowy Skład - jedenastu niezależnych członków o wysokich kompetencjach w dziedzinie praw podstawowych, - Zarząd mianuje członków Komitetu po wystosowaniu zaproszenia do zgłaszania kandydatur i przeprowadzeniu przejrzystej procedury wyboru 4. Dyrektor Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji po zaopiniowaniu przez Parlament Europejski i Radę (które wskazują preferowanych kandydatów). 5. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 6. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. 7. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. | |||||
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. Roczny program prac Agencji na 2009 r. określa cele S.M.A.R.T. dla każdego działania, zatem poprawiono podejście uwzględniającego zarządzanie zadaniowe.
Ponadto w połowie 2009 r. Agencja zaczęła wdrażać oprogramowanie dla budżetu zadaniowego, które dostarczy wyraźnych wskaźników w zakresie przydzielonych zasobów finansowych i ludzkich.