Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.311.13

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/03)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.(1). Podstawowym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Wspólnoty do zapobiegania problemom związanym z bezpieczeństwem sieci i informacji i rozwiązywania ich dzięki inicjatywom podejmowanym na szczeblu zarówno krajowym, jak i wspólnotowym.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora naczelnego zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 460/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 8,3 mln euro w porównaniu z 7,0 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Realizacja działań operacyjnych (Tytuł III) skupiła się w ostatnim kwartale 2007 r. W związku ze spóźnionym uruchomieniem środków około 40 % zobowiązań i ponad 50 % płatności w ramach Tytułu III miało miejsce w listopadzie i grudniu 2007 r. W przypadku małych agencji z ograniczonymi środkami uruchamianie funduszy pod koniec roku zagraża realizacji działań operacyjnych.

8. Przeniesione środki nie odpowiadały zobowiązaniom prawnym w czterech przypadkach(5). Ponadto departamenty operacyjne powinny przygotowywać dokładniejsze informacje finansowe(6), aby zminimalizować ryzyko błędów w sprawozdaniu finansowym.

9. Spis środków trwałych prowadzony był przy pomocy arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantowało integralności danych. Nie sporządzono również pełnego spisu z natury środków trwałych.

10. Odnotowano stałe uchybienia w zakresie procedur przetargowych: wstępna selekcja ofert nie posiadała uzasadnienia, dokumenty związane z oceną nie były podpisane przez komisję oceniającą, poza tym dokumenty były nieuporządkowane i niekompletne. W jednym przypadku nie odnaleziono potrzebnych informacji. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady

11. Zgodnie z art. 27 rozporządzenia powołującego Agencję jej mandat wygasa w dniu 13 marca 2009 r. Biorąc pod uwagę finansowy i organizacyjny wpływ tej sytuacji na działalność Agencji, konieczne jest podjęcie stosownej decyzji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1. przejrzystości.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 25 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Na łączną kwotę 121.500 euro.

(6) Podczas kontroli stwierdzono i skorygowano błędy w postaci ok. 105.000 euro rozliczeń międzyokresowych biernych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Faktycznie zewnętrzne wskaźniki, takie jak spóźnione uruchomienie środków, częściowo wpłynęły na realizację działań operacyjnych. W międzyczasie Agencja szczegółowo zaplanowała realizację budżetu na 2008 r. oraz działania uzupełniające.

8. W niektórych przypadkach, gdzie występuje znacząca liczba zmiennych, przeniesione środki zostały obliczone z pewnym przybliżeniem. Agencja zdaje sobie sprawę z tego zagrożenia i dokłada wszelkich możliwych starań w celu zapewnienia możliwie najwyższego stopnia dokładności przenoszonych środków.

9. Aktywami trwałymi zarządza się poprzez oprogramowanie księgowe Agencji. W związku z ograniczoną liczbą pozycji inwentarz administracyjny prowadzi się w arkuszach kalkulacyjnych. W 2009 r. Agencja zamierza stosować system "ABAC Aktywa" (ABAC Assets).

10. Agencja odnotowała pewne uchybienia w trzech aktach przetargowych. Agencja podejmuje działania w celu wyeliminowania tych uchybień administracyjnych, w tym wynajęcie doświadczonego specjalisty ds. przetargów.

11. Komisja Europejska zaproponowała przedłużenie mandatu Agencji, a legislatorzy zgodzili się na jego przedłużenie o 3 lata.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.