Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji

(2007/C 309/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.(1). Podstawowym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Wspólnoty do zapobiegania problemom związanym z bezpieczeństwem sieci i informacji i rozwiązywania ich dzięki inicjatywom podejmowanym na szczeblu zarówno krajowym, jak i wspólnotowym.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) z dnia 25 czerwca 2002 r. Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora zarządzającego zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 460/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania po niższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. W odniesieniu do wykonania budżetu Agencji w roku budżetowym 2006 wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 90 %, a wskaźnik wykorzystania środków na płatności - 76 %. Najwięcej transakcji przeprowadzono w ostatnim kwartale. Ponadto konsekwencją uchybień w procedurach ustalania budżetu była znaczna liczba przesunięć(4). Zatem budżetowe zasady jednoroczności i specyfikacji nie były ściśle przestrzegane.

8. Stosowane przez Agencję oprogramowanie do rachunkowości ogólnej umożliwia wprowadzanie zmian do zapisów bez zapewnienia ścieżki audytu. Ponadto nie wprowadzono systemu rejestracji faktur, który gwarantowałby dokładność informacji finansowych w ostatecznej wersji sprawozdania finansowego.

9. Nie udokumentowano jeszcze wszystkich procedur kontroli wewnętrznej wymaganych przez rozporządzenie finansowe w celu zapewnienia przejrzystości i należytego zarządzania finansami. Rada zarządzająca nie przyjęła oficjalnie standardów kontroli wewnętrznej i kodeksu etyki zawodowej. Nie istnieją pisemne wytyczne dotyczące archiwizacji dokumentacji potwierdzającej transakcje. Nie utworzono zespołu ds. nieprawidłowości finansowych.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 1 lipca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2007 r.

(4) W 2006 r. dokonano ponad 45 przesunięć.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

Źródło: dane przekazane przez Agencję. Tabela przedstawia skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej sprawozdaniu finansowym: rozliczeń dokonano metodą memoriałową.

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Zważywszy, że było to pierwszy pełny rok działalności, Agencja zintensyfikowała swoje działania w drugiej połowie roku, dzięki czemu w ostatnim kwartale przeprowadziła wiele transakcji. Również stanowisko pracownika ds. budżetu było nie-obsadzone przez ponad pięć miesięcy, co negatywnie wpłynęło na zdolność agencji do optymalizacji planowania i minimalizacji transferów w omawianym roku.

8. ENISA złożyła już wniosek o ABAC, oprogramowanie Komisji do rachunkowości od 2005 r. Projekt zostanie uruchomiony

w oparciu o plan Komisji na początku 2008 r. System rejestracji faktur został poddany przeglądowi przed sporządzeniem ostatecznej wersji sprawozdania finansowego i jest stosowany od tego czasu.

9. ENISA przedstawi Zarządowi do przyjęcia standardy kontroli wewnętrznej oraz kodeks etyki zawodowej. Dyrektor naczelny wprowadzi struktury organizacyjne oraz wszystkie procedury i kontrole konieczne do ich wdrożenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.