Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.81

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji

(2015/C 409/10)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "Agencją", inaczej "EASA") z siedzibą w Kolonii została ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1592/2002 1 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1108/2009. Agencji powierzono określone zadania regulacyjne i wykonawcze w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 97,1 %. Agencja doprowadziła wprawdzie do dalszego obniżenia ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 7,2 mln euro (7,7 %) w 2013 r. do 5,9 mln euro (6,2 %) w roku 2014, jednak poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,6 mln euro (22 %) w tytule II (wydatki administracyjne) i 2 mln euro (38,1 %) w tytule III (wydatki operacyjne). Jest to co prawda częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.

INNE UWAGI

12.
Planowanie Agencji w zakresie udzielania zamówień, w szczególności w odniesieniu do umów ramowych, wymaga dalszej poprawy. W 2014 r. trzy postępowania o udzielenie zamówienia ogłoszono za późno, by zastąpić umowy ramowe nowymi umowami w chwili ich wygaśnięcia. W celu zapewnienia ciągłości działania dwie obowiązujące umowy ramowe zostały przedłużone aż do chwili podpisania nowych, a w przypadku trzeciej wszczęto procedurę negocjacyjną służącą dostosowaniu terminu obowiązywania. Zmiana początkowego okresu obowiązywania umowy odbija się negatywnie na zasadach uczciwej konkurencji, natomiast zastosowanie procedury negocjacyjnej było niezgodne z przepisami rozporządzenia finansowego.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego,
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2013W 2012 r. Agencja w drodze postępowania o udzielenie zamówienia wybrała 14 krajowych władz lotniczych i 10 jednostek kwalifikowanych, aby zlecić im część wykonywanych czynności certyfikacyjnych (1). Wydatki na tak zlecone czynności certyfikacyjne wyniosły w 2013 r. około 22 mln euro. Proces przydzielania konkretnych zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym oraz kryteria, jakimi należy się przy tym posługiwać, są opisane w szczegółowych wytycznych opracowanych przez Agencję (2). Można jednak poprawić przejrzystość zlecania poprzez lepsze dokumentowanie procesów przydzielania zadań, w tym ocen dokonywanych na podstawie kryteriów określonych w wytycznych. Dotyczy to również udzielania oferentom wielu innych zamówień o niskiej wartości.w trakcie realizacji
2013Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 98 %. Agencja doprowadziła wprawdzie do dalszego obniżenia ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 10,1 mln euro (11 %) w 2012 r. do 7,2 mln euro (8 %) w roku 2013, jednak w tytule III poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,4 mln euro (42 %). Jest to co prawda częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.nie dotyczy
2013Agencja rozpoczęła działalność w 2004 r. i do tej pory funkcjonuje na podstawie korespondencji i wymiany ustaleń z przyjmującym ją państwem członkowskim. Nie podpisano jednak kompleksowej umowy w sprawie siedziby pomiędzy Agencją a państwem członkowskim. Umowa taka przyczyniłaby się do dalszego zwiększenia przejrzystości co do warunków prowadzenia działalności przez Agencję i jej personel.w trakcie realizacji
(1) Pod koniec maja 2014 r. rozwiązano trzy umowy z jednostkami kwalifikowanymi, w wyniku czego w mocy pozostało 14 umów z krajowymi władzami lotniczymi i siedem umów z jednostkami kwalifikowanymi.

(2) "Wytyczne dotyczące przydzielania zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym", decyzja 01-2011 zarządu Agencji.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów.
Kompetencje Agencji

(kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/ 2008 ("rozporządzenie podstawowe"))

Główne cele

- utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Funkcje i zadania

Zgodnie z art. 17 i 18 rozporządzenia podstawowego, Agencja została powołana w celu, między innymi:

- wydawania opinii i zaleceń skierowanych do Komisji,

- wydawania specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu, i ustalania dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań, jak również opracowywania wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego,

- podejmowania decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, a także decyzji dotyczących operatorów z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw,

- prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych we właściwych organach państw członkowskich, państw stowarzyszonych (Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Lichtenstein) i byłych państw, które podpisały z Agencją umowy o współpracy.

ZarządzanieZarząd

Zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia podstawowego w skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Zadania

Uprawnienia i zadania zarządu są opisane w art. 33 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. Należą do nich:

- mianowanie dyrektora wykonawczego oraz dyrektorów, na jego wniosek,

- przyjmowanie ogólnego rocznego sprawozdania dotyczącego działalności Agencji,

- przyjmowanie programu prac Agencji na nadchodzący rok,

- powoływanie członków komisji odwoławczej zgodnie z art. 41 rozporządzenia podstawowego,

- uchwalanie regulaminu wewnętrznego,

- powoływanie z własnej inicjatywy grup roboczych, których zadaniem jest udzielanie pomocy zarządowi w pełnieniu jego funkcji, w tym w przygotowywaniu decyzji i monitorowaniu ich realizacji.

Dyrektor wykonawczy

Zarządza Agencją; mianowany jest przez zarząd na wniosek Komisji Europejskiej.

Dyrektor wykonawczy dysponuje pełną samodzielnością w wypełnianiu swoich zadań.

Funkcje i kompetencje dyrektora wykonawczego opisane są w art. 38 rozporządzenia podstawowego.

Komisja odwoławcza

Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji zgodnie z art. 44 rozporządzenia podstawowego w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013)Budżet ostateczny

Budżet ogółem: 162,3 (151,2) mln euro, w tym:

- dochody własne: 88,3 (83,8) mln euro (54,4 %)

- dotacja Unii: 34,2 (34,9) mln euro (21,1 %)

- składki państw spoza UE: 2,0 (1,7) mln euro (1,2 %)

- dochody z pobranych opłat i obciążeń przeznaczone na określony cel: 27,8 (24,2) mln euro (17,1 %)

- inne dochody: 1,0 (0,9) mln euro (0,6 %)

- inne dotacje: 9,0 (5,7) mln euro (5,6 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

685 (692) pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia

Stanowiska obsadzone: 650 (647)

Inni pracownicy: ogółem: 96 (100), w tym pracowników kontraktowych: 81 (85); oddelegowanych ekspertów krajowych: 15 (15); doradców specjalnych: 0 (0).

Łączna liczba pracowników tymczasowych: 651 (1) (648)

stanowiska finansowane z dotacji: 213 (2) (219)

stanowiska finansowane z opłat: 438 (2) (429)

Produkty i usługi w roku 2014 (2013)Opinie

5 opinii.

Decyzje w sprawie przepisów

30 decyzji dotyczących: specyfikacji certyfikacji (9), dopuszczalnych sposobów potwierdzania zgodności oraz materiałów zawierających wytyczne (21).

Dodatkowe rezultaty w 2014 r. (prowadzące do przepisów w najbliższych latach)

24 zakresy wymagań, 29 opinii na temat proponowanych zmian, 18 odpowiedzi na uwagi.

Współpraca międzynarodowa

10 umów o współpracy.

Dwie modyfikacje dodatków do umów o współpracy.

21 zaleceń wydanych odnośnie do pism Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Porozumienia dwustronne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego (BASA).

Wsparcie przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia BASA zawartego przez UE i Brazylię.

Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA, w tym w przygotowaniu posiedzeń zarządu, wsparcie przy przygotowaniu posiedzeń podkomitetów i dorocznego posiedzenia w sprawie standardów lotów z Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego USA (FAA).

Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-Kanada, w tym w przygotowaniu posiedzeń zarządu i w przygotowaniu posiedzeń podkomitetów.

Wsparcie dla Komisji Europejskiej przy opracowywaniu nowych załączników do porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (licencjonowanie personelu lotniczego, szkoleniowe urządzenia symulacji lotu, organizacje szkolące pilotów).

Wsparcie przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia BASA zawartego przez UE i USA.

Decyzje o przyznaniu certyfikatów według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r.

Certyfikaty typu/ograniczone certyfikaty typu (TC/TCR): 12 (3)

Uzupełniające certyfikaty typu (STC): 515

Wytyczne dotyczące zdatności do lotu (AD): 368

Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 60

Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 227

Istotne zmiany/istotne naprawy/nowe pochodne certyfikatów typu: 1 184

Pomniejsze zmiany/pomniejsze naprawy: 665

Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 219

Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 399

Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD): 394

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem (DOA): 311

Procedury alternatywne dla DOA (AP-DOA): 274

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne) (4): 1 609

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne) (4): 339

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej (4): 55

Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym (4): 29

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się licencjonowaniem personelu lotniczego (5): 12

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się zarządzaniem ruchem lotniczym/ służbom żeglugi powietrznej (ANS) (4): 4

Inspekcje standaryzacyjne (liczba inspekcji przypadająca na dany typ) na dzień 31 grudnia 2014 r.

w zakresie zdolności do lotu (AIR): 22

w zakresie operacji (OPS): 18

w zakresie licencjonowania personelu lotniczego (FCL): 13

w zakresie licencjonowania personelu medycznego (MED): 12

w zakresie szkoleniowych urządzeń symulacji lotu (FSTD): 10

w zakresie zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (ANS): 18

w zakresie oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych (SAFA): 14

(1) Dwóch pilotów zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajmuje tylko jedno stanowisko.

(2) Proporcje stanowisk finansowanych z opłat i stanowisk finansowanych z dotacji zmieniły się w wyniku weryfikacji kluczy podziału wg rachunku kosztów w 2014 r.

(3) Uwzględnia się tylko certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu wydane dla nowej konstrukcji. Wyklucza się certyfikaty typu wydane na zasadzie praw nabytych, w wyniku przeniesienia lub wznowienia administracyjnego.

(4) W ramach udzielania upoważnień podmiotom wyróżnia się podstawową działalność kontrolną dotyczącą już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co dwa lub trzy lata) oraz działalność związaną z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r.

(5) W ramach udzielania upoważnień podmiotom wyróżnia się podstawową działalność kontrolną dotyczącą już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co rok) oraz działalność związaną z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Jak wspomniał Trybunał, Agencja nadal zmniejszała ogólny poziom przeniesień. Rok budżetowy 2014 był szczególny z uwagi na wyjątkowe zdarzenia związane z przeprowadzką Agencji do nowej siedziby (projekt MOVE). Agencja nadal dąży do zmniejszania poziomu przeniesień.
12.
Agencja pragnie podziękować Trybunałowi za dokładną weryfikację wyników i przyznaje, że można ulepszyć planowanie EASA w zakresie udzielania zamówień. Zmiany w organizacji przyjęte w 2014 r. mają na celu, między innymi, lepszy nadzór organizacji nad udzielaniem zamówień.
1 Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.