Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2015.409.81
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r.; jak również b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania kierownictwa 4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. Zadania Trybunału 5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 . 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego, | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2013 | W 2012 r. Agencja w drodze postępowania o udzielenie zamówienia wybrała 14 krajowych władz lotniczych i 10 jednostek kwalifikowanych, aby zlecić im część wykonywanych czynności certyfikacyjnych (1). Wydatki na tak zlecone czynności certyfikacyjne wyniosły w 2013 r. około 22 mln euro. Proces przydzielania konkretnych zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym oraz kryteria, jakimi należy się przy tym posługiwać, są opisane w szczegółowych wytycznych opracowanych przez Agencję (2). Można jednak poprawić przejrzystość zlecania poprzez lepsze dokumentowanie procesów przydzielania zadań, w tym ocen dokonywanych na podstawie kryteriów określonych w wytycznych. Dotyczy to również udzielania oferentom wielu innych zamówień o niskiej wartości. | w trakcie realizacji |
2013 | Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 98 %. Agencja doprowadziła wprawdzie do dalszego obniżenia ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 10,1 mln euro (11 %) w 2012 r. do 7,2 mln euro (8 %) w roku 2013, jednak w tytule III poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,4 mln euro (42 %). Jest to co prawda częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. | nie dotyczy |
2013 | Agencja rozpoczęła działalność w 2004 r. i do tej pory funkcjonuje na podstawie korespondencji i wymiany ustaleń z przyjmującym ją państwem członkowskim. Nie podpisano jednak kompleksowej umowy w sprawie siedziby pomiędzy Agencją a państwem członkowskim. Umowa taka przyczyniłaby się do dalszego zwiększenia przejrzystości co do warunków prowadzenia działalności przez Agencję i jej personel. | w trakcie realizacji |
(1) Pod koniec maja 2014 r. rozwiązano trzy umowy z jednostkami kwalifikowanymi, w wyniku czego w mocy pozostało 14 umów z krajowymi władzami lotniczymi i siedem umów z jednostkami kwalifikowanymi. (2) "Wytyczne dotyczące przydzielania zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym", decyzja 01-2011 zarządu Agencji. |
ZAŁĄCZNIK II
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)
Kompetencje i zadania
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)
Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów. |
Kompetencje Agencji (kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/ 2008 ("rozporządzenie podstawowe")) | Główne cele - utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. Funkcje i zadania Zgodnie z art. 17 i 18 rozporządzenia podstawowego, Agencja została powołana w celu, między innymi: - wydawania opinii i zaleceń skierowanych do Komisji, - wydawania specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu, i ustalania dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań, jak również opracowywania wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego, - podejmowania decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, a także decyzji dotyczących operatorów z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw, - prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych we właściwych organach państw członkowskich, państw stowarzyszonych (Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Lichtenstein) i byłych państw, które podpisały z Agencją umowy o współpracy. |
Zarządzanie | Zarząd Zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia podstawowego w skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji. Zadania Uprawnienia i zadania zarządu są opisane w art. 33 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. Należą do nich: - mianowanie dyrektora wykonawczego oraz dyrektorów, na jego wniosek, - przyjmowanie ogólnego rocznego sprawozdania dotyczącego działalności Agencji, - przyjmowanie programu prac Agencji na nadchodzący rok, - powoływanie członków komisji odwoławczej zgodnie z art. 41 rozporządzenia podstawowego, - uchwalanie regulaminu wewnętrznego, - powoływanie z własnej inicjatywy grup roboczych, których zadaniem jest udzielanie pomocy zarządowi w pełnieniu jego funkcji, w tym w przygotowywaniu decyzji i monitorowaniu ich realizacji. Dyrektor wykonawczy Zarządza Agencją; mianowany jest przez zarząd na wniosek Komisji Europejskiej. Dyrektor wykonawczy dysponuje pełną samodzielnością w wypełnianiu swoich zadań. Funkcje i kompetencje dyrektora wykonawczego opisane są w art. 38 rozporządzenia podstawowego. Komisja odwoławcza Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji zgodnie z art. 44 rozporządzenia podstawowego w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) | Budżet ostateczny Budżet ogółem: 162,3 (151,2) mln euro, w tym: - dochody własne: 88,3 (83,8) mln euro (54,4 %) - dotacja Unii: 34,2 (34,9) mln euro (21,1 %) - składki państw spoza UE: 2,0 (1,7) mln euro (1,2 %) - dochody z pobranych opłat i obciążeń przeznaczone na określony cel: 27,8 (24,2) mln euro (17,1 %) - inne dochody: 1,0 (0,9) mln euro (0,6 %) - inne dotacje: 9,0 (5,7) mln euro (5,6 %) Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r. 685 (692) pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia Stanowiska obsadzone: 650 (647) Inni pracownicy: ogółem: 96 (100), w tym pracowników kontraktowych: 81 (85); oddelegowanych ekspertów krajowych: 15 (15); doradców specjalnych: 0 (0). Łączna liczba pracowników tymczasowych: 651 (1) (648) stanowiska finansowane z dotacji: 213 (2) (219) stanowiska finansowane z opłat: 438 (2) (429) |
Produkty i usługi w roku 2014 (2013) | Opinie 5 opinii. Decyzje w sprawie przepisów 30 decyzji dotyczących: specyfikacji certyfikacji (9), dopuszczalnych sposobów potwierdzania zgodności oraz materiałów zawierających wytyczne (21). Dodatkowe rezultaty w 2014 r. (prowadzące do przepisów w najbliższych latach) 24 zakresy wymagań, 29 opinii na temat proponowanych zmian, 18 odpowiedzi na uwagi. Współpraca międzynarodowa 10 umów o współpracy. Dwie modyfikacje dodatków do umów o współpracy. 21 zaleceń wydanych odnośnie do pism Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Porozumienia dwustronne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego (BASA). Wsparcie przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia BASA zawartego przez UE i Brazylię. Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA, w tym w przygotowaniu posiedzeń zarządu, wsparcie przy przygotowaniu posiedzeń podkomitetów i dorocznego posiedzenia w sprawie standardów lotów z Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego USA (FAA). Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-Kanada, w tym w przygotowaniu posiedzeń zarządu i w przygotowaniu posiedzeń podkomitetów. Wsparcie dla Komisji Europejskiej przy opracowywaniu nowych załączników do porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (licencjonowanie personelu lotniczego, szkoleniowe urządzenia symulacji lotu, organizacje szkolące pilotów). Wsparcie przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia BASA zawartego przez UE i USA. Decyzje o przyznaniu certyfikatów według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. Certyfikaty typu/ograniczone certyfikaty typu (TC/TCR): 12 (3) Uzupełniające certyfikaty typu (STC): 515 Wytyczne dotyczące zdatności do lotu (AD): 368 Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 60 Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 227 Istotne zmiany/istotne naprawy/nowe pochodne certyfikatów typu: 1 184 Pomniejsze zmiany/pomniejsze naprawy: 665 Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 219 Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 399 Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD): 394 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem (DOA): 311 Procedury alternatywne dla DOA (AP-DOA): 274 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne) (4): 1 609 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne) (4): 339 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej (4): 55 Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym (4): 29 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się licencjonowaniem personelu lotniczego (5): 12 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się zarządzaniem ruchem lotniczym/ służbom żeglugi powietrznej (ANS) (4): 4 Inspekcje standaryzacyjne (liczba inspekcji przypadająca na dany typ) na dzień 31 grudnia 2014 r. w zakresie zdolności do lotu (AIR): 22 w zakresie operacji (OPS): 18 w zakresie licencjonowania personelu lotniczego (FCL): 13 w zakresie licencjonowania personelu medycznego (MED): 12 w zakresie szkoleniowych urządzeń symulacji lotu (FSTD): 10 w zakresie zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (ANS): 18 w zakresie oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych (SAFA): 14 |
(1) Dwóch pilotów zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajmuje tylko jedno stanowisko. (2) Proporcje stanowisk finansowanych z opłat i stanowisk finansowanych z dotacji zmieniły się w wyniku weryfikacji kluczy podziału wg rachunku kosztów w 2014 r. (3) Uwzględnia się tylko certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu wydane dla nowej konstrukcji. Wyklucza się certyfikaty typu wydane na zasadzie praw nabytych, w wyniku przeniesienia lub wznowienia administracyjnego. (4) W ramach udzielania upoważnień podmiotom wyróżnia się podstawową działalność kontrolną dotyczącą już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co dwa lub trzy lata) oraz działalność związaną z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. (5) W ramach udzielania upoważnień podmiotom wyróżnia się podstawową działalność kontrolną dotyczącą już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co rok) oraz działalność związaną z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.