Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.442.340

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji

(2014/C 442/40)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwana dalej "Agencją", inaczej "EU-OSHA") z siedzibą w Bilbao została ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 2062/94 1 . Zadaniem Agencji jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, wspieranie właściwych organów krajowych i unijnych przy określaniu i wdrażaniu polityk oraz informowanie o działaniach prewencyjnych 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 99 % wobec 95 % w 2012 r. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był jednak wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 601 426 euro (30 %), i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 3 693 549 euro (46 %).
12.
W tytule II było to spowodowane dokonanym zgodnie z planem pod koniec roku zakupem towarów i usług w związku z przeprowadzką Agencji do nowej siedziby oraz w związku z przedłużeniem rocznych umów w dziedzinie informatyki. W tytule III wysoki poziom planowych przeniesień wynikał przede wszystkim z wieloletniego charakteru dużych projektów rozpoczętych w 2013 r., takich jak np. europejskie badanie przedsiębiorstw na temat nowych i pojawiających się zagrożeń (ESENER II).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2011Wysoki wskaźnik umorzeń środków wskazuje na trudności w realizowaniu działań przewidzianych w rocznym programie prac oraz stosowaniu budżetowej zasady jednoroczności.zrealizowane
2011W przeciwieństwie do dwóch innych Europejskich Agencji mających siedzibę w Hiszpanii (OHIM w Alicante i CFCA w Vigo), nie zawarto umowy dotyczącej siedziby.zrealizowane
2012Budżet Agencji na 2012 r. wyniósł 15,3 mln euro, z czego 3,2 mln euro (22 %) przeniesiono na rok 2013. Poziom przeniesień na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (infrastruktura), gdzie wyniósł 36 %, i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 33 %. W przypadku tytułu II było to spowodowane głównie przedłużeniem rocznych umów w dziedzinie informatyki, zawartych zgodnie z planem w czwartym kwartale 2012 r. W tytule III wysoki poziom przeniesień jest związany z wieloletnim charakterem dużych projektów oraz z opóźnieniami w przyznaniu określonych zamówień. Opóźnienia te wynikają głównie ze zdecentralizowanej organizacji postępowań o udzielenie zamówienia, która uniemożliwia skuteczne monitorowanie realizacji planu zamówień.w trakcie realizacji
2012W tytule I zanotowano w 2012 r. wysoki wskaźnik anulowania środków (9,5 %, tj. 0,5 mln euro). Było to następstwem głównie zamrożenia procedur naboru oraz niewypłacenia przewidywanej podwyżki wynagrodzeń.zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 151 i 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Art. 151

Unia i państwa członkowskie (...) mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu.

Art. 153

Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 151, Unia wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich w następujących dziedzinach:

a) polepszania w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;

b) warunków pracy; [...]

e) informacji i konsultacji z pracownikami;

[...]

h) integracji osób wykluczonych z rynku pracy, bez uszczerbku dla artykułu 166;

i) równości mężczyzn i kobiet w odniesieniu do ich szans na rynku pracy i traktowania w pracy;

j) zwalczania wykluczenia społecznego;

[...].

Kompetencje Agencji

(rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94)

Cele

W celu poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, zadaniem Agencji jest zapewnienie organom Unii, państwom członkowskim, partnerom społecznym i wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznych, naukowych i gospodarczych do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy (art. 2).

Zadania

- gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych, a także informacji o badaniach,

- wspieranie współpracy i wymiany informacji, łącznie z informacjami o programach szkoleniowych,

- zapewnianie instytucjom Unii i państwom członkowskim informacji potrzebnych im do opracowywania i realizacji polityki, w szczególności w zakresie wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa,

- udostępnianie informacji na temat działań prewencyjnych,

- przyczynianie się do rozwoju strategii i unijnych programów działań,

- utworzenie sieci złożonej z krajowych punktów centralnych.

ZarządzanieRada Zarządzająca

- po jednym przedstawicielu rządu każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracodawców z każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracowników z każdego państwa członkowskiego,

- trzech przedstawicieli Komisji,

- członkowie i ich zastępcy z pierwszych trzech kategorii są mianowani spośród członków i zastępców członków Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy.

Biuro Rady Zarządzającej

- przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących Rady Zarządzającej,

- koordynatorzy z każdej z trzech grup interesów,

- po jednym dodatkowym członku z każdej z grup oraz z Komisji.

Dyrektor

jest mianowany przez Radę Zarządzającą na podstawie krótkiej listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

Komitety

Obowiązkowa konsultacja z Komisją Europejską oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu prac i budżetu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012)Budżet

17,5 (16,9) mln euro, w tym:

- dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 86,3 % (89,0 %)

- inna dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 9,4 % (5,9 %)

- inna dotacja Unii, DG ds. Rozszerzenia: 3,2 % (3,9 %)

- inne: 1,0 % (1,2 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

44 (44) stanowiska w planie zatrudnienia, w tym 42 (42) obsadzone. Inni pracownicy:

- oddelegowani eksperci krajowi: 0 (0)

- pracownicy kontraktowi: 24 (24)

- personel lokalny: 1 (1) Pracownicy ogółem: 67 (67), w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 48 (48)

- administracyjne: 10 (10)

- mieszane: 9 (9)

Produkty i usługi w roku 2013

(gromadzenie i analiza informacji)

DZIAŁANIA PREWENCYJNE I BADANIA NAUKOWE
Cel szczegółowy 1: Dostarczenie podstawy do określania priorytetów badań i działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) poprzez identyfikowanie i monitorowanie tendencji oraz prognozowanie nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z BHP w ramach rozległego, perspektywicznego badania
W dniu 3 czerwca, z okazji europejskiego Zielonego Tygodnia, ukazały się dwa wydawnictwa z serii E-fakty: o BHP w budynkach ekologicznych oraz o BHP i produkcji energii słonecznej na skalę indywidualną, wraz z dołączonymi do nich listami kontrolnymi do identyfikacji zagrożeń. Towarzyszył im promocyjny zwiastun internetowy. Są one dostępne na nowej podstronie internetowej poświęconej tematyce BHP w zielonych miejscach pracy, utworzonej w trakcie minionego roku. Na początku czerwca opublikowano niemiecką, hiszpańską, włoską i polską wersję streszczenia wyników projektu zatytułowanego "Zielone miejsca pracy a bezpieczeństwo i higiena pracy: przewidywanie nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z najnowszymi technologiami". Francuska wersja streszczenia pojawiła się w pierwszych dniach października.

W dniach 12-13 listopada zorganizowano, wraz z krajowymi punktami centralnymi, warsztaty na temat prognozowania służące upowszechnianiu scenariuszy i ustaleń dotyczących prognoz. Miały one na celu pokazanie sposobu stosowania scenariuszy i zachęcenie do ich stosowania przy podejmowaniu decyzji, a także propagowanie polityki prognozowania dotyczącego zielonych miejsc pracy.

Powstał projekt raportu z badania stanu kultury BHP pt.: "Current and emerging issues in the health care sector, including community and home care" (Bieżące i wyłaniające się problemy w sektorze opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem opieki społecznej i domowej).

Cel szczegółowy 2: Dostarczenie wkładu w bardziej ukierunkowane badania naukowe i działania zapobiegawcze poprzez przegląd i analizę badań na temat czynników ryzyka i wyników zdrowotnych
Centrum tematyczne przekazało projekt raportu na temat występowania nowotworów związanych z pracą zawodową i czynników zwiększających ryzyko zachorowania na raka opracowany po warsztatach na ten temat przeprowadzonych w 2012 r.

W dniu 24 czerwca ukazały się trzy wydawnictwa z serii E-fakty na temat BHP i nanomateriałów (Tools for the management of nanomaterials in the workplace and prevention - Narzędzia do zarządzania nanomateriałami w miejscu pracy i działania prewencyjne; Nanomaterials in the health care sector, OSH risks and prevention - Nanomateriały w sektorze opieki zdrowotnej, zagrożenia w zakresie BHP i działania zapobiegawcze; Nanomaterials and maintenance: OSH risks and prevention - Nanomateriały i obsługa techniczna: zagrożenia w zakresie BHP i działania zapobiegawcze), odbyła się ich promocja, a także ruszyła nowa podstrona internetowa na temat zarządzania nanomateriałami w miejscu pracy. Są na niej dostępne wszystkie materiały informacyjne Agencji na temat BHP i nanomateria-łów.

Opublikowano sprawozdanie na temat pracy kobiet. Jest w nim mowa o tendencjach w zatrudnieniu i ich wpływie na BHP kobiet (z uwzględnieniem najnowszych tendencji), o statystykach dotyczących BHP, o związanych z pracą chorobach nowotworowych u kobiet (w tym o związku systemu pracy zmianowej z rakiem piersi), zaburzeniach układu mięśniowo-szkieletowego i stresie oraz o przemocy i nękaniu w zawodach związanych ze świadczeniem usług. W sprawozdaniu przedstawiono też stan badań na temat BHP wśród kobiet wykonujących pracę nierejestrowaną, a także na temat niepełnosprawności i rehabilitacji kobiet w pracy. Znalazły się w nim wybrane przykłady włączania problematyki płci do polityki Agencji, pochodzące z trzech państw członkowskich. Sprawozdanie ma stanowić uzupełnienie opracowanego przez Agencję studium przypadku na temat ostatnich inicjatyw w tym zakresie, które zostanie opublikowane w 2014 r.

Cel szczegółowy 3: Wspieranie określania priorytetów badań i działań z zakresu BHP poprzez zapewnienie przeglądu BHP w Europie na podstawie danych historycznych i bieżących
We wrześniu przekazano sprawozdanie końcowe z projektu "Ocena kosztów braku zasad BHP na poziomie makro". Celem projektu była ocena różnych metodyk szacowania kosztów braku zasad BHP lub złej jakości tych zasad na poziomie makro w celu lepszego zrozumienia, jakie przesłanki stoją za różnymi szacunkami, oraz poznania kosztów gospodarczych złej jakości tych zasad. Celem projektu było także dostarczenie informacji pomocniczych decydentom na poziomie krajowym i europejskim; stworzenie solidnych podstaw do dyskusji na temat kluczowych zagadnień w tym zakresie; oraz promocja i wspieranie dalszych badań naukowych.
Cel szczegółowy 4: Stymulowanie debaty na temat ustaleń obserwatorium i zapewnienie ich przydatności poprzez dyskusje i konsolidację z grupami docelowymi i beneficjentami
Na spotkaniu uczestników projektu COST-MODERNET, które miało miejsce w dniu 16 października w Paryżu, Agencja przedstawiła swoje podejście do pojawiających się zagrożeń i występowania chorób związanych z pracą. Na kongresie A+A, który odbył się w dniu 6 listopada w Düsseldorfie, przeprowadzono warsztaty zorganizowane wspólnie przez Agencję i niemiecką Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Cel szczegółowy 5: Pomoc decydentom politycznym i podmiotom udzielającym informacji na temat BHP w udzielaniu większego wsparcia przedsiębiorstwom poprzez przeprowadzanie sondaży w celu zgromadzenia informacji w czasie rzeczywistym na temat zarządzania BHP i głównych pojawiających się zagrożeń z zakresu BHP
Wszystkie projekty sprawozdań (podsumowującego sprawozdania przeglądowego, krajowego sprawozdania przeglądowego oraz sprawozdania dotyczącego wniosków merytorycznych) na temat oceny jakościowej przeprowadzonej po badaniu nowych i pojawiających się zagrożeń ESENER zostały przygotowane do publikacji.

We wrześniu opublikowano sprawozdanie pt. "Analysis of the determinants of workplace occupational safety and health practice in a selection of EU Member States (Report and summary in several languages)" (Analiza czynników dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa i zdrowia w pracy w wybranych państwach członkowskich UE - sprawozdanie i streszczenie w kilku językach).

Przygotowania do badania ESENER II, w tym kognitywne testy wstępne, odbyły się zgodnie z planem. Badania terenowe są zaplanowane na 2014 r., pierwsze wyniki badania mają być dostępne pod koniec 2014 r., a pierwsze publikacje mają się pojawić na początku 2015 r.

Cel szczegółowy 6: Dążenie do bieżącego konsensusu w zakresie priorytetów badawczych dotyczących BHP i zachęcanie krajowych instytutów badawczych z dziedziny BHP do ustalenia wspólnych priorytetów i wymiany wyników oraz promowanie włączania wymogów BHP do programów badawczych
W czerwcu na stronie internetowej Agencji opublikowano i promowano sprawozdanie na temat priorytetów badawczych w zakresie BHP na lata 2013- 2020 wraz z informacjami zwrotnymi z punktów centralnych i od uczestników seminariów. W ramach działań następczych podjętych na podstawie wniosków ze sprawozdania w dniach 9-10 października zorganizowano seminarium na wysokim szczeblu w celu przedyskutowania i zatwierdzenia priorytetów wskazanych w sprawozdaniu oraz sposobów wsparcia koordynacji badań w dziedzinie BHP. Na seminarium zebrali się przedstawiciele organów finansujących naukę i instytutów badawczych oraz decydenci działający na szczeblu krajowym i europejskim.

INFORMACJE NA TEMAT ŚRODOWISKA PRACY: DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ NA TEMAT DOBRYCH PRAKTYK NA POZIOMIE MIEJSC PRACY

Cel szczegółowy 1: Opracowanie użytecznych, praktycznych i wysokiej jakości produktów informacyjnych w celu wspierania kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy
Kampanie na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2012-2013: "Partnerstwo dla prewencji"

W dniach 11-12 listopada miały miejsce ceremonia podsumowująca oraz szczyt wieńczący kampanię "Partnerstwo dla prewencji". W ramach tej ceremonii przeprowadzono trzy równoległe warsztaty przybliżające uczestnikom Konkurs Dobrych Praktyk, program analizy benchmarkingowej przeprowadzonej wśród partnerów kampanii oraz aspekty marketingowe kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2012-2013.

Kampanie na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2014-2015: "Stres w pracy? Nie, dziękuję!"

Wykonawca aplikacji przedstawił pierwsze sprawozdanie okresowe pt. "Stress and psychosocial risk management - portable application for micro and small enterprises" (Zarządzanie stresem zawodowym i innymi zagrożeniami psychospołecznymi - aplikacja na urządzenia mobilne dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw). W sprawozdaniu, zgodnie z wymogami, znalazło się zestawienie głównych elementów aplikacji oraz protokół ustaleń, w którym opisano aspekty techniczne.

Trwa proces wewnętrznej weryfikacji i redakcji ostatecznego projektu sprawozdania "Costs of stress and psychosocial risks at work" (Koszty stresu i zagrożeń psychospołecznych w pracy).

Powstał ostateczny projekt sprawozdania o zagrożeniach psychospołecznych opracowanego wspólnie przez Agencję i Eurofund.

Cel szczegółowy 2: Wzmocnienie środków zapobiegawczych poprzez zapewnienie użytecznych i praktycznych informacji na temat dobrych praktyk dotyczących priorytetowych sektorów i tematów
Celem projektu "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla osób w każdym wieku - bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) w kontekście starzenia się siły roboczej" jest ustalenie, jakie podstawowe warunki dotyczące BHP muszą być spełnione, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom w starszym wieku i lepszą ochronę wszystkim pracownikom w ciągu całego życia zawodowego.

Umowa o realizacji została podpisana w czerwcu, spotkanie inaugurujące odbyło się 10 czerwca w Brukseli. W następstwie spotkania wykonawca projektu przygotował sprawozdanie wstępne i zweryfikował harmonogram całego projektu. Pod koniec lipca Agencja otrzymała pierwsze sprawozdanie z postępu prac, na początku października wykonawca przedstawił okresowe wykazy prac według krajów i długą listę przykładów dobrych praktyk. Trwające pół dnia spotkanie na temat postępu prac odbyło się 2 grudnia w Parlamencie Europejskim.

Opublikowano wydanie z serii E-faktów na temat substancji niebezpiecznych i skutecznej komunikacji w miejscu pracy, uzupełniające materiały wydane w 2012 r. (film z serii Napo, wykaz najczęściej zadawanych pytań, prezentacje w programie Powerpoint, sekcje na stronie internetowej dotyczące rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH); klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP); oraz linki dotyczące BHP). Znajdują się w nim wskazówki dotyczące skutecznego porozumiewania się w miejscu pracy na temat substancji niebezpiecznych, w tym na temat używania kart charakterystyki, a także lista źródeł, z których można czerpać dalsze informacje.

Wyniki ankiety przeprowadzonej w 2012 r. przez punkty centralne na temat inicjatyw krajowych w zakresie współpracy pomiędzy organami odpowiedzialnymi za REACH i BHP zostały udostępnione Komitetowi Starszych Inspektorów Pracy (SLIC) Chemex, aby mógł on opracować wytyczne dotyczące inspekcji pracy na temat powiązań między organami REACH a BHP.

Cel szczegółowy 3: Wspieranie środków zapobiegawczych poprzez zapewnienie ciągłej adekwatności istniejących produktów informacyjnych
Sekcja strony internetowej dotycząca aktów prawnych była stale aktualizowana na mocy umowy z centrum tematycznym. Najnowsza opublikowana informacja dotyczy dyrektywy 2013/35/UE w sprawie pól elektromagnetycznych.
Cel szczegółowy 4: Ulepszenie wdrożenia i poprawa jakości ocen ryzyka w mikroprzedsiębiorstwach i małych przedsiębiorstwach (1-49 pracowników) poprzez zwiększoną świadomość potrzeby przeprowadzenia oceny ryzyka i sposobu jej przeprowadzenia
Agencja kontynuowała prace nad projektem narzędzia interaktywnej oceny ryzyka online (OiRA) na poziomie UE i państw członkowskich. W 2013 r. podstawowa wersja oprogramowania była prawie ukończona. Opracowano pewną liczbę nowych funkcji, lepiej dopasowanych do potrzeb określonych przez partnerów OiRA. Agencja wykazała bardzo dużą aktywność w promowaniu i rozwijaniu społeczności związanej z OiRA, w konsekwencji czego narzędzia zostały wprowadzone do użytku na dużą skalę na poziomie krajowymi i na poziomie UE poprzez branżowe komitety dialogu społecznego.

Budowanie sieci i koordynacja

Dalszy rozwój sieci punktów centralnych, zarządzanie Agencją i relacje z organizacjami europejskimi i międzynarodowymi.

Zwiększanie zdolności instytucjonalnych w państwach kandydujących i potencjalnie kandydujących do UE (fundusze celowe).

Koordynacja programowania i oceny.

KOMUNIKACJA, KAMPANIE I UPOWSZECHNIANIE

Cel szczegółowy 1: Podniesienie poziomu świadomości kluczowych grup docelowych co do znaczenia współpracy w zakresie prewencji ryzyka poprzez organizację zdecentralizowanej kampanii ogólnoeuropejskiej
W 2013 r. tematem kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy realizowanej przez Agencję w latach 2012-2013 było "Partnerstwo dla prewencji".

Przewodnie imprezy kampanii, w tym uroczystość rozdania nagród w europejskim Konkursie Dobrych Praktyk i szczyt wieńczący kampanię, zostały zorganizowane we współpracy z państwami, które właśnie sprawowały prezydencję w UE.

Związane z kampanią publikacje prasowe, działania medialne i działania w zakresie PR realizowano na poziomie krajowym i unijnym. Agencja wspierała też nadal swoją sieć krajowych punktów centralnych poprzez realizację europejskiej kampanii na temat programu pomocy (European Campaign Assistance Programme - ECAP), na którą składały się seminaria, konferencje, działania medialne i wydanie materiałów promujących kampanię w 24 językach.

Program partnerstwa w ramach kampanii, obejmujący aktywne zaangażowanie partnerów, organizację spotkań i dostarczanie materiałów promocyjnych, stanowił dodatkowy ważny aspekt kampanii, a dzięki uruchomieniu zestawu narzędzi online każdy, kto chciałby przeprowadzić kampanię podnoszącą poziom wiedzy na temat BHP, miał dostęp do praktycznych wskazówek i porad.

Działania przygotowawcze w ramach kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy na lata 2014-2015 objęły opracowanie planu kampanii, grafiki oraz podstawowych materiałów promocyjnych (w tym film z serii Napo).

Rozpoczęto także prace nad niezależną, zewnętrzną oceną kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2012-2013.
Cel szczegółowy 2: Utrzymanie statusu Agencji, w tym jej strony internetowej, jako podstawowego źródła informacji na temat BHP poprzez wykorzystywanie właściwych narzędzi i kanałów komunikacji w celu dotarcia do zamierzonych grup docelowych
Przeprowadzono działania w zakresie badań i rozwoju w celu wsparcia realizacji nowej strategii on-line Agencji oraz przekształcenia obecności Agencji w przestrzeni wirtualnej w 2014 r. Równocześnie Agencja stworzyła i opublikowała wiele materiałów internetowych oraz prowadziła liczne działania promocyjne w przestrzeni internetowej, także skierowane do mediów społecznościowych.

W minionym roku zorganizowano szereg działań z zakresu podnoszenia poziomu świadomości oraz współpracy informacyjnej, w tym dotyczących wzmocnienia relacji z Europejską Siecią Przedsiębiorczości (EEN).

Zgodnie z programem na 2013 r. wydano liczne publikacje w wielu urzędowych językach UE.

Nastąpiła dalsza rozbudowa strony internetowej i narzędzi OiRA oraz strony i narzędzi kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy.

Cel szczegółowy 3: Skuteczne upowszechnianie informacji Agencji wśród zamierzonych grup docelowych poprzez działania o charakterze medialnym i działania PR, imprezy i wystawy
Zorganizowano liczne działania o charakterze prasowym i działania z zakresu PR, takie jak publikacja informacji i artykułów prasowych oraz organizacja konferencji prasowych w celu upowszechniania między innymi: wyników trzeciego sondażu opinii publicznej dotyczącego BHP; projektu prognozującego dotyczącego "zielonych miejsc pracy"; rozporządzenia CLP; projektów informacyjnych dotyczących analiz wtórnych przeprowadzonych na podstawie badania ESENER i makroekonomicznych kosztów BHP; publikacji na temat czynników rakotwórczych.

Skutecznie wdrożono strategię rozpowszechniania wśród nauczycieli pakietu pomocy naukowych on-line w ramach projektu "Napo dla nauczycieli". Kontynuowano opracowywanie strategii promocyjnej i strategii rekrutacji autorów do portalu OSHwiki oraz strategii promocyjnej i strategii rekrutacji specjalistów pracujących nad narzędziem OiRA.

Prezentacje Agencji i aktywny udział w wybranych konferencjach i wystawach europejskich i międzynarodowych polegający na wystąpieniach mówców, prezentacji stoisk lub publikacji Agencji.

Sprawozdanie roczne na 2012 r. i inne publikacje (sprawozdania, zestawienia informacyjne, DVD z filmem Napo itp.) oraz materiały promocyjne były rozpowszechniane w całej Europie i poza nią w celu dotarcia do odbiorców docelowych.

Prowadzono działania wspólne z państwami sprawującymi prezydencję w Radzie UE (Irlandią i Litwą) w celu promowania wiedzy na temat BHP w programach prezydencji.

Źródło: załącznik przekazany przez Agencję.
ODPOWIEDŹ AGENCJI

Agencja potwierdza, że wysoki poziom przeniesienia zaciągniętych zobowiązań wynika z przyczyn wskazanych w sprawozdaniu przez Trybunał.

1 Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 (Dz. U. L 184 z 15.7.2005, s. 5).
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.