Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.442.132

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji

(2014/C 442/15)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Chemikaliów (zwana dalej "Agencją", inaczej "ECHA") z siedzibą w Helsinkach została ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1907/2006 1 . Do jej głównych zadań należy zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, jak również swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności. Agencja propaguje ponadto rozwój alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Podobnie jak w latach poprzednich, wskaźnik wykonania budżetu za 2013 r. był zadowalający w tytułach I i II. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był wprawdzie nadal wysoki w tytułach III, IV i V (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 10,6 mln euro (46 %). Jest to jednak związane przede wszystkim z wieloletnim charakterem planowych projektów informatycznych (6,3 mln euro), z kosztami tłumaczeń, które zostały zlecone w 2013 r. lecz nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (1,3 mln euro), oraz z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym 2014 r. (1,7 mln euro).

INNE UWAGI

12.
W wydanym poświadczeniu wiarygodności za 2013 r. dyrektor wykonawczy ECHA potwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, iż zasoby przeznaczone na działania zostały wykorzystane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami oraz że obowiązujące procedury kontroli dają niezbędne gwarancje legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Poświadczenie opatrzono jednak zastrzeżeniem, ponieważ mandat Agencji nie obejmuje kontroli ani inspekcji na poziomie krajowym, wobec czego nie można potwierdzić, że na rynku Unii Europejskiej w obrocie znajdują się wyłącznie substancje i produkty zarejestrowane lub dopuszczone, za które wniesiono opłatę na ręce Agencji.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2011Budżet Agencji na 2011 r. wyniósł 93,2 mln euro, z czego 14,9 mln euro (16 %) zostało przeniesionych na rok 2012. Przeniesione środki związane z tytułem III (wydatki operacyjne) wyniosły 11,5 mln euro (55 %). Poziom przeniesień jest zbyt wysoki i niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.nie dotyczy
2011Wyniki ostatniego spisu z natury przeprowadzonego w 2011 r. wskazują na kilka niedociągnięć, w szczególności dotyczących niskiego odsetka aktywów teleinformatycznych sprawdzonych pod kątem wartości. Nie ma formalnej polityki dotyczącej spisu aktywów trwałych.zrealizowane
2012Wyniki spisu z natury dowodzą poważnych słabości w zakresie zabezpieczenia i śledzenia aktywów trwałych. Brak jest procedury śledzenia oprogramowania i podzespołów wewnętrznych (2 370 pozycji z 5 878 teleinformatycznych aktywów trwałych w ewidencji). Ponadto nie znaleziono 306 pozycji, w tym 93 komputerów przenośnych i 29 stacjonarnych.zrealizowane
2012Wskaźnik wykonania budżetu za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i II. W tytule III zanotowano wprawdzie wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (50 %, tj. 11,3 mln euro), jednak związane jest to przede wszystkim z wieloletnim charakterem ważnych projektów informatycznych (3,7 mln euro), z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym roku następnego (1,8 mln euro), z tłumaczeniami, które nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (1,3 mln euro) oraz z rozpoczęciem w drugiej połowie roku dwóch nowych działań: w zakresie produktów biobójczych (1,2 mln euro) i w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (1,3 mln euro).nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki)

Kompetencje i działania

Zakres kompetencji Unii według TraktatuGromadzenie informacji

- Podstawą prawną rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w sprawie rejestracji, oceny, udzielania stosowanych zezwoleń i ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), którym utworzono Europejską Agencję Chemikaliów, jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Kompetencje Agencji

(zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (rozporządzenie REACH), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin - rozporządzenie CLP), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/ 2012 (rozporządzenie o produktach biobójczych) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 (zgoda po uprzednim poinformowaniu))

Cele

- Celem rozporządzenia REACH i rozporządzenia CLP jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także zapewnienie swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności (art. 1 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 1 rozporządzenia CLP).

- Agencja została ustanowiona w celu zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami rozporządzenia REACH i - w pewnych przypadkach - realizacji tych aspektów oraz w celu zapewnienia spójności tych aspektów na poziomie unijnym (art. 75 rozporządzenia REACH) oraz zarządzania zadaniami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych wynikającymi z rozporządzenia CLP.

Zadania

- Otrzymywanie dokumentów rejestracyjnych i innej dokumentacji substancji chemicznych oraz sprawdzanie ich kompletności (tytuł II rozporządzenia REACH).

- Odpowiadanie na zapytania przed dokonaniem rejestracji oraz podejmowanie decyzji na temat udostępniania istniejących danych (tytuł III rozporządzenia REACH).

- Ocena dokumentacji pod kątem zgodności z rozporządzeniem REACH i przygotowanie związanych z tym propozycji przeprowadzania badań oraz koordynacja procesu oceny substancji (tytuł VI rozporządzenia REACH).

- Rozpatrywanie wniosków dotyczących substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w celu umieszczenia ich na liście kandydackiej oraz sporządzanie zaleceń dla niektórych z substancji mających podlegać włączeniu do załącznika XIV, a także rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwolenia (tytuł VII rozporządzenia REACH).

- Rozpatrywanie dokumentacji dotyczącej ograniczenia produkcji (tytuł VIII rozporządzenia REACH).

- Tworzenie i prowadzenie publicznych baz danych zawierających informacje o wszystkich zarejestrowanych substancjach oraz udostępnianie publicznie za pośrednictwem internetu niektórych informacji (art. 77 i 119 rozporządzenia REACH).

- Dostarczanie wytycznych technicznych i naukowych oraz narzędzi (art. 77 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 2 rozporządzenia CLP) w zależności od potrzeb i na mocy rozporządzenia o produktach biobójczych (UE) nr 528/2012.

- Zapewnianie państwom członkowskim i instytucjom unijnym możliwie najlepszego doradztwa naukowego i technicznego w kwestiach dotyczących chemikaliów, które leżą w kompetencjach Agencji i zostały do niej skierowane na podstawie przepisów rozporządzenia REACH i rozporządzenia CLP (art. 77 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 1 rozporządzenia CLP).

- Otrzymywanie wniosków w sprawie klasyfikacji i oznakowania, prowadzenie publicznych wykazów klasyfikacji i oznakowania, rozpatrywanie wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej oraz rozpatrywanie wniosków o harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji.

- Realizowanie zadań technicznych i naukowych zgodnie z rozporządzeniem o produktach biobójczych (UE) nr 528/2012, które weszło w życie z dniem 1 września 2013 r.
- Realizowanie zadań zgodnie z rozporządzeniem PIC (Prior Informed Consent - zgoda po uprzednim poinformowaniu) (UE) nr 649/2012, po jego wejściu w życie w marcu 2014 r.
ZarządzanieZarząd
Zarząd składa się z jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego mianowanego przez Radę i nie więcej niż sześciu przedstawicieli mianowanych przez Komisję, w tym trzech przedstawicieli zainteresowanych stron bez prawa głosu, a także dwóch niezależnych osób mianowanych przez Parlament Europejski (art. 79 rozporządzenia REACH).
Zadania
Zgodnie z art. 78 rozporządzenia REACH oraz z ramowym rozporządzeniem finansowym dotyczącym agencji zadania obejmują głównie przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów prac, ostatecznego budżetu, ogólnego sprawozdania, regulaminu wewnętrznego oraz mianowanie dyrektora wykonawczego i sprawowanie nad nim władzy dyscyplinarnej. Ponadto Zarząd powołuje członków Rady Odwoławczej i komitetów.
Dyrektor wykonawczy
Zadania
Art. 83 rozporządzenia REACH.
Komitety
W ramach Agencji działają 3 komitety (Komitet ds. Oceny Ryzyka, Komitet Państw Członkowskich oraz Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych).
Zadania
Art. 77 ust. 3 lit. a)-c) rozporządzenia REACH.
Forum wymiany informacji na temat egzekwowania przepisów
Zadania
Art. 77 ust. 4 lit. a)-h) rozporządzenia REACH.
Sekretariat
Zadania
Art. 77 ust. 2 lit. a)-o) rozporządzenia REACH.
Rada Odwoławcza
Zadania
Art. 76 ust. 1 lit. h) rozporządzenia REACH.
Kontrola zewnętrzna
Europejski Trybunał Obrachunkowy.
Kontrola wewnętrzna
Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.
Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament Europejski działający na zalecenie Rady (art. 97 ust. 10 rozporządzenia REACH).
Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012)Budżet (w tym budżety korygujące)

- 107,7 (98,9) mln euro, w tym:

- dochody z opłat: 86,1 (26,6) mln euro,

- wkład Unii: 8,6 (4,9) mln euro na wsparcie wdrożenia rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) nr 528/2012 w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (6,1 mln euro) i wkład równoważący (0,9 mln euro), wsparcie wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 649/2012 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych substancji chemicznych (1,5 mln euro) oraz instrumentu pomocy przedakcesyjnej - IPA (0,1 mln euro).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

- Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 503 (470)

- Liczba stanowisk obsadzonych: 468 (447)

- Inni pracownicy: 95 (90) (pracownicy kontraktowi i oddelegowani eksperci krajowi).

- Łączna liczba pracowników: 563 (506), w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 386 (352),

- administracyjne i pomocnicze: 177 (185).

Produkty i usługi w roku 2013 (2012)Program prac ECHA obejmował 17 niżej wymienionych działań:

Działania rejestracyjne, przedrejestracyjne i związane ze wspólnym korzystaniem z danych

- Liczba przetworzonych dokumentacji rejestracyjnych: 14 839 (9 773)

- Liczba zakończonych ocen wniosków o zapewnienie poufności: 662 (630) decyzje (pozytywne lub negatywne) na 860 ocen (wstępnych i końcowych)

- Liczba otrzymanych zapytań: 1 903 (1 632)

- Liczba wydanych decyzji w zakresie udostępniania danych: 11 (1)

- Liczba substancji, na temat których informacje udostępniono publicznie (z wyjątkiem informacji poufnych): 10 561 (7 884)

Ocena

- Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: 637 (198)

- Liczba ostatecznych decyzji dotyczących propozycji przeprowadzenia badania: 111 (171)

Zarządzanie ryzykiem

- Liczba substancji wytypowanych do umieszczenia na liście kandydackiej: 13 (67)

- Liczba zaleceń dotyczących substancji wytypowanych do umieszczenia w załączniku XIV: 1 (0)

- Liczba dokumentacji w sprawie wprowadzenia ograniczeń, przedłożonych do decyzji Komisji: 2 (1)

- Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie zezwolenia: 8 (0)

- Liczba zgłoszeń substancji znajdujących się na liście kandydackiej, zawartych w wyrobach: 93 (31)

Klasyfikacja i oznakowanie

- Liczba otrzymanych zgłoszeń w sprawie klasyfikacji i oznakowania: 6,1 mln w odniesieniu do ponad 125 000 substancji (z których prawie 116 000 jest ujętych w publicznie dostępnych zgłoszeniach)

- Liczba otrzymanych propozycji zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania: 29 (27)
- Liczba wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej dla substancji w mieszaninach: 28 (13)
Doradztwo i udzielanie pomocy
- Liczba odpowiedzi udzielonych przez centra informacyjne: 5 975 (w tym odpowiedzi na pytania przesłane do Agencji za pośrednictwem formularzy kontaktowych, zadane podczas seminariów internetowych lub przez indywidualnych użytkowników). Centra informacyjne przyjęły także od przedsiębiorstw, za pośrednictwem formularzy kontaktowych, 755 wniosków o podjęcie działań, skierowanych do innych działów Agencji.
- Liczba nowych dokumentów zawierających wytyczne: 1 (0) oraz liczba zaktualizowanych wytycznych: 7 (30), w tym 4 sprostowania (17).
Naukowe narzędzia informatyczne
- Ukończenie przygotowań systemu REACH-IT z terminem w roku 2013.
- Opracowanie i uruchomienie rejestru R4BP3 oraz sekcji dotyczącej produktów biobójczych na internetowej stronie informacyjnej Agencji na temat rozporządzenia w sprawie produktów biobójczych.
- Dalszy rozwój i uruchomienie narzędzi informatycznych: IUCLID, CHESAR, Odyssey, RIPE, wykazu klasyfikacji i oznakowania.
- Wdrożenie rozwiązania informatycznego dla państw członkowskich polegającego na jednym punkcie dostępu do dokumentacji i danych dotyczących substancji.
- Dalsze poszerzanie zakresu rozpowszechniania informacji na temat substancji.
- Opracowanie nowej aplikacji w celu przetwarzania zgłoszeń i oświadczeń o wyrażeniu zgody na podstawie rozporządzenia PIC.
- Dalszy rozwój i uruchomienie procesu oceny dokumentacji oraz narzędzia Odyssey w celu wsparcia realizacji celów kontroli na 2013 r.
- Opracowanie nowej aplikacji, której celem będzie usprawnienie wszystkich procesów wewnętrznych wynikających z rozporządzeń REACH i CLP, ze zintegrowanym zautomatyzowanym systemem zarządzania sprawami, stanowiącym wsparcie w przygotowaniu decyzji i ewidencji Agencji.
Doradztwo naukowo-techniczne oferowane instytucjom i organom unijnym
- Wkład Agencji w opracowanie nowych metod badawczych, głównie za pośrednictwem programu OECD w zakresie wytycznych dotyczących badań.
- Zamówienie i udostępnienie oprogramowania stosowanego w metodach niebadawczych, z uwzględnieniem rozwoju nauki, wiedzy specjalistycznej zgromadzonej w ramach praktyki, doświadczenia i czynnej wymiany z ekspertami spoza Agencji. Wydarzenia o charakterze szkoleniowym dotyczące metod oceny zagrożeń alternatywnych do badań na zwierzętach dla ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych.
- Seminarium internetowe na temat bezpiecznego stosowania nanomateriałów zgodnie z rozporządzeniem REACH - Część II: Obecnie stosowane najlepsze praktyki dla zdrowia ludzi oraz ocena zagrożenia dla środowiska ze strony nanomateriałów.
- Publikacja raportu "Ocena zdrowia ludzi i zagrożeń dla środowiska ze strony nanomateriałów - rozpowszechnianie najlepszych praktyk wśród rejestrujących na mocy rozporządzania REACH".
- Wkład Agencji w ustalenie podstawy niezbędnej do oceny skutków potencjalnych zmian w załącznikach do rozporządzenia REACH w odniesieniu do nanomateriałów.
- Projekt podsumowania głównych wniosków z dyskusji w ramach warsztatu naukowego na temat oceny ryzyka ze strony nanomateriałów dla osadów.
- Współpraca z Instytutem Zdrowia i Ochrony Konsumentów lub ze Wspólnym Centrum Badawczym.
Komitety i forum
- Liczba jednomyślnych porozumień osiągniętych w komitecie państw członkowskich: 155 (179)
- Liczba opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka: 41 (34)
- Liczba opinii Komitetu ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych: 3 (1)
- Liczba porad dotyczących ograniczeń produkcji: 6 (4)
Rada Odwoławcza
- Liczba złożonych odwołań: 22 (8)
- Liczba decyzji w sprawie odwołań: 8 (1) oraz liczba decyzji proceduralnych: 16 (6)
Komunikacja
- Zorganizowano 4 wydarzenia dla zainteresowanych podmiotów:
- ósmy dzień dla podmiotów zainteresowanych REACH i CLP w marcu (280 uczestników imprezy na miejscu, a 1 700 - zdalnych),
- pierwszy dzień dla podmiotów zainteresowanych produktami biobójczymi w czerwcu (270 uczestników imprezy na miejscu, a 1 200 - zdalnych),
- warsztaty dla akredytowanych podmiotów zainteresowanych w listopadzie (35 uczestników).
- spotkanie informacyjne dla nowo akredytowanych podmiotów zainteresowanych (11 uczestników).
- Zorganizowano 15 seminariów internetowych, w których uczestniczyło 2 060 osób.
- Opublikowano ok. 250 materiałów (w wersji papierowej i elektronicznej) w 23 językach urzędowych UE.
- Na stronie internetowej dokonano ok. 1 800 aktualizacji.
- Stronę internetową odwiedziło ok. 1 300 000 użytkowników; zarejestrowano 3 600 000 wejść.
- 53 publikacje.
- Wydano 45 komunikatów prasowych, zorganizowano 2 spotkania informacyjne dla prasy elektronicznej i udzielono 71 wywiadów dla mediów.
- 50 biuletynów informacyjnych, 51 elektronicznych biuletynów informacyjnych, 6 biuletynów, 503 posty w serwisie Twitter.
- 6 dwumiesięczników w formie biuletynów elektronicznych dla akredytowanych podmiotów zainteresowanych.
- 449 wewnętrznych informacji o aktualnych wydarzeniach, 50 wewnętrznych podsumowań aktualnych wydarzeń.
- Zorganizowano 4 kwartalne zgromadzenia pracowników, a dyrektor wykonawczy 3 razy zaprosił pracowników Agencji na śniadanie ze swoim udziałem.
Współpraca międzynarodowa
- Współpraca naukowo-techniczna z OECD (np. narzędzie IUCLID) i z agencjami równorzędnymi (Australia, Kanada, Japonia i USA), a także wsparcie techniczne dla Komisji w zakresie pracy na polu międzynarodowym (np. Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów).
Zarządzanie
- Kontynuacja rozwoju i usprawniania systemów administracyjnych i systemów zarządzania, w tym IQMS.
Finanse, udzielanie zamówień publicznych i księgowość
- Rygorystyczne zarządzanie budżetem i rezerwą gotówkową.
- Agencja udzieliła zamówienia na usługi naukowe, informatyczne i administracyjne na mocy obowiązujących umów ramowych; pomyślnie zamknęła przetargi nieograniczone na zawarcie nowych umów ramowych na system zintegrowanego zarządzania zasobami ludzkimi (HR), na realizację trzeciego etapu QSAR Toolbox oraz na usługi podróżne i medyczne; dokonała kontroli mającej prowadzić do zwiększenia efektywności procesu zarządzania zamówieniami publicznymi i umowami, której wynikiem był plan działań do realizacji na 2014 r.
- Łączna liczba przedsiębiorstw sprawdzonych pod kątem statusu MŚP:

516.

Kadry i służby administracyjne
- 27 (23) zakończonych procedur naboru; 87 (65) zatrudnionych pracowników (pracownicy zatrudnieni na czas określony i pracownicy kontraktowi)
Informatyka i telekomunikacja
- Określenie i utrzymanie 67 rodzajów usług w celu zagwarantowania poprawnego i sprawnego działania infrastruktury i zasobów informatycznych.
- Dalsza identyfikacja i opracowywanie rozwiązań wysokiej dostępności zgodnie z wymogami planu zapewnienia ciągłości działania.
- Skuteczny outsourcing zarządzania i hosting kilku systemów IT.
- Aktualizacja 700 stanowisk roboczych w celu zapewnienia mobilnego i bezpiecznego rozwiązania o dużych możliwościach.
- Wdrożenie systemu zarządzania rejestrami opartego na zapisach dotyczących pracy Sekretariatu Zarządu, procesów planowania, monitorowania i przeglądu oraz zapisów ze spotkań koordynacyjnych Dyrektora.
- Zawarcie umowy ramowej na system zarządzania zasobami ludzkimi oparty na pakiecie oprogramowania udostępnionym z serwera zewnętrznego; proces realizacji rozpoczął się.
- Wdrożenie systemu identyfikacji użytkowników zapewniającego zwiększoną efektywność identyfikacji w przypadku systemów, które tworzą i usuwają konta użytkowników w sposób automatyczny.
Produkty biobójcze
- Analiza, zaprojektowanie i wdrożenie rejestru produktów biobójczych (R4BP): aplikacja zaczęła działać dnia 1 września 2013 r.
- Pierwsze istotne dokumenty zawierające wytyczne opracowano i opublikowano w 2013 r.: Poradnik dotyczący oceny zagrożeń dla zdrowia człowieka, Poradnik na temat udostępniania danych, Wytyczne dotyczące wniosków w sprawie równoważności technicznej, Wytyczne dotyczące wymagań w zakresie informacji i Poradnik dotyczący dostawców substancji czynnych.
- Pierwszy wstępny plan prac Komitetu ds. Produktów Biobójczych.
- Państwa członkowskie powołały członków grupy koordynacyjnej.
PIC
- Działania przygotowawcze.
Źródło: załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
ECHA docenia wniosek Trybunału Obrachunkowego i będzie w dalszym ciągu dbać o to, by unikać wszelkich nieuzasadnionych operacji przeniesień.
12.
W odpowiedzi na uwagę poczynioną przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w trakcie jesiennej wizyty służbowej w 2013 r., dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Chemikaliów zawarł następujący tekst w swoim poświadczeniu wiarygodności na 2013 r.:

"W odniesieniu do wdrażania prawodawstwa Unii Europejskiej i rozporządzeń w sprawie opłat objętego zakresem działalności Agencji niniejsze poświadczenie musi być ograniczone do obszaru kompetencji Agencji. Ponieważ do zadań Europejskiej Agencji Chemikaliów nie należą kontrole ani inspekcje na poziomie krajowym, nie jest możliwe potwierdzenie, że na rynku Unii Europejskiej znajdują się w obiegu jedynie zarejestrowane lub dopuszczone substancje i produkty, za które uiszczono opłatę w Agencji".

1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.