Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.66

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/10)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "Agencją", inaczej "EASA") z siedzibą w Kolonii została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1108/2009. Agencji powierzono określone zadania regulacyjne i wykonawcze w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

11.
Agencja ustanowiła standardową procedurę kontroli ex ante. Nie opracowano jednak odpowiednich list kontrolnych, a dokumentacja uzasadniająca zatwierdzenie wydatków nie zawsze była dostępna 8 .
12.
W 2009 r. zatwierdzono metodykę kontroli ex post. Agencja poczyniła wprawdzie postępy w jej wdrażaniu, istnieją jednak możliwości dalszej poprawy w następujących obszarach: nadal nie sporządza się rocznego planu kontroli; wyboru próby transakcji do skontrolowania nie dokonuje się na podstawie analizy ryzyka; metodyka nie obejmuje postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

13.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %, a w poszczególnych tytułach - 96 % w tytule I (wydatki osobowe), 95 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 89 % w tytule III (wydatki operacyjne). W tytule III stwierdzono jednak wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (46 %). Wprawdzie jest to częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.

INNE UWAGI

14.
W przypadku jednej ze skontrolowanych procedur naboru wybrany kandydat nie spełniał wymagań określonych w regulaminie pracowniczym odnośnie do stopni uniwersyteckich lub odpowiedniego szkolenia zawodowego.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

15.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 24 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)
2011Obniżenie w czerwcu 2010 r. współczynnika korygującego dla Niemiec doprowadziło do powstania znacznej nadwyżki w środkach Agencji w ramach tytułu I (koszty osobowe) na 2011 r. Około 3 mln euro (7 % środków) przesunięto z tytułu I do różnych pozycji budżetu w tytule III (wydatki operacyjne), pomimo ich niskiego wskaźnika wykonania pod względem płatności(1). Zgodnie z regulaminem finansowym EASA to duże przesunięcie środków między tytułami, które znacznie zmieniło strukturę budżetu, nie zostało przedstawione do zatwierdzenia zarządowi(2). Sytuacja ta stanowi jednak naruszenie budżetowej zasady specyfikacji.zrealizowane
2011W wyniku przesunięcia środki w ramach tytułu III zwiększyły się do 13,7 mln euro. Jednak na koniec roku kwotę 7,8 mln euro przeniesiono na 2012 r. Było to sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności.w trakcie realizacji
2011Agencja powinna poprawić zarządzanie środkami trwałymi. Środki rejestrowane są w dwóch różnych systemach, które uzgodnić można tylko ręcznie. Należy lepiej przekazywać i podsumowywać wyniki spisu z natury. Oszacowanie kosztów projektu związanych z wytworzeniem środków trwałych we własnym zakresie było nieadekwatne, a odchylenia nie były monitorowane. Nie uwzględniono wszystkich wewnętrznych kosztów osobowych, a koszty zewnętrzne zostały udokumentowane w sposób niewystarczający.zrealizowane
2011Na koniec 2011 r. Agencja posiadała środki w wysokości 55 mln euro (2010: 49 mln euro), w całości zgromadzone na rachunkach prowadzonych w jednym banku. Nie istniała odpowiednia polityka zarządzania środkami pieniężnymi, która ograniczałaby związane z tym ryzyko przy zapewnieniu odpowiedniego zwrotu z inwestycji.w trakcie realizacji
2011Trybunał stwierdził konieczność dalszej poprawy przejrzystości procedur doboru personelu. Nie ma dowodów na to, by Agencja przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur ustaliła pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne, maksymalną liczbę kandydatów na liście rezerwowej czy też progi punktowe warunkujące umieszczenie na tej liście.zrealizowane
2011Posiadana przez Agencję umowa najmu zobowiązuje ją do przywrócenia wynajmowanych pomieszczeń do stanu pierwotnego na zakończenie najmu. Na podstawie dokonanego przez Agencję oszacowania kosztów renowacji w budżecie przewidziano rezerwę na ten cel w wysokości 1 mln euro. Oszacowanie dokonane przez właściciela opiewa jednak na 4 mln euro. Agencja powinna uzyskać niezależną, zewnętrzną wycenę kosztów renowacji i odpowiednio uwzględnić te koszty w budżecie.zrealizowane
(1) Pozycję budżetową 3 2 0 0 (opracowywanie aplikacji biznesowych) zwiększono o 37 % do 3,5 mln euro, pozycję 3 6 0 0 (stanowienie przepisów) - o 87 % do 1,4 mln euro, pozycję 3 6 0 1 (współpraca międzynarodowa) - o 123 % do 778.000 euro, a pozycję 3 9 0 3 (badania naukowe) - o 550 % do 1,3 mln euro.

(2) Zgodnie z regulaminem finansowym EASA oraz z ogólnym rozporządzeniem finansowym obowiązek przedstawiania zarządowi do zatwierdzenia dotyczy tylko przesunięć obejmujących więcej niż 10 % środków. Jednak w odróżnieniu od ogólnego rozporządzenia finansowego UE w regulaminie finansowym EASA nie przewidziano ograniczenia wielkości przesunięć do maksimum 30 % środków w pozycji budżetowej, do której dokonywane jest przesunięcie.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów.
Kompetencje Agencji

(kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 ("rozporządzenie podstawowe"))

Cele

- utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Zadania

- wydawanie opinii i zaleceń skierowanych do Komisji,

- wydawanie specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu, i ustalanie dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań, jak również opracowywanie wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego,

- podejmowanie decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, a także decyzji dotyczących operatorów z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw,

- prowadzenie inspekcji standaryzacyjnych we właściwych organach państw członkowskich, państw stowarzyszonych i byłych państw należących do wspólnych władz lotniczych (JAA) (w tym przypadku zgodnie z umowami o współpracy).

ZarządzanieZarząd

Skład: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji.

Zadania:

powoływanie organu doradczego złożonego z zainteresowanych stron.

Dyrektor wykonawczy

Zarządza Agencją; mianowany jest przez zarząd na wniosek Komisji.

Komisja odwoławcza

Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011)Ostateczny budżet

Budżet ogółem: 150,2 (138,7) mln euro, w tym:

- dochody własne: 83,0 (75,2) mln euro (55,3 %)

- dotacja Unii: 34,9 (34,4) mln euro (23,2 %)

- składki państw spoza UE: 1,7 (1,7) mln euro (1,1 %)

- dochody z pobranych opłat i obciążeń przeznaczone na określony cel: 25,2 (24,7) mln euro (16,8 %)

- inne dochody: 0,9 (1,4) (0,6 %)

- inne dotacje: 4,4 (1,2) (2,9 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

634 (574) pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia.

Stanowiska obsadzone: 612 (573)

Inni pracownicy: 74,6 (68); pracownicy kontraktowi: 63,3 (57); oddelegowani eksperci krajowi: 11,3 (11);

doradcy specjalni: 0 (0).

Łączna liczba pracowników tymczasowych: 613(1) (574).

Stanowiska finansowane z dotacji: 216(2) (223).

Stanowiska finansowane z opłat: 396(2) (350).

Produkty i usługi w roku 2012 (2011)Opinie

Sześć opinii, w tym jedno dostosowanie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 do rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

Decyzje w sprawie przepisów

22 decyzje dotyczące specyfikacji certyfikacji (8) i dopuszczalnych sposobów potwierdzania zgodności oraz materiałów zawierających wytyczne (13).

Dodatkowe rezultaty w 2012 r. (prowadzące do przepisów w najbliższych latach)

32 zakresy wymagań, 23 opinie na temat proponowanych zmian, 19 odpowiedzi na uwagi.

Współpraca międzynarodowa

18 umów o współpracy.

Trzy procedury wdrożenia umów o współpracy.

13 zaleceń wydanych odnośnie do pism Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Porozumienie dwustronne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego (BASA)

Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (BASA), w tym w przygotowaniu dwóch posiedzeń Dwustronnej Rady ds. Nadzoru, dwóch posiedzeń Rady ds. Nadzoru Certyfikacji, dwóch posiedzeń Wspólnej Rady ds. Koordynacji Obsługi Technicznej i jednego posiedzenia w sprawie standardów lotów z Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego USA (FAA).

Rozpoczęcie opracowywania trzech nowych załączników na mocy porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (licencjonowanie personelu lotniczego, szkoleniowe urządzenia symulacji lotu, organizacje szkolące pilotów).

Pomoc w negocjacjach w sprawie umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE a Ukrainą.

Pomoc w przygotowaniu posiedzenia Wspólnego Komitetu z Kanadyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (TCCA), posiedzenia wspólnego komitetu branżowego ds. certyfikacji z Kanadyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (TCCA) i posiedzenia wspólnego komitetu branżowego ds. obsługi technicznej z TCCA.

Decyzje o przyznaniu certyfikatów według stanu na dzień 31 grudnia 2012 r.

Certyfikaty typu / ograniczone certyfikaty typu (TC/TCR): 10(3)

Uzupełniające certyfikaty typu (STC): 752

Wytyczne dotyczące zdatności do lotu (AD): 319

Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 65

Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 264

Istotne zmiany / istotne naprawy / nowe pochodne certyfikatów typu: 952

Pomniejsze zmiany / pomniejsze naprawy: 814

Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 360

Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 498

Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD): 237

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem (DOA i procedury alternatywne dla DOA(AP-DOA)): 495

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne)(4): 1 505

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne)(4): 299

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej(4): 46

Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym(4): 24

Inspekcje standaryzacyjne (liczba inspekcji przypadająca na dany typ) na dzień 31 grudnia 2012 r.

w zakresie zdolności do lotu (AIR): 26

w zakresie operacji (OPS): 27

w zakresie licencjonowania personelu lotniczego (FCL): 19

w zakresie licencjonowania personelu medycznego (MED): 14

w zakresie szkoleniowych urządzeń symulacji lotu (FSTD): 9

w zakresie zarządzania ruchem lotniczym / służb żeglugi powietrznej (ANS): 10

(1) Dwóch pilotów zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajmuje tylko jedno stanowisko.

(2) Proporcje stanowisk finansowanych z opłat i stanowisk finansowanych z dotacji mogą ulec zmianie w przypadku ewentualnej weryfikacji kluczy podziału wg rachunku kosztów na dzień 31 grudnia 2012 r.

(3) Uwzględnia się tylko certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu wydane dla nowej konstrukcji. Wyklucza się certyfikaty typu wydane na zasadzie praw nabytych, w wyniku przeniesienia lub wznowienia administracyjnego.

(4) W ramach udzielania upoważnienia podmiotom wykonuje się podstawowe działanie kontrolne dotyczące już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co dwa lub trzy lata) oraz działanie związane z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2012 r.

Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Weryfikacje ex ante są przeprowadzane zgodnie z art. 39 rozporządzenia finansowego EASA oraz formalnie zatwierdzane w systemie finansowym Agencji ERP (SAP). Agencja w pełni podporządkowuje się zasadzie dwóch par oczu. Listy kontrolne są stosowane przez kontrolerów finansowych jako przewodnik pomagający w wypełnianiu przez nich zadań kontrolnych, ale ze względu na ich dużą liczbę (30 tys. transakcji rocznie) nie są ukończone w sensie fizycznym ani dołączane do każdej transakcji.
12.
Agencja przygotowała plan roczny na 2013 r., który uwzględnia różne ryzyka i który został przyjęty przez dyrektora wykonawczego. Plan roczny na 2013 r. zawiera procedury zamówień publicznych.
13.
Z uwagi na charakter działalności EASA i planowany czas zakończenia powiązanych umów, podjęte zobowiązania prawne, aby były skuteczne, często wykraczają poza ramy roku kalendarzowego lub finansowego (są to projekty badawcze, badania regulacyjne i związane z nimi tłumaczenia itd.).

Mimo to dołożono wielu starań, aby zachęcić odpowiedzialnych urzędników zatwierdzających do wcześniejszego podejmowania zobowiązań. W tytule III widoczna jest już poprawa w zakresie poziomu przeniesień, które w porównaniu z poprzednim rokiem znacznie zmalały - z 59 % w 2011 r. do 46 % w 2012 r.

14.
Kandydat został wybrany zgodnie z procedurą rekrutacji przyjętą w Agencji, uwzględniającą zarówno szkolenie zawodowe, jak i większe doświadczenie zawodowe jako ekwiwalent braku wykształcenia uniwersyteckiego, w celu zapewnienia najwyższej jakości standardów kwalifikacji, wydajności i uczciwości oraz zatrudnienia z uwzględnieniem możliwie najszerszej reprezentacji narodowościowej państw UE.
1 Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
8 Nie istniały arkusze ewidencji czasu pracy na potrzeby rozliczania usług na bazie roboczodni.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.