Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2013.365.66
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji
(2013/C 365/10)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
10. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 24 września 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Obniżenie w czerwcu 2010 r. współczynnika korygującego dla Niemiec doprowadziło do powstania znacznej nadwyżki w środkach Agencji w ramach tytułu I (koszty osobowe) na 2011 r. Około 3 mln euro (7 % środków) przesunięto z tytułu I do różnych pozycji budżetu w tytule III (wydatki operacyjne), pomimo ich niskiego wskaźnika wykonania pod względem płatności(1). Zgodnie z regulaminem finansowym EASA to duże przesunięcie środków między tytułami, które znacznie zmieniło strukturę budżetu, nie zostało przedstawione do zatwierdzenia zarządowi(2). Sytuacja ta stanowi jednak naruszenie budżetowej zasady specyfikacji. | zrealizowane |
2011 | W wyniku przesunięcia środki w ramach tytułu III zwiększyły się do 13,7 mln euro. Jednak na koniec roku kwotę 7,8 mln euro przeniesiono na 2012 r. Było to sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności. | w trakcie realizacji |
2011 | Agencja powinna poprawić zarządzanie środkami trwałymi. Środki rejestrowane są w dwóch różnych systemach, które uzgodnić można tylko ręcznie. Należy lepiej przekazywać i podsumowywać wyniki spisu z natury. Oszacowanie kosztów projektu związanych z wytworzeniem środków trwałych we własnym zakresie było nieadekwatne, a odchylenia nie były monitorowane. Nie uwzględniono wszystkich wewnętrznych kosztów osobowych, a koszty zewnętrzne zostały udokumentowane w sposób niewystarczający. | zrealizowane |
2011 | Na koniec 2011 r. Agencja posiadała środki w wysokości 55 mln euro (2010: 49 mln euro), w całości zgromadzone na rachunkach prowadzonych w jednym banku. Nie istniała odpowiednia polityka zarządzania środkami pieniężnymi, która ograniczałaby związane z tym ryzyko przy zapewnieniu odpowiedniego zwrotu z inwestycji. | w trakcie realizacji |
2011 | Trybunał stwierdził konieczność dalszej poprawy przejrzystości procedur doboru personelu. Nie ma dowodów na to, by Agencja przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur ustaliła pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne, maksymalną liczbę kandydatów na liście rezerwowej czy też progi punktowe warunkujące umieszczenie na tej liście. | zrealizowane |
2011 | Posiadana przez Agencję umowa najmu zobowiązuje ją do przywrócenia wynajmowanych pomieszczeń do stanu pierwotnego na zakończenie najmu. Na podstawie dokonanego przez Agencję oszacowania kosztów renowacji w budżecie przewidziano rezerwę na ten cel w wysokości 1 mln euro. Oszacowanie dokonane przez właściciela opiewa jednak na 4 mln euro. Agencja powinna uzyskać niezależną, zewnętrzną wycenę kosztów renowacji i odpowiednio uwzględnić te koszty w budżecie. | zrealizowane |
(1) Pozycję budżetową 3 2 0 0 (opracowywanie aplikacji biznesowych) zwiększono o 37 % do 3,5 mln euro, pozycję 3 6 0 0 (stanowienie przepisów) - o 87 % do 1,4 mln euro, pozycję 3 6 0 1 (współpraca międzynarodowa) - o 123 % do 778.000 euro, a pozycję 3 9 0 3 (badania naukowe) - o 550 % do 1,3 mln euro. (2) Zgodnie z regulaminem finansowym EASA oraz z ogólnym rozporządzeniem finansowym obowiązek przedstawiania zarządowi do zatwierdzenia dotyczy tylko przesunięć obejmujących więcej niż 10 % środków. Jednak w odróżnieniu od ogólnego rozporządzenia finansowego UE w regulaminie finansowym EASA nie przewidziano ograniczenia wielkości przesunięć do maksimum 30 % środków w pozycji budżetowej, do której dokonywane jest przesunięcie. |
ZAŁĄCZNIK II
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) Kompetencje i zadania
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów. |
Kompetencje Agencji (kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 ("rozporządzenie podstawowe")) | Cele - utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. Zadania - wydawanie opinii i zaleceń skierowanych do Komisji, - wydawanie specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu, i ustalanie dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań, jak również opracowywanie wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego, - podejmowanie decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, a także decyzji dotyczących operatorów z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw, - prowadzenie inspekcji standaryzacyjnych we właściwych organach państw członkowskich, państw stowarzyszonych i byłych państw należących do wspólnych władz lotniczych (JAA) (w tym przypadku zgodnie z umowami o współpracy). |
Zarządzanie | Zarząd Skład: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji. Zadania: powoływanie organu doradczego złożonego z zainteresowanych stron. Dyrektor wykonawczy Zarządza Agencją; mianowany jest przez zarząd na wniosek Komisji. Komisja odwoławcza Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) | Ostateczny budżet Budżet ogółem: 150,2 (138,7) mln euro, w tym: - dochody własne: 83,0 (75,2) mln euro (55,3 %) - dotacja Unii: 34,9 (34,4) mln euro (23,2 %) - składki państw spoza UE: 1,7 (1,7) mln euro (1,1 %) - dochody z pobranych opłat i obciążeń przeznaczone na określony cel: 25,2 (24,7) mln euro (16,8 %) - inne dochody: 0,9 (1,4) (0,6 %) - inne dotacje: 4,4 (1,2) (2,9 %) Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r. 634 (574) pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia. Stanowiska obsadzone: 612 (573) Inni pracownicy: 74,6 (68); pracownicy kontraktowi: 63,3 (57); oddelegowani eksperci krajowi: 11,3 (11); doradcy specjalni: 0 (0). Łączna liczba pracowników tymczasowych: 613(1) (574). Stanowiska finansowane z dotacji: 216(2) (223). Stanowiska finansowane z opłat: 396(2) (350). |
Produkty i usługi w roku 2012 (2011) | Opinie Sześć opinii, w tym jedno dostosowanie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Decyzje w sprawie przepisów 22 decyzje dotyczące specyfikacji certyfikacji (8) i dopuszczalnych sposobów potwierdzania zgodności oraz materiałów zawierających wytyczne (13). Dodatkowe rezultaty w 2012 r. (prowadzące do przepisów w najbliższych latach) 32 zakresy wymagań, 23 opinie na temat proponowanych zmian, 19 odpowiedzi na uwagi. Współpraca międzynarodowa 18 umów o współpracy. Trzy procedury wdrożenia umów o współpracy. 13 zaleceń wydanych odnośnie do pism Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Porozumienie dwustronne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego (BASA) Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (BASA), w tym w przygotowaniu dwóch posiedzeń Dwustronnej Rady ds. Nadzoru, dwóch posiedzeń Rady ds. Nadzoru Certyfikacji, dwóch posiedzeń Wspólnej Rady ds. Koordynacji Obsługi Technicznej i jednego posiedzenia w sprawie standardów lotów z Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego USA (FAA). Rozpoczęcie opracowywania trzech nowych załączników na mocy porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (licencjonowanie personelu lotniczego, szkoleniowe urządzenia symulacji lotu, organizacje szkolące pilotów). Pomoc w negocjacjach w sprawie umowy o wspólnym obszarze lotniczym między UE a Ukrainą. Pomoc w przygotowaniu posiedzenia Wspólnego Komitetu z Kanadyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (TCCA), posiedzenia wspólnego komitetu branżowego ds. certyfikacji z Kanadyjskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (TCCA) i posiedzenia wspólnego komitetu branżowego ds. obsługi technicznej z TCCA. Decyzje o przyznaniu certyfikatów według stanu na dzień 31 grudnia 2012 r. Certyfikaty typu / ograniczone certyfikaty typu (TC/TCR): 10(3) Uzupełniające certyfikaty typu (STC): 752 Wytyczne dotyczące zdatności do lotu (AD): 319 Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 65 Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 264 Istotne zmiany / istotne naprawy / nowe pochodne certyfikatów typu: 952 Pomniejsze zmiany / pomniejsze naprawy: 814 Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 360 Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 498 Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD): 237 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem (DOA i procedury alternatywne dla DOA(AP-DOA)): 495 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne)(4): 1 505 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne)(4): 299 Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej(4): 46 Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym(4): 24 Inspekcje standaryzacyjne (liczba inspekcji przypadająca na dany typ) na dzień 31 grudnia 2012 r. w zakresie zdolności do lotu (AIR): 26 w zakresie operacji (OPS): 27 w zakresie licencjonowania personelu lotniczego (FCL): 19 w zakresie licencjonowania personelu medycznego (MED): 14 w zakresie szkoleniowych urządzeń symulacji lotu (FSTD): 9 w zakresie zarządzania ruchem lotniczym / służb żeglugi powietrznej (ANS): 10 |
(1) Dwóch pilotów zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajmuje tylko jedno stanowisko. (2) Proporcje stanowisk finansowanych z opłat i stanowisk finansowanych z dotacji mogą ulec zmianie w przypadku ewentualnej weryfikacji kluczy podziału wg rachunku kosztów na dzień 31 grudnia 2012 r. (3) Uwzględnia się tylko certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu wydane dla nowej konstrukcji. Wyklucza się certyfikaty typu wydane na zasadzie praw nabytych, w wyniku przeniesienia lub wznowienia administracyjnego. (4) W ramach udzielania upoważnienia podmiotom wykonuje się podstawowe działanie kontrolne dotyczące już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co dwa lub trzy lata) oraz działanie związane z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2012 r. Źródło: informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
Mimo to dołożono wielu starań, aby zachęcić odpowiedzialnych urzędników zatwierdzających do wcześniejszego podejmowania zobowiązań. W tytule III widoczna jest już poprawa w zakresie poziomu przeniesień, które w porównaniu z poprzednim rokiem znacznie zmalały - z 59 % w 2011 r. do 46 % w 2012 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.