Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2012.388.73
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji
(2012/C 388/13)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania kierownictwa 4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Zadania Trybunału 5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. 6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych znie- kształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finanso- wego. 8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11). Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ AGENCJĘ SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
INNE UWAGI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 5 września 2012 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.
(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 19 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 28 czerwca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://echa.europa.eu.
(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
ZAŁĄCZNIK
Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki) Kompetencje i działania
Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki) Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu | Gromadzenie informacji - Podstawą prawną rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w sprawie rejestracji, oceny, udzielania stosowanych zezwoleń i ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), którym utworzono Europejską Agencję Chemikaliów, jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Kompetencje Agencji (zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 (rozporządzenie REACH) i rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin)) | Cele - Celem rozporządzenia REACH i rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także zapewnienie swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności (art. 1 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 1 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin). - Agencja została ustanowiona w celu zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami rozporządzenia REACH i - w pewnych przypadkach - realizacji tych aspektów oraz w celu zapewnienia spójności tych aspektów na poziomie unijnym (art. 75 rozporządzenia REACH) oraz zarządzania zadaniami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych wynikającymi z rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin. Zadania - Otrzymywanie dokumentów rejestracyjnych i innej dokumentacji substancji chemicznych oraz sprawdzanie ich kompletności (tytuł II rozporządzenia REACH). - Odpowiadanie na zapytania przed dokonaniem rejestracji oraz podejmowanie decyzji na temat udostępniania istniejących danych (tytuł III rozporządzenia REACH). - Ocena dokumentacji pod kątem zgodności z rozporządzeniem REACH i przygotowanie związanych z tym propozycji przeprowadzania badań oraz koordynacja procesu oceny substancji (tytuł VI rozporządzenia REACH). - Rozpatrywanie wniosków dotyczących substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w celu umieszczenia ich na liście kandydackiej oraz sporządzanie zaleceń dla niektórych z substancji mających podlegać włączeniu do załącznika XIV oraz rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwolenia (tytuł VII rozporządzenia REACH). - Rozpatrywanie dokumentacji dotyczącej ograniczenia produkcji (tytuł VIII rozporządzenia REACH). - Tworzenie i prowadzenie publicznych baz danych zawierających informacje o wszystkich zarejestrowanych substancjach oraz udostępnianie publicznie za pośrednictwem Internetu niektórych informacji (art. 77 i 119 rozporządzenia REACH). - Dostarczanie wytycznych technicznych i naukowych oraz odpowiednich narzędzi (art. 77 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 2 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin). - Zapewnianie państwom członkowskim i instytucjom unijnym możliwie najlepszego doradztwa naukowego i technicznego w kwestiach, które są do niej skierowane na podstawie przepisów rozporządzenia REACH i rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, związanych z chemikaliami wchodzącymi w zakres jej kompetencji. (art. 77 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 1 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin). - Otrzymywanie wniosków w sprawie klasyfikacji i oznakowania, prowadzenie publicznych wykazów klasyfikacji i oznakowania, rozpatrywanie wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej oraz rozpatrywanie wniosków o harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji. |
Zarządzanie | Zarząd Zarząd składa się z jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego mianowanego przez Radę i nie więcej niż sześciu przedstawicieli mianowanych przez Komisję, w tym trzech przedstawicieli zainteresowanych stron bez uprawnień do głosowania, a także dwóch niezależnych osób mianowanych przez Parlament Europejski. (art. 79 rozporządzenia REACH). Zadania: Zgodnie z art. 78 rozporządzenia oraz z ramowym rozporządzeniem finansowym dotyczącym agencji, zadania obejmują głównie przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów prac, ostatecznego budżetu, ogólnego sprawozdania, regulaminu wewnętrznego oraz mianowanie dyrektora wykonawczego i sprawowanie nad nim władzy dyscyplinarnej. Ponadto Zarząd powołuje członków Rady Odwoławczej i komitetów. Dyrektor wykonawczy Zadania: art. 83 rozporządzenia REACH. W ramach Agencji działają 3 komitety (Komitet ds. Oceny Ryzyka, Komitet Państw Członkowskich oraz Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych). Zadania: art. 76 ust. 1 lit. c)-e) rozporządzenia REACH. Forum wymiany informacji na temat egzekwowania przepisów Zadania: art. 76 ust. 1 lit. f) rozporządzenia REACH. Sekretariat Zadania: art. 76 ust. 1 lit. g) rozporządzenia REACH. Rada Odwoławcza Zadania: art. 76 ust. 1 lit. h) rozporządzenia REACH. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady (art. 97 ust. 10 rozporządzenia REACH). |
Środki udostępnione Agencji w roku 2011 (2010) | Budżet (w tym budżety korygujące) - 93,2 (75,5) mln euro, w tym: - dochody z opłat: 33,5 (35,0) mln euro - wkład Unii: 0,0 (36,0) mln euro Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r. - Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 456 (426) - Liczba stanowisk obsadzonych: 441 (382) - Inni pracownicy: 101 (90) (pracownicy kontraktowi i oddelegowani eksperci krajowi) - Liczba pracowników ogółem: 542 (472), z czego wykonujący zadania: - operacyjne: 443 (341) - administracyjne i pomocnicze: 99 (131) |
Działania i usługi w roku 2011 (2010) (1) | Program prac ECHA obejmował 15 niżej wymienionych działań: Działania rejestracyjne, przedrejestracyjne i związane ze wspólnym korzystaniem z danych - Liczba przetworzonych dokumentacji rejestracyjnych (z wyjątkiem badań dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju), w tym przeniesione z 2010 r.: 6 100 (24 000) - Liczba zakończonych ocen wniosków o zapewnienie poufności: 630 - Liczba otrzymanych zapytań: 1970 (1 600) - Liczba wydanych decyzji w zakresie udostępniania danych: 3 (6) - Liczba substancji, na temat których informacje udostępniono publicznie (z wyjątkiem informacji poufnych): 4 100 (400) 24 000 dokumentacji Ocena - Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: 146 (70) - Liczba ostatecznych decyzji dotyczących propozycji przeprowadzenia badania: 22 (4) Udzielanie zezwoleń lub wprowadzanie ograniczeń - Liczba substancji wytypowanych do umieszczenia na liście kandydackiej: 28 (16) - Liczba zaleceń dotyczących substancji wytypowanych do włączenia do załącznika XIV: 1 (1) - Liczba dokumentacji w sprawie wprowadzenia ograniczeń, przedłożonych do decyzji Komisji: 4 (0) - Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie zezwolenia: 0 (0) - Liczba zgłoszeń substancji znajdujących się na liście kandydackiej, zawartych w wyrobach: 203 (0) Klasyfikacja i oznakowanie - Liczba otrzymanych zgłoszeń w sprawie klasyfikacji i oznakowania: 3,4 miliona w odniesieniu do ponad 110 000 substancji - Liczba otrzymanych propozycji zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania: 56 (81) - Liczba wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej dla substancji w mieszaninach: 0 (0) Doradztwo i udzielanie pomocy - Liczba odpowiedzi udzielonych przez centra informacyjne: 5 400 (10 000) - Liczba nowych dokumentów zawierających wytyczne: 3 (2) oraz liczba zaktualizowanych wytycznych: 14 (12) Wsparcie informatyczne działalności - Dalszy rozwój REACHIT oraz innych naukowych systemów informatycznych Doradztwo naukowe i praktyczne do celów dalszego stanowienia przepisów - Na wniosek Komisji Europejskiej współudział w projektach dotyczących nanomateriałów i w programie OECD dotyczącym wytycznych badawczych oraz w pracach nad projektem rozporządzenia w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych - Sporządzenie pierwszych sprawozdań zgodnie z art. 117 ust. 2 i 3 REACH Komitety i forum - Liczba jednomyślnych umów Komitetu Państw Członkowskich: 70 (26) - Liczba opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka: 36 (16) - Liczba opinii Komitetu ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych: 4 (0) Rada Odwoławcza - Liczba złożonych odwołań: 6 (1) - Liczba decyzji w sprawie odwołań: 2 (0) oraz liczba decyzji proceduralnych: 10 (1) Komunikacja - 1 (2) dzień dla zainteresowanych stron, w którym udział wzięło 430 (700) uczestników - 135 (3 000) uczestników w seminariach internetowych dla wiodących rejestratorów - 70 (60) publikacji; 1 500 (2 300) stron przetłumaczonych na 21 języków UE - 2,9 mln (2,5 mln) odwiedzin na stronie internetowej z 200 (200) krajów Relacje z instytucjami UE i współpraca międzynarodowa - Współpraca naukowo-techniczna z OECD, np. portal eChem, QSAR Toolbox Zarządzanie - Kontynuacja rozwoju i usprawniania systemów administracyjnych i systemów zarządzania, w tym IQMS Finanse, udzielanie zamówień publicznych i księgowość - Rygorystyczne zarządzanie budżetem i rezerwą gotówkową, w tym spłata dotacji UE otrzymanej w 2010 r. - Łączna liczba przedsiębiorstw sprawdzonych pod kątem statusu MŚP: 245 Kadry i infrastruktura - 24 (35) zakończone procedury naboru; 93 (121) zatrudnionych pracowników (pracownicy zatrudnieni na czas określony i pracownicy kontraktowi) Informatyka i telekomunikacja - Utrzymanie systemów teleinformatycznych; zapewnienie przestrzeni biurowej dla nowych pracowników |
(1) Tam, gdzie to stosowne, dane zostały zaokrąglone w górę/w dół do najbliższej liczby całkowitej: 10, 100 lub 1 000. Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.