Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.67

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji

(2007/C 309/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja Kolejowa (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r.(1). Niezależność uzyskała w dniu 1 stycznia 2006 r. Głównym celem Agencji jest zwiększanie poziomu interoperacyjności systemów kolejowych oraz wypracowanie wspólnego podejścia do bezpieczeństwa celem stworzenia w Europie bardziej konkurencyjnego sektora kolejowego, o wyższym poziomie bezpieczeństwa.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) z dnia 25 czerwca 2002 r. Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora wykonawczego zgodnie z art. 39 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Z wyjątkiem przypadków wymienionych w pkt 10 transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.

UWAGI

7. W pierwszym roku swojej niezależności finansowej Agencja wykorzystała 72 % środków na zobowiązania. Wskaźniki przeniesień w przypadku wydatków administracyjnych (tytuł II) i wydatków operacyjnych (tytuł III) wyniosły odpowiednio 37,5 % i 85 %. Zatem budżetowa zasada jednoroczności nie była ściśle przestrzegana.

8. Agencja ma siedziby w dwóch miastach: siedziba administracyjna mieści się w Valenciennes, natomiast posiedzenia odbywają się w Lille. Agencja nie znalazła jeszcze sposobu skompensowania kosztów wynikających z konieczności posiadania dwóch siedzib.

9. W systemie kontroli wewnętrznej stwierdzono uchybienia. Nie przestrzegano zasad subdelegacji. Stwierdzono niespójności między decyzjami o delegacji uprawnień a prawami dostępu do systemu zarządzania budżetem SI2. Agencja nie przyjęła zasad wykonania swojego rozporządzenia finansowego.

10. Badanie procedur przetargowych wykazało różne nieprawidłowości: wykorzystywanie umów, których termin obowiązywania upłynął(4) oraz nieprawidłowe przedłużenia obowiązujących umów(5). Agencja musi zatem wszcząć nowe procedury przetargowe w dziedzinach objętych obecnie umowami, które nie podlegały prawidłowym procedurom przetargowym.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 220 z 21.6.2004, str. 3.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 19 czerwca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 2 lipca 2007 r.

(4) Jeden wykryty przypadek o wartości 49.000 euro.

(5) Dwa wykryte przypadki o wartości 630.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes) - Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. W 2006 r. zaplanowane działania nie zostały w pełni wdrożone, jako że Agencja ciągle znajdowała się w początkowej fazie działalności. W 2007 r. Agencja przeprowadzi dogłębną analizę programowania swoich działań, potrzebnych zasobów i przewidywanych środków budżetowych wraz z planem przetargów.

8. Obecnie Agencja negocjuje z władzami państwa przyjmującego możliwość podpisania umowy w sprawie siedziby. W tym kontekście państwo przyjmujące wyraziło zgodę na znaczny wkład w czynsz za nowy budynek w Valenciennes. To częściowo zrównoważy roczne koszty (szacowane na 450.000 euro) wynikające z podwójnej siedziby Agencji.

9. Na początku 2007 r. Agencja utworzyła stanowisko związane z bezpieczeństwem w celu sprawdzenia spójności między delegacjami i subdelegacjami zawartymi w systemie zarządzania budżetem a odpowiednimi podpisanymi dokumentami. Agencja planuje przekazać swoje przepisy wykonawcze do zatwierdzenia przez Radę Administracyjną przed końcem 2007 r.

10. Sytuacje opisane przez Trybunał wynikały z niedoboru pracowników w początkowej fazie działalności Agencji. W celu zapobieżenia takim sytuacjom w przyszłości w czerwcu 2007 r. utworzono stanowisko ds. przetargów. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest koordynacja i nadzorowanie procedur przetargowych.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.