Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.324

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2015/C 409/36)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Policji (zwany dalej "Urzędem", inaczej "Europol") z siedzibą w Hadze został ustanowiony decyzją Rady (2009/371/WSiSW) 1 . Zadaniem Urzędu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Urzędu, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
W 2014 r. wskaźniki wykonania budżetu znacznie się poprawiły, a łączna wartość przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, zmniejszyła się do poziomu 5,7 mln euro, czyli 6,7 % (w 2013 r. było to 11,6 %, a w 2012 r. - 19,6 %). W tytule II (wydatki administracyjne) poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był jednak nadal wysoki i wynosił 1,9 mln euro, czyli 27 % (w 2013 r. były to 3,0 mln euro, czyli 41 %). Przeniesienia były związane głównie z utrzymaniem i modyfikacjami głównej siedziby Urzędu, otwartej w 2011 r. (1,1 mln euro).
12.
Wskaźnik anulowania środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego był wysoki i wyniósł 22 % (w 2013 r. było to 9 %). Anulowane środki związane są przede wszystkim z opóźnieniami w ramach projektów informatycznych realizowanych przez zewnętrznych wykonawców (głównie w obszarze zarządzania dokumentami i aktywami oraz wymiany danych policyjnych).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2011Wyjątki i odstępstwa zarejestrowano w przypadku 7 % płatności dokonanych w 2011 r.w trakcie realizacji
2013Na przestrzeni lat Urząd zadbał wprawdzie o poprawę przygotowywania, przeprowadzania i dokumentowania postępowań o udzielenie zamówienia, jednak nie wszystkie podjęte w 2013 r. decyzje oparte były na wystarczająco sprecyzowanych kryteriach wyboru i realistycznych ofertach cenowych lub dokonane w sposób zgodny z przyjętymi wymogami branżowymi. Miało to wpływ na skuteczność postępowań o udzielenie zamówienia.w trakcie realizacji
2013W 2013 r. wskaźniki wykonania budżetu ponownie się poprawiły, a łączna wartość przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, zmniejszyła się do poziomu 9,4 mln euro, czyli 11,6 % (w 2012 r. było to 16,3 mln euro, czyli 19,6 %). W tytule II (wydatki administracyjne) poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był jednak nadal wysoki i wynosił 3,0 mln euro, czyli 41 % (w 2012 r. było to 4,2 mln euro, czyli 49 %). Przeniesienia te związane były przede wszystkim z planowymi modyfikacjami budynku pod koniec roku (1,8 mln euro) i z innymi kosztami administracyjnymi, z tytułu których faktur nie otrzymano do końca roku.nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Urząd Policji (Haga) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

"Zadaniem Europolu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii".
Kompetencje Urzędu

(decyzja Rady ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) (2009/371/WSiSW))

Kompetencje

Kompetencjom Europolu podlegają: przestępczość zorganizowana, terroryzm i inne formy poważnej przestępczości, które dotyczą co najmniej dwóch państw członkowskich, tak że skala, znaczenie i skutki tych przestępstw wymagają od państw członkowskich wspólnych działań.

Kompetencjom Europolu podlegają także przestępstwa powiązane, o których mowa w art. 4 ust. 3 decyzji o ustanowieniu Europolu.

Główne zadania

- gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, analizowanie i wymiana informacji, w tym informacji operacyjnych,

- niezwłoczne powiadamianie właściwych organów państw członkowskich, za pośrednictwem jednostek krajowych, o których mowa w art. 8, o informacjach ich dotyczących oraz o wszelkich stwierdzonych powiązaniach pomiędzy przestępstwami,

- pomoc w śledztwach lub dochodzeniach prowadzonych w państwach członkowskich, a w szczególności przekazywanie jednostkom krajowym wszelkich istotnych informacji,

- występowanie w konkretnych przypadkach do właściwych organów państw członkowskich z wnioskiem o wszczęcie, prowadzenie lub koordynację śledztw lub dochodzeń, oraz proponowanie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego,

- zapewnianie państwom członkowskim wsparcia wywiadowczego i analitycznego w związku ze znaczącymi wydarzeniami międzynarodowymi,

- przygotowywanie związanych z jego celami ocen zagrożenia, analiz strategicznych i ogólnych sprawozdań sytuacyjnych, w tym ocen zagrożenia przestępczością zorganizowaną,

- wspieranie państw członkowskich w gromadzeniu i analizowaniu informacji z Internetu, w celu wykrywania działalności przestępczej, którą Internet ułatwia lub która prowadzona jest przy jego użyciu.

Dodatkowe zadania

- rozwijanie specjalistycznej wiedzy o procedurach śledczych i dochodzeniowych, które są stosowane przez właściwe organy państw członkowskich, oraz doradztwo w zakresie śledztw lub dochodzeń,

- dostarczanie strategicznych informacji operacyjnych, w celu ułatwiania oraz propagowania sprawnego i skutecznego wykorzystywania zasobów dostępnych na szczeblu krajowym i unijnym do działań operacyjnych i do wspierania takich działań.

Urząd może ponadto służyć państwom członkowskim wsparciem, radą i badaniami w następujących dziedzinach

- szkolenie kadry właściwych organów państw członkowskich, w stosownych przypadkach we współpracy z Europejskim Kolegium Policyjnym,

- zorganizowanie i wyposażenie tych organów dzięki ułatwianiu udzielania wsparcia technicznego między państwami członkowskimi,

- metody prewencji kryminalnej,

- metody i analizy techniczne i kryminalistyczne oraz procedury śledcze i dochodzeniowe.

Europol pełni także funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro zgodnie z decyzją Rady 2005/511/WSiSW z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ochrony euro przed fałszowaniem, nadającą mu funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro.

Europol przetwarza i przekazuje dane z komunikatów finansowych zgodnie z Umową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych danych z komunikatów finansowych do celów Programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów.

Europol kontynuuje starania mające na celu utworzenie serwisu wsparcia technicznego, który będzie wspierał bieżące stosowanie konwencji z Prüm, zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie intensyfikacji tempa wdrażania decyzji związanych z konwencją z Prüm.

Europol wspiera także cykl polityki UE w zakresie poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz projekty europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACT) (1) zgodnie z konkluzjami Rady na temat utworzenia i realizacji cyklu polityki UE w zakresie poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz późniejszymi konkluzjami Rady z dnia 27 maja 2011 r. na temat ustanowienia priorytetów unijnych w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością w latach 2011-2013.

Europol jest także gospodarzem posiedzeń Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością i pełni funkcję centralnego punktu kontaktowego do spraw zwalczania cyberprzestępczości w Europie zgodnie z komunikatem Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego COM(2012) 140 final z dnia 28 marca 2012 r. "Zwalczanie przestępczości w erze cyfrowej: ustanowienie Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością".

ZarządzanieZarząd

W skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Dyrektor

- Jest mianowany przez Radę stanowiącą większością kwalifikowaną i jest wybierany z przedstawionej przez zarząd listy obejmującej nazwiska przynajmniej trzech kandydatów, na okres czterech lat (z możliwością przedłużenia na nie dłużej niż cztery lata).

- Dyrektora wspomagają trzej zastępcy mianowani na okres czterech lat z możliwością jego jednokrotnego przedłużenia.

- Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań Urzędu; zarząd rozlicza dyrektora z wykonania jego obowiązków.

- Dyrektor jest przedstawicielem prawnym Urzędu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji,

- jednostka kontroli wewnętrznej.

Ochrona danych i praw osobistych

- wspólny organ nadzorczy,

- inspektor ochrony danych.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski przy uwzględnieniu zaleceń Rady, stanowiącej większością kwalifikowaną.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2014 (2013)Budżet ostateczny na 2014 r.

84,3 (82,5) mln euro

Zatrudnienie w 2014 r.

- pracownicy tymczasowi: 450 (457) stanowisk w planie zatrudnienia; faktyczna liczba pracowników na dzień 31 grudnia 2014 r. = 427 (426) z wyłączeniem 13 stanowisk pracowników tymczasowych, które w dniu 31 grudnia 2014 r. nie były obsadzone, lecz na które przeprowadzono rekrutację, a do wybranych kandydatów wysłano listy z ofertami pracy. Na koniec roku uznano, że w styczniu 2015 r. 9 z 10 nieobsadzonych stanowisk zostanie zlikwidowanych,

- oddelegowani eksperci krajowi: 31 (34) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku),

- pracownicy kontraktowi: 103 (94) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku).

Produkty i usługi w roku 2014 (2013)Europol jako centrum wsparcia dla operacji w zakresie egzekwowania prawa

Wsparcie operacyjne działalności i wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych obejmuje: przetwarzanie danych, sprawozdania skojarzenia danych, powiadomienia wywiadu, wsparcie techniczne/kryminalistyczne i wiedzę fachową, uruchomienie mobilnych biur, sprawozdania analityczne, koordynację operacyjną w siedzibie głównej Urzędu, spotkania operacyjne, pomoc finansową itd. Wzrosła zarówno liczba, jak i jakość produktów i usług operacyjnych Urzędu, służących wsparciu wzrastającej liczby istotnych operacji i operacji związanych z platformą EMPACT:

- wsparcie w 34 472 sprawach o zasięgu transgranicznym. Obejmuje ono 13 693 sprawy wszczęte przez euroregionalne centrum informacji i współpracy policyjnej (EPICC), które w styczniu 2014 r. zaczęło stosować system SIENA. Poza sprawami wszczętymi przez EPICC Urząd objął wsparciem 20 779 spraw, co oznacza wzrost o 13 % w stosunku do 2013 r. (18 310),

- aktywne wsparcie 632 dochodzeń w państwach członkowskich, w których skoncentrowano się na priorytetowych obszarach przestępczości,

- koordynacja i wsparcie zakrojonych na szeroką skalę działań operacyjnych opartych na informacjach wywiadowczych, obejmujących działania wspólne na obszarze całej UE ukierunkowane na miejsca o kluczowym znaczeniu dla przestępczości i główne cele przestępczości, i prowadzących do pomyślnych rezultatów operacyjnych (np. operacja Archimedes, Dni Działania Przeciw Oszustwom Lotniczym),

- Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością wsparło kilka transgranicznych śledztw w zakresie cyberprzestępczości w bliskiej współpracy z państwami członkowskimi i partnerami zewnętrznymi, w tym z sektorem prywatnym. W dniu 1 września 2014 r. w siedzibie głównej Europolu rozpoczęto realizację pilotażowego projektu dotyczącego Wspólnej Grupy Zadaniowej ds. Przeciwdziałania Cyberprzestępczości (J-CAT). Grupa określa ramy współpracy dla państw członkowskich i partnerów w zakresie współpracy operacyjnej i została powołana w celu połączenia wywiadów ds. cyberprzestępczości, a także proaktywnego określenia priorytetów w zakresie dochodzeń dotyczących cyberprzestępczości, przygotowania ich i wszczynania. Grupa zainicjowała ponad 15 działań operacyjnych wspieranych przez Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością,

- wsparcie finansowe na rzecz 29 dochodzeń w sprawie fałszowania euro.

- w 2014 r. Urząd udzielił wsparcia 33 wspólnym zespołom dochodzeniowo-śledczym. Urząd udzielił wsparcia 22 wspólnym zespołom dochodzeniowo-śledczym w charakterze pełnoprawnego członka zgodnie z podpisanymi umowami. Wszystkie poza jednym zespołem dochodzeniowo-śledczym, którym Urząd udzielił wsparcia, były powiązane z priorytetami w ramach EMPACT,

- śledczy prowadzący działania operacyjne i eksperci w państwach członkowskich wyrażali duże zadowolenie z zapewnianego przez Urząd wsparcia operacyjnego,

- opracowanie 5 617 sprawozdań operacyjnych w 2014 r. wobec 2 250 w 2013 r. (w tym sprawozdania skojarzenia danych, sprawozdania z analizy operacyjnej, powiadomienia wywiadu i techniczne sprawozdania z analizy ad hoc),

- Urząd udzielił wsparcia finansowego na rzecz 269 spotkań operacyjnych i 54 spotkań EMPACT,

- Urząd zrealizował swoje zadania w ramach wdrażania art. 4, 9 i 10 umowy w sprawie programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów poprzez przetworzenie wszystkich związanych z nim zapytań i wątków informacyjnych przekazywanych przez Stany Zjednoczone i państwa członkowskie,

- wskaźnik zadowolenia klientów osiągnął 70 % (stały wzrost wartości wskaźnika przez ostatnie lata).

Funkcja analiz strategicznych

Produkty strategiczne, w tym oceny zagrożenia i sprawozdania sytuacyjne:

- opracowanie 26 sprawozdań strategicznych na temat przestępczości zorganizowanej i 20 sprawozdań strategicznych na temat terroryzmu, w tym ocena zagrożenia zorganizowaną cyberprzestępczością (iOCTA), oceny zagrożeń związanych z metamfetaminą, ocena zagrożenia ze strony terrorystycznej organizacji Państwo Islamskie (2) i jej oddziaływania na UE oraz sprawozdanie sytuacyjne na temat podróży w celach terrorystycznych (dotyczące Syrii),

- Urząd rozesłał 96 powiadomień o wczesnym zagrożeniu w celu określenia możliwości przeprowadzenia przez państwa członkowskie działań następczych (w tym powiadomienia Cyber Bits, biuletyn Modus Operandi Monitor dotyczący terroryzmu, powiadomienia wywiadu i tak zwane powiadomienia o badaniach (SCAN).

Europol jako centrum informacji o przestępstwach w UE

Zdolności w zakresie zarządzania informacjami, aplikacja sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA), system informacyjny Europolu (EIS), sieć biur łącznikowych.

- Europol, państwa członkowskie i partnerzy zewnętrzni odebrali łącznie 605 245 wiadomości w systemie SIENA. Obejmują one 65 691 wiadomości odebranych przez euroregionalne centrum informacji i współpracy policyjnej (EPICC), które w styczniu 2014 r. zaczęło stosować system SIENA. Poza wiadomościami odebranymi przez EPICC w systemie SIENA odebrano 539 554 wiadomości operacyjne, co stanowi wzrost o 18 % w stosunku do 2013 r. (456 598).

- Urząd przyjął także 50 285 (43 104) zgłoszeń, z których 47 157 (40 617) wymagało przetworzenia, co stanowiło wzrost o 16 % w stosunku do 2013 r.

- Na koniec 2014 r. system EIS zawierał 236 606 (245 142) wpisów. Zmniejszenie się zawartości systemu EIS na koniec roku jest związane z planowanym usunięciem wpisów przez Niderlandy, powiązanym z opracowaniem nowego narzędzia do przekazywania danych. Oczekuje się, że ponowne wprowadzenie danych ma nastąpić w ciągu 2015 r.

- W ramach systemu EIS zainicjowano 619 (560) transgranicznych kontroli osób pod kątem przestępczości. Liczba przeprowadzonych transgranicznych kontroli osób wzrosła pomimo zmniejszenia całkowitej liczby wpisów w systemie EIS, co może wskazywać na poprawę jakości danych przekazywanych za pośrednictwem systemu.

- Na koniec 2014 r. do systemu SIENA podłączone były 573 (452) wyznaczone właściwe organy, obejmujące krajowe biura ds. odzyskiwania mienia, jednostki ds. cyberprzestępczości, jednostki wywiadu finansowego, platformy regionalne i państwa trzecie.

- Unikalna sieć prawie 200 oficerów łącznikowych Urzędu stanowi aktywne ogniwo łączące centralę Urzędu w Hadze i 28 jednostek krajowych Europolu w państwach członkowskich. Ułatwiają oni wymianę informacji oraz udzielają wsparcia i koordynują toczące się dochodzenia. Europol skupia również oficerów łącznikowych z 13 krajów i organizacji spoza UE, które współpracują z Urzędem na podstawie umów o współpracy. Ponadto Urząd oddelegował dwóch oficerów łącznikowych do Waszyngtonu (USA) i jednego do centrali Interpolu w Lyonie (Francja).

Europol jako unijne centrum wiedzy fachowej w zakresie egzekwowania prawa

Platformy Europolu przeznaczone dla ekspertów (EPE), platformy wymiany danych i rozwiązania w zakresie przechowywania danych, produkty i usługi w zakresie wiedzy, szkolenia, konferencje i sesje informacyjne:

- 33 obszary wiedzy fachowej wchodzące w skład Platformy Europolu przeznaczonej dla ekspertów i zawierającej 6 045 aktywnych kont (32 platformy i 4 419 użytkowników na koniec 2013 r.),

- pomoc w przeprowadzeniu różnych szkoleń i seminariów internetowych (organizowanych przez Europol, CEPOL lub państwo członkowskie),

- organizacja dorocznej europejskiej konferencji policji w nowej siedzibie głównej Urzędu.

Stosunki zewnętrzne

Urząd współpracuje z wieloma partnerami w UE oraz z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi. Wymiana informacji z tymi partnerami odbywa się na podstawie umów o współpracy. Umowy strategiczne umożliwiają obu zaangażowanym stronom wymianę wszystkich informacji z wyjątkiem danych osobowych, a umowy operacyjne pozwalają także na wymianę danych osobowych.

- Na koniec 2014 r. obowiązywało 19 umów strategicznych i 14 umów operacyjnych (18 krajów spoza UE, 12 organów i agencji UE oraz trzy inne organizacje międzynarodowe, w tym Interpol).

- Z bezpośredniego dostępu do systemu SIENA korzystało łącznie 11 współpracujących partnerów operacyjnych i czterech współpracujących partnerów strategicznych.

- Do końca 2014 r. 10 partnerów zewnętrznych, którzy podpisali umowy o współpracy operacyjnej, było związanych z przynajmniej jednym punktem kontaktowym.

- Wymiana informacji z partnerami zewnętrznymi (10 651 przypadków) wzrosła o 23 % w porównaniu z rokiem 2013 (8 663).

- Nadal nawiązywano długoterminowe partnerstwa strategiczne z przedstawicielami sektora prywatnego. W 2014 r. zawarło 17 porozumień o współpracy z przedstawicielami sektora prywatnego (z takimi firmami i organizacjami jak Microsoft, McAfee, Cloud Security Alliance, EBF, Kaspersky, Symantec).

(1) Europejska multidyscyplinarna platforma przeciwko zagrożeniom przestępstwami.

(2) Organizacja terrorystyczna i kalifat pod nazwą "Państwo Islamskie" na terytorium Iraku i Syrii.

Źródło: Załącznik przekazany przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU
11.
Europol przyjmuje do wiadomości uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i będzie nadal dążyć do zapewnienia wykonania budżetu w skuteczny i zgodny z przepisami sposób, w szczególności w zakresie przeniesień dotyczących wydatków administracyjnych.
12.
Europol przyjmuje do wiadomości uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącą wysokiego poziomu wskaźników anulowania środków przeniesionych z poprzedniego roku. Opóźnienia w ramach projektów informatycznych związane były z tzw. gotowymi rozwiązaniami udostępnionymi przez Europol. Wykonanie budżetu dla tych projektów na niskim poziomie spowodowane było głównie niewywiązaniem się przez zewnętrznych wykonawców ze zobowiązań zgodnie z ustalonym harmonogramem. Opóźnienia nie wpłynęły na skuteczność działań operacyjnych, ponieważ nadal stosowano istniejące rozwiązania informatyczne do odpowiednich systemów. Należy zauważyć, że w porównaniu z ubiegłym rokiem budżetowym Europol znacznie zmniejszył wysokość przeniesień w wartościach bezwzględnych. Pomimo opóźnień w dostawach spowodowanych przez zewnętrznych wykonawców, na koniec 2014 r. (w porównaniu z 2013 rokiem) rzeczywisty nominalny wzrost niewykorzystanych przeniesień wyniósł 0,9 mln euro.
1 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.