Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.442.290

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2014/C 442/34)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Policji (zwany dalej "Urzędem", inaczej "Europol") z siedzibą w Hadze został ustanowiony decyzją Rady 2009/371/WSiSW 1 . Zadaniem Urzędu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
Poświadczenie wiarygodności

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Wprawdzie na przestrzeni lat Urząd poprawił przygotowywanie, przeprowadzanie i dokumentowanie postępowań o udzielenie zamówienia, jednak nie wszystkie podjęte w 2013 r. decyzje oparte były na wystarczająco sprecyzowanych kryteriach wyboru i realistycznych ofertach cenowych lub dokonane w sposób zgodny z przyjętymi wymogami branżowymi. Miało to wpływ na skuteczność postępowań o udzielenie zamówienia.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
W 2013 r. wskaźniki wykonania budżetu ponownie się poprawiły, a łączna wartość przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, zmniejszyła się do poziomu 9,4 mln euro, czyli 11,6 % (2012: 16,3 mln euro, czyli 19,6 %). W tytule II (wydatki administracyjne) poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był jednak nadal wysoki i wynosił 3,0 mln euro, czyli 41 % (2012: 4,2 mln euro, czyli 49 %). Przeniesienia te związane były przede wszystkim z planowymi modyfikacjami budynku pod koniec roku (1,8 mln euro) i z innymi kosztami administracyjnymi, z których tytułu faktur nie otrzymano do końca roku.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Pietro RUSSO, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 16 września 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2011Wysoki poziom przeniesionych i umorzonych środków oraz duża liczba przesunięć budżetowych dokonanych w 2011 r. sugerują trudności z planowaniem lub realizacją działalności Urzędu.zrealizowane
2011Wskaźnik płatności w odniesieniu do zobowiązań był niski i wyniósł 34 % w przypadku tytułu II i 45 % w przypadku tytułu III, co stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności.nie dotyczy
2011Nie przyjęto procedur ustalania, zatwierdzania i rejestrowania wyjątków i odstępstw od polityk i procedur. Wyjątki i odstępstwa zarejestrowano w przypadku 7 % płatności dokonanych w 2011 r.Procedury: zrealizowane

Poziom wyjątków i odstępstw: w trakcie realizacji

2011System księgowy nie został w pełni zatwierdzony przez księgowego. Podstawowe procesy, takie jak zamknięcie roku budżetowego i ustalenie uprawnień finansowych personelu, nie zostały jeszcze uwzględnione.zrealizowane
2011Stwierdzono uchybienia w zakresie fizycznej weryfikacji i ewidencjonowania aktywów przed przeprowadzką do nowej siedziby i po tej przeprowadzce. Ponadto polisy ubezpieczeniowe nie odzwierciedlają wartości posiadanych przez Urząd aktywów. Przed przeprowadzką aktywa netto były nadubezpieczone na około 17 mln euro, natomiast obecnie są niedoubezpieczone na około 21 mln euro.zrealizowane
2011Regulamin finansowy urzędu odsyła do szczegółowych przepisów i procedur określonych w przepisach wykonawczych do niego. Przepisy te nie zostały jednak przyjęte.nie dotyczy
2011Można znacznie poprawić przejrzystość procedur naboru pracowników: pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne nie były ustalane przed przystąpieniem do badania kandydatur przez komisję selekcyjną; nie określano progów punktowych warunkujących dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej oraz umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów; komisja rekrutacyjna nie dokumentowała wszystkich swoich posiedzeń ani decyzji.zrealizowane
2012Urząd przeniósł ponad 1,2 mln euro z przeznaczeniem na wprowadzenie w swoim budynku zmian w związku z utworzeniem europejskiego centrum ds. walki z cyberprzestępczością. Zmiany te Urząd uzgodnił wprawdzie z państwem przyjmującym już w lipcu 2012 r., jednak umowę na roboty budowlane podpisano dopiero w kwietniu 2013 r. Ponadto Europol przeniósł ponad 0,1 mln euro w związku z wprowadzeniem nowego systemu kadrowego. Umowa wygasła z końcem roku i nie została przedłużona. Oba przeniesienia nie odpowiadały zobowiązaniom prawnym na koniec roku i wobec tego były nieprawidłowe.zrealizowane
2012Urząd nie wymaga od swoich pracowników regularnego podawania aktualnych informacji o wysokości dodatków na dziecko otrzymywanych z innych źródeł. W rezultacie stwierdzono szereg przypadków, w których wypłacana kwota dodatku na dziecko nie została odpowiednio zmniejszona, a wszelkie nienależnie wypłacone kwoty powinny zostać odzyskane.zrealizowane
2012Przeniesione z 2011 r. zobowiązania na kwotę 2,6 mln euro (z 15 mln euro) musiały zostać anulowane w 2012 r., ponieważ przekraczały faktyczne potrzeby.zrealizowane
2012Urząd przeniósł na 2013 r. kwotę 16,3 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania (19,64 % całości środków, na które zaciągnięto zobowiązania). Przeniesienia te dotyczą głównie tytułu II (pozostałe wydatki administracyjne), gdzie wyniosły 4,2 mln euro, i tytułu III (działalność operacyjna), gdzie wyniosły 11,2 mln euro, i są w większości związane z nowym zadaniem prowadzenia europejskiego centrum ds. walki z cyberprzestępczością, powierzonym Europolowi w czerwcu 2012 r. Realizacja tego zadania doprowadziła do zaciągnięcia pod koniec roku znacznych zobowiązań budżetowych i miała wpływ na wysokość środków przeniesionych na 2013 r.nie dotyczy
2012Urząd dokonał 19 przesunięć budżetowych na kwotę 4,5 mln euro, dotyczących 82 ze 115 pozycji budżetowych. Przesunięć tych dokonano głównie na potrzeby zakupu sprzętu komputerowego dla Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością.zrealizowane
2012W zbadanych procedurach naboru pracowników stwierdzono następujące niedociągnięcia: pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne nie były ustalane przed przystąpieniem do badania kandydatur przez komisję selekcyjną; nie ma dowodów, że wagi kryteriów wyboru służących do sporządzenia listy wstępnej były ustalone przez rozpoczęciem przeglądu kandydatur; komisja rekrutacyjna nie dokumentowała należycie wszystkich swoich posiedzeń ani decyzji.zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Urząd Policji (Haga) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

"Zadaniem Europolu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii".
Kompetencje Urzędu

(decyzja Rady 2009/371/WSiSW ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol))

Kompetencje

Kompetencjom Europolu podlegają: przestępczość zorganizowana, terroryzm i inne formy poważnej przestępczości, które dotyczą co najmniej dwóch państw członkowskich, tak że skala, znaczenie i skutki tych przestępstw wymagają od państw członkowskich wspólnych działań.

Kompetencjom Europolu podlegają także przestępstwa powiązane, o których mowa w art. 4 ust. 3 decyzji o ustanowieniu Europolu.

Główne zadania

- gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, analizowanie i wymiana informacji, w tym informacji operacyjnych,

- niezwłoczne powiadamianie właściwych organów państw członkowskich, za pośrednictwem jednostek krajowych, o których mowa w art. 8, o informacjach ich dotyczących oraz o wszelkich stwierdzonych powiązaniach pomiędzy przestępstwami,

- pomoc w śledztwach lub dochodzeniach prowadzonych w państwach członkowskich, a w szczególności przekazywanie jednostkom krajowym wszelkich istotnych informacji,

- występowanie w konkretnych przypadkach do właściwych organów państw członkowskich z wnioskiem o wszczęcie, prowadzenie lub koordynację śledztw lub dochodzeń, oraz proponowanie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego,

- zapewnianie państwom członkowskim wsparcia wywiadowczego i analitycznego w związku ze znaczącymi wydarzeniami międzynarodowymi,

- przygotowywanie związanych z jego celami ocen zagrożenia, analiz strategicznych i ogólnych sprawozdań sytuacyjnych, w tym ocen zagrożenia przestępczością zorganizowaną,

- wspieranie państw członkowskich w gromadzeniu i analizowaniu informacji z Internetu, w celu wykrywania działalności przestępczej, którą Internet ułatwia lub która prowadzona jest przy jego użyciu.

Dodatkowe zadania

- rozwijanie specjalistycznej wiedzy o procedurach śledczych i dochodzeniowych, które są stosowane przez właściwe organy państw członkowskich, oraz doradztwo w zakresie śledztw lub dochodzeń,

- dostarczanie strategicznych informacji operacyjnych w celu ułatwiania oraz propagowania sprawnego i skutecznego wykorzystywania zasobów dostępnych na szczeblu krajowym i unijnym do działań operacyjnych i do wspierania takich działań.

Urząd może ponadto służyć państwom członkowskim wsparciem, radą i badaniami w następujących dziedzinach

- szkolenie kadry właściwych organów państw członkowskich, w stosownych przypadkach we współpracy z Europejskim Kolegium Policyjnym,

- zorganizowanie i wyposażenie tych organów dzięki ułatwianiu udzielania wsparcia technicznego między państwami członkowskimi,

- metody prewencji kryminalnej,

- metody i analizy techniczne i kryminalistyczne oraz procedury śledcze i dochodzeniowe.

Europol pełni także funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro - zgodnie z decyzją Rady 2005/511/WSiSW z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ochrony euro przed fałszowaniem, nadającą Urzędowi funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro.

Europol przetwarza i przekazuje dane z komunikatów finansowych zgodnie z Umową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych danych z komunikatów finansowych do celów Programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów.

Europol kontynuuje także starania mające na celu utworzenie serwisu wsparcia technicznego, który będzie wspierał bieżące stosowanie konwencji z Prüm, zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie intensyfikacji tempa wdrażania decyzji związanych z konwencją z Prüm.

Europol wspiera także cykl polityki UE w zakresie poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz projekty europejskiej multidyscyplinarnej platformy przeciwko zagrożeniom przestępstwami (EMPACT) zgodnie z konkluzjami Rady na temat utworzenia i realizacji cyklu polityki UE w zakresie poważnej i zorganizowanej przestępczości oraz późniejszymi konkluzjami Rady z dnia 27 maja 2011 r. na temat ustanowienia priorytetów unijnych w zakresie walki ze zorganizowaną przestępczością w latach 2011-2013.

Europol jest także gospodarzem posiedzeń Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością i pełni funkcję centralnego punktu kontaktowego do spraw zwalczania cyberprzestępczości w Europie zgodnie z komunikatem Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego COM(2012) 140 final z dnia 28 marca 2012 r. "Zwalczanie przestępczości w erze cyfrowej: ustanowienie Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością".

ZarządzanieZarząd

W skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Dyrektor

- Jest mianowany przez Radę stanowiącą większością kwalifikowaną i jest wybierany z przedstawionej przez zarząd listy obejmującej nazwiska przynajmniej trzech kandydatów, na okres czterech lat (z możliwością przedłużenia na nie dłużej niż cztery lata).

- Dyrektora wspomagają trzej zastępcy mianowani na okres czterech lat z możliwością jednokrotnego przedłużenia.

- Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań Europolu; zarząd rozlicza dyrektora z wykonania jego obowiązków.

- Dyrektor jest przedstawicielem prawnym Europolu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji;

- jednostka kontroli wewnętrznej.

Ochrona danych i praw osobistych

- wspólny organ nadzorczy;

- inspektor ochrony danych.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady, stanowiącej większością kwalifikowaną.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2013 (2012)Ostateczny budżet na 2013 r.

82,5 (84,2) mln euro

Zatrudnienie w 2013 r.

- pracownicy tymczasowi: 457 (457) stanowisk w planie zatrudnienia; faktyczna liczba pracowników na dzień 31.12.2013 r. = 426

- oddelegowani eksperci krajowi: 34 (37) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku)

- pracownicy kontraktowi: 94 (94) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku)

Produkty i usługi w roku 2013 (2012)Europol jako centrum wsparcia dla operacji w zakresie egzekwowania prawa

Wsparcie operacyjne działalności i wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych obejmuje: przetwarzanie danych, sprawozdania skojarzenia danych, powiadomienia wywiadu, wsparcie techniczne/kryminalistyczne i wiedzę fachową, uruchomienie mobilnych biur, sprawozdania analityczne, koordynację operacyjną w siedzibie głównej Europolu, spotkania operacyjne, pomoc finansową itd. Kolejny raz wzrosła ilość udzielanego państwom członkowskim wsparcia operacyjnego, co potwierdza widoczną w poprzednich latach tendencję wzrostu zapotrzebowania na wszystkie usługi Europolu:

- wsparcie w 18 310 sprawach o zasięgu transgranicznym, co stanowi wzrost o 15 % w porównaniu z 2012 r. (15 949),

- aktywne wspieranie 684 dochodzeń w państwach członkowskich, w których skoncentrowano się na priorytetowych obszarach przestępczości,

- opracowanie 2 250 sprawozdań operacyjnych w 2013 r. wobec 2 141 w 2012 r. (w tym sprawozdania skojarzenia danych, sprawozdania z analizy operacyjnej, powiadomienia wywiadu i techniczne sprawozdania z analizy ad hoc),

- śledczy prowadzący operacje i eksperci w państwach członkowskich wyrażali duże zadowolenie z zapewnianego przez Europol wsparcia operacyjnego,

- Europol udzielił wsparcia finansowego na rzecz 214 spotkań operacyjnych i 36 spotkań EMPACT,

- wsparcie finansowe na rzecz 39 dochodzeń w sprawie fałszowania euro,

- 41 (30) wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych wspieranych przez Europol w charakterze pełnoprawnego członka,

- Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością wsparło różne zakończone powodzeniem działania operacyjne prowadzone wraz z państwami członkowskimi i państwami trzecimi, w tym działania dotyczące sektora prywatnego (na przykład: rozbicie globalnych siatek oszustw dotyczących kard kredytowych, które dotknęły użytkowników 15 000 kart kredytowych i obejmowały dwie wytwórnie urządzeń do kopiowania danych zakodowanych na karcie kredytowej; wspólne działania operacyjne przeciw wykorzystywaniu seksualnemu dzieci za pośrednictwem internetu na globalną skalę; likwidacja sieci botnet, która zainfekowała prawie dwa miliony komputerów),

- wdrożenie art. 4, 9 i 10 umowy w sprawie programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów poprzez przetworzenie wszystkich związanych z nim zapytań i wątków informacyjnych przekazywanych przez Stany Zjednoczone.

Funkcja analiz strategicznych

Produkty strategiczne, w tym oceny zagrożenia i sprawozdania sytuacyjne:

- opracowanie 38 sprawozdań strategicznych na temat przestępczości zorganizowanej i 14 sprawozdań strategicznych na temat terroryzmu, w tym ocena zagrożenia poważną i zorganizowaną przestępczością (SOCTA), ocena zagrożenia w odniesieniu do każdego priorytetu w ramach EMPACT (cykl polityki na lata 2013-2017), sprawozdania strategiczne ad hoc na temat nowo pojawiających się zagrożeń, wspólne sprawozdania Europolu i EMCDDA (1), oceny strategiczne na temat cyberprzestępczości, sprawozdanie na temat terroryzmu w UE i ogólnych tendencji (TE-SAT) oraz sprawozdanie sytuacyjne na temat podróży w celach terrorystycznych.

Europol jako centrum informacji o przestępstwach w UE

Zdolności w zakresie zarządzania informacjami, aplikacja sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA), system informacyjny Europolu (EIS), sieć biur łącznikowych.

- Europol, państwa członkowskie i partnerzy zewnętrzni odebrali łącznie 456 598 wiadomości w systemie SIENA, co stanowi wzrost o 10 % w porównaniu z rokiem 2012 (414 334).

- Na koniec 2013 r. Europol otrzymał 67 % wszystkich wiadomości w systemie SIENA.

- Na koniec 2013 r. system EIS zawierał 245 142 (186 896) wpisów przy zwiększającym się udziale wpisów zawierających dane osobowe (najważniejsze i najbardziej wartościowe rodzaje wpisów z punktu widzenia egzekwowania prawa).

- Na koniec 2013 r. do systemu SIENA podłączonych było 21 krajowych biur ds. odzyskiwania mienia w państwach członkowskich. W 2013 r. Europol wsparł 93 wnioski w sprawie odszukiwania mienia w związku z przestępczością zorganizowaną.

- Unikalna sieć prawie 165 oficerów łącznikowych Europolu stanowi aktywne ogniwo łączące centralę Urzędu w Hadze i 28 jednostek krajowych Europolu w stolicach państw członkowskich. Ułatwiają oni wymianę informacji oraz udzielają wsparcia i koordynują toczące się dochodzenia. Europol skupia również oficerów łącznikowych z 10 krajów i organizacji spoza UE, które współpracują z Urzędem na podstawie umów o współpracy. Ponadto Urząd oddelegował dwóch oficerów łącznikowych do Waszyngtonu (USA) i jednego do centrali Interpolu w Lyonie (Francja).

Europol jako unijne centrum wiedzy fachowej w zakresie egzekwowania prawa

Platformy Europolu przeznaczone dla ekspertów (EPE), platformy wymiany danych i rozwiązania w zakresie przechowywania danych, produkty i usługi w zakresie wiedzy, szkolenia, konferencje i sesje informacyjne:

- 32 obszary wiedzy fachowej wchodzące w skład Platformy Europolu przeznaczonej dla ekspertów i zawierającej 4 419 aktywnych kont (25 platform i 2 663 użytkowników na koniec 2012 r.),

- pomoc w przeprowadzeniu 83 szkoleń (organizowanych przez Europol, CEPOL lub państwo członkowskie),

- organizacja dorocznej europejskiej konferencji policji na dużą skalę w nowej siedzibie głównej Urzędu.

Stosunki zewnętrzne

Europol współpracuje z wieloma partnerami w UE oraz z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi. Wymiana informacji z tymi partnerami odbywa się na podstawie umów o współpracy. Umowy strategiczne umożliwiają obu zaangażowanym stronom wymianę wszystkich informacji z wyjątkiem danych osobowych, a umowy operacyjne pozwalają także na wymianę danych osobowych.

- Na koniec 2013 r. obowiązywało 21 umów strategicznych i 11 umów operacyjnych (18 krajów spoza UE, 11 organów i agencji UE oraz trzy inne organizacje międzynarodowe, w tym Interpol).

- Wymiana informacji z partnerami zewnętrznymi (8 663 przypadki) nieco wzrosła w porównaniu z rokiem 2012 (8 547).

- Z bezpośredniego dostępu do systemu SIENA korzystało łącznie ośmiu współpracujących partnerów operacyjnych i pięciu współpracujących partnerów strategicznych.

(1) Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii. Źródło: Załącznik przekazany przez Urząd.
ODPOWIEDZI URZĘDU
11.
Europol przyjmuje do wiadomości uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, która odnosi się do trzech osobnych postępowań o udzielenie zamówienia. W pierwszym kwartale 2014 r., niezależnie od ustaleń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Europol wszczął całościowy przegląd procesu udzielania zamówień (w szczególności w odniesieniu do najważniejszych jego etapów: rozpisania przetargu, udzielenia zamówienia i monitorowania umów), aby udoskonalić sposób, w jaki to jest obecnie organizowane i usprawnić związane z tym procesy (w tym odpowiednią kontrolę jakości).
12.
Europol przyjmuje do wiadomości uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącą wysokiego poziomu przeniesionych środków na wydatki administracyjne i będzie w dalszym ciągu dokładać starań, aby w miarę możliwości zmniejszyć przyszłe przeniesienia.
1 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.