Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.236

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2013/C 365/33)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Policji (zwany dalej "Urzędem", inaczej "EUROPOL") z siedzibą w Hadze został ustanowiony decyzją Rady (2009/371/WSiSW) 1 . Zadaniem Urzędu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów
Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Urząd przeniósł ponad 1,2 mln euro z przeznaczeniem na wprowadzenie w swoim budynku zmian w związku z utworzeniem europejskiego centrum ds. walki z cyberprzestępczością. Zmiany te Urząd uzgodnił wprawdzie z państwem przyjmującym już w lipcu 2012 r., jednak umowę na roboty budowlane podpisano dopiero w kwietniu 2013 r. Ponadto Europol przeniósł ponad 0,1 mln euro w związku z wprowadzeniem nowego systemu kadrowego. Umowa wygasła z końcem roku i nie została przedłużona. Oba przeniesienia nie odpowiadały zobowiązaniom prawnym na koniec roku i wobec tego były nieprawidłowe.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

12.
Urząd nie wymaga od swoich pracowników regularnego podawania aktualnych informacji o wysokości dodatków na dziecko otrzymywanych z innych źródeł. W rezultacie stwierdzono szereg przypadków, w których wypłacana kwota dodatku na dziecko nie została odpowiednio zmniejszona, a wszelkie nienależnie wypłacone kwoty powinny zostać odzyskane.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

13.
Przeniesione z 2011 r. zobowiązania na kwotę 2,6 mln euro (z 15 mln euro) musiały zostać anulowane w 2012 r., ponieważ przekraczały faktyczne potrzeby.
14.
Urząd przeniósł na 2013 r. kwotę 16,3 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania (19,64 % całości środków, na które zaciągnięto zobowiązania). Przeniesienia te dotyczą głównie tytułu II (pozostałe wydatki administracyjne), gdzie wyniosły 4,2 mln euro, i tytułu III (działalność operacyjna), gdzie wyniosły 11,2 mln euro, i są w większości związane z nowym zadaniem prowadzenia europejskiego centrum ds. walki z cyberprzestępczością, powierzonym Europolowi w czerwcu 2012 r. Realizacja tego zadania doprowadziła do zaciągnięcia pod koniec roku znacznych zobowiązań budżetowych i miała wpływ na wysokość środków przeniesionych na 2013 r.
15.
Urząd dokonał 19 przesunięć budżetowych na kwotę 4,5 mln euro, dotyczących 82 ze 115 pozycji budżetowych. Przesunięć tych dokonano głównie na potrzeby zakupu sprzętu komputerowego dla europejskiego centrum ds. walki z cyberprzestępczością.

INNE UWAGI

16.
W zbadanych procedurach naboru pracowników stwierdzono następujące niedociągnięcia: pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne nie były ustalane przed przystąpieniem do badania kandydatur przez komisję selekcyjną; nie ma dowodów, że wagi kryteriów wyboru służących do sporządzenia listy wstępnej były ustalone przez rozpoczęciem przeglądu kandydatur; komisja rekrutacyjna nie dokumentowała należycie wszystkich swoich posiedzeń ani decyzji.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

17.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 17 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie

realizacji / niepodjęte /

brak danych lub nie

dotyczy)

2011Wysoki poziom przeniesionych i umorzonych środków oraz duża liczba przesunięć budżetowych dokonanych w 2011 r. sugerują trudności z planowaniem lub realizacją działalności Urzędu.w trakcie realizacji
2011Wskaźnik płatności w odniesieniu do zobowiązań był niski i wyniósł 34 % w przypadku tytułu II i 45 % w przypadku tytułu III, co stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności.w trakcie realizacji
2011Nie przyjęto procedur ustalania, zatwierdzania i rejestrowania wyjątków i odstępstw od polityk i procedur. Wyjątki i odstępstwa zarejestrowano w przypadku 7 % płatności dokonanych w 2011 r.w trakcie realizacji
2011System księgowy nie został w pełni zatwierdzony przez księgowego. Podstawowe procesy, takie jak zamknięcie roku budżetowego i ustalenie uprawnień finansowych personelu, nie zostały jeszcze uwzględnione.w trakcie realizacji
2011Stwierdzono uchybienia w zakresie fizycznej weryfikacji i ewidencjonowania aktywów przed przeprowadzką do nowej siedziby i po tej przeprowadzce. Ponadto polisy ubezpieczeniowe nie odzwierciedlają wartości posiadanych przez Urząd aktywów. Przed przeprowadzką aktywa netto były nadubezpieczone na około 17 mln euro, natomiast obecnie są niedoubezpieczone na około 21 mln euro.Spis z natury: w trakcie

realizacji

Ubezpieczenie: zrealizowane

2011Istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie przygotowywania, przeprowadzania i dokumentowania postępowań o udzielenie zamówienia.zrealizowane
2011Regulamin finansowy urzędu odsyła do szczegółowych przepisów i procedur określonych w przepisach wykonawczych do niego. Przepisy te nie zostały jednak przyjęte.w trakcie realizacji
2011Warunki ogólne umowy użytkowania nowej siedziby, zawartej pomiędzy Urzędem a państwem przyjmującym, nie zawierają żadnych postanowień na temat kosztów renowacji(1). Załącznik IV do tej umowy stanowi jednak, że Urząd będzie musiał usunąć znaczną liczbę obiektów po rozwiązaniu umowy. Brak oszacowania związanych z tym kosztów, a w księgach rachunkowych nie uwzględniono rezerwy na ten cel.zrealizowane
2011Można znacznie poprawić przejrzystość procedur naboru pracowników: pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne nie były ustalane przed przystąpieniem do badania kandydatur przez komisję selekcyjną; nie określano progów punktowych warunkujących dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej oraz umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów; komisja rekrutacyjna nie dokumentowała wszystkich swoich posiedzeń ani decyzji.w trakcie realizacji
2011Zgodnie z regulaminem pracowniczym UE na następny rok można przenieść maksymalnie 12 dni niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Przeniesienie większej liczby dni możliwe jest jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Urząd zaakceptował jednak przeniesienia urlopu w wymiarze przekraczającym 12 dni w przypadku około 25 % spośród łącznej liczby około 500 swoich pracowników.zrealizowane
(1) Kosztów przywrócenia budynku do stanu pierwotnego po zakończeniu najmu.

ZAŁĄCZNIK  II

 Europejski Urząd Policji (Haga) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

"Zadaniem Europolu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii."
Kompetencje Urzędu

(decyzja Rady ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) (2009/371/WSiSW))

Kompetencje

Kompetencjom Europolu podlegają: przestępczość zorganizowana, terroryzm i inne formy poważnej przestępczości, które dotyczą co najmniej dwóch państw członkowskich tak, że skala, znaczenie i skutki tych przestępstw wymagają od państw członkowskich wspólnych działań.

Kompetencjom Europolu podlegają także przestępstwa powiązane, o których mowa w art. 4 ust. 3 decyzji o ustanowieniu Europolu.

Główne zadania

- gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, analizowanie i wymiana informacji, w tym informacji operacyjnych,

- niezwłoczne powiadamianie właściwych organów państw członkowskich, za pośrednictwem jednostek krajowych, o których mowa w art. 8, o informacjach ich dotyczących oraz o wszelkich stwierdzonych powiązaniach pomiędzy przestępstwami,

- pomoc w śledztwach lub dochodzeniach prowadzonych w państwach członkowskich, a w szczególności przekazywanie jednostkom krajowym wszelkich istotnych informacji,

- występowanie w konkretnych przypadkach do właściwych organów państw członkowskich z wnioskiem o wszczęcie, prowadzenie lub koordynację śledztw lub dochodzeń, oraz proponowanie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowośledczego,

- zapewnianie państwom członkowskim wsparcia wywiadowczego i analitycznego w związku ze znaczącymi wydarzeniami międzynarodowymi,

- przygotowywanie związanych z jego celami ocen zagrożenia, analiz strategicznych i ogólnych sprawozdań sytuacyjnych, w tym ocen zagrożenia przestępczością zorganizowaną,

- wspieranie państw członkowskich w gromadzeniu i analizowaniu informacji z Internetu, w celu wykrywania działalności przestępczej, którą Internet ułatwia lub która prowadzona jest przy jego użyciu.

Dodatkowe zadania

- rozwijanie specjalistycznej wiedzy o procedurach śledczych i dochodzeniowych, które są stosowane przez właściwe organy państw członkowskich, oraz doradztwo w zakresie śledztw lub dochodzeń,

- dostarczanie strategicznych informacji operacyjnych, w celu ułatwiania oraz propagowania sprawnego i skutecznego wykorzystywania zasobów dostępnych na szczeblu krajowym i unijnym do działań operacyjnych i do wspierania takich działań.

Urząd może ponadto służyć państwom członkowskim wsparciem, radą i badaniami w następujących dziedzinach

- szkolenie kadry właściwych organów państw członkowskich, w stosownych przypadkach we współpracy z Europejskim Kolegium Policyjnym,

- zorganizowanie i wyposażenie tych organów dzięki ułatwianiu udzielania wsparcia technicznego między państwami członkowskimi,

- metody prewencji kryminalnej,

- metody i analizy techniczne i kryminalistyczne oraz procedury śledcze i dochodzeniowe.

Europol pełni także funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro - zgodnie z decyzją Rady 2005/511/WSiSW z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ochrony euro przed fałszowaniem, nadającą Urzędowi funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro.

Europol przetwarza i przekazuje dane z komunikatów finansowych zgodnie z Umową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych danych z komunikatów finansowych do celów Programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów.

Europol kontynuuje także starania mające na celu utworzenie serwisu wsparcia technicznego, który będzie wspierał bieżące stosowanie konwencji z Prüm, zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie intensyfikacji tempa wdrażania decyzji związanych z konwencją z Prüm.

Europol jest gospodarzem posiedzeń Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością i pełni funkcję centralnego punktu kontaktowego do spraw zwalczania cyberprzestępczości w Europie zgodnie z komunikatem Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego COM(2012) 140 final z dnia 28 marca 2012 r. "Zwalczanie przestępczości w erze cyfrowej: ustanowienie Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością".

ZarządzanieZarząd

W skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Dyrektor

- Jest mianowany przez Radę stanowiącą większością kwalifikowaną i jest wybierany z przedstawionej przez zarząd listy obejmującej nazwiska przynajmniej trzech kandydatów, na okres czterech lat (z możliwością przedłużenia na nie dłużej niż cztery lata).

- Dyrektora wspomagają trzej zastępcy mianowani na okres czterech lat z możliwością jego jednokrotnego przedłużenia.

- Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań Europolu; Zarząd rozlicza dyrektora z wykonania jego obowiązków.

- Dyrektor jest przedstawicielem prawnym Europolu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji,

- jednostka kontroli wewnętrznej.

Ochrona danych i praw osobistych

- wspólny organ nadzorczy,

- inspektor ochrony danych - funkcjonalnie niezależny, powiązany z organizacją macierzystą (powołany na podstawie decyzji Rady o ustanowieniu Europolu).

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady, stanowiącej większością kwalifikowaną.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2012 (2011)Ostateczny budżet na 2012 r.

84,2 (84,8) mln euro

Zatrudnienie w 2012 r.

- pracownicy tymczasowi: 457 (457) stanowisk w planie zatrudnienia; faktyczna liczba pracowników na dzień 31.12.2012 r. = 434

- oddelegowani eksperci krajowi: 37 (32) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku)

- pracownicy kontraktowi: 94 (86) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku)

Produkty i usługi w roku 2012 (2011)Europol jako centrum wsparcia dla operacji w zakresie egzekwowania prawa

Wsparcie operacyjne działalności i wspólnych zespołów dochodzeniowośledczych obejmuje: przetwarzanie danych, sprawozdania skojarzenia danych, powiadomienia o skojarzeniu danych, wsparcie techniczne/kryminalistyczne i wiedzę fachową, uruchomienie mobilnych biur, sprawozdania analityczne, koordynację operacyjną w siedzibie głównej Europolu, spotkania operacyjne, pomoc finansową itd. Znacznie wzrosła ilość udzielanego państwom członkowskim wsparcia operacyjnego, co potwierdza widoczną w poprzednich latach tendencję wzrostu zapotrzebowania na wszystkie usługi Europolu:

- wsparcie w 15 949 sprawach o zasięgu transgranicznym, co stanowi wzrost o 16 % w porównaniu z 2011 r. (13 697),
- zainicjowanie lub aktywne wspieranie 645 dochodzeń, w których skoncentrowano się na priorytetowych obszarach przestępczości,
- opracowanie 1 429 sprawozdań skojarzenia danych wobec 984 w 2011 r. (wzrost o 45 %),
- przygotowanie 712 sprawozdań z analizy operacyjnej wobec 340 w 2011 r. (wzrost o 109 %),
- śledczy prowadzący operacje i eksperci w państwach członkowskich wyrażali duże zadowolenie z zapewnianego przez Europol wsparcia analitycznego i operacyjnego,
- Europol udzielił wsparcia finansowego dla 208 spotkań operacyjnych i 30 spotkań EMPACT,
- wsparcie finansowe dla 30 dochodzeń w sprawie fałszowania euro,
- 30 (17) wspólnych zespołów dochodzeniowośledczych wspieranych przez Europol w charakterze pełnoprawnego członka,
- wdrożenie art. 4, 9 i 10 umowy w sprawie programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów poprzez przetworzenie wszystkich związanych z nim zapytań i wątków informacyjnych przekazywanych przez Stany Zjednoczone.
Funkcja analiz strategicznych
Produkty strategiczne: oceny zagrożenia, raporty sytuacyjne i powiadomienia wywiadu:
- opracowanie 14 sprawozdań strategicznych na temat przestępczości zorganizowanej i 6 sprawozdań strategicznych na temat terroryzmu, np. ocena zagrożeń w regionie Bałkanów Zachodnich, sprawozdanie sytuacyjne na temat mobilnych zorganizowanych grup przestępczych, sprawozdanie dotyczące sytuacji i tendencji w dziedzinie terroryzmu w UE (TE-SAT), sprawozdanie na temat finansowania terroryzmu dochodami pochodzącymi z przestępstwa oraz różne powiadomienia o zagrożeniach przestępczością zorganizowaną.
Europol jako centrum informacji o przestępstwach w UE
Zdolności w zakresie zarządzania informacjami, aplikacja sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA), system informacyjny Europolu (EIS), sieć biur łącznikowych.
- Europol, państwa członkowskie i partnerzy zewnętrzni odebrali łącznie 414 334 wiadomości w systemie SIENA, co stanowi wzrost o 25 % w porównaniu z rokiem 2011 (330 633).
- Na koniec 2012 r. Europol otrzymał 65 % (53 %) wszystkich wiadomości w systemie SIENA.
- Na koniec 2012 r. system EIS zawierał 186 896 (183 240) obiektów przy zwiększonym udziale obiektów osobowych (najważniejsze i najbardziej wartościowe obiekty z punktu widzenia egzekwowania prawa).
- Na koniec 2012 r. do systemu SIENA podłączonych było 19 krajowych biur ds. odzyskiwania mienia w państwach członkowskich.
- Unikalna sieć prawie 150 oficerów łącznikowych Europolu stanowi aktywne ogniwo łączące centralę Urzędu w Hadze i 27 jednostek krajowych Europolu w stolicach państw członkowskich. Ułatwiają oni wymianę informacji oraz udzielają wsparcia i koordynują toczące się dochodzenia. Europol skupia również oficerów łącznikowych z 10 krajów i organizacji spoza UE, które współpracują z Urzędem na podstawie umów o współpracy. Ponadto Europol oddelegował dwóch oficerów łącznikowych do Waszyngtonu (USA) i jednego do centrali Interpolu w Lionie (Francja).
Europol jako unijne centrum wiedzy fachowej w zakresie egzekwowania prawa
Platformy Europolu przeznaczone dla ekspertów (EPE), platformy wymiany danych i rozwiązania w zakresie przechowywania danych, produkty i usługi w zakresie wiedzy, szkolenia, konferencje i sesje informacyjne:
- 28 obszarów wiedzy fachowej wchodzących w skład Platformy Europolu przeznaczonej dla ekspertów i zawierającej 2 663 aktywnych kont (12 platform i 500 użytkowników na koniec 2011 r.),
- dalsze wzmocnienie potencjału w zakresie cyberprzestępczości i przygotowanie do prowadzenia Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) w Europolu od stycznia 2013 r.,
- utworzenie w styczniu 2012 r. serwisu wsparcia technicznego w zakresie stosowania konwencji z Prüm i pełne uruchomienie w dniu 1 kwietnia 2012 r.,
- pomoc w przeprowadzeniu 55 szkoleń (organizowanych przez Europol, CEPOL lub państwo członkowskie),
- organizacja dorocznej europejskiej konferencji policji na dużą skalę w nowej siedzibie głównej Europolu.
Stosunki zewnętrzne
Europol współpracuje z wieloma partnerami w UE oraz z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi. Wymiana informacji z tymi partnerami odbywa się na podstawie umów o współpracy. Umowy strategiczne umożliwiają obu zaangażowanym stronom wymianę wszystkich informacji z wyjątkiem danych osobowych, a umowy operacyjne pozwalają także na wymianę danych osobowych.
- Na koniec 2012 r. obowiązywało 20 umów strategicznych i 11 umów operacyjnych (18 krajów spoza UE, 10 organów i agencji UE oraz trzy inne organizacje międzynarodowe, w tym Interpol).
- Wymiana informacji z partnerami zewnętrznymi (8 547) wzrosła o 29 % w porównaniu z rokiem 2011 (6 608).
- Z bezpośredniego dostępu do systemu SIENA korzystało łącznie 13 partnerów współpracujących (dziewięciu więcej niż w 2011 r.).
Źródło: informacje przekazane przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

11.
Uwzględniając oba omawiane zobowiązania budżetowe, Europol działał w dobrej wierze, uważając, że w obu przypadkach powstało zobowiązanie prawne.

Dodatkowe środki zostaną przyjęte, aby przygotować i ocenić wypełnienie wymogów technicznych dla "automatycznych" przeniesień, tak aby zdążyć przed końcem danego roku budżetowego. W razie konieczności "nieautomatyczne" przeniesienia zostaną zaproponowane do zatwierdzenia przez zarząd Europolu.

12.
W następstwie zatwierdzenia przez Europol informacji i procesów związanych z zasobami ludzkimi za rok budżetowy 2012 podjęto działania naprawcze. Od początku 2013 r. Europol przypomina raz na miesiąc wszystkim pracownikom przy wydawaniu rozliczenia wypłaty o obowiązku zawiadamiania Europolu o wszelkich zmianach w sytuacji osobistej. Przypadki wspomniane przez ETO nie wywarły istotnych skutków.
13.
Anulowania w dużym stopniu dotyczą zobowiązań dotyczących nowej siedziby (1,1 mln euro). Na koniec 2011 r. Europol nie miał dużego doświadczenia w odniesieniu do kosztów użytkowania w nowej siedzibie. Ponadto zobowiązania dotyczące TIK były wyższe niż oczekiwano, nie wystąpiła konieczność wypłacenia różnych odszkodowań, a budżet na pewne wydatki na działania administracyjne i operacyjne wygasł.
14.
Odpowiedzialność za europejskie centrum ds. walki z cyberprzestępczością (EC3) powierzono Europolowi w ciągu roku budżetowego 2012 (w czerwcu 2012 r. na mocy decyzji Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych). Na to nowe zadanie nie przewidziano żadnych środków w oryginalnym planowaniu budżetowym na rok budżetowy 2012, a pod koniec 2012 r. stało się jasne, że nie będą temu towarzyszyć dodatkowe środki w budżecie na 2013 r. W związku z tym zobowiązania na to nowe zadanie należało wprowadzić do budżetu na 2012 r. pod koniec roku, co wpłynęło na kwotę przeniesień na 2013 r.
15.
Przesunięcia były konieczne do zapewnienia ciągłości działalności w trakcie roku budżetowego, a w szczególności do zapewnienia dostępności budżetu dla EC3.
16.
Uwagi dotyczące naboru pracowników:

Pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne:

Europol uważa poufność testów selekcyjnych za niezwykle istotną i zwraca uwagę, że nie ma wymogu prawnego (ani nie ma takowego w orzecznictwie), zgodnie z którym pytania na egzaminy pisemne muszą być ustalone przed ustanowieniem listy wstępnej odpowiednich kandydatów.

Wagi kryteriów wyboru:

Wagi kryteriów wyboru zawsze ustalano przed sporządzeniem listy wstępnej kandydatów, a od lipca 2012 r. Europol rejestruje ten proces w specjalnej decyzji przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.

Dokumentacja decyzji komisji rekrutacyjnej:

Europol jest zdania, że wszystkie najważniejsze ustalenia komisji rekrutacyjnej, które miały znaczenie dla wyboru danej osoby na stanowisko, zostały właściwie udokumentowane. Mając na uwadze płynną obsługę administracyjną, Europol nie uważa, że wszystkie poszczególne myśli członków komisji rekrutacyjnej muszą być zapisane w protokole. Wymogu tego, według analizy Europolu, nie można również oprzeć na orzecznictwie w tej dziedzinie.

1 Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodo-wych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Stan-dardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.