Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu.
Dz.U.UE.C.2013.365.236
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu
(2013/C 365/33)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za |
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów |
Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI
UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 17 września 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Wysoki poziom przeniesionych i umorzonych środków oraz duża liczba przesunięć budżetowych dokonanych w 2011 r. sugerują trudności z planowaniem lub realizacją działalności Urzędu. | w trakcie realizacji |
2011 | Wskaźnik płatności w odniesieniu do zobowiązań był niski i wyniósł 34 % w przypadku tytułu II i 45 % w przypadku tytułu III, co stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności. | w trakcie realizacji |
2011 | Nie przyjęto procedur ustalania, zatwierdzania i rejestrowania wyjątków i odstępstw od polityk i procedur. Wyjątki i odstępstwa zarejestrowano w przypadku 7 % płatności dokonanych w 2011 r. | w trakcie realizacji |
2011 | System księgowy nie został w pełni zatwierdzony przez księgowego. Podstawowe procesy, takie jak zamknięcie roku budżetowego i ustalenie uprawnień finansowych personelu, nie zostały jeszcze uwzględnione. | w trakcie realizacji |
2011 | Stwierdzono uchybienia w zakresie fizycznej weryfikacji i ewidencjonowania aktywów przed przeprowadzką do nowej siedziby i po tej przeprowadzce. Ponadto polisy ubezpieczeniowe nie odzwierciedlają wartości posiadanych przez Urząd aktywów. Przed przeprowadzką aktywa netto były nadubezpieczone na około 17 mln euro, natomiast obecnie są niedoubezpieczone na około 21 mln euro. | Spis z natury: w trakcie realizacji Ubezpieczenie: zrealizowane |
2011 | Istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie przygotowywania, przeprowadzania i dokumentowania postępowań o udzielenie zamówienia. | zrealizowane |
2011 | Regulamin finansowy urzędu odsyła do szczegółowych przepisów i procedur określonych w przepisach wykonawczych do niego. Przepisy te nie zostały jednak przyjęte. | w trakcie realizacji |
2011 | Warunki ogólne umowy użytkowania nowej siedziby, zawartej pomiędzy Urzędem a państwem przyjmującym, nie zawierają żadnych postanowień na temat kosztów renowacji(1). Załącznik IV do tej umowy stanowi jednak, że Urząd będzie musiał usunąć znaczną liczbę obiektów po rozwiązaniu umowy. Brak oszacowania związanych z tym kosztów, a w księgach rachunkowych nie uwzględniono rezerwy na ten cel. | zrealizowane |
2011 | Można znacznie poprawić przejrzystość procedur naboru pracowników: pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne nie były ustalane przed przystąpieniem do badania kandydatur przez komisję selekcyjną; nie określano progów punktowych warunkujących dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej oraz umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów; komisja rekrutacyjna nie dokumentowała wszystkich swoich posiedzeń ani decyzji. | w trakcie realizacji |
2011 | Zgodnie z regulaminem pracowniczym UE na następny rok można przenieść maksymalnie 12 dni niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Przeniesienie większej liczby dni możliwe jest jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Urząd zaakceptował jednak przeniesienia urlopu w wymiarze przekraczającym 12 dni w przypadku około 25 % spośród łącznej liczby około 500 swoich pracowników. | zrealizowane |
(1) Kosztów przywrócenia budynku do stanu pierwotnego po zakończeniu najmu. |
ZAŁĄCZNIK II
Europejski Urząd Policji (Haga) Kompetencje i zadania
Europejski Urząd Policji (Haga) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | "Zadaniem Europolu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii." |
Kompetencje Urzędu (decyzja Rady ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) (2009/371/WSiSW)) | Kompetencje Kompetencjom Europolu podlegają: przestępczość zorganizowana, terroryzm i inne formy poważnej przestępczości, które dotyczą co najmniej dwóch państw członkowskich tak, że skala, znaczenie i skutki tych przestępstw wymagają od państw członkowskich wspólnych działań. Kompetencjom Europolu podlegają także przestępstwa powiązane, o których mowa w art. 4 ust. 3 decyzji o ustanowieniu Europolu. Główne zadania - gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, analizowanie i wymiana informacji, w tym informacji operacyjnych, - niezwłoczne powiadamianie właściwych organów państw członkowskich, za pośrednictwem jednostek krajowych, o których mowa w art. 8, o informacjach ich dotyczących oraz o wszelkich stwierdzonych powiązaniach pomiędzy przestępstwami, - pomoc w śledztwach lub dochodzeniach prowadzonych w państwach członkowskich, a w szczególności przekazywanie jednostkom krajowym wszelkich istotnych informacji, - występowanie w konkretnych przypadkach do właściwych organów państw członkowskich z wnioskiem o wszczęcie, prowadzenie lub koordynację śledztw lub dochodzeń, oraz proponowanie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowośledczego, - zapewnianie państwom członkowskim wsparcia wywiadowczego i analitycznego w związku ze znaczącymi wydarzeniami międzynarodowymi, - przygotowywanie związanych z jego celami ocen zagrożenia, analiz strategicznych i ogólnych sprawozdań sytuacyjnych, w tym ocen zagrożenia przestępczością zorganizowaną, - wspieranie państw członkowskich w gromadzeniu i analizowaniu informacji z Internetu, w celu wykrywania działalności przestępczej, którą Internet ułatwia lub która prowadzona jest przy jego użyciu. Dodatkowe zadania - rozwijanie specjalistycznej wiedzy o procedurach śledczych i dochodzeniowych, które są stosowane przez właściwe organy państw członkowskich, oraz doradztwo w zakresie śledztw lub dochodzeń, - dostarczanie strategicznych informacji operacyjnych, w celu ułatwiania oraz propagowania sprawnego i skutecznego wykorzystywania zasobów dostępnych na szczeblu krajowym i unijnym do działań operacyjnych i do wspierania takich działań. Urząd może ponadto służyć państwom członkowskim wsparciem, radą i badaniami w następujących dziedzinach - szkolenie kadry właściwych organów państw członkowskich, w stosownych przypadkach we współpracy z Europejskim Kolegium Policyjnym, - zorganizowanie i wyposażenie tych organów dzięki ułatwianiu udzielania wsparcia technicznego między państwami członkowskimi, - metody prewencji kryminalnej, - metody i analizy techniczne i kryminalistyczne oraz procedury śledcze i dochodzeniowe. Europol pełni także funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro - zgodnie z decyzją Rady 2005/511/WSiSW z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ochrony euro przed fałszowaniem, nadającą Urzędowi funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro. Europol przetwarza i przekazuje dane z komunikatów finansowych zgodnie z Umową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych danych z komunikatów finansowych do celów Programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów. Europol kontynuuje także starania mające na celu utworzenie serwisu wsparcia technicznego, który będzie wspierał bieżące stosowanie konwencji z Prüm, zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie intensyfikacji tempa wdrażania decyzji związanych z konwencją z Prüm. Europol jest gospodarzem posiedzeń Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością i pełni funkcję centralnego punktu kontaktowego do spraw zwalczania cyberprzestępczości w Europie zgodnie z komunikatem Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego COM(2012) 140 final z dnia 28 marca 2012 r. "Zwalczanie przestępczości w erze cyfrowej: ustanowienie Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością". |
Zarządzanie | Zarząd W skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji. Dyrektor - Jest mianowany przez Radę stanowiącą większością kwalifikowaną i jest wybierany z przedstawionej przez zarząd listy obejmującej nazwiska przynajmniej trzech kandydatów, na okres czterech lat (z możliwością przedłużenia na nie dłużej niż cztery lata). - Dyrektora wspomagają trzej zastępcy mianowani na okres czterech lat z możliwością jego jednokrotnego przedłużenia. - Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań Europolu; Zarząd rozlicza dyrektora z wykonania jego obowiązków. - Dyrektor jest przedstawicielem prawnym Europolu. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna - Służba Audytu Wewnętrznego Komisji, - jednostka kontroli wewnętrznej. Ochrona danych i praw osobistych - wspólny organ nadzorczy, - inspektor ochrony danych - funkcjonalnie niezależny, powiązany z organizacją macierzystą (powołany na podstawie decyzji Rady o ustanowieniu Europolu). Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady, stanowiącej większością kwalifikowaną. |
Środki udostępnione Urzędowi w roku 2012 (2011) | Ostateczny budżet na 2012 r. 84,2 (84,8) mln euro Zatrudnienie w 2012 r. - pracownicy tymczasowi: 457 (457) stanowisk w planie zatrudnienia; faktyczna liczba pracowników na dzień 31.12.2012 r. = 434 - oddelegowani eksperci krajowi: 37 (32) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku) - pracownicy kontraktowi: 94 (86) (faktyczna liczba pracowników na koniec roku) |
Produkty i usługi w roku 2012 (2011) | Europol jako centrum wsparcia dla operacji w zakresie egzekwowania prawa Wsparcie operacyjne działalności i wspólnych zespołów dochodzeniowośledczych obejmuje: przetwarzanie danych, sprawozdania skojarzenia danych, powiadomienia o skojarzeniu danych, wsparcie techniczne/kryminalistyczne i wiedzę fachową, uruchomienie mobilnych biur, sprawozdania analityczne, koordynację operacyjną w siedzibie głównej Europolu, spotkania operacyjne, pomoc finansową itd. Znacznie wzrosła ilość udzielanego państwom członkowskim wsparcia operacyjnego, co potwierdza widoczną w poprzednich latach tendencję wzrostu zapotrzebowania na wszystkie usługi Europolu: |
- wsparcie w 15 949 sprawach o zasięgu transgranicznym, co stanowi wzrost o 16 % w porównaniu z 2011 r. (13 697), | |
- zainicjowanie lub aktywne wspieranie 645 dochodzeń, w których skoncentrowano się na priorytetowych obszarach przestępczości, | |
- opracowanie 1 429 sprawozdań skojarzenia danych wobec 984 w 2011 r. (wzrost o 45 %), | |
- przygotowanie 712 sprawozdań z analizy operacyjnej wobec 340 w 2011 r. (wzrost o 109 %), | |
- śledczy prowadzący operacje i eksperci w państwach członkowskich wyrażali duże zadowolenie z zapewnianego przez Europol wsparcia analitycznego i operacyjnego, | |
- Europol udzielił wsparcia finansowego dla 208 spotkań operacyjnych i 30 spotkań EMPACT, | |
- wsparcie finansowe dla 30 dochodzeń w sprawie fałszowania euro, | |
- 30 (17) wspólnych zespołów dochodzeniowośledczych wspieranych przez Europol w charakterze pełnoprawnego członka, | |
- wdrożenie art. 4, 9 i 10 umowy w sprawie programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów poprzez przetworzenie wszystkich związanych z nim zapytań i wątków informacyjnych przekazywanych przez Stany Zjednoczone. | |
Funkcja analiz strategicznych | |
Produkty strategiczne: oceny zagrożenia, raporty sytuacyjne i powiadomienia wywiadu: | |
- opracowanie 14 sprawozdań strategicznych na temat przestępczości zorganizowanej i 6 sprawozdań strategicznych na temat terroryzmu, np. ocena zagrożeń w regionie Bałkanów Zachodnich, sprawozdanie sytuacyjne na temat mobilnych zorganizowanych grup przestępczych, sprawozdanie dotyczące sytuacji i tendencji w dziedzinie terroryzmu w UE (TE-SAT), sprawozdanie na temat finansowania terroryzmu dochodami pochodzącymi z przestępstwa oraz różne powiadomienia o zagrożeniach przestępczością zorganizowaną. | |
Europol jako centrum informacji o przestępstwach w UE | |
Zdolności w zakresie zarządzania informacjami, aplikacja sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA), system informacyjny Europolu (EIS), sieć biur łącznikowych. | |
- Europol, państwa członkowskie i partnerzy zewnętrzni odebrali łącznie 414 334 wiadomości w systemie SIENA, co stanowi wzrost o 25 % w porównaniu z rokiem 2011 (330 633). | |
- Na koniec 2012 r. Europol otrzymał 65 % (53 %) wszystkich wiadomości w systemie SIENA. | |
- Na koniec 2012 r. system EIS zawierał 186 896 (183 240) obiektów przy zwiększonym udziale obiektów osobowych (najważniejsze i najbardziej wartościowe obiekty z punktu widzenia egzekwowania prawa). | |
- Na koniec 2012 r. do systemu SIENA podłączonych było 19 krajowych biur ds. odzyskiwania mienia w państwach członkowskich. | |
- Unikalna sieć prawie 150 oficerów łącznikowych Europolu stanowi aktywne ogniwo łączące centralę Urzędu w Hadze i 27 jednostek krajowych Europolu w stolicach państw członkowskich. Ułatwiają oni wymianę informacji oraz udzielają wsparcia i koordynują toczące się dochodzenia. Europol skupia również oficerów łącznikowych z 10 krajów i organizacji spoza UE, które współpracują z Urzędem na podstawie umów o współpracy. Ponadto Europol oddelegował dwóch oficerów łącznikowych do Waszyngtonu (USA) i jednego do centrali Interpolu w Lionie (Francja). | |
Europol jako unijne centrum wiedzy fachowej w zakresie egzekwowania prawa | |
Platformy Europolu przeznaczone dla ekspertów (EPE), platformy wymiany danych i rozwiązania w zakresie przechowywania danych, produkty i usługi w zakresie wiedzy, szkolenia, konferencje i sesje informacyjne: | |
- 28 obszarów wiedzy fachowej wchodzących w skład Platformy Europolu przeznaczonej dla ekspertów i zawierającej 2 663 aktywnych kont (12 platform i 500 użytkowników na koniec 2011 r.), | |
- dalsze wzmocnienie potencjału w zakresie cyberprzestępczości i przygotowanie do prowadzenia Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) w Europolu od stycznia 2013 r., | |
- utworzenie w styczniu 2012 r. serwisu wsparcia technicznego w zakresie stosowania konwencji z Prüm i pełne uruchomienie w dniu 1 kwietnia 2012 r., | |
- pomoc w przeprowadzeniu 55 szkoleń (organizowanych przez Europol, CEPOL lub państwo członkowskie), | |
- organizacja dorocznej europejskiej konferencji policji na dużą skalę w nowej siedzibie głównej Europolu. | |
Stosunki zewnętrzne | |
Europol współpracuje z wieloma partnerami w UE oraz z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi. Wymiana informacji z tymi partnerami odbywa się na podstawie umów o współpracy. Umowy strategiczne umożliwiają obu zaangażowanym stronom wymianę wszystkich informacji z wyjątkiem danych osobowych, a umowy operacyjne pozwalają także na wymianę danych osobowych. | |
- Na koniec 2012 r. obowiązywało 20 umów strategicznych i 11 umów operacyjnych (18 krajów spoza UE, 10 organów i agencji UE oraz trzy inne organizacje międzynarodowe, w tym Interpol). | |
- Wymiana informacji z partnerami zewnętrznymi (8 547) wzrosła o 29 % w porównaniu z rokiem 2011 (6 608). | |
- Z bezpośredniego dostępu do systemu SIENA korzystało łącznie 13 partnerów współpracujących (dziewięciu więcej niż w 2011 r.). | |
Źródło: informacje przekazane przez Urząd. |
ODPOWIEDZI URZĘDU
Dodatkowe środki zostaną przyjęte, aby przygotować i ocenić wypełnienie wymogów technicznych dla "automatycznych" przeniesień, tak aby zdążyć przed końcem danego roku budżetowego. W razie konieczności "nieautomatyczne" przeniesienia zostaną zaproponowane do zatwierdzenia przez zarząd Europolu.
Pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne:
Europol uważa poufność testów selekcyjnych za niezwykle istotną i zwraca uwagę, że nie ma wymogu prawnego (ani nie ma takowego w orzecznictwie), zgodnie z którym pytania na egzaminy pisemne muszą być ustalone przed ustanowieniem listy wstępnej odpowiednich kandydatów.
Wagi kryteriów wyboru:
Wagi kryteriów wyboru zawsze ustalano przed sporządzeniem listy wstępnej kandydatów, a od lipca 2012 r. Europol rejestruje ten proces w specjalnej decyzji przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
Dokumentacja decyzji komisji rekrutacyjnej:
Europol jest zdania, że wszystkie najważniejsze ustalenia komisji rekrutacyjnej, które miały znaczenie dla wyboru danej osoby na stanowisko, zostały właściwie udokumentowane. Mając na uwadze płynną obsługę administracyjną, Europol nie uważa, że wszystkie poszczególne myśli członków komisji rekrutacyjnej muszą być zapisane w protokole. Wymogu tego, według analizy Europolu, nie można również oprzeć na orzecznictwie w tej dziedzinie.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.