Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.388.187

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 grudnia 2012 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Policji za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2012/C 388/32)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Policji (zwany dalej "Urzędem") z siedzibą w Hadze został ustanowiony decyzją Rady (2009/371/WSiSW)(1). Zadaniem Urzędu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii(2).

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Urzędu obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Urzędu, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(6). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(7) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(8), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(9), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu(10) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(11).

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

12.
W 2010 r. konieczne było umorzenie ponad 1,6 mln euro, a w roku 2011 umorzono kwotę 1,9 mln euro (9 % środków przeniesionych z 2010 r.). Podobnie jak w 2010 r., również w roku 2011 przeniesiono znaczne kwoty środków na zobowiązania, w tym 4,2 mln euro (41 %) w przypadku tytułu II (wydatki administracyjne) i 10,6 mln euro (46 %) w przypadku tytułu III (wydatki operacyjne). Wysoki poziom przeniesionych i umorzonych środków oraz duża liczba(11) przesunięć budżetowych dokonanych w 2011 r. sugerują trudności z planowaniem lub realizacją działalności Urzędu.
13.
Wskaźnik płatności w odniesieniu do zobowiązań był niski i wyniósł 34 % w przypadku tytułu II i 45 % w przypadku tytułu III, co stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności.

UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ URZĄD SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI

14.
Nie przyjęto procedur ustalania, zatwierdzania i rejestrowania wyjątków i odstępstw od polityk i procedur. Wyjątki i odstępstwa zarejestrowano w przypadku 7 % płatności dokonanych w 2011 r.
15.
System księgowy nie został w pełni zatwierdzony przez księgowego. Podstawowe procesy, takie jak zamknięcie roku budżetowego i ustalenie uprawnień finansowych personelu, nie zostały jeszcze uwzględnione.
16.
Stwierdzono uchybienia w zakresie fizycznej weryfikacji i ewidencjonowania aktywów przed przeprowadzką do nowej siedziby i po tej przeprowadzce. Ponadto polisy ubezpieczeniowe nie odzwierciedlają wartości posiadanych przez Urząd aktywów. Przed przeprowadzką aktywa netto były nadubezpieczone na około 17 mln euro, natomiast obecnie są niedoubezpieczone na około 21 mln euro.
17.
Istnieją możliwości znacznej poprawy w zakresie przygotowywania, przeprowadzania i dokumentowania postępowań o udzielenie zamówienia.

INNE UWAGI

18.
Regulamin finansowy urzędu odsyła do szczegółowych przepisów i procedur określonych w przepisach wykonawczych do niego. Przepisy te nie zostały jednak przyjęte.
19.
Warunki ogólne umowy użytkowania nowej siedziby, zawartej pomiędzy Urzędem a państwem przyjmującym, nie zawierają żadnych postanowień na temat kosztów renowacji(12). Załącznik IV do tej umowy stanowi jednak, że Urząd będzie musiał usunąć znaczną liczbę obiektów po rozwiązaniu umowy. Brak oszacowania związanych z tym kosztów, a w księgach rachunkowych nie uwzględniono rezerwy na ten cel.
20.
Można znacznie poprawić przejrzystość procedur rekrutacji. Pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne były ustalane po dokonaniu przeglądu kandydatur przez komisję rekrutacyjną; nie określano progów punktowych warunkujących dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej oraz umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów; komisja rekrutacyjna nie dokumentowała wszystkich swoich posiedzeń ani decyzji.
21.
Zgodnie z regulaminem pracowniczym UE na następny rok można przenieść maksymalnie 12 dni niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Przeniesienie większej liczby dni możliwe jest jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Urząd zaakceptował jednak przeniesienia urlopu w wymiarze przekraczającym 12 dni w przypadku około 25 % spośród łącznej liczby około 500 swoich pracowników.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 września 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(7) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(8) Zasady przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziałach 1 i 2 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23) i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Urzędu.

(9) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

(10) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 10 lipca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 12 lipca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.europol.europa.eu/

(11) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

(12) Kosztów przywrócenia budynku do stanu pierwotnego po zakończeniu najmu.

ZAŁĄCZNIK 

Europejski Urząd Policji (Haga)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

"Zadaniem Europolu jest wspieranie i wzmacnianie działań organów policyjnych i innych organów ścigania państw członkowskich, jak również ich wzajemnej współpracy w zapobieganiu i zwalczaniu poważnej przestępczości dotykającej dwóch lub więcej państw członkowskich, terroryzmu oraz form przestępczości naruszających wspólny interes objęty polityką Unii."
Kompetencje Urzędu

(decyzja Rady. ustanawiająca Europejski Urząd Policji (Europol) (2009/371/WSiSW))

Kompetencje

Kompetencjom Europolu podlegają: przestępczość zorganizowana, terroryzm i inne formy poważnej przestępczości, które dotyczą co najmniej dwóch państw członkowskich tak, że skala, znaczenie i skutki tych przestępstw wymagają od państw członkowskich wspólnych działań.

Kompetencjom Europolu podlegają także przestępstwa powiązane, o których mowa w art. 4 ust. 3 decyzji o ustanowieniu Europolu.

Główne zadania

- gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie, analizowanie i wymiana informacji, w tym informacji operacyjnych,

- niezwłoczne powiadamianie właściwych organów państw członkowskich, za pośrednictwem jednostek krajowych, o których mowa w art. 8, o informacjach ich dotyczących oraz o wszelkich stwierdzonych powiązaniach pomiędzy przestępstwami,

- pomoc w śledztwach lub dochodzeniach prowadzonych w państwach członkowskich, a w szczególności przekazywanie jednostkom krajowym wszelkich istotnych informacji,

- występowanie w konkretnych przypadkach do właściwych organów państw członkowskich z wnioskiem o wszczęcie, prowadzenie lub koordynację śledztw lub dochodzeń, oraz proponowanie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowośledczego,

- zapewnianie państwom członkowskim wsparcia wywiadowczego i analitycznego w związku ze znaczącymi wydarzeniami międzynarodowymi,

- przygotowywanie związanych z jego celami ocen zagrożenia, analiz strategicznych i ogólnych sprawozdań sytuacyjnych, w tym ocen zagrożenia przestępczością zorganizowaną,

- wspieranie państw członkowskich w gromadzeniu i analizowaniu informacji z Internetu, w celu wykrywania działalności przestępczej, którą Internet ułatwia lub która prowadzona jest przy jego użyciu.

Dodatkowe zadania

- rozwijanie specjalistycznej wiedzy o procedurach śledczych i dochodzeniowych, które są stosowane przez właściwe organy państw członkowskich, oraz doradztwo w zakresie śledztw lub dochodzeń,

- dostarczanie strategicznych informacji operacyjnych, w celu ułatwiania oraz propagowania sprawnego i skutecznego wykorzystywania zasobów dostępnych na szczeblu krajowym i unijnym do działań operacyjnych i do wspierania takich działań.

Urząd może ponadto służyć państwom członkowskim wsparciem, radą i badaniami w następujących dziedzinach

- szkolenie kadry właściwych organów państw członkowskich, w stosownych przypadkach we współpracy z Europejskim Kolegium Policyjnym,

- zorganizowanie i wyposażenie tych organów dzięki ułatwianiu udzielania wsparcia technicznego między państwami członkowskimi,

- metody prewencji kryminalnej,

- metody i analizy techniczne i kryminalistyczne oraz procedury śledcze i dochodzeniowe.

Europol pełni także funkcję centralnego biura ds. zwalczania fałszowania euro - zgodnie z decyzją Rady 2005/511/WSiSW z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ochrony euro przed fałszowaniem.

Europol przetwarza i przekazuje dane z komunikatów finansowych zgodnie z Umową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki o przetwarzaniu i przekazywaniu z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych danych z komunikatów finansowych do celów Programu śledzenia środków finansowych należących do terrorystów.

Europol kontynuuje także starania mające na celu utworzenie serwisu wsparcia technicznego, który będzie wspierał bieżące stosowanie konwencji z Prüm, zgodnie z konkluzjami Rady w sprawie intensyfikacji tempa wdrażania decyzji związanych z konwencją z Prüm.

ZarządzanieZarząd

W skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Dyrektor

- jest mianowany przez Radę stanowiącą większością kwalifikowaną i jest wybierany z przedstawionej przez zarząd listy obejmującej nazwiska przynajmniej trzech kandydatów, na okres czterech lat (z możliwością przedłużenia na nie dłużej niż cztery lata),

- dyrektora wspomagają trzej zastępcy mianowani na okres czterech lat z możliwością jego jednokrotnego przedłużenia,

- dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań Europolu; Zarząd rozlicza dyrektora z wykonania jego obowiązków,

- dyrektor jest przedstawicielem prawnym Europolu.

Kontrola zewnętrzna

- Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO),

- Służba Audytu Wewnętrznego Komisji,

- wspólny organ nadzorczy,

- ponadto: zespół kontroli wewnętrznej i inspektor ochrony danych - funkcjonalnie niezależni, powiązani z organizacją macierzystą (powołani na podstawie decyzji Rady o ustanowieniu Europolu).

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady, stanowiącej większością kwalifikowaną.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2011 (2010)Ostateczny budżet na 2011 r.

84,8 (92,8) mln euro

Plan zatrudnienia na 2011 r.

- 457 (453) pracowników zatrudnionych na czas określony

- 25 (25) oddelegowanych ekspertów krajowych

- 73 (78) pracowników kontraktowych

Produkty i usługi w roku 2011 (2010)Europol jako centrum wsparcia dla operacji w zakresie egzekwowania prawa

Robocze dokumenty analityczne, operacyjne sprawozdania analityczne i inne sprawozdania, wsparcie operacyjne na miejscu i na poziomie centrali, wspólne zespoły dochodzeniowo-śledcze

- Europol wspierał właściwe organy w państwach członkowskich UE w 13 697 sprawach o zasięgu transgranicznym, co stanowi wzrost o 17 % w porównaniu z 2010 r. 21 % z tych spraw miało związek z narkotykami.

- Europol zainicjował lub aktywnie wspierał 694 dochodzenia w państwach członkowskich, wnosząc pogłębione wsparcie analityczne i operacyjne. Większość z tych dochodzeń jest wciąż w toku. Wsparcie Europolu najczęściej skierowane było na operacje przeciwko marihuanie, ułatwianiu nielegalnej imigracji, syntetycznym narkotykom i handlowi ludźmi.

- Europol opracował 984 raportów skojarzenia danych i 340 operacyjnych raportów analitycznych.

- Śledczy prowadzący operacje i eksperci w państwach członkowskich wyrażali duże zadowolenie z zapewnianego przez Europol wsparcia analitycznego i operacyjnego.

- Znacznie wzrosła ilość udzielanego państwom członkowskim wsparcia operacyjnego, co potwierdza widoczną w poprzednich latach tendencję wzrostu zapotrzebowania na wszystkie usługi Europolu. Europol nadal zapewniał wsparcie finansowe udziału w spotkaniach operacyjnych i wspierał dochodzenia w sprawach fałszowania euro.

- Europol włożył znaczną ilość pracy w opracowanie nowej koncepcji roboczych dokumentów analitycznych (NAC), która przyniesie państwom członkowskim szereg istotnych korzyści, w tym szybszą reakcję na zapytania z ich strony.

- W 2011 r. Europol wspierał 17 wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych w roli pełnoprawnego członka.

- Europol utworzył udoskonalone centrum operacyjne, umożliwiające lepszą koordynację wszystkich nadchodzących informacji, scentralizowane kierowanie informacji operacyjnych, dysponujące funkcją zarządzania i koordynacji oraz funkcją określania priorytetów operacyjnych.

- Europol intensywnie wspierał opracowanie i wdrożenie cyklu polityki UE na lata 2011-2013, opartego na ocenie zagrożenia przestępczością zorganizowaną z 2011 r. (OCTA 2011). Europol zorganizował szereg warsztatów mających na celu opracowanie celów strategicznych w ramach każdego z ośmiu priorytetów walki z przestępczością zorganizowaną oraz przełożenie tych celów strategicznych na roczne plany działań operacyjnych oparte na opracowanym przez Europol szablonie.

- Specjalna jednostka Europolu uczestniczyła z jego ramienia w programie śledzenia środków finansowych należących do terrorystów i przetwarzała wszystkie związane z nim zapytania i wątki informacyjne przekazywane przez USA. Europol rozpoczął również kampanię informacyjną na temat tego programu w środowisku praktyków z właściwych organów, prokuratorów itp. oraz na spotkaniach ekspertów w Brukseli, gdzie omawiano kwestię unijnego systemu równoważnego programowi śledzenia środków finansowych należących do terrorystów.

Funkcja analiz strategicznych

Strategiczne raporty analityczne (oceny zagrożenia, raporty sytuacyjne i powiadomienia wywiadu)

- Oceny zagrożenia: oszustwa związane z kartami kredytowymi; handel ludźmi; porównanie priorytetów i metod w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej w USA i UE; ocena zagrożenia przestępczością zorganizowaną (OCTA); przestępczość zorganizowana w regionie naddunajskim; duże imprezy sportowe (mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Polsce i na Ukrainie); liberalizacja wizowa dla Ukrainy - konsekwencje dla bezpieczeństwa UE; liberalizacja wizowa dla Mołdawii - konsekwencje dla bezpieczeństwa UE.

- Raporty sytuacyjne: wspólne sprawozdania (Frontex, Olaf, Taxud, Komisja Europejska) na temat zorganizowanej przestępczości na granicach UE; zdarzenia jądrowe i radioaktywne; sprawozdanie na temat terroryzmu w UE i ogólnych tendencji (TE-SAT).

- Powiadomienia o zagrożeniach przestępczością zorganizowaną (OC-SCAN): handel gatunkami zagrożonymi przez zorganizowane grupy przestępcze; zaangażowanie mobilnych zorganizowanych grup przestępczych w nielegalny handel rogiem nosorożca; nielegalny handel odpadami i ich nielegalne usuwanie; wzrost handlu fałszywymi i innymi nielegalnymi pestycydami w Europie.

- Produkty w zakresie wiedzy: wkład Europolu w opracowanie podręcznika misji podejmowanych w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa; broszura informacyjna i profil ryzyka dotyczące wspólnej operacji policyjnej "Eurocar".

Europol jako centrum informacji o przestępstwach w UE

Zdolności w zakresie zarządzania informacjami, aplikacja sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA), system informacyjny Europolu (EIS), sieć biur łącznikowych

- W 2011 r. Europol, państwa członkowskie i partnerzy zewnętrzni odebrali łącznie 222,135 wiadomości w systemie SIENA. Stanowi to wzrost o 34 % w porównaniu z rokiem 2010.

- Na koniec 2011 r. do systemu SIENA podłączonych było 15 krajowych biur ds. odzyskiwania mienia w państwach członkowskich. Projekt ten będzie kontynuowany w 2012 r.

- Na koniec 2011 r. trzynaście państw członkowskich korzystało z rozwiązań umożliwiających automatyczne wprowadzanie danych do systemu EIS. Projekt ten będzie kontynuowany w 2012 r.

- W dniu 28 października 2011 r. zawartość systemu EIS osiągnęła 200 000 obiektów.

- Trwały prace nad zwiększeniem możliwości zintegrowanego wyszukiwania we wszystkich aplikacjach Europolu.

- Pod koniec października 2011 r. udostępniono funkcję ELM (Europol Links Manager), która umożliwia automatyczną weryfikację krzyżową w roboczych dokumentach analitycznych (AWF), bazie 10.4, systemie EIS oraz ERES.

- Oficerowie łącznikowi Europolu stanowią aktywne ogniwo łączące centralę Urzędu w Hadze i 27 jednostek krajowych Europolu w stolicach państw członkowskich. Jest to unikalna sieć skupiająca 145 oficerów łącznikowych, którzy odgrywają istotną rolę w bieżących działaniach w zakresie egzekwowania prawa poprzez ułatwienie wymiany informacji, jak również udzielanie wsparcia i koordynację toczących się dochodzeń. Europol skupia również oficerów łącznikowych z 10 krajów i organizacji spoza UE, które współpracują z Urzędem na podstawie umów o współpracy. Sieć biur łącznikowych korzysta z bezpiecznych kanałów informacyjnych zapewnionych przez Europol. Ponadto Europol oddelegował dwóch oficerów łącznikowych do Waszyngtonu (USA) i jednego do centrali Interpolu w Lionie (Francja).

Europol jako unijne centrum wiedzy fachowej w zakresie egzekwowania prawa

Platformy Europolu przeznaczone dla ekspertów (EPE), platformy wymiany danych i rozwiązania w zakresie przechowywania danych, produkty i usługi w zakresie wiedzy, szkolenia, konferencje i sesje informacyjne

- W ramach platformy Europolu przeznaczonej dla ekspertów utworzono 19 platform. Liczba kont i aktywnych użytkowników platformy EPE stale rośnie.

- W odniesieniu do cyberprzestępczości Europol podjął działania na rzecz konsolidacji swojej operacyjnej i strategicznej wiedzy fachowej w najważniejszych obszarach roboczych związanych z przestępczością w Internecie, w tym z włamaniami i kradzieżą tożsamości, seksualnym wykorzystywaniem dzieci, oszustwami związanymi z marketingiem masowym, oszustwami związanymi z kartami płatniczymi oraz kradzieżą własności intelektualnej. Udoskonalono infrastrukturę i narzędzia Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością. Europol kontynuował także dotychczasową współpracę z innymi unijnymi organami zajmującymi się cyberprzestępczością, w tym z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA), Eurojustem i Europejskim Kolegium Policyjnym (CEPOL), w celu zapewnienia skoordynowanej reakcji UE na stale ewoluujące zagrożenia związane z tym zjawiskiem.

- Komisja Europejska/OLAF, Europejski Bank Centralny i Europol wspólnie zorganizowały drugą międzynarodową konferencję na temat ochrony euro przed fałszowaniem. Konferencja miała miejsce w dniach 23-25 listopada 2011 r. w nowej siedzibie Europolu w Hadze.

- Europol wspierał CEPOL w opracowaniu i realizacji programów szkoleniowych i informacyjnych w ramach dalszego wsparcia państw członkowskich we wprowadzaniu krajowych modeli wywiadu. W 2011 r. Europol uczestniczył w organizowanym przez CEPOL tygodniowym seminarium na temat planowania programów szkoleniowych.

Stosunki zewnętrzne

Relacje z partnerami współpracującymi

- Europol współpracuje z wieloma partnerami w UE oraz z państwami trzecimi i organizacjami spoza UE. Wymiana informacji z tymi partnerami odbywa się na podstawie umów o współpracy. Umowy strategiczne umożliwiają obu zaangażowanym stronom wymianę wszystkich informacji z wyjątkiem danych osobowych, a umowy operacyjne pozwalają także na wymianę danych osobowych.

- Europol współpracuje obecnie z 18 krajami spoza UE, dziewięcioma organami i agencjami UE i trzema innymi organizacjami międzynarodowymi, w tym z Interpolem, który jest zaangażowany w wiele aspektów pracy operacyjnej Europolu.

- W październiku 2011 r. Interpol(1) i Europol poparły plan współpracy operacyjnej w kluczowych obszarach związanych z bezpieczeństwem.

- Na koniec 2011 r. czterech partnerów współpracujących korzystało z bezpośredniego dostępu do systemu SIENA. Projekt ten będzie kontynuowany w 2012 r.

- Szefowie jednostek krajowych Europolu z wszystkich państw członkowskich UE, w tym obserwatorzy z ramienia partnerów współpracujących (takich jak Eurojust i Interpol) oraz Komisji spotykają się regularnie, aby wspierać Europol w sprawach operacyjnych oraz aby dostarczać wsparcia w ustanawianiu wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych, których członkiem jest Europol.

(1) Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnej.

Źródło: Informacje przekazane przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

12.
W sumie z 2010 na 2011 r. przeniesiono środki w kwocie 22,6 mln EUR. Europol uważa, że zmniejszenie wartości przesunięć budżetowych do 15 mln EUR jest znacznym osiągnięciem.

Wydarzenia o charakterze specjalnym w 2011 r., takie jak przeprowadzka do nowego budynku 3 miesiące później niż planowano, opóźniły wykonanie budżetu. Jako że rok 2011 jest drugim rokiem, w którym Europol prowadzi działalność finansową jako agencja UE, podjęto dodatkowe specjalne kroki w celu zapewnienia, że podejmowane działania są zgodne z zasadą jednoroczności budżetu. Pozytywne zmiany w tym względzie potwierdziła Służba Wewnętrzna Audytu (IAS) Komisji Europejskiej, która w 2011 r. przeprowadziła audyt procesów dotyczących planowania i budżetu.

13.
Europol ustosunkował się do tego punktu w swej odpowiedzi na uwagę nr 12.
14.
Wyjątki w obszarze zatrudnienia, zamówień i wszystkich transakcji finansowych zostały zarejestrowane. Na podstawie obowiązujących standardów i norm Europol opracował i stosuje własny proces ramowy. Niemniej jednak Europol przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału i zobowiązuje się do wprowadzenia dalszych usprawnień w zakresie zarządzania wyjątkami w procesach (finansowych) oraz ich rejestrowania, aby zapewnić pełną zgodność z uwagami Trybunału.
15.
Podstawowe procesy systemu księgowego Europolu zostały zatwierdzone, w tym zobowiązania budżetowe i płatności (z wydatkami na wynagrodzenia włącznie). Europol przyjmuje jednak do wiadomości uwagę Trybunału i rozszerzy zakres swych działań w zakresie zatwierdzania.
16.
Podjęto znaczne starania w celu potwierdzenia fizycznej lokalizacji tych środków dla celów końcowego sprawozdania finansowego.

Odpowiednie polisy ubezpieczeniowe zaktualizowano tuż po udostępnieniu informacji o ostatecznej wartości środków przekazanych przez państwo przyjmujące.

Obecnie, po zakończeniu przekazania środków przez państwo przyjmujące, Europol przeprowadzi kolejną, pełną fizyczną weryfikację aktywów i na jej podstawie podejmie odpowiednie działania, nadając im charakter priorytetowy.

17.
Europol zgadza się, że istnieje potrzeba poprawy w zakresie przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia, w tym również odnośnej dokumentacji. Oprócz usprawnień w procesach do końca 2012 r. planowane są również zmiany organizacyjne.
18.
Po przyjęciu nowego ramowego regulaminu finansowego na szczeblu UE Europol przygotuje i przyjmie przepisy wykonawcze do regulaminu finansowego obowiązującego w Europolu. Obecne przepisy wykonawcze do ramowego regulaminu finansowego UE są analogicznie stosowane w Europolu.
19.
Koszty renowacji nowego budynku Europolu i zewnętrznej placówki odpowiedzialnej za odzyskiwanie danych zostały ujęte jako zobowiązania warunkowe w końcowym sprawozdaniu finansowym za 2011 r. Europol postara się uzyskać niezależną gwarancję co do szacowanych kosztów, biorąc pod uwagę koszty wynikających z przeglądu.
20.
Kwestia poufności tekstów wykorzystanych podczas egzaminów i rozmów kwalifikacyjnych ma dla Europolu ogromne znaczenie. Dostęp do materiałów egzaminacyjnych jest ściśle ograniczony.

Progi dopuszczające do egzaminów i rozmów kwalifikacyjnych wprowadzono w lipcu 2012 r.

Europol jest zdania, że wszystkie najważniejsze ustalenia komisji rekrutacyjnej, które miały znaczenie dla posiedzeń, zostały właściwie udokumentowane. Niemniej jednak Europol podejmie dalsze działania w celu wskazania dodatkowych obszarów poprawy, zgodnie z uwagami Trybunału.

21.
Europol zajmuje się tą uwagą Trybunału w ramach monitorowania skuteczności działu kadr.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.