Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu.
Dz.U.UE.C.2015.409.175
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Urzędu
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Urzędu, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 . |
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2012 | W tytule III (wydatki operacyjne) poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był bardzo wysoki i wyniósł 79 % całości środków. Jest to następstwem przede wszystkim złożoności i długotrwałości jednego postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie informatyki, w ramach którego umowę o wartości 2,2 mln euro podpisano zgodnie z planem w grudniu 2012 r. | nie dotyczy |
2013 | W marcu 2013 r. Zarząd przyjął 16 standardów kontroli wewnętrznej Urzędu. Na koniec roku realizacja tych standardów była w toku i przebiegała zgodnie z jasnym planem działania uzgodnionym ze Służbą Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej. | zrealizowane |
2013 | Zobowiązania prawne nie zawsze były zatwierdzane przez należycie delegowanych urzędników i nie zawsze były poprzedzone należycie zatwierdzonym zobowiązaniem budżetowym. Dowodzi to potrzeby doprecyzowania i lepszego przestrzegania obiegu środków finansowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym. | zrealizowane |
2013 | Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 95 %. Jednak poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, ponownie wzrósł w porównaniu z latami poprzednimi i wyniósł 5,2 mln euro (28 %). Poziom ten był szczególnie wysoki w tytule II, gdzie wyniósł 1,0 mln euro (30 %), i w tytule III, gdzie wyniósł 3,7 mln euro (85 %). Było to głównie następstwem podpisanych pod koniec roku umów szczegółowych o łącznej wartości 3 mln euro, w szczególności umów dotyczących opracowania i utrzymania europejskiej bazy danych (2,6 mln euro) i innych usług informatycznych przewidzianych do realizacji w 2014 r. Związane z tym zobowiązania są wprawdzie legalne i prawidłowe, a niski wskaźnik anulowania środków przeniesionych z 2012 r. potwierdza rozsądne szacunki, jednak zakres, w jakim środki przewidziane na 2013 r. zostały wykorzystane na sfinansowanie działalności w roku 2014, jest sprzeczny z zasadą jednoroczności budżetu. | nie dotyczy |
ZAŁĄCZNIK II
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem)
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 26, 114, 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Przyjmowanie środków w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów. Przygotowanie projektów standardów technicznych jako prac przygotowawczych do aktów o charakterze nieustawodawczym o zasięgu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu ustawodawczego lub jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii. |
Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/ 2010 ustanawiające Urząd, art. 1 ust. 6 i art. 8 - zadania i uprawnienia) | Cele Ochrona interesu publicznego przez przyczynianie się do zapewniania w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej stabilności i efektywności systemu finansowego na korzyść gospodarki Unii, jej obywateli i przedsiębiorstw. Zadania - Przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, - przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, - ścisła współpraca z ERRS, - organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów, - monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu, - przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd, - wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych, - przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony właścicielom polis i uposażonym w całej Unii, - wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych, - publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań, - przejęcie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych. |
Zarządzanie (rozporządzenie (UE) nr 1094/ 2010 w sprawie ustanowienia Urzędu: art. 40-44: Rada Organów Nadzoru; art. 45-47: Zarząd; art. 48-50: Przewodniczący; art. 51-53: Dyrektor wykonawczy) | Rada Organów Nadzoru Skład Przewodniczący (bez prawa głosu), szefowie krajowych organów publicznych właściwych w zakresie nadzoru nad instytucjami finansowymi w poszczególnych państwach członkowskich (po jednym członku z prawem głosu z każdego państwa członkowskiego), po jednym przedstawicielu Komisji, Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (wszyscy bez prawa głosu); możliwe dopuszczenie udziału obserwatorów, a dyrektor wykonawczy może uczestniczyć w posiedzeniach Rady (bez prawa głosu). Zadania Główny organ decyzyjny Urzędu. Zarząd Skład Przewodniczący Urzędu (z prawem głosu) i sześciu innych członków Rady Organów Nadzoru posiadających prawo głosu, jeden przedstawiciel Komisji Europejskiej (mający prawo głosu w sprawach związanych z budżetem). Dyrektor wykonawczy uczestniczy w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu. Zadania Zarząd zapewnia wypełnianie misji Urzędu i wykonywanie powierzonych mu zadań zgodnie z rozporządzeniem nr 1094/2010. Przewodniczący Urzędu Reprezentuje Urząd, przygotowuje prace Rady Organów Nadzoru, przewodniczy posiedzeniom Rady i Zarządu. Dyrektor wykonawczy Urzędu Kieruje zarządzaniem Urzędem oraz wykonaniem rocznego programu prac oraz budżetu, przygotowuje prace Zarządu, budżet oraz program prac. Komitet ds. Kontroli Jakości Skład Zastępca Przewodniczącego Urzędu (przewodniczący Komitetu) i dwóch członków Zarządu. Dyrektor Wykonawczy uczestniczy w pracach Komitetu w roli obserwatora. Zadania Nadzoruje i ocenia właściwą realizację wewnętrznych decyzji i procedur. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Urzędowi w roku 2014 (2013) | Budżet ostateczny Ostateczne środki budżetowe: 21 595 704 (18 767 470) euro Plan zatrudnienia Pracownicy etatowi: 87 (80) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 87 (80) Plan zatrudnienia zrealizowany w 100 % (100 %) Pracownicy kontraktowi: 37 stanowisk w budżecie, 33 obsadzone (22/19) Przewidziana liczba oddelegowanych ekspertów krajowych: 21 (12) stanowisk w budżecie, w tym obsadzonych: 14 (11) Ogółem: 134 (110) pracowników. |
Produkty i usługi w roku 2014 | Zadania regulacyjne - Opracowanie 18 projektów wykonawczych standardów technicznych dotyczących dyrektywy Wypłacalność II, - ukończenie około 500 wytycznych związanych z dyrektywą Wypłacalność II i konsultacje w ich sprawie, - przygotowanie ocen wpływu związanych z każdym projektem wykonawczych standardów technicznych i każdym zestawem wytycznych, - konsultacje dotyczące realizacji przez Urząd obowiązków statutowych związanych z publikacją stopy procentowej dla inwestycji nieobarczonych ryzykiem w odniesieniu do wielu różnych walut, - przygotowanie szczegółowego sprawozdania rocznego dotyczącego wielu transgranicznych instytucji pracowniczych programów emerytalnych, - przygotowanie dokumentu konsultacyjnego na temat wypłacalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych, - przygotowanie sprawozdania na temat jednolitego unijnego rynku w zakresie produktów emerytur indywidualnych, - prace nad sześcioma niezależnymi ocenami partnerskimi w trakcie 2014 r., - weryfikacja sprawozdań na temat równoważności ram ubezpieczeniowych Bermudów, Japonii i Szwajcarii, - liczne rozmowy z ważnymi państwami trzecimi, takimi jak Stany Zjednoczone i Chiny, - sprawozdania na temat tajemnicy służbowej i analizy luk dotyczące Wyspy Man, Kanady, Albanii, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Czarnogóry i Turcji. Zadania nadzorcze - Udział Urzędu w posiedzeniach kolegium organów nadzoru lub w telekonferencjach 77 grup, - 127 posiedzeń dla 83 grup, w tym kolegiów, w stosunku do których przyjęto podejście proporcjonalne, - w sumie 144 dni spotkań, - przyjęcie przez Urząd podejścia proporcjonalnego w stosunku do 15 kolegiów, - przygotowanie wniosku na podstawie modelu wewnętrznego zgodnie z art. 231 dyrektywy Wypłacalność II przez 23 grupy w celu zatwierdzenia wniosku w pierwszym czytaniu, w przypadku gdy wymagana jest wspólna decyzja, - zaobserwowano doskonałe przykłady podejścia do określania wspólnego stanowiska w sześciu różnych właściwych organach krajowych; informacje dotyczące tych przykładów zostaną opublikowane jako praktyczne rozwiązania i przykłady w zastrzeżonej części strony internetowej Urzędu, - osiągnięto postępy w zakresie przygotowania do składania wniosków (szczegółowe planowanie, główne etapy, dyskusja na temat przeszkód dla kolegiów działających na podstawie modelu wewnętrznego) w celu zatwierdzenia wniosku w pierwszym czytaniu, - organizacja dwóch imprez dla organów sprawujących nadzór nad grupą, - na przestrzeni 2014 r. przygotowano wniosek dotyczący skutecznej procedury zbiorczego podpisywania dokumentów w obszarze uzgodnień dotyczących koordynacji, - rozpowszechniono plan działania dla kolegiów na lata 2015-2016, - sprawozdanie okresowe i roczne na temat funkcjonowania kolegiów i realizacja założeń planu działania na 2014 r., - stała aktualizacja listy "Helsinki Plus" w zastrzeżonej części strony internetowej Urzędu, - aktualizacja i publikacja listy grup, dla których istnieje kolegium organów nadzoru, - opublikowano wytyczne dotyczące operacyjnego funkcjonowania kolegiów nadzoru obejmujące wzór w zakresie ustaleń dotyczących koordynacji i planu ratowniczego, - do konsultacji publicznych przedłożono wytyczne dotyczące wymiany informacji w ramach kolegium w sposób systematyczny, - przedstawiciele Urzędu zorganizowali spotkania z 4 organami nadzoru. Spotkania z przedstawicielami dwóch organów dotyczyły w szczególności ich doświadczeń w zakresie nadzoru branż, a jednego - wdrażania wewnętrznie zintegrowanego podejścia do kolegiów, które organy nadzorują i w których uczestniczą, - opracowanie wspólnego pakietu składania wniosków w zakresie modeli wewnętrznych oraz promowanie jego stosowania poprzez opinię Urzędu, - publikacja pięciu informacji o dobrych praktykach dotyczących ocen modeli wewnętrznych na stronie internetowej Urzędu w obszarze przeznaczonym dla członków, - opracowanie informacji na rzecz krajowych organów nadzoru pt. "Praktyczne wytyczne na temat wspólnych decyzji dotyczących modelu wewnętrznego", zawierającej harmonogram sześciomiesięcznego procesu zatwierdzania modelu, - w odniesieniu do ryzyka rynkowego dotyczącego modeli wewnętrznych w kilku krajach przeprowadzono porównania z wartością referencyjną. Ochrona konsumentów i innowacje finansowe - Wspólny dokument konsultacyjny na temat sprzedaży krzyżowej, - wspólny dokument do dyskusji na temat kluczowych informacji dla inwestorów, - dokument konsultacyjny na temat uprawnień w zakresie interwencji produktowej na podstawie rozporządzenia w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, - dokument konsultacyjny dotyczący wniosku w sprawie wytycznych na temat nadzoru nad produktami i mechanizmów zarządzania nimi przez towarzystwa ubezpieczeniowe, - dokument konsultacyjny dotyczący konfliktu interesów w bezpośredniej i pośredniej sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, - dokument do dyskusji dotyczący konfliktu interesów w bezpośredniej i pośredniej sprzedaży ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych, - trzecie sprawozdanie dotyczące trendów konsumenckich, - instrukcja w pigułce: wytyczne Urzędu dotyczące rozpatrywania skarg przez pośredników ubezpieczeniowych, - sprawozdanie dotyczące informacji zwrotnych przekazanych przez właściwe organy krajowe w związku z opinią Urzędu na temat ubezpieczenia spłaty kredytu, - perspektywa powstania jednolitego unijnego rynku w zakresie produktów emerytur indywidualnych - wstępne sprawozdanie Urzędu (ochrona na poziomie nadzoru i konsumentów), - sprawozdanie dotyczące zagadnień prowadzących do szkód dla członków i beneficjentów programu emerytalnego oraz potencjalnego zakresu działań Urzędu, - sprawozdanie na temat wdrażania orzeczenia w sprawie Test-Achats do prawodawstwa krajowego. Wspólny Komitet - Przygotowano dwa wspólne sprawozdania na temat międzysektorowych zagrożeń i słabości w systemie finansowym UE, które przedłożono na posiedzeniach Komitetu Ekonomiczno-Finansowego Rady (Forum Stabilności Finansowej Komitetu Ekonomiczno-Finansowego) w marcu i wrześniu oraz przekazano Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) i opublikowano na stronach Europejskich Urzędów Nadzoru, - opublikowano wspólne wytyczne na temat spójności praktyk nadzorczych w odniesieniu do konglomeratów finansowych, opracowane zgodnie z art. 11 ust. 1 dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych (dyrektywa 2002/87/WE), - przedłożono Komisji Europejskiej projekty regulacyjnych standardów technicznych dotyczących koncentracji ryzyka i transakcji pomiędzy przedsiębiorstwami należącymi do grupy zgodnie z art. 21a ust. 1a dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych, - w październiku 2014 r. opublikowano zaktualizowaną wersję listy zidentyfikowanych konglomeratów finansowych za 2014 r. Na liście znalazło się 71 konglomeratów finansowych, a czołówka listy ma siedziby w państwach należących do UE/EOG, - zapewniono wsparcie na rzecz Komisji Odwoławczej, która w 2014 r. wydała decyzje w dwóch sprawach oraz zakończyła sprawę odwołania wniesionego w 2013 r. Wspólna kultura nadzoru - Trzy seminaria międzysektorowe, - 17 seminariów dla właściwych organów krajowych. Stabilność systemu finansowego - Dwa półroczne sprawozdania na temat stabilności systemu finansowego (obejmujące artykuły tematyczne), - ukończenie narzędzi ilościowych do modelowania rezerw i składek, - przygotowanie kwartalnego zestawu wskaźników jakościowych i ilościowych służących identyfikowaniu i mierzeniu ryzyka systemowego (Risk Dashboard), - ukończenie ogólnoeuropejskiego testu warunków skrajnych dla sektora ubezpieczeniowego (obejmującego moduł niskiej wydajności), - wydanie zaleceń dotyczących działań nadzorczych dla właściwych organów nadzoru w odpowiedzi na ustalenia testu warunków skrajnych, - badanie przygotowawcze na temat testowania warunków skrajnych w sektorze instytucji pracowniczych programów emerytalnych, - publikacja zweryfikowanych i zreorganizowanych rocznych danych statystycznych dotyczących ubezpieczeń. Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych - Realizacja procesu służącego regularnemu rozważaniu, czy istnieje potrzeba podjęcia przez Urząd działań prewencyjnych w odpowiedzi na niekorzystny rozwój sytuacji i pojawiające się ryzyko, - ukończenie badań nad umowami typu swap zapewniającymi płynność, nad poszukiwaniem zysków, spieniężeniem przyszłych korzyści i ryzykiem internetowym, - rozszerzenie ram zarządzania kryzysowego Urzędu na sektor instytucji pracowniczych programów emerytalnych, - publikacja opinii Urzędu na temat należytych zasad zapobiegania kryzysom, zarządzania kryzysowego oraz gotowości właściwych organów nadzoru do zarządzania kryzysami i ich rozwiązywania, - utworzenie forum ubezpieczycieli o znaczeniu systemowym w celu zapewnienia wspólnego podejścia UE do wdrażania środków nadzoru wymaganych w przypadku takich ubezpieczycieli. Stosunki zewnętrzne - Dziesięć spotkań, w tym jedno wspólne spotkanie z Radą Organów Nadzoru Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Pracowniczych Programów Emerytalnych, 10 oficjalnych opinii i informacji zwrotnych na temat dokumentów publicznych, dwa dokumenty opracowane z własnej inicjatywy i dwie odpowiedzi na nieformalne konsultacje, - 21 dialogów w zakresie nadzoru i regulacji z organami nadzoru państw trzecich i stowarzyszeniami nadzoru z Australazji, Ameryki Łacińskiej i Północnej, RPA, Islandii i Szwajcarii, - aktywny udział i wkład w prace komitetu wykonawczego, komitetu technicznego i komitetu stabilności finansowej oraz podkomisji ds. wypłacalności i aktuariatu Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego (IAIS) oraz udział w dorocznej konferencji IAIS; koordynacja procesu wyboru kandydatów na 6 stanowisk w komitecie wykonawczym IAIS przynależnych państwom z Europy Zachodniej, Europy Środkowo-Wschodniej oraz Zakaukazia, - duży wkład w prace IAIS dotyczące opracowania globalnych ubezpieczeniowych standardów kapitałowych poprzez wsparcie grup roboczych ds. rozwoju kapitału i prób w terenie; stała interakcja pomiędzy uczestnikami Urzędu w celu zacieśniania współpracy, - projekt ubezpieczeniowy pomiędzy UE a Stanami Zjednoczonymi: uaktualniono strategiczny dokument dotyczący możliwości rozwoju o informacje o postępach prac i nowych celach, regularnych spotkaniach komitetu sterującego, postępującej realizacji planu komitetu technicznego i organizacji wydarzenia publicznego w Amsterdamie, - równoważność: analiza luk w systemach ubezpieczenia i reasekuracji obowiązujących na Wyspie Man i w Kanadzie; weryfikacja ocen równoważności ram ubezpieczeniowych Bermudów, Japonii i Szwajcarii za rok 2011; publikacja wyników konsultacji publicznych dotyczących zweryfikowanych sprawozdań na koniec 2014 r.; zakończenie oceny dotyczącej tajemnicy służbowej w czterech państwach Europy Środkowo-Wschodniej (Albanii, byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, Czarnogórze i Turcji); 10 spotkań dotyczących przepisów równoważności Urzędu w 2014 r., - wdrożenie operacyjnego protokołu ustaleń pomiędzy Urzędem a Bankiem Światowym poprzez, między innymi, organizację wspólnego seminarium na temat nadzoru opartego na ryzyku ze zwróceniem szczególnej uwagi na kraje Europy Środkowo-Wschodniej, współorganizację konferencji na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie (GIS) oraz kilku posiedzeń wysokiego szczebla z udziałem Urzędu i Banku Światowego. Konferencje i inne wydarzenia publiczne w roku 2014 - Pięć konferencji i wydarzeń (konferencja na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie, wydarzenia publiczne związane z dyrektywą MiFID II oraz emeryturami indywidualnymi, doroczna konferencja EIOPA oraz drugi Dzień Ochrony Konsumenta zorganizowany wspólnie przez Europejskie Urzędy Nadzoru). |
Źródło: Załącznik przekazany przez Urząd. |
ODPOWIEDZI URZĘDU
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.