Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.111

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Urzędu

(2015/C 409/13)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (zwany dalej "Urzędem", inaczej "EBA") z siedzibą w Londynie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 1 . Zadania Urzędu obejmują przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych wysokiej jakości, przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu oraz wzmacnianie ochrony deponentów i inwestorów 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor Wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki pracy kontrolnej niezależnego zewnętrznego audytora dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu, zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, w tytule II (wydatki administracyjne) był wysoki i wyniósł 3 431 070 euro, czyli 48 % (w 2013 r. było to 1 974 511 euro, czyli 35 %). Było to związane przede wszystkim z przeniesieniem się Urzędu do nowej siedziby w połowie grudnia 2014 r.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

12.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2012Pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Urzędu, oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym (1), dodatkowy zasiłek edukacyjny na pokrycie wysokiego czesnego. W 2012 r. łączna kwota wypłaconych zasiłków edukacyjnych wyniosła 76 000 euro. Zasiłki te nie są przewidziane w regulaminie pracowniczym, a zatem są nieprawidłowe.w trakcie realizacji (2)
2013W 2013 r. ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 90 % (wobec 89 % w 2012 r.), a w poszczególnych tytułach - 87 % w tytule I (wydatki osobowe), 98 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 92 % w tytule III (wydatki operacyjne). Negatywny wpływ na wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania w tytule I miał wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie indeksacji wynagrodzeń pracowniczych za okres od dnia 1 lipca 2011 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. (1,8 mln euro).nie dotyczy
2013Wprawdzie ogólny poziom przeniesień znacznie się obniżył i wyniósł 3 876 564 euro (17 %) wobec 6 547 808 euro (36 %) w roku poprzednim, jednak poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był nadal stosunkowo wysoki w tytule II, gdzie wyniósł 1 974 511 euro (35 %), i w tytule III, gdzie wyniósł 1 651 203 euro (36 %). Przeniesienia te związane były głównie z planowymi zakupami infrastruktury informatycznej i usług informatycznych, na które umowy zostały zawarte zgodnie z planem w grudniu 2013 r., natomiast usługi w ich ramach zostaną zrealizowane w 2014 r.nie dotyczy
(1) Art. 3 załącznika VII przewiduje dwukrotność podstawowej kwoty dodatku edukacyjnego w wysokości 252,81 euro, czyli 505,62 euro.

(2) Do końca 2014 r. podpisano umowy z 15 z 17 szkół, do których uczęszczają dzieci pracowników Urzędu.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (Londyn)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 26 i 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Art. 26:

"1. Unia przyjmuje środki w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

2. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatów.

3. Rada, stanowiąc na wniosek Komisji, ustala wytyczne i warunki niezbędne do zapewnienia zrównoważonego postępu we wszystkich odpowiednich sektorach".

Art. 114:

"1. Z zastrzeżeniem, że Traktaty nie stanowią inaczej, do urzeczywistnienia celów określonych w artykule 26 stosuje się następujące postanowienia. Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego".

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie (UE) nr 1093/ 2010 Parlamentu Europejskiego i Rady)

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1022/ 2013 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010)

Cele

a) polepszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego, w tym w szczególności zapewnienie właściwego, skutecznego i spójnego poziomu regulacji i nadzoru;

b) zapewnienie integralności, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych;

c) wzmocnienie międzynarodowej koordynacji nadzoru finansowego;

d) zapobieganie arbitrażowi regulacyjnemu i propagowanie równych warunków konkurencji;

e) zapewnienie właściwej regulacji oraz nadzoru w zakresie podejmowania ryzyka kredytowego i innych rodzajów ryzyka;

f) wzmocnienie ochrony klientów.

Zadania

a) przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości;

b) opracowanie i aktualizowanie europejskiego podręcznika nadzoru nad instytucjami finansowymi dla całej Unii;

c) przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych;

d) ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami;

e) ścisła współpraca z ERRS (1);

f) organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów;

g) monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu;

h) przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd;

i) wzmacnianie ochrony deponentów i inwestorów;

j) przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony deponentom i inwestorom w całej Unii oraz opracowywania metod prowadzenia postępowania naprawczego wobec upadających instytucji finansowych, a także oceniania zapotrzebowania na odpowiednie instrumenty finansujące;

k) wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych;

l) publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań.

ZarządzanieRada Organów Nadzoru

W jej skład wchodzi przewodniczący, po jednym przedstawicielu państwa członkowskiego (dyrektor krajowego organu nadzoru (2)) Komisji, EBC (3) ERRS, EUNUiPPE (4) i EUNGiPW (5).

Zarząd

Zarząd składa się z przewodniczącego oraz sześciu innych członków Rady Organów Nadzoru.

Przewodniczący

Mianowany przez Radę Organów Nadzoru.

Dyrektor wykonawczy

Mianowany przez Radę Organów Nadzoru.

Komisja Odwoławcza

Wspólny organ trzech europejskich urzędów nadzoru.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2014 (2013)Budżet na rok 2014

33,6 (26) mln euro

w tym:

dotacja Unii Europejskiej: 13,4 (10,4) mln euro

składki państw członkowskich: 19,6 (15,2) mln euro

składki obserwatorów: 0,6 (0,4) mln euro

Stanowiska obsadzone na dzień 31 grudnia 2014 r.

111 pracowników tymczasowych (93), w tym do dnia 31 grudnia 2014 r. 5 pracowników tymczasowych zaakceptowało otrzymane oferty pracy, pracownicy ci mieli jednak rozpocząć pracę w pierwszych miesiącach 2015 r. ze względu na obowiązujące ich okresy wypowiedzenia

22 pracowników kontraktowych (14)

22 oddelegowanych ekspertów krajowych (17)

Produkty i usługi w roku 2014- Przeprowadzenie 66 konsultacji społecznych (dotyczących projektów regulacyjnych lub wykonawczych standardów technicznych opracowanych w obrębie ram ustawodawczych pakietu CRD IV/CRR, dyrektywy w sprawie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, rozporządzenia w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFIR), rozporządzenia w sprawie infrastruktury rynku europejskiego (EMIR), dyrektywy dotyczącej rachunków płatniczych, dyrektywy w sprawie kredytów hipotecznych oraz dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych), organizacja 32 wysłuchań publicznych (6).

- Przedłożenie Komisji Europejskiej, w celu ostatecznego zatwierdzenia, projektów 22 regulacyjnych i 10 wykonawczych standardów technicznych (dotyczących uprawnień w odniesieniu do funduszy własnych banków, ryzyka kredytowego, ryzyka rynkowego, płynności i wynagrodzeń w obrębie unijnych ram ustawodawczych pakietu CRD IV/CRR, a także kilku uprawnień w ramach dyrektywy w sprawie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków).

- Wydanie 17 dokumentów zawierających wytyczne (na różne tematy, takie jak scenariusze dotyczące planów kryzysowych, gromadzenie danych najlepiej zarabiających lub bezpieczeństwo płatności internetowych) oraz 1 zalecenia dla właściwych organów krajowych (dotyczącego identyfikatora podmiotu prawnego).

- Koordynacja ogólnounijnych testów warunków skrajnych przeprowadzonych w 2014 r. na potrzeby oceny odporności 123 banków unijnych na niekorzystny rozwój sytuacji gospodarczej, dokonanej w celu zrozumienia utrzymującego się problemu słabych punktów banków, ukończenia procesu naprawy sektora bankowego UE oraz zwiększenia poziomu zaufania do banków. Ponadto Urząd opracował wspólną metodykę i odegrał istotną rolę w udostępnianiu kompleksowych, spójnych i porównywalnych informacji o rezultatach oceny.

- Sporządzenie 13 opinii skierowanych do Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady oraz 1 opinii technicznej skierowanej do Komisji Europejskiej na temat filtra ostrożnościowego w obszarze zysków i strat wartości godziwej wynikających z własnego ryzyka kredytowego instytucji związanego z instrumentami pochodnymi będącymi zobowiązaniami.

- Przyjęcie formalnego zalecenia skierowanego do Bułgarskiego Banku Narodowego (BBN) oraz Bułgarskiego Funduszu Gwarantowania Depozytów Bankowych (BDIF), powiadamiającego o naruszaniu prawa UE przez obie instytucje (art. 1 ust. 3 lit. i) oraz art. 10 dyrektywy w sprawie systemów gwarantowania depozytów).

- Sporządzenie 3 pism (zawierających uwagi na temat ram koncepcyjnych sprawozdawczości finansowej, ujawniania informacji i rachunkowości w zarządzaniu ryzykiem w ujęciu dynamicznym) kierowanych do IASB i 2 pism zawierających uwagi na temat kontroli (na temat proponowanej strategii na lata 2015-2019 oraz proponowanego programu prac na lata 2015-2016) skierowanych do IAASB.

- Ukończenie 1 wzajemnej oceny na temat wdrażania wytycznych Urzędu dotyczących koncentracji ryzyka kredytowego.

- Stosowanie, utrzymanie i wzmacnianie narzędzia obejmującego jednolity zbiór pytań i odpowiedzi dla instytucji, organów nadzoru i innych zainteresowanych stron, umieszczonego na stronie internetowej Urzędu.

- Publikacja 23 sprawozdań tematycznych dotyczących różnych obszarów działalności Urzędu (w tym sprawozdań na temat spójności bankowych aktywów ważonych ryzykiem, sprawozdania na temat trendów konsumenckich, sprawozdania z wyników programu monitorowania pakietu Bazylea, sprawozdań dotyczących płynności banków, sprawozdania na temat analizy porównawczej planów kryzysowych, na temat dostosowania sprawozdawczości statystycznej i nadzorczej oraz sprawozdania na temat potrąceń własnych funduszy z emerytur/aktywów netto).

- Opracowanie i przekazywanie instytucjom i organom UE półrocznych sprawozdań dotyczących ryzyka w sektorze bankowym i ryzyka międzysektorowego, kwartalnych tablic wskaźników ryzyka, cotygodniowych sprawozdań na temat płynności i warunków finansowania dla banków europejskich oraz wskaźników dotyczących rynku bankowego, a także regularnych aktualizacji na temat zagrożeń i słabości.

- Intensywne prace w ramach regularnej analizy tematycznej wielu obszarów, w tym finalizacji prac dotyczących spójności wyników aktywów ważonych ryzykiem.

- Aktywne uczestnictwo w spotkaniach i działaniach krajowych kolegiów organów nadzoru, w tym propagowanie i monitorowanie współpracy w zakresie nadzoru w kolegiach, pomoc w procesie ustanawiania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

- Prace dotyczące stóp EURIBOR i stawek referencyjnych podejmowane wspólnie z ESMA, w tym monitorowanie realizacji zaleceń adresowanych do Euribor-EBF (opublikowanych w lutym 2014 r.) oraz prace dotyczące gromadzenia danych i ewentualnego kształtu wskaźnika EURIBOR opartego na transakcjach, reprezentującego koszt niezabezpieczonego finansowania z rynku międzybankowego ponoszony przez banki UE.

- Doroczna ocena wdrażania przez banki wymogów trzeciego filaru dotyczących ujawniania informacji.

- Udział w przygotowaniu programu RCAP (programu oceny spójności regulacyjnej) przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego.

- Przewodnictwo we Wspólnym Komitecie Europejskich Urzędów Nadzoru (ESA) ze zwróceniem szczególnej uwagi na międzysektorową analizę ryzyka, obejmującą prowadzenie działalności gospodarczej narażonej na ryzyko, oraz na ochronę konsumentów.

- W obszarze prac Wspólnego Komitetu nad ochroną konsumentów skoncentrowano się na opracowaniu rozwiązań regulacyjnych, zgodnie z przepisami aktów prawnych dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP), opublikowano dokumenty konsultacyjne na temat kluczowych informacji dla inwestorów, sfinalizowano wspólne wytyczne dotyczące rozpatrywania skarg, wysłano przypomnienie do instytucji finansowych dotyczące plasowania emisji wśród ich własnych klientów detalicznych (self-placement), wydano wspólne zasady dotyczące nadzoru nad produktami i zarządzania nimi oraz wspólnie z dwoma pozostałymi europejskimi urzędami nadzoru zorganizowano Dzień Ochrony Konsumenta.

- W obszarze wspólnych prac europejskich urzędów nadzoru nad międzysektorową analizą ryzyka sporządzono 2 wspólne sprawozdania na temat identyfikacji ryzyka międzysektorowego i słabych stron systemu finansowego UE.

- W obszarze wspólnych prac europejskich urzędów nadzoru nad konglomeratami finansowymi opracowano wytyczne dotyczące spójności praktyk nadzorczych oraz opublikowano doroczną listę zidentyfikowanych konglomeratów finansowych.

- Nadzór nad wsparciem operacyjnym i wsparciem obejmującym obsługę sekretariatu na rzecz Komisji Odwoławczej Europejskich Urzędów Nadzoru.

- Zapewnianie wkładu, wraz z innymi europejskimi urzędami nadzoru, w prace kontrolne prowadzone przez Komisję Europejską dotyczące Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego oraz wkładu w prace kontrolne prowadzone przez Europejski Trybunał Obrachunkowy dotyczące Urzędu i wyników jego działalności w związku z ustanawianiem nowych mechanizmów regulacji i nadzoru.

- Organizacja i koordynacja 19 seminariów i działań szkoleniowych dla pracowników krajowych organów nadzoru UE (w tym czterech prowadzonych wspólnie z innymi europejskimi urzędami nadzoru), zapewnienie przestrzeni na przeprowadzenie warsztatów prawnych dla decydentów, organów nadzoru i przedstawicieli świata akademickiego, a także trzecich warsztatów badawczych dotyczących polityki dla ekonomistów, organów nadzoru i przedstawicieli świata akademickiego w celu spójnego omówienia pomiaru stopnia zagrożenia ryzykiem ze strony banków.

- Organizacja 14 spotkań Rady Organów Nadzoru (8 spotkań fizycznych, 6 telekonferencji), 6 spotkań Zarządu (wszystkie fizyczne) oraz 7 spotkań Bankowej Grupy Interesariuszy (2 z nich wspólnie z Radą Organów Nadzoru).

- Realizacja planu zatrudnienia (Urząd opublikował 69 ogłoszeń o naborze na stanowiska: 41 pracowników tymczasowych, 9 pracowników kontraktowych i 19 oddelegowanych ekspertów krajowych, na które odpowiedziało 1 850 kandydatów, a rozmowy kwalifikacyjne w 2014 r. przeprowadzono ze 173 spośród nich. Nie złożono odwołań do Dyrektora Wykonawczego ani do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich).

- Dalsza poprawa przejrzystości procesu naboru i administrowania nim.

- Wprowadzenie deklaracji konfliktu interesów dla nowych pracowników, obowiązującej od stycznia 2014 r., czyli przed datą rozpoczęcia przez nich pracy.

- Dalsza poprawa jakości szkolenia wprowadzającego dla nowozatrudnionych pracowników.

- Określenie i realizacja polityki dotyczącej staży, przeprowadzenie naboru pierwszych stażystów w grudniu 2014 r. w celu rozpoczęcia przez nich pracy w 2015 r.

- Weryfikacja polityki dotyczącej szkoleń językowych dla pracowników uprawnionych do udziału w nich pod kątem racjonalności kosztów i należytego zarządzania finansami.

- Wprowadzenie rozwiązań dotyczących elastycznego czasu pracy dla pracowników Urzędu, w tym odpowiedniego oprogramowania i procedur obowiązujących od kwietnia 2014 r.

- Wprowadzenie modyfikacji i usprawnień dotyczących zintegrowanego elektronicznego systemu zarządzania zasobami ludzkimi Allegro (modyfikacji w celu dostosowania do ogólnych przepisów wykonawczych Komisji Europejskiej dotyczących oceny pracowników, uproszczenia sprawozdania z oceny wykonania zadań, powiadomień elektronicznych, zmian dotyczących wyjazdów służbowych w weekendy oraz rejestracji nieobecności z powodu choroby, poświadczonych zwolnieniem lekarskim lub nie, tylko przez pracowników działu kadr, a nie, jak wcześniej, przez wszystkich pracowników samodzielnie).

- Osiągnięcie poziomu wykonania budżetu na 2014 r. wynoszącego 99,8 %.

- Przyjęcie 469 zobowiązań finansowych i 2 711 zleceń płatniczych.

- Poprawa w zakresie statystyk czasu płatności, prowadząca do uniknięcia wypłat odsetek od zaległych płatności.

- Wdrożenie ulepszonych narzędzi monitorowania budżetu i sprawozdawczości.

- Przeprowadzenie wielu sesji szkoleniowych dotyczących obiegu środków finansowych i przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych.

- Pomyślne ukończenie 12 postępowań o udzielenie zamówienia przeprowadzonych zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych.

- Przedłużenie 29 zamówień udzielonych w 2013 r. na kolejne 12 miesięcy.

(1) Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego.

(2) Krajowy organ nadzoru.

(3) Europejski Bank Centralny.

(4) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(6) Niektóre wysłuchania publiczne dotyczyły dwóch lub większej liczby wniosków legislacyjnych Urzędu.

Źródło: Załącznik przekazany przez Urząd.

ODPOWIEDŹ URZĘDU

11.
Urząd przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.