Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu.
Dz.U.UE.C.2013.365.197
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu
(2013/C 365/28)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE WIARYGODNOŚCI ROZLICZEŃ
UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Zobowiązania Urzędu wyniosły 12.841.997 euro, czyli 76 % budżetu na rok 2011. Wskaźniki zaciągniętych zobowiązań były niskie, w szczególności w tytule III "wydatki operacyjne" (47 %). Miało to wpływ na cele Urzędu w zakresie informatyki, które nie zostały całkowicie zrealizowane. Niskie wskaźniki wykonania budżetu wskazują na trudności w planowaniu i wykonaniu budżetu. | w trakcie realizacji |
2011 | Budżet Urzędu na rok budżetowy 2011 wyniósł 16,9 mln euro. Zgodnie z art. 62 ust. 1 jego rozporządzenia ustanawiającego 60 % budżetu na rok 2011 pochodziło ze składek państw członkowskich i państw będących członkami EFTA, a 40 % z budżetu Unii. Na koniec roku 2011 Urząd zaksięgował pozytywny wynik budżetowy w wysokości 4,3 mln euro. Zgodnie z jego regulaminem finansowym(1) pełna kwota została zaksięgowana jako zobowiązanie na rzecz Komisji Europejskiej. | w trakcie realizacji |
2011 | Odnotowano uchybienia polegające na zaksięgowaniu sześciu zobowiązań prawnych przed zobowiązaniami budżetowymi (483.845 euro). | w trakcie realizacji |
2011 | Trybunał zidentyfikował kilka przypadków o łącznej wartości 207.442 euro, w których środki na płatności przeniesione na rok 2012 nie odpowiadały zaciągniętym zobowiązaniom prawnym. W związku z tym przeniesienia te były nieprawidłowe i powinny być anulowane. | niepodjęte |
2011 | Urząd nie przyjął jeszcze wewnętrznych standardów kontroli. | zrealizowane |
2011 | Wskazana jest poprawa zarządzania przez Urząd aktywami trwałymi. W kwestii wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez Urząd procedury księgowe i informacje dotyczące kosztów nie były wiarygodne. | w trakcie realizacji |
2011 | Nie przyjęto przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego. | zrealizowane |
2011 | Urząd wciąż nie przystąpił do Porozumienia międzyinstytucjonalnego z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) dotyczącego dochodzeń w sprawach nadużyć finansowych. Urząd powinien zadbać o pełne stosowanie swojego regulaminu finansowego w tym zakresie. | zrealizowane |
2011 | Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur rekrutacji: Nie przestrzegano określonej liczby lat doświadczenia zawodowego, wymaganej na dane stanowisko, przyjmowano kandydatury przesłane po określonym terminie ich składania, pytania na egzaminy ustne i pisemne nie były określone przed przystąpieniem do badania kandydatur przez komisję rekrutacyjną i brak było decyzji organu powołującego w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej. | w trakcie realizacji |
(1) Art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 1. |
ZAŁĄCZNIK II
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Paryż) Kompetencje i zadania
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Paryż) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009) | Zadania |
- opracowywanie projektów regulacyjnych standardów technicznych, - opracowywanie projektów wykonawczych standardów technicznych, | |
- wydawanie wytycznych i zaleceń, | |
- wydawanie zaleceń, w przypadku gdy właściwy organ krajowy nie zastosował aktów sektorowych lub zastosował je w sposób, który wydaje się stanowić naruszenie prawa unijnego, | |
- podejmowanie indywidualnych decyzji skierowanych do właściwych organów w sytuacjach nadzwyczajnych i przy rozstrzyganiu sporów między właściwymi organami w sprawach transgranicznych, | |
- w przypadkach dotyczących prawa Unii stosowanego bezpośrednio - podejmowanie indywidualnych decyzji skierowanych do uczestników rynku finansowego: (i) w sytuacji gdy właściwy organ krajowy nie zastosował aktów sektorowych lub zastosował je w sposób, który wydaje się stanowić naruszenie prawa unijnego oraz gdy właściwy organ nie zastosował się do formalnej opinii Komisji; (ii) w pewnych sytuacjach nadzwyczajnych, w których właściwy organ nie zastosował się do decyzji Urzędu; lub (iii) przy rozstrzyganiu sporów między właściwymi organami w sprawach transgranicznych, w przypadku gdy właściwy organ nie zastosował się do decyzji Urzędu, | |
- wydawanie opinii dla Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Komisji w sprawie wszelkich kwestii dotyczących obszaru podlegającego jego kompetencjom, | |
- gromadzenie niezbędnych informacji dotyczących uczestników rynku finansowego w celu wykonywania swoich obowiązków, | |
- opracowywanie wspólnych metodologii oceny wpływu charakterystyki produktu i procesu dystrybucji na sytuację finansową uczestników rynku finansowego i na ochronę konsumentów, | |
- stworzenie centralnej bazy danych zarejestrowanych uczestników rynku finansowego w obszarze podlegającym jego kompetencji, jeżeli tak stanowią przepisy sektorowe, | |
- wydawanie ostrzeżeń, w przypadku gdy działalność finansowa poważnie zagraża jego celom, | |
- czasowe zakazywanie prowadzenia lub ograniczenie prowadzenia pewnych typów działalności finansowej, które zagrażają prawidłowemu funkcjonowaniu i integralności rynków finansowych lub stabilności całego systemu finansowego w Unii lub jego części w przypadkach i na warunkach określonych w aktach ustawodawczych, o których mowa w przepisach sektorowych lub jeżeli wymaga tego sytuacja nadzwyczajna, | |
- uczestniczenie w działaniach kolegiów organów nadzoru, w tym w kontrolach w siedzibach, prowadzonych wspólnie przez co najmniej dwa właściwe organy, | |
- zajmowanie się wszelkim ryzykiem zakłócenia świadczenia usług finansowych spowodowanym upośledzeniem całego lub części systemu finansowego i mogącym spowodować poważne negatywne konsekwencje dla rynku wewnętrznego i realnej gospodarki, | |
- sporządzanie dodatkowych wytycznych i zaleceń dla kluczowych uczestników rynków finansowych w celu uwzględnienia generowanego przez nich ryzyka systemowego, - przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego dotyczącego konkretnego rodzaju działalności finansowej lub rodzaju produktu lub sposobu postępowania w celu oszacowania potencjalnego zagrożenia dla integralności rynków finansowych lub stabilności systemu finansowego i wydawanie zainteresowanym właściwym organom odpowiednich zaleceń podjęcia stosownych działań, - wykonywanie zadań i kompetencji delegowanych przez właściwe organy, - wydawanie opinii dla właściwych organów, - przeprowadzanie wzajemnych ocen działań realizowanych przez właściwe organy, - koordynowanie działań pomiędzy właściwymi organami, w szczególności w przypadku niekorzystnego rozwoju sytuacji, który może potencjalnie zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu i integralności rynków finansowych bądź też stabilności systemu finansowego w Unii, - inicjowanie ogólnounijnych ocen odporności uczestników rynku finansowego na niekorzystne zmiany na rynku i ich koordynacja, - podejmowanie decyzji dotyczących wniosków o certyfikację i rejestrację agencji ratingowych oraz dotyczących wycofania takiej certyfikacji czy rejestracji, - wprowadzanie ustaleń dotyczących współpracy z odpowiednimi organami nadzoru finansowego agencji ratingowych państw trzecich, - przeprowadzanie dochodzeń i inspekcji w siedzibach agencji ratingowych, ocenianych podmiotów i powiązanych z nimi stron trzecich, - w przypadku naruszenia przepisów przez agencję ratingową - podejmowanie decyzji w celu wycofania jej rejestracji, tymczasowe zakazywanie wydawania przez nią ratingów kredytowych, zawieszanie wydanych przez nią do celów regulacyjnych ratingów kredytowych oraz wymaganie zakończenia naruszenia i/lub wydawanie publicznych ogłoszeń, - w przypadku popełnienia naruszenia przez agencję ratingową umyślnie lub na skutek zaniedbania, podejmowanie decyzji w celu nałożenia grzywny. | |
Zarządzanie | Rada Organów Nadzoru Skład Przewodniczący, któremu nie przysługuje prawo głosu; szefowie krajowych organów publicznych właściwych w zakresie nadzoru nad uczestnikami rynku finansowego w poszczególnych państwach członkowskich; jeden przedstawiciel Komisji, któremu nie przysługuje prawo głosu; jeden przedstawiciel Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego, któremu nie przysługuje prawo głosu; po jednym przedstawicielu z dwóch pozostałych Europejskich Urzędów Nadzoru, którym nie przysługuje prawo głosu. Zadania Rada przyjmuje wytyczne dotyczące prac Urzędu i wydaje decyzje, o których mowa w rozdziale II rozporządzenia ustanawiającego. Zarząd Skład Przewodniczący i sześciu innych członków Rady Organów Nadzoru, wybranych przez członków Rady Organów Nadzoru posiadających prawo głosu i spośród ich grona. Dyrektor Wykonawczy i przedstawiciel Komisji uczestniczą w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu (przedstawiciel Komisji ma prawo głosu w kwestiach budżetowych). Zadania Zapewnia wypełnianie przez Urząd swojej misji i wykonywanie powierzonych mu zadań zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym. Przewodniczący Przedstawiciel Urzędu odpowiedzialny za przygotowywanie prac Rady Organów Nadzoru oraz przewodniczenie posiedzeniom Rady Organów Nadzoru i Zarządu. Mianowany przez Radę Organów Nadzoru po wysłuchaniu przez Parlament Europejski. Dyrektor Wykonawczy Mianowany przez Radę Organów Nadzoru po potwierdzeniu przez Parlament Europejski. Odpowiada za zarządzanie Urzędem i przygotowuje prace Zarządu. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Urzędowi w roku 2012 | Ostateczny budżet Budżet ogółem: 20,279 mln euro, z czego: dotacja Unii: 7,12 mln euro składki pochodzące od właściwych organów krajowych: 10,158 mln euro opłaty wnoszone przez nadzorowane podmioty: 3,001 mln euro Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.: - pracownicy etatowi: 75 stanowisk w planie zatrudnienia dla pracowników zatrudnionych na czas określony, w tym obsadzonych: 75 - pracownicy kontraktowi: 10 stanowisk w budżecie dla pracowników kontraktowych, w tym obsadzonych na dzień 31.12.2012 r.: 12 - oddelegowani eksperci krajowi: 16 stanowisk w budżecie dla oddelegowanych ekspertów krajowych, w tym obsadzonych na dzień 31.12.2012 r.: 10 |
Produkty i usługi w roku 2012 | - Zarejestrowanie 19 agencji ratingowych, zatwierdzenie jednej agencji ratingowej. - Ciągły nadzór, w tym przeglądy tematyczne, takie jak klasyfikacja banków. - Ocena zgodności nowych wniosków dotyczących zwolnienia od wymogu przejrzystości przedtransakcyjnej ustanowionego w MiFID (dyrektywie w sprawie rynków instrumentów finansowych). - Opublikowanie ostatecznych wytycznych dotyczących automatycznych transakcji o wysokiej częstotliwości (HFT). - Dalsza praca związana z przygotowaniem do przeglądu MiFID / MAD (dyrektywy w sprawie nadużyć na rynku) / PD (dyrektywy w sprawie prospektów). - Dostarczenie standardów technicznych (zarówno regulacji, jak i przepisów wykonawczych) w odniesieniu do rozporządzenia w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji (rozporządzenie w sprawie infrastruktury rynku europejskiego - EMIR). - Prace przygotowawcze dotyczące wejścia w życie EMIR - zadaniem Urzędu będzie nadzór nad repozytoriami transakcji. - Wydanie standardów technicznych dotyczących nowego rozporządzenia w sprawie krótkiej sprzedaży. - Wydanie pierwszych opinii dotyczących ograniczeń krótkiej sprzedaży w Grecji i Hiszpanii. |
- Opracowanie szczegółowych zasad dotyczących wynagrodzenia dla zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. | |
- Udział w opracowaniu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). | |
- Udzielanie firmom wyjaśnień dotyczących prawidłowego stosowania zasad MSSF (postępowanie w odniesieniu do zmian terminu spłaty zadłużeń i wartości firmy). | |
- Wymiana doświadczeń między krajowymi organami nadzoru oraz analiza skutków w zakresie nadzoru rynkowego oraz kwestii związanych z dyrektywami w sprawie prospektów i przejrzystości, ofert przejęcia, itp. | |
- Wspólne prace z innymi Europejskimi Urzędami Nadzoru. | |
- Aktywny udział w ERRS na temat stabilności finansowej, w tym sporządzanie regularnych sprawozdań z oceny ryzyka, tygodniowe komunikaty wewnętrzne. | |
- Wzmocnienie finansowej ochrony konsumentów poprzez opracowanie dodatkowych zasad i wymogów dla pośredników i zarządzających funduszami, doradztwo w zakresie finansów i adekwatności (MiFID), opracowanie zasad ujawniania danych w przypadku funduszy notowanych na giełdzie. | |
- Paneuropejskie ostrzeżenie dla inwestorów przed pułapkami związanymi z inwestowaniem przez internet. | |
- W siedzibie Urzędu odbył się dzień inwestora. | |
- Prowadzenie bazy danych sprawozdań z transakcji obejmującej całą UE. | |
- Opracowanie udanego rozwiązania informatycznego do celów publikacji historycznych ratingów agencji ratingowych. | |
- Koordynacja odpowiedzi krajowych organów nadzoru w sprawie kryzysu finansowego, w tym pogłębianie własnej analizy ryzyka. | |
- Przeprowadzenie dwóch wzajemnych ocen dotyczących wdrożenia systemu przeciwdziałania nadużyciom na rynku oraz dyrektywy w sprawie prospektów. | |
Źródło: informacje przekazane przez Urząd. |
ODPOWIEDZI URZĘDU
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.