Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.134

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2013/C 365/19)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (zwany dalej "Urzędem", inaczej "EIOPA") z siedzibą we Frankfurcie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1 . Do zadań Urzędu należy przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym jego kompetencjom oraz wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych 2 . Urząd ustanowiono z dniem 1 stycznia 2011 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
EIOPA poprawiła swoje procedury udzielania zamówień, doprowadzając je do pełnej zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych. Jednak jedno zamówienie dotyczące zaprojektowania bazy danych finansowych podzielono na cztery części o wartości 60.000 euro każda, które zostały bezpośrednio udzielone dwóm podmiotom. Z uwagi na łączną wartość usług będących przedmiotem zamówienia w ramach tego samego projektu (240.000 euro) należało zastosować procedurę otwartą lub ograniczoną. Związane z zamówieniem zobowiązania i płatności są zatem nieprawidłowe.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

12.
W maju i czerwcu 2012 r. przeprowadzono fizyczną weryfikację aktywów, lecz nie sporządzono sprawozdania z tej weryfikacji. Urząd nie przyjął procedur ani wytycznych dotyczących fizycznych kontroli aktywów rzeczowych.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

13.
W tytule III (wydatki operacyjne) poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2013 r. był bardzo wysoki i wyniósł 79 % całości środków. Jest to następstwem przede wszystkim złożoności i długotrwałości jednego postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinie informatyki, w ramach którego umowę o wartości 2,2 mln euro podpisano zgodnie z planem w grudniu 2012 r.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie

realizacji / niepodjęte /

brak danych lub nie

dotyczy)

2011Wskaźniki zobowiązań były niskie, szczególnie w tytule II "wydatki administracyjne" (60 %) i tytule III "wydatki operacyjne" (12 %). Miało to wpływ na cele Urzędu w zakresie informatyki, które nie zostały całkowicie zrealizowane.zrealizowane
2011Budżet Urzędu na rok budżetowy 2011 wyniósł 10,7 mln euro. Zgodnie z art. 62 ust. 1 jego rozporządzenia ustanawiającego 55 % budżetu na rok 2011 pochodziło ze składek państw członkowskich i państw będących członkami EFTA, a 45 % z budżetu Unii. Na koniec roku 2011 Urząd zaksięgował pozytywny wynik budżetowy w wysokości 2,8 mln euro. Zgodnie z jego regulaminem finansowym pełna kwota została zaksięgowana jako zobowiązanie na rzecz Komisji Europejskiej.w trakcie realizacji
2011System księgowy Urzędu musi zostać jeszcze zatwierdzony przez księgowego zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego.zrealizowane
2011Skontrolowane procedury udzielania zamówień publicznych nie były w pełni zgodne z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. W pięciu przypadkach zakupu wyposażenia informatycznego (na ogólną kwotę 160.117 euro) zastosowane kryteria udzielenia zamówienia nie zostały ustalone z wyprzedzeniem, nie podpisano także umów w formie pisemnej. W innym przypadku dotyczącym usług związanych z rekrutacją (o wartości 55.000 euro) niepoprawnie zastosowano kryteria udzielenia zamówienia. Urząd powinien dopilnować, aby wszystkie nowe zamówienia były udzielane przy zachowaniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych.w trakcie realizacji
2011Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur rekrutacji: progi punktowe warunkujące dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej lub umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów, a także pytania na egzaminy pisemne i ustne nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, brakowało także decyzji organu powołującego w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej.w trakcie realizacji

ZAŁĄCZNIK Nr  II

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 26, 114, 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

- Przyjmowanie środków w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

- Przygotowanie projektów standardów technicznych jako prac przygotowawczych do aktów o charakterze nieustawodawczym o zasiągu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu ustawodawczego lub jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii.

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 ustanawiające Urząd, art. 1 ust. 6 i art. 8 - zadania i uprawnienia)

Cele

Ochrona interesu publicznego przez przyczynianie się do zapewniania w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej stabilności i efektywności systemu finansowego na korzyść gospodarki Unii, jej obywateli i przedsiębiorstw.

Zadania

- przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości,

- przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami,

- ścisła współpraca z ERRS,

- organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów,

- monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu,

- przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd,

- wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych,

- przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony właścicielom polis i uposażonym w całej Unii,

- wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych,

- publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań,

- przejęcie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

Zarządzanie

(rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 ustanawiające Urząd: art. 40-44: Rada Organów Nadzoru; art. 45-47: Zarząd; art. 48-50: Przewodniczący; art. 51-53: Dyrektor Wykonawczy)

Rada Organów Nadzoru

Skład

Przewodniczący (bez prawa głosu), szefowie krajowych organów publicznych właściwych w zakresie nadzoru nad instytucjami finansowymi w poszczególnych państwach członkowskich (z prawem głosu), po jednym przedstawicielu Komisji, Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (wszyscy bez prawa głosu); możliwe jest powołanie obserwatorów.

Zadania

Główny organ decyzyjny Urzędu.

Zarząd

Skład

Przewodniczący Urzędu, sześciu przedstawicieli krajowych organów nadzoru. Dyrektor Wykonawczy i przedstawiciel Komisji uczestniczą w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu.

Zadania

Zarząd zapewnia wypełnianie misji Urzędu i wykonywanie powierzonych mu zadań zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1094/2010. Wykonuje swoje uprawnienia budżetowe, przyjmuje plan polityki kadrowej oraz środki wykonawcze do regulaminu pracowniczego.

Przewodniczący Urzędu

Reprezentuje Urząd, przygotowuje prace Rady Organów Nadzoru, przewodniczy posiedzeniom Rady i Zarządu.

Dyrektor Wykonawczy Urzędu

Kieruje zarządzaniem Urzędem oraz wykonaniem rocznego programu prac oraz budżetu, przygotowuje prace Zarządu, budżet oraz program prac.

Komitet ds. kontroli jakości

Skład

Zastępca Przewodniczącego Urzędu, dwóch członków Zarządu, Dyrektor Wykonawczy.

Zadania

Nadzoruje i ocenia właściwą realizację wewnętrznych decyzji i procedur.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2012Ostateczny budżet

Ostateczne środki budżetowe: 15.655.000 euro

Plan zatrudnienia

Pracownicy etatowi: 69 stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 69

Plan zatrudnienia zrealizowany w 100 %

Pracownicy kontraktowi: 12 stanowisk w budżecie, 14 obsadzonych

8 stanowisk w budżecie dla oddelegowanych ekspertów krajowych, w tym obsadzonych: 8

Ogółem: 91 pracowników

Produkty i usługi w roku 2012Zadania regulacyjne

- opinia na temat środków tymczasowych dotyczących Solvency II,

- opinia na temat danych i modeli zewnętrznych,

- cztery konsultacje społeczne dotyczące różnych obszarów działalności Urzędu (ubezpieczeń i emerytur),

- doradztwo w sprawie przeglądu dyrektywy w sprawie instytucji pracowniczych programów emerytalnych,

- sprawozdanie dotyczące roli systemów gwarancji ubezpieczeniowych w postępowaniu likwidacyjnym przedsiębiorstw w stanie upadłości w UE/EOG,

- sprawozdanie końcowe Urzędu z konsultacji społecznych N11/008 dotyczących projektu wytycznych w sprawie własnej oceny ryzyka i wypłacalności,

- sprawozdanie końcowe Urzędu z konsultacji społecznych N11/009 dotyczących projektu wymogów w zakresie sprawozdawczości i ujawniania.

Zadania nadzorcze

- udział Urzędu w kolegiach organów nadzoru 75 grup ubezpieczeniowych,

- plan działania dla kolegiów na 2012 r. wraz z załącznikami, np. katalog elementów do wymiany informacji, sprawozdanie końcoworoczne z funkcjonowania kolegiów i osiągnięć związanych z planem działania na rok 2011.

Ochrona konsumentów i innowacje finansowe

- wytyczne dotyczące rozpatrywania skarg przez zakłady ubezpieczeń,

- sprawozdanie na temat najlepszych praktyk zakładów ubezpieczeń w zakresie rozpatrywania skarg,

- sprawozdanie z metodyki gromadzenia informacji na temat trendów konsumenckich, ich analizy i składania na ich temat sprawozdań,

- zaktualizowana ankieta Urzędu dotycząca kompetencji właściwych organów krajowych w zakresie ochrony konsumentów,

- procedury w zakresie wydawania ostrzeżeń i tymczasowych ograniczeń/zakazów,

- sprawozdanie dotyczące dobrych praktyk w zakresie ujawniania i sprzedaży rent zmiennych,

- wewnętrzny przegląd trendów konsumenckich w zakresie europejskich ubezpieczeń i pracowniczych programów emerytalnych.

Wspólna kultura nadzoru

- cztery seminaria międzysektorowe,

- 17 seminariów dla właściwych organów krajowych,

- opracowanie metodyki trzech ocen partnerskich.

Stabilność systemu finansowego

- dwa półroczne sprawozdania na temat stabilności systemu finansowego,

- przygotowanie ogólnoeuropejskiego testu warunków skrajnych dla sektora ubezpieczeniowego (test przełożono ze względu na ocenę gwarancji długoterminowych),

- przygotowanie kwartalnego zestawu wskaźników jakościowych i ilościowych służących identyfikowaniu i mierzeniu ryzyka systemowego (z ang. Risk Dash-board),

- przygotowanie oceny gwarancji długoterminowych.

Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych

- opracowanie kompleksowych ram decyzyjnych szczegółowo określających procedury, które Urząd ma stosować w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania takimi sytuacjami,

- wypracowanie wspólnego podejścia Urzędu w sprawie postępowania w przypadku ekspozycji na dług państwowy i ekspozycji bankowych,

- opracowanie opinii Urzędu dotyczącej reakcji organów nadzoru na przedłużający się okres obowiązywania niskich stóp procentowych,

- szczegółowy wkład w konsultacje Komisji Europejskiej w sprawie naprawy i pomocy pozabankowym instytucjom finansowym.

Stosunki zewnętrzne

- 11 spotkań, w tym jedno wspólne spotkanie z Radą Organów Nadzoru Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Pracowniczych Programów Emerytalnych, dziewięć oficjalnych opinii i informacji zwrotnych, osiem nieformalnych konsultacji w sprawie prac w toku,

- około 20 dialogów w zakresie nadzoru i regulacji z organami nadzoru państw trzecich i stowarzyszeniami nadzoru z Australazji, Ameryki Łacińskiej i Północnej, Republiki Południowej Afryki, Islandii i Szwajcarii; aktywny udział i wkład w prace komitetu technicznego i wykonawczego, komitetu stabilności finansowej oraz podkomisji ds. wypłacalności i aktuariatu Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego (IAIS) oraz corocznej konferencji IAIS,

- projekt dialogu pomiędzy UE i USA: publikacja strategicznego dokumentu "Way Forward" oraz sprawozdania końcowego siedmiu komitetów technicznych, dwa posiedzenia otwarte w Waszyngtonie i Brukseli,

- analiza luk w systemach ubezpieczenia i reasekuracji obowiązujących w Australii, Chile, Chinach, Hongkongu, Izraelu, Meksyku, Singapurze i RPA, w tym pełna ocena tajemnicy zawodowej stanowiąca podstawę decyzji WE w sprawie przepisów przejściowych dotyczących równoważności,

- umowa o współpracy z Chorwacką Agencją Nadzoru nad Usługami Finansowymi (CFSSA/HANFA).

Konferencje / inne wydarzenia publiczne w roku 2012

- cztery konferencje i wydarzenia (konferencja na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie, inauguracja ilościowego badania wpływu w zakresie rent i emerytur, doroczna konferencja EIOPA oraz drugi Dzień Strategii Konsumenckich.

Źródło: informacje przekazane przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

11.
EIOPA uznaje i podziela wątpliwości przedstawione przez Trybunał. Istnieją jednak mocne przesłanki wspierające zarówno decyzję w sprawie potrzeby zamówienia przedmiotowych usług, jak i zorganizowania procedury zamówień w 4 częściach - miało to na celu pogłębienie wiedzy na temat tego, jak zaprojektować nasz system, ograniczając jednocześnie ryzyko nabycia niewłaściwych usług i produktów oraz zapewniając wystarczające kompetencje w głównym etapie procesu, tj. przy formułowaniu głównego zamówienia.

EIOPA wyraźnie dąży do zachowania zgodności i poprawy swoich procesów zamówień potwierdzają następujące fakty: dla każdej procedury ustanowiono komisję przetargową, nawet tam, gdzie nie była ona niezbędna; EIOPA zamierzała pozyskać różnych kontrahentów dla różnych obszarów merytorycznych w celu przygotowania się do zbliżających otwartych procedur, co dokumentuje fakt, że dla każdej z procedur do przetargu zapraszano więcej przedsiębiorstw, niż to było wymagane. Pokrycie się kontrahentów było spowodowane ograniczoną liczbą otrzymanych ofert. EIOPA starała się zapewnić skuteczną konkurencję; dlatego, aby uniknąć sytuacji z jednym dostawcą z "dopasowanym" rozwiązaniem, co faktycznie w głównym zamówieniu oznaczałoby, że to przedsiębiorstwo jest jedynym kwalifikowalnym uczestnikiem, postanowiła zorganizować przetarg w 4 oddzielnych częściach.

12.
EIOPA przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. W 2012 r. zabezpieczenie aktywów Urzędu otrzymało priorytet wyższy od wdrożenia podstawowych procedur i dokumentacji procesu weryfikacji. W międzyczasie EIOPA podjęła działania naprawcze. Dla nowych pracowników działów finansowych zorganizowano szkolenie w celu usprawnienia procesów w zakresie aktywów. EIOPA przyjęła również wskazówki dokumentując procesy dotyczące aktywów. Procesy te są nadal wdrażane.
13.
EIOPA przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. W przypadku przeniesień środków w dziedzinie wdrażania systemów informatycznych były one związane z okresem rozpoczęcia działalności Urzędu, który obejmował przyjęcie strategii informatycznej pod koniec 2011 r., a następnie planu wdrożenia strategii informatycznej na początku 2012 r. Po zakończeniu etapu rozruchu wydatki informatyczne będą bardziej równomiernie rozłożone w roku fiskalnym, co znacznie ograniczy ryzyko przeniesień.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.