Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu.
Dz.U.UE.C.2013.365.134
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu
(2013/C 365/19)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI
UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Wskaźniki zobowiązań były niskie, szczególnie w tytule II "wydatki administracyjne" (60 %) i tytule III "wydatki operacyjne" (12 %). Miało to wpływ na cele Urzędu w zakresie informatyki, które nie zostały całkowicie zrealizowane. | zrealizowane |
2011 | Budżet Urzędu na rok budżetowy 2011 wyniósł 10,7 mln euro. Zgodnie z art. 62 ust. 1 jego rozporządzenia ustanawiającego 55 % budżetu na rok 2011 pochodziło ze składek państw członkowskich i państw będących członkami EFTA, a 45 % z budżetu Unii. Na koniec roku 2011 Urząd zaksięgował pozytywny wynik budżetowy w wysokości 2,8 mln euro. Zgodnie z jego regulaminem finansowym pełna kwota została zaksięgowana jako zobowiązanie na rzecz Komisji Europejskiej. | w trakcie realizacji |
2011 | System księgowy Urzędu musi zostać jeszcze zatwierdzony przez księgowego zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego. | zrealizowane |
2011 | Skontrolowane procedury udzielania zamówień publicznych nie były w pełni zgodne z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. W pięciu przypadkach zakupu wyposażenia informatycznego (na ogólną kwotę 160.117 euro) zastosowane kryteria udzielenia zamówienia nie zostały ustalone z wyprzedzeniem, nie podpisano także umów w formie pisemnej. W innym przypadku dotyczącym usług związanych z rekrutacją (o wartości 55.000 euro) niepoprawnie zastosowano kryteria udzielenia zamówienia. Urząd powinien dopilnować, aby wszystkie nowe zamówienia były udzielane przy zachowaniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych. | w trakcie realizacji |
2011 | Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur rekrutacji: progi punktowe warunkujące dopuszczenie do egzaminów pisemnych i do rozmowy kwalifikacyjnej lub umieszczenie na listach odpowiednich kandydatów, a także pytania na egzaminy pisemne i ustne nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, brakowało także decyzji organu powołującego w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej. | w trakcie realizacji |
ZAŁĄCZNIK Nr II
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem) Kompetencje i zadania
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (Frankfurt nad Menem) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 26, 114, 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | - Przyjmowanie środków w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów. - Przygotowanie projektów standardów technicznych jako prac przygotowawczych do aktów o charakterze nieustawodawczym o zasiągu ogólnym, które uzupełniają lub zmieniają niektóre, inne niż istotne, elementy aktu ustawodawczego lub jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii. |
Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 ustanawiające Urząd, art. 1 ust. 6 i art. 8 - zadania i uprawnienia) | Cele Ochrona interesu publicznego przez przyczynianie się do zapewniania w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej stabilności i efektywności systemu finansowego na korzyść gospodarki Unii, jej obywateli i przedsiębiorstw. Zadania - przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, - przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, - ścisła współpraca z ERRS, - organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów, - monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu, - przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd, - wzmacnianie ochrony właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych, - przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony właścicielom polis i uposażonym w całej Unii, - wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych, - publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań, - przejęcie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych. |
Zarządzanie (rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 ustanawiające Urząd: art. 40-44: Rada Organów Nadzoru; art. 45-47: Zarząd; art. 48-50: Przewodniczący; art. 51-53: Dyrektor Wykonawczy) | Rada Organów Nadzoru Skład Przewodniczący (bez prawa głosu), szefowie krajowych organów publicznych właściwych w zakresie nadzoru nad instytucjami finansowymi w poszczególnych państwach członkowskich (z prawem głosu), po jednym przedstawicielu Komisji, Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (wszyscy bez prawa głosu); możliwe jest powołanie obserwatorów. Zadania Główny organ decyzyjny Urzędu. Zarząd Skład Przewodniczący Urzędu, sześciu przedstawicieli krajowych organów nadzoru. Dyrektor Wykonawczy i przedstawiciel Komisji uczestniczą w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu. Zadania Zarząd zapewnia wypełnianie misji Urzędu i wykonywanie powierzonych mu zadań zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1094/2010. Wykonuje swoje uprawnienia budżetowe, przyjmuje plan polityki kadrowej oraz środki wykonawcze do regulaminu pracowniczego. Przewodniczący Urzędu Reprezentuje Urząd, przygotowuje prace Rady Organów Nadzoru, przewodniczy posiedzeniom Rady i Zarządu. Dyrektor Wykonawczy Urzędu Kieruje zarządzaniem Urzędem oraz wykonaniem rocznego programu prac oraz budżetu, przygotowuje prace Zarządu, budżet oraz program prac. Komitet ds. kontroli jakości Skład Zastępca Przewodniczącego Urzędu, dwóch członków Zarządu, Dyrektor Wykonawczy. Zadania Nadzoruje i ocenia właściwą realizację wewnętrznych decyzji i procedur. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Urzędowi w roku 2012 | Ostateczny budżet Ostateczne środki budżetowe: 15.655.000 euro Plan zatrudnienia Pracownicy etatowi: 69 stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 69 Plan zatrudnienia zrealizowany w 100 % Pracownicy kontraktowi: 12 stanowisk w budżecie, 14 obsadzonych 8 stanowisk w budżecie dla oddelegowanych ekspertów krajowych, w tym obsadzonych: 8 Ogółem: 91 pracowników |
Produkty i usługi w roku 2012 | Zadania regulacyjne - opinia na temat środków tymczasowych dotyczących Solvency II, - opinia na temat danych i modeli zewnętrznych, - cztery konsultacje społeczne dotyczące różnych obszarów działalności Urzędu (ubezpieczeń i emerytur), - doradztwo w sprawie przeglądu dyrektywy w sprawie instytucji pracowniczych programów emerytalnych, - sprawozdanie dotyczące roli systemów gwarancji ubezpieczeniowych w postępowaniu likwidacyjnym przedsiębiorstw w stanie upadłości w UE/EOG, - sprawozdanie końcowe Urzędu z konsultacji społecznych N11/008 dotyczących projektu wytycznych w sprawie własnej oceny ryzyka i wypłacalności, - sprawozdanie końcowe Urzędu z konsultacji społecznych N11/009 dotyczących projektu wymogów w zakresie sprawozdawczości i ujawniania. Zadania nadzorcze - udział Urzędu w kolegiach organów nadzoru 75 grup ubezpieczeniowych, - plan działania dla kolegiów na 2012 r. wraz z załącznikami, np. katalog elementów do wymiany informacji, sprawozdanie końcoworoczne z funkcjonowania kolegiów i osiągnięć związanych z planem działania na rok 2011. Ochrona konsumentów i innowacje finansowe - wytyczne dotyczące rozpatrywania skarg przez zakłady ubezpieczeń, - sprawozdanie na temat najlepszych praktyk zakładów ubezpieczeń w zakresie rozpatrywania skarg, - sprawozdanie z metodyki gromadzenia informacji na temat trendów konsumenckich, ich analizy i składania na ich temat sprawozdań, - zaktualizowana ankieta Urzędu dotycząca kompetencji właściwych organów krajowych w zakresie ochrony konsumentów, - procedury w zakresie wydawania ostrzeżeń i tymczasowych ograniczeń/zakazów, - sprawozdanie dotyczące dobrych praktyk w zakresie ujawniania i sprzedaży rent zmiennych, - wewnętrzny przegląd trendów konsumenckich w zakresie europejskich ubezpieczeń i pracowniczych programów emerytalnych. Wspólna kultura nadzoru - cztery seminaria międzysektorowe, - 17 seminariów dla właściwych organów krajowych, - opracowanie metodyki trzech ocen partnerskich. Stabilność systemu finansowego - dwa półroczne sprawozdania na temat stabilności systemu finansowego, - przygotowanie ogólnoeuropejskiego testu warunków skrajnych dla sektora ubezpieczeniowego (test przełożono ze względu na ocenę gwarancji długoterminowych), - przygotowanie kwartalnego zestawu wskaźników jakościowych i ilościowych służących identyfikowaniu i mierzeniu ryzyka systemowego (z ang. Risk Dash-board), - przygotowanie oceny gwarancji długoterminowych. Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych - opracowanie kompleksowych ram decyzyjnych szczegółowo określających procedury, które Urząd ma stosować w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania takimi sytuacjami, - wypracowanie wspólnego podejścia Urzędu w sprawie postępowania w przypadku ekspozycji na dług państwowy i ekspozycji bankowych, - opracowanie opinii Urzędu dotyczącej reakcji organów nadzoru na przedłużający się okres obowiązywania niskich stóp procentowych, - szczegółowy wkład w konsultacje Komisji Europejskiej w sprawie naprawy i pomocy pozabankowym instytucjom finansowym. Stosunki zewnętrzne - 11 spotkań, w tym jedno wspólne spotkanie z Radą Organów Nadzoru Grupy Zainteresowanych Stron z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji oraz Grupy Zainteresowanych Stron z Pracowniczych Programów Emerytalnych, dziewięć oficjalnych opinii i informacji zwrotnych, osiem nieformalnych konsultacji w sprawie prac w toku, - około 20 dialogów w zakresie nadzoru i regulacji z organami nadzoru państw trzecich i stowarzyszeniami nadzoru z Australazji, Ameryki Łacińskiej i Północnej, Republiki Południowej Afryki, Islandii i Szwajcarii; aktywny udział i wkład w prace komitetu technicznego i wykonawczego, komitetu stabilności finansowej oraz podkomisji ds. wypłacalności i aktuariatu Międzynarodowego Stowarzyszenia Organów Nadzoru Ubezpieczeniowego (IAIS) oraz corocznej konferencji IAIS, - projekt dialogu pomiędzy UE i USA: publikacja strategicznego dokumentu "Way Forward" oraz sprawozdania końcowego siedmiu komitetów technicznych, dwa posiedzenia otwarte w Waszyngtonie i Brukseli, - analiza luk w systemach ubezpieczenia i reasekuracji obowiązujących w Australii, Chile, Chinach, Hongkongu, Izraelu, Meksyku, Singapurze i RPA, w tym pełna ocena tajemnicy zawodowej stanowiąca podstawę decyzji WE w sprawie przepisów przejściowych dotyczących równoważności, - umowa o współpracy z Chorwacką Agencją Nadzoru nad Usługami Finansowymi (CFSSA/HANFA). Konferencje / inne wydarzenia publiczne w roku 2012 - cztery konferencje i wydarzenia (konferencja na temat nadzoru ubezpieczeniowego na świecie, inauguracja ilościowego badania wpływu w zakresie rent i emerytur, doroczna konferencja EIOPA oraz drugi Dzień Strategii Konsumenckich. |
Źródło: informacje przekazane przez Urząd. |
ODPOWIEDZI URZĘDU
EIOPA wyraźnie dąży do zachowania zgodności i poprawy swoich procesów zamówień potwierdzają następujące fakty: dla każdej procedury ustanowiono komisję przetargową, nawet tam, gdzie nie była ona niezbędna; EIOPA zamierzała pozyskać różnych kontrahentów dla różnych obszarów merytorycznych w celu przygotowania się do zbliżających otwartych procedur, co dokumentuje fakt, że dla każdej z procedur do przetargu zapraszano więcej przedsiębiorstw, niż to było wymagane. Pokrycie się kontrahentów było spowodowane ograniczoną liczbą otrzymanych ofert. EIOPA starała się zapewnić skuteczną konkurencję; dlatego, aby uniknąć sytuacji z jednym dostawcą z "dopasowanym" rozwiązaniem, co faktycznie w głównym zamówieniu oznaczałoby, że to przedsiębiorstwo jest jedynym kwalifikowalnym uczestnikiem, postanowiła zorganizować przetarg w 4 oddzielnych częściach.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.