Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.80

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Urzędu

(2013/C 365/12)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (zwany dalej "Urzędem", inaczej "EBA") z siedzibą w Londynie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 1 . Zadania Urzędu obejmują przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości, przyczynianie się do spójnego stosowania się do prawnie wiążących aktów unijnych, wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami, monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu oraz wzmacnianie ochrony deponentów i inwestorów 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Urząd systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Urzędu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Urzędu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Urzędu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Urzędu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Urzędu we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Urzędu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Pracownicy, których dzieci uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej, otrzymują od Urzędu oprócz dodatku edukacyjnego przewidzianego w regulaminie pracowniczym 8 dodatkowy zasiłek edukacyjny na pokrycie wysokiego czesnego. W 2012 r. łączna kwota wypłaconych zasiłków edukacyjnych wyniosła 76.000 euro. Zasiłki te nie są przewidziane w regulaminie pracowniczym, a zatem są nieprawidłowe.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

12.
Zgodnie ze strategią informatyczną Urzędu, która została opracowana przez organizację, będącą jego poprzednikiem 9 , do grudnia 2013 r. prowadzenie głównych systemów informatycznych EBA zlecono usługodawcy zewnętrznemu 10 . Wiąże się z tym ryzyko wynikające z ograniczonych możliwości sprawowania przez Urząd kontroli i nadzoru nad swoimi systemami informatycznymi.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

13.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 89 %, a w poszczególnych tytułach - 84 % w tytule I (wydatki osobowe), 86 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 100 % w tytule III (wydatki operacyjne) 11 . W tytule II miały miejsce duże przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania (45 %). Przyczyny tego stanu rzeczy były w większości niezależne od Urzędu i obejmowały m.in. nieudaną próbę znalezienia nowej siedziby oraz opóźnienia w realizacji niektórych projektów informatycznych, co do których trudno było uzyskać niezbędne informacje od organizacji będącej poprzednikiem EBA. Przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania, były duże również w tytule III (85 %), głównie z powodu złożoności i długotrwałości dwóch postępowań o przyznanie zamówienia w dziedzinie informatyki (które mimo to zostały przeprowadzone zgodnie z planem), a także z powodu opóźnień w rozpoczęciu i realizacji trzech innych projektów informatycznych oraz otrzymania z opóźnieniem faktur za niektóre usługi informatyczne.

INNE UWAGI

14.
Trybunał stwierdził w skontrolowanych procedurach naboru następujące uchybienia, mające negatywny wpływ na przejrzystość i równe traktowanie: kandydatom przyznawano punktację ogólną zamiast punktów za poszczególne kryteria wyboru; brak dowodów na to, by pytania na rozmowy kwalifikacyjne i egzaminy zostały ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

15.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)
2011Niskie wskaźniki wykonania budżetu wskazują na trudności w planowaniu i wykonaniu budżetu.w trakcie realizacji
2011Budżet Urzędu na rok budżetowy 2011 wyniósł 12,7 mln euro. Zgodnie z jego rozporządzeniem ustanawiającym(1) 60 % budżetu na rok 2011 pochodziło ze składek państw członkowskich i państw EFTA, a 40 % z budżetu Unii. Na koniec roku 2011 Urząd zaksięgował pozytywny wynik budżetowy w wysokości 3,6 mln euro. Zgodnie z art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 1 jego regulaminu finansowego pełna kwota została zaksięgowana w sprawozdaniu finansowym jako zobowiązanie na rzecz Komisji Europejskiej.w trakcie realizacji
2011Odnotowano uchybienia polegające na zaksięgowaniu trzech zobowiązań prawnych przed zobowiązaniami budżetowymi (742.000 euro).zrealizowane
2011System księgowy Urzędu nie został jeszcze zatwierdzony przez księgowego zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego.zrealizowane
2011Nie wszystkie skontrolowane procedury udzielania zamówień publicznych były w pełni zgodne z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. Zamówień na kwotę 299.182 euro udzielono zgodnie z przepisami krajowymi, czego wynikiem były płatności w 2011 r. w wysokości 248.775 euro. Urząd powinien dopilnować, aby wszystkie nowe zamówienia były udzielane przy zachowaniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami udzielania zamówień publicznych.zrealizowane
2011Urząd powinien poprawić przejrzystość procedur rekrutacji: wagi kryteriów wyboru, progi punktowe warunkujące dopuszczenie do rozmowy kwalifikacyjnej lub wpisanie na listę odpowiednich kandydatów nie były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur.w trakcie realizacji
(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, art. 62 ust. 1.

ZAŁĄCZNIK  II

 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (Londyn) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 26 i 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Art. 26

"1. Unia przyjmuje środki w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

2. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatów.

3. Rada, stanowiąc na wniosek Komisji, ustala wytyczne i warunki niezbędne do zapewnienia zrównoważonego postępu we wszystkich odpowiednich sektorach."

Art. 114

"1. Z zastrzeżeniem, że Traktaty nie stanowią inaczej, do urzeczywistnienia celów określonych w artykule 26 stosuje się następujące postanowienia. Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego."

Kompetencje Urzędu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010)

Cele

a) polepszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego, w tym w szczególności zapewnienie właściwego, skutecznego i spójnego poziomu regulacji i nadzoru;

b) zapewnienie integralności, przejrzystości, efektywności i prawidłowego funkcjonowania rynków finansowych;

c) wzmocnienie międzynarodowej koordynacji nadzoru finansowego;

d) zapobieganie arbitrażowi regulacyjnemu i propagowanie równych warunków konkurencji;

e) zapewnienie właściwej regulacji oraz nadzoru w zakresie podejmowania ryzyka kredytowego i innych rodzajów ryzyka;

f) wzmocnienie ochrony klientów.

Zadania

a) przyczynianie się do ustanowienia wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych o wysokiej jakości;

b) przyczynianie się do spójnego stosowania prawnie wiążących aktów unijnych;

c) wspieranie i ułatwianie delegowania zadań i kompetencji pomiędzy właściwymi organami;

d) ścisła współpraca z ERRS(1);

e) organizowanie i przeprowadzanie analizy wzajemnych ocen właściwych organów;

f) monitorowanie i ocenianie zmian na rynku podlegającym kompetencjom Urzędu;

g) przeprowadzanie analiz ekonomicznych rynków w celu informowania o wykonywaniu zadań przez Urząd;

h) wzmacnianie ochrony deponentów i inwestorów;

i) przyczynianie się do konsekwentnego i spójnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, monitorowania, oceniania i mierzenia ryzyka systemowego, opracowywania i koordynowania planów naprawczych, zapewniania wysokiego poziomu ochrony deponentom i inwestorom w całej Unii oraz opracowywania metod prowadzenia postępowania naprawczego wobec upadających instytucji finansowych, a także oceniania zapotrzebowania na odpowiednie instrumenty finansujące;

j) wypełnianie wszelkich innych szczegółowych zadań określonych w niniejszym rozporządzeniu lub w innych aktach ustawodawczych;

k) publikowanie i regularne aktualizowanie na stronie internetowej Urzędu informacji dotyczących obszaru jego działań;

l) przejmowanie, w stosownych przypadkach, wszystkich aktualnych i bieżących zadań Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Bankowego (KEONB).

ZarządzanieRada Organów Nadzoru

W jej skład wchodzi przewodniczący, po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego (dyrektor krajowego organu nadzoru(2)), po jednym przedstawicielu Komisji, EBC(3), ERRS, EIOPA(4) i ESMA(5).

Zarząd

Zarząd składa się z przewodniczącego oraz sześciu innych członków Rady Organów Nadzoru.

Przewodniczący

Mianowany przez Radę Organów Nadzoru.

Dyrektor Wykonawczy

Mianowany przez Radę Organów Nadzoru.

Rada Odwoławcza

Wspólny organ trzech Europejskich Urzędów Nadzoru.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski.

Środki udostępnione Urzędowi w roku 2012 (2011)Budżet na rok 2012

20,7 (12,7) mln euro

w tym:

dotacja Unii Europejskiej: 8,3 (5,1) mln euro

składki państw członkowskich: 12,1 (7,4) mln euro

składki obserwatorów: 0,3 (0,2) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

68 pracowników tymczasowych (40)

12 pracowników kontraktowych (6)

14 oddelegowanych ekspertów krajowych (5)

Produkty i usługi w roku 2012- Konsultacje publiczne dotyczące 23 projektów regulacyjnych lub wykonawczych standardów technicznych, w tym 16 w zakresie kapitału/środków własnych.
- Przekazanie Komisji pierwszego projektu regulacyjnych standardów technicznych w zakresie wymagań kapitałowych dla partnerów centralnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie infrastruktury rynku europejskiego.
- Wydanie sześciu dokumentów zawierających wytyczne, czterech dokumentów roboczych i 14 dokumentów konsultacyjnych.
- Sporządzenie siedmiu opinii skierowanych do Komisji, Parlamentu Europejskiego i Rady, trzech pism zawierających uwagi na temat zagadnień z zakresu księgowości do Fundacji RMSR/MSSF oraz jedno pismo zawierające uwagi na temat zagadnień z zakresu kontroli do IAASB.
- Działania podjęte w następstwie zalecenia EBA dotyczącego ogólnounijnych testów warunków skrajnych w lipcu 2011 r. i zalecenia EBA dotyczącego dokapitalizowania z grudnia 2011 r. z terminem realizacji do dnia 30 czerwca 2012 r. (monitorowanie planów kapitałowych banków, publikowanie indywidualnych danych na temat pozycji kapitałowych 61 banków).
- Prace związane z kolegiami organów nadzoru mające na celu poprawę spójności praktyk nadzorczych, lepszą koordynację działań i formułowanie wspólnych decyzji w zakresie wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji, ze szczególnym uwzględnieniem 40 największych transgranicznych banków w UE.
- Udział w 116 spotkaniach i działaniach kolegiów.
- Opracowywanie podręcznika zarządzania w sytuacji kryzysowej przygotowanego przez EBA i dotyczącego zarządzania w sytuacjach nadzwyczajnych oraz koordynowania wymiany informacji w ramach kolegiów i z EBA w przypadku sytuacji nadzwyczajnych.
- Opracowywanie dokumentu na temat dobrych praktyk w zakresie spójności treści i formułowania wspólnych decyzji.
- Publikacja kilku sprawozdań biegłych (np. sprawozdanie z przeglądu ram ostrożnościowych w zakresie kredytów dla MŚP, sprawozdanie z programu monitorowania pakietu Bazylea III/pakietu CRD IV, sprawozdanie z przeglądu działań następczych mających na celu ocenę informacji ujawnionych przez banki w odpowiedzi na wymogi filaru 3 określone w dyrektywie w sprawie wymogów kapitałowych, sprawozdanie z funkcjonowania kolegiów i realizacja planów działania dla kolegiów itd.).
- Przeprowadzanie analizy ryzyka, jego oceny i monitorowania oraz przedstawianie sprawozdań na temat ryzyka szerokiemu gronu zainteresowanych podmiotów (w tym sprawozdania rocznego dla Parlamentu Europejskiego, półrocznych i kwartalnych aktualizacji i sprawozdań oraz cotygodniowego przeglądu sprawozdawczości dotyczącej płynności i warunków finansowania dla banków europejskich), wzmocnienie infrastruktury w zakresie oceny i analizy ryzyka, łącznie z badaniem danych wewnętrznych i zewnętrznych.
- Zapewnianie wkładu wraz z ESMA i EIOPA w proces przeglądu Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego w kontekście art. 81 rozporządzenia dotyczącego EBA (dostarczanie Komisji danych ilościowych i jakościowych oraz sprawozdania z samooceny).
- Wkład w program Międzynarodowego Funduszu Walutowego dotyczący oceny sektora finansowego UE.
- Prace związane ze stopami EURIBOR i wartościami wzorcowymi podejmowane wspólnie z ESMA, w tym wydawanie zaleceń dla Euribor-EBF i władz krajowych oraz praca nad zasadami procesów ustalania wartości wzorcowych.
- Przeprowadzanie sondaży wśród właściwych organów krajowych w odniesieniu do przepisów krajowych w zakresie ubezpieczenia od odpowiedzialności zawodowej oraz do odpowiedzialnego udzielania kredytów i traktowania kredytobiorców mających trudności płatnicze, publikacja sprawozdania na temat trendów konsumenckich za 2012 r.
- Organizacja Dnia Ochrony Konsumenta EBA w październiku 2012 r.
- Utworzenie Stałego Komitetu ds. Ochrony Konsumentów i Innowacji Finansowych (SCConFin) i jego podgrup zajmujących się odpowiedzialnym udzielaniem kredytów i traktowaniem zaległych płatności; funduszami inwestycyjnymi typu ETF; oraz kontraktami różnic kursowych.
- Przygotowanie i organizacja 13 seminariów dla pracowników EBA i krajowych organów nadzoru.
- Ustalenie zbioru kluczowych wskaźników wykonania zadań dotyczących obszaru finansowania, regularnie przedstawianych zarządowi EBA.
- Dalsze rozszerzenie zintegrowanego elektronicznego systemu zarządzania zasobami ludzkimi (e-HR) (Allegro) w celu wspierania efektywnego i przejrzystego charakteru środowiska pracy.
- 11 spotkań Rady Organów Nadzoru (siedem spotkań rzeczywistych, cztery telekonferencje), osiem spotkań Zarządu (sześć spotkań rzeczywistych, dwie telekonferencje).
- Około 180 spotkań zorganizowanych przez komitety wewnętrzne, grupy, zespoły zadaniowe i panele EBA.
(1) Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego.

(2) Krajowy organ nadzoru.

(3) Europejski Bank Centralny.

(4) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

(5) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. Źródło: informacje przekazane przez Urząd.

ODPOWIEDZI URZĘDU

11.
Wysokie czesne za szkołę oraz brak szkoły europejskiej w Londynie to główne przeszkody w przyciągnięciu i utrzymaniu wysoko wykwalifikowanych pracowników z odpowiednim doświadczeniem mogących realizować zadania EUNB.

W wyniku nieudanych negocjacji z organami brytyjskimi EUNB przyjęła wewnętrzną strategię w celu uniknięcia dyskryminacji i promowania równych szans w ramach polityki kadrowej, co jest zgodne z duchem regulaminu pracowniczego. Pracownicy agencyjni w EUNB powinni otrzymywać takie samo wsparcie socjalne na koszty edukacji, jak pracownicy zatrudnieni na mocy regulaminu pracowniczego w innych lokalizacjach.

Kontekst i powody takiego podejścia były zawsze szczegółowo opisywane w budżecie EUNB (plan polityki kadrowej) w corocznej procedurze budżetowej.

12.
EUNB zgadza się z uwagą Trybunału. Zgodnie z nową strategią informatyczną, zatwierdzoną przez zarząd w 2012 r. i wdrożoną w 2013 r., Urząd będzie ponownie sprawował większą kontrolę nad swoimi systemami informatycznymi od dnia 1 stycznia 2014 r., kiedy to wygasa umowa z obecnym usługodawcą IT.
13.
EUNB przyjmuje do wiadomości uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Co się tyczy przeniesień w dziedzinie informatycznej w tytule III, można je powiązać z okresem rozpoczęcia działalności Urzędu i wdrożeniem nowej strategii informatycznej, której celem jest stopniowe wycofywanie odziedziczonych rozwiązań i ustanowienie solidnej platformy informatycznej zgodnej z długoterminowym mandatem EUNB. Po zakończeniu początkowego etapu działalności wydatki informatyczne będą bardziej równomiernie rozłożone w roku fiskalnym, co znacznie ograniczy ryzyko przeniesień.

14.
EUNB przyjął uwagę o słabościach stwierdzonych przez Trybunał i niezwłocznie wdrożył działania naprawcze. Od stycznia 2013 r. kandydatom przyznaje się punkty za każde z kryteriów wyboru, a dowody na to, że pytania i testy określono przed datą egzaminów, są systematycznie ukazywane w dokumentacji rekrutacyjnej.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
8 Art. 3 załącznika VII przewiduje dwukrotność podstawowej kwoty dodatku edukacyjnego w wysokości 252,81 euro, czyli 505,62 euro.
9 Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego.
10 Banque de France.
11 W następstwie przeprowadzonej analizy potrzeb na pozostałą część roku we wrześniu 2012 r. wprowadzono poprawki do budżetu i zmniejszono środki o 8,9 %.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.