Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Organu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.72

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Organu

(2007/C 309/13)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejski Organ Nadzoru GNSS (Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej) (zwany dalej "Organem") został ustanowiony jako agencja wspólnotowa rozporządzeniem Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r.(1). Jego zadaniem jest zarządzanie interesem publicznym w związku z europejskimi programami GNSS oraz działanie w charakterze organu regulacyjnego dla programu w fazie rozmieszczania oraz fazie operacyjnej programu Galileo. W tabeli 1 zestawiono cele i działania Organu.

2. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1942/2006(2) z dnia 12 grudnia 2006 r. rozszerza zadania Organu o działania w fazie rozwojowej (pierwsza faza programu Galileo(3)), których Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo nie zdołało ukończyć przed swoją likwidacją w dniu 31 grudnia 2006 r.

3. Organ rozpoczął działalność w 2006 r. Początkowo wszystkie transakcje finansowe Organu realizowała w jego imieniu Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu. Po zainstalowaniu wszystkich niezbędnych systemów finansowych Organ przejął odpowiedzialność za swoje operacje finansowe we wrześniu 2006 r(4).

4. Przejmowanie przez Organ działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo rozpoczęło się w grudniu 2006 r. transferem kwoty 70 mln euro oraz praw i obowiązków związanych z 6. PR(5), MEDA(6), EGNOS(7) i z innymi kontraktami. Dlatego też, mimo że wspólnotowa subwencja i inne dochody Organu w 2006 r. wynosiły niewiele ponad 7 mln euro, pod koniec 2006 r. jego łączne aktywa osiągnęły wartość 76,6 mln euro.

5. Najważniejsze dane ze sporządzonych przez Organ sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2006 r. przedstawiono w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

6. Niniejszą opinię, skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady zgodnie z art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(8), sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Organu zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

7. Zgodnie z art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 sprawozdanie finansowe Organu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. zostało sporządzone przez jego dyrektora wykonawczego oraz przesłane do Trybunału, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. Sprawozdania finansowe obejmują okres od dnia 18 września (data rozpoczęcia niezależnych operacji finansowych) do dnia 31 grudnia 2006 r.

8. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w sposób pozwalający na uzyskanie wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe.

9. Trybunał uzyskał zatem uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Organu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Organu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

10. Badania przeprowadzone przez Trybunał na reprezentatywnej próbie 80 transakcji wykazały uchybienia w działaniu systemów zarządzania i kontroli. W 12 przypadkach urzędnik inicjujący transakcję nie miał przekazanych uprawnień, a obieg środków finansowych nie był prawidłowy. W dwóch przypadkach urzędnik zatwierdzający Organu nie zatwierdził zobowiązania budżetowego przed zaciągnięciem zobowiązania prawnego wbrew wymogom rozporządzenia finansowego.

11. Zgodnie z rozporządzeniem od dnia 1 stycznia 2007 r. Organ staje się właścicielem wszystkich aktywów materialnych i niematerialnych stworzonych lub opracowanych w fazie rozwojowej programu Galileo(9). Część aktywów przeniesiono ze Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo w grudniu 2006 r. (pkt 4 powyżej). Ze względu na brak porozumienia między trzema członkami Wspólnego Przedsiębiorstwa(10) a Organem przeniesienie dalszej części aktywów o wartości 65 mln euro(11) zostało wstrzymane do połowy 2007 r.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 20 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 367 z 22.12.2006, str. 18.

(3) Program Galileo jest podzielony na trzy fazy: rozwojową i zatwierdzania (2001-2005), rozmieszczania (2006-2007), jak również operacyjną (od 2008 r.). W komunikacie do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowanym "Bilans programu Galileo" (COM(2006) 272 wersja ostateczna z dnia 7 czerwca 2006 r.) Komisja zmieniła harmonogram programu Galileo. Faza rozwojowa i zatwierdzania będzie trwała do początku 2009 r., faza rozmieszczania jest zaplanowana na lata 2009-2010, a faza operacyjna rozpocznie się z końcem 2010 r.

(4) Porozumienie w sprawie warunków transferu między Dyrekcją Generalną ds. Energii i Transportu a Organem z dnia 15 września 2006 r.

(5) 6. PR jest to szósty program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniający się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006) (decyzja nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. - Dz.U. L 232 z 29.8.2002).

(6) Program MEDA jest głównym instrumentem współpracy gospodarczej i finansowej w ramach partnerstwa euro-śródziemnomorskiego (rozporządzenie Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. - Dz.U. L 189 z 30.7.1996).

(7) Program EGNOS (Europejski System Wspomagania Satelitarnego), czyli europejski system nawigacji satelitarnej, którego celem jest korygowanie i doskonalenie danych GPS, włączono do programu Galileo w związku z konkluzjami Rady z dnia 5 czerwca 2003 r.

(8) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(9) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 zmienionego art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1942/2006.

(10) Europejska Agencja Kosmiczna, chińskie Krajowe Centrum Teledetekcji i MATIMOP - Izraelskie Centrum Przemysłowe ds. Badań i Rozwoju.

(11) Ta kwota nie obejmuje pozostałej części środków pochodzącej z likwidacji Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo, która zostanie przekazana Organowi dopiero po zakończeniu procedury likwidacji.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela)

grafika

Tabela 2

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejski Organ Nadzoru GNSS (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI ORGANU

10. Nawiązując do pańskiej uwagi nr 10, proszę wziąć pod uwagę, że transakcje zostały dokonane w początkowym okresie rozpoczęcia naszej działalności, kiedy cierpieliśmy na niedobór personelu i brak doświadczenia, a jednocześnie musieliśmy zmagać się z dużą ilością pracy. Od tamtej pory sytuacja w naszej instytucji uległa znacznej poprawie, a obecnie szczególną uwagę poświęca się sprawom szkolenia personelu oraz poprawie i udokumentowaniu procedur.

11. Trybunał zwraca również uwagę na fakt, że część aktywów Wspólnego Przedsięwzięcia Galileo wynoszących 65 mln euro nie została przeniesiona wraz z dniem 1 stycznia 2007 r. Z nieukrywanym zadowoleniem potwierdzam, że do dnia dzisiejszego ok. 97 % tej kwoty wpłynęło do Organu, a problemy, które były przyczyną spowolnienia przeniesienia, zostały rozwiązane.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.