Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Instytutu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.187

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Instytutu

(2015/C 409/21)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (zwany dalej "Instytutem", inaczej "EIT") z siedzibą w Budapeszcie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 1 . Celem Instytutu jest przyczynienie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększenia konkurencyjności poprzez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Unii Europejskiej. Instytut przyznaje dotacje coraz większej liczbie "wspólnot wiedzy i innowacji" (WWiI), które łączą instytucje szkolnictwa wyższego, instytucje badawcze i sektor przedsiębiorstw, co ma przyczyniać się do wzrostu innowacyjności i przedsiębiorczości 2 . WWiI koordynują działalność setek partnerów. Przyznawane przez Instytut dotacje pokrywają koszty ponoszone przez partnerów oraz koszty związane z działalnością koordynacyjną WWiI.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Instytut systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Instytutu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Instytutu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Instytutu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Instytutu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Instytutu, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Instytutu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
Objaśnienie uzupełniające
10. Nie podważając opinii z zastrzeżeniem wyrażonej w pkt 9, Trybunał zwraca uwagę na fakt, że wkład finansowy Instytutu może pokryć do 25 % ogólnych wydatków WWiI w ciągu pierwszych pięciu lat, od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. Jak wynika z przedstawionych przez nie danych liczbowych, WWiI przestrzegały tego pułapu. Do dnia 31 marca 2015 r. Instytut uzyskał poświadczenia z kontroli dotyczące kosztów działań uzupełniających WWil poniesionych w latach 2010-2014. W 2015 r., poza uzyskaniem poświadczeń z kontroli, Instytut przeprowadził przegląd zestawu działań uzupełniających w celu zapewnienia, że zatwierdzono tylko te działania, które spełniają prawne i operacyjne wymogi dotyczące kosztów działań uzupełniających WWil, w tym działania, które łączą się z finansowanymi przez Instytut działaniami WWiI wnoszącymi wartość dodaną.
11.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

12.
Instytut stopniowo usprawnia weryfikację finansową zestawień kosztów poniesionych przez WWiI. Operacyjna weryfikacja produktów wciąż jednak jest opóźniona. Roczny plan działalności WWiI wciąż zawiera nieodpowiednią definicję produktów i nie określono w nim jasno powiązania planowanych produktów z kosztami kwalifikowalnymi przypadającymi na partnera i kategorię kosztów. Trybunał wykrył także przypadki, w których wypłacono pełną kwotę dotacji Instytutu, mimo że nie zrealizowano niektórych celów określonych w biznesplanach.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

13.
Instytut przeszacował swoje potrzeby budżetowe na rok 2014 o 13,1 mln euro, czyli 5,6 % (w 2013 r. było to 3,4 mln euro, czyli 2,5 %) i zaciągnął zobowiązania na jedynie 220 mln euro z dostępnych 233,1 mln euro. Niski wskaźnik wykorzystania środków można głównie powiązać z niewykorzystanymi środkami na dotacje (11,4 mln euro) w celu sfinansowania działań WWiI. Biznesplany WWiI, na podstawie których podpisano umowy o dotacje, nie wymagały wykorzystania wszystkich środków dostępnych dla Instytutu w 2014 r. Niewykorzystane środki zostaną ponownie ujęte w budżecie Instytutu w latach 2015-2017, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego Instytutu.

INNE UWAGI

14.
WWiI mają wprawdzie opracowywać strategie na rzecz stabilności finansowej, jednak dotychczas (do piątego roku ich działalności) pozostają całkowicie uzależnione od finansowania przez Instytut i partnerów WWiI.
15.
Odkąd ustanowiono Instytut w 2009 r., zmaga się on z intensywną rotacją pracowników i brakiem stabilności na poziomie zarządzania. W czerwcu 2014 r. Rada Zarządzająca zdecydowała o wydelegowaniu dyrektora Instytutu na długoterminową misję badawczą do Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, obejmującą ostanie jedenaście miesięcy jego kadencji. Dyrektor tymczasowy rozpoczął pełnienie funkcji w sierpniu 2014 r. (zaraz po rekrutacji i mianowaniu na dyrektora ds. operacyjnych) i jest już czwartą osobą piastującą funkcję dyrektora na przestrzeni ostatnich sześciu lat. W lipcu 2015 r. opublikowano ogłoszenie o nowym naborze na stanowisko dyrektora.
16.
Od 2013 r. dwa z trzech stanowisk kierownika działu są nieobsadzone. Jedno jest tymczasowo obsadzone od 2013 r., co jest sprzeczne z regulaminem pracowniczym, który stanowi, że okres taki nie może przekraczać jednego roku. Drugie obejmuje obecnie dyrektor ds. operacyjnych, który pełni także funkcję dyrektora tymczasowego i tym samym piastuje równocześnie trzy urzędy.
17.
Pomimo poprawy sytuacji w porównaniu z 2013 r., 20 % stanowisk w planie zatrudnienia Instytutu pod koniec 2014 r. było wciąż nieobsadzonych (w 2013 r. była to jedna trzecia).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

18.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego,
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2012Oprócz kwestii opisanej w pkt 9-13, budżety na umowy o przyznanie dotacji podpisane w latach 2010 i 2011, skutkujące płatnościami w roku 2012, nie były dostatecznie szczegółowe. Brak było powiązania pomiędzy zatwierdzonymi środkami a realizowanymi działaniami. W umowach o przyznanie dotacji nie określono indywidualnych progów dla poszczególnych kategorii kosztów (np. kosztów osobowych, podwykonawstwa, obsługi prawnej itp.) ani zasad zamawiania towarów i usług przez WWiI i ich partnerów.

W ramach kontroli ex ante EIT przeprowadzał także weryfikację techniczną wszystkich finansowanych projektów. Nie określono jednak wymiernych celów, co utrudniało skuteczną ocenę działań w ramach projektów i ich wyników. W biznesplanach nie określono szczegółowo działań do zrealizowania, wyraźnych etapów, rezultatów poszczególnych działań ani kryteriów jakościowych.

Z kwoty około 22 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r. w 2012 r. anulowano około 10 mln euro (45 %). Wysoki poziom anulowanych przeniesień spowodowany jest przede wszystkim niższymi niż przewidywano kosztami deklarowanymi przez beneficjentów w ramach umów o dotację na 2011 r. (9,2 mln euro, czyli 92 % anulowanych przeniesień).

w trakcie realizacji
2013W 2013 r. Instytut dokonał płatności końcowych i rozliczenia zaliczek (transakcji) tytułem dotacji na kwotę 84,1 mln euro (działania z 2012 r.). Wydatki na dotacje stanowią około 97 % całości wydatków w 2013 r. Wszystkie transakcje związane z dotacjami podlegają weryfikacji przez Komisję przed zatwierdzeniem przez EIT. Instytut nadal podejmował poważne starania na rzecz wdrożenia skutecznych kontroli ex ante, mając na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. Około 87 % wydatków na dotacje deklarowanych przez WWiI posiada świadectwa wystawione przez działające na zlecenie WWiI i ich partnerów niezależne firmy audytorskie. EIT przeprowadzał we własnym zakresie weryfikacje ex ante polegające na wszechstronnej kontroli dokumentacji. Dokumentacja towarzysząca otrzymana od WWiI i ich partnerów była weryfikowana przez EIT w przypadku stwierdzenia konkretnego ryzyka. Trybunał stwierdził, że wprawdzie jakość świadectw kontroli poprawia się, częściowo za sprawą lepszych wytycznych, jednak w bardziej ogólnym ujęciu praca niezależnych firm audytorskich wymaga dalszej poprawy.zrealizowane
2013Aby uzyskać dodatkowy poziom zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami, Instytut wprowadził uzupełniające kontrole ex post tych transakcji. Weryfikacje te wykonywane były przez niezależną firmę audytorską. Kontrolami ex post objęto zestawienia poniesionych wydatków przedstawione przez 29 z 300 partnerów WWiI, stanowiące 29 % wszystkich transakcji związanych z dotacjami dokonanych w 2013 r. Wyniki kontroli ex post potwierdziły, że pomimo poprawy sytuacji kontrole ex ante nie są jeszcze w pełni skuteczne. Na podstawie błędów stwierdzonych podczas kontroli ex post Instytut podjął w 2014 r. decyzje o odzyskaniu łącznie 575 593 euro, co odpowiada 3 % skontrolowanych dotacji za 2012 r.zrealizowane
2013W 2013 r. dokonano płatności na kwotę około 665 000 euro i około 105 000 euro, tytułem dwóch umów ramowych, które zawarto w trybie procedury negocjacyjnej w 2010 r. i 2012 r. Kontrola wykazała, że zastosowanie procedury negocjacyjnej nie było uzasadnione, płatności te są zatem nieprawidłowe.zrealizowane
2013Łączny poziom błędu będący następstwem kwestii omówionych w pkt 9-11 wynosi pomiędzy 2 % a 3 % całości wydatków na 2013 r.zrealizowane
2013Ramowe umowy o partnerstwie zawarte z trzema istniejącymi WWiI stanowią, że wkład finansowy Instytutu może pokryć do 25 % ogólnych wydatków WWiI w ciągu pierwszych czterech lat, od dnia 1 stycznia 2010 r. do grudnia 2013 r. Wszystkie trzy WWiI, jak wynika z przedstawionych przez nie danych liczbowych, przestrzegały tego pułapu. Jednakże w związku z tym, że dane te do 2015 r. nie zostaną skontrolowane, brak jest odpowiednich dowodów kontroli świadczących o tym, że udział finansowania przez Instytut nie przekraczał maksymalnej wysokości 25 %.w trakcie realizacji
2013W 2013 r. ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 97 %, co sugeruje, że generalnie zobowiązania zaciągano w sposób terminowy. Wskaźnik wykonania budżetu był jednak niski w tytule I (wydatki osobowe), gdzie wyniósł 74 % wkładu UE, co jest związane przede wszystkim z dużą rotacją personelu i z opóźnionym przyjęciem przepisów dotyczących korekty wynagrodzeń.nie dotyczy
2013W tytule II (wydatki administracyjne) Instytut przeniósł środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 193 420 euro (24 %). Przeniesienia dotyczyły głównie faktur, które jeszcze nie spłynęły, oraz projektów informatycznych w toku realizacji. Instytut nie wykorzystał przeniesionych z roku 2012 na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule, w kwocie 91 918 euro (29 %), które powstały przede wszystkim w wyniku przeszacowania kosztów posiedzenia Rady Zarządzającej.nie dotyczy
2013W tytule III (wydatki operacyjne) Instytut zapisał w budżecie 34 078 025 euro tytułem dotacji dla WWiI. Stosunkowo niski wskaźnik wykonania budżetu, wynoszący 82 %, jest następstwem tego, że WWiI nie wykorzystały w pełni środków dostępnych na działania w 2012 r. (dotacji na 2012 r.).nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Budapeszt)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 173 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie zapewniają istnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii.

W tym celu, zgodnie z systemem wolnych i konkurencyjnych rynków, ich działania zmierzają do:

- przyspieszenia dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych,

- wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw,

- wspierania środowiska sprzyjającego współpracy między przedsiębiorstwami,

- sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego.

Kompetencje Instytutu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/ 2008 zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1292/2013)

Cele

Celem Instytutu jest przyczynianie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększania konkurencyjności przez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Unii. Instytut realizuje ten cel, propagując i łącząc ze sobą szkolnictwo wyższe, innowacje i badania na najwyższym poziomie.

Zadania

Aby osiągnąć swój cel, Instytut:

a) określa swoje główne priorytety i działania;

b) podnosi świadomość wśród potencjalnych podmiotów partnerskich i zachęca do udziału w swojej działalności;

c) wybiera i wyznacza wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) w priorytetowych dziedzinach oraz określa ich prawa i obowiązki w drodze umowy, zapewnia im odpowiednie wsparcie, stosuje odpowiednie środki kontroli jakości, stale monitoruje i okresowo ocenia ich działalność, zapewnia koordynację pomiędzy poszczególnymi WWiI na odpowiednim poziomie;

d) gromadzi fundusze ze źródeł publicznych i prywatnych oraz wykorzystuje swoje zasoby zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W szczególności stara się pozyskiwać znaczną i coraz większą część swojego budżetu ze źródeł prywatnych i z dochodu generowanego przez własne działania;

e) zachęca do uznawania w państwach członkowskich nadanych przez instytucje szkolnictwa wyższego będące podmiotami partnerskimi stopni naukowych i dyplomów, które mogą być oznaczone jako stopnie naukowe i dyplomy EIT;

f) wspiera upowszechnianie dobrych praktyk służących integracji trójkąta wiedzy w celu wypracowania wspólnej kultury innowacji i transferu wiedzy;

g) dąży do osiągnięcia pozycji światowej klasy podmiotu doskonałości w zakresie szkolnictwa wyższego, badań i innowacji;

h) wspiera multidyscyplinarne podejścia do innowacji, w tym połączenie rozwiązań technologicznych, społecznych i nietechnologicznych, podejść organizacyjnych i nowych modeli biznesowych;

i) zapewnia komplementarność i synergię między działalnością EIT a innymi programami wspólnotowymi;

j) promuje WWiI jako doskonałych partnerów w działaniach innowacyjnych w Unii i poza nią;

k) powołuje Forum Zainteresowanych Stron, aby informować o działalności EIT, jego doświadczeniach, najlepszych praktykach i wkładzie w unijną politykę i cele w zakresie innowacji, badań naukowych i edukacji oraz umożliwić zainteresowanym stronom przedstawianie poglądów.

ZarządzanieRada Zarządzająca

Skład

W skład Rady Zarządzającej Instytutu wchodzi 12 członków mianowanych, przy czym należy zapewnić równowagę między członkami mającymi doświadczenie i wysoki poziom wiedzy w dziedzinie przedsiębiorczości, szkolnictwa wyższego i badań naukowych, oraz trzech członków przedstawicieli wskazanych przez WWiI. Komisja Europejska ma status obserwatora.

Zadania

Rada Zarządzająca odpowiada za kierowanie działalnością Instytutu, wybór, wyznaczenie, przyznanie dotacji i ocenę WWiI oraz za wszelkie inne decyzje strategiczne.

Komitet Wykonawczy

Skład

Komitet Wykonawczy składa się z czterech członków Rady Zarządzającej, w tym przewodniczącego i jego zastępcy. Na czele Komitetu stoi przewodniczący Rady Zarządzającej.

Zadania

Komitet Wykonawczy nadzoruje działalność Instytutu i podejmuje niezbędne decyzje między posiedzeniami Rady Zarządzającej.

Dyrektor

Powołuje go Rada Zarządzająca. Odpowiada przed Radą za zarządzanie administracją i finansami Instytutu. Jest przedstawicielem prawnym Instytutu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Instytutowi w roku 2014 (2013)Budżet ostateczny

235,40 (142,20) mln euro na środki na zobowiązania i 174,91 (98,76) mln euro na środki na płatności.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

Stanowiska zatwierdzone: 60 (58)

Stanowiska obsadzone: 48 (41)

Inne stanowiska: 0 (0)

Łączna liczba pracowników: 48 (41), w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 33 (25)

- administracyjne i pomocnicze: 15 (16)

Produkty i usługi w roku 2014- Wybór i wyznaczenie przez Radę Zarządzającą w grudniu dwóch nowych WWiI działających w obszarze zdrowia i surowców.

- Decyzja Rady Zarządzającej z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie przeznaczenia w 2015 r. łącznej kwoty 268 mln euro na finansowanie działań WWiI wnoszących wartość dodaną, dla pięciu WWiI, po zastosowaniu procesu finansowania opartego na zasadach konkurencji odpowiadającego 40 % całkowitego budżetu.

- Trzy WWiI zarządzały budżetem w łącznej wysokości 215 264 780 euro pochodzącym z finansowania przez Instytut działań WWiI wnoszących wartość dodaną oraz budżetem w wysokości 1 087 426 142 euro pochodzącym z finansowania działań WWiI wnoszących wartość dodaną oraz działań uzupełniających przez podmioty inne niż Instytut.

- Całkowita liczba partnerów WWiI zaangażowanych w prace trzech WWiI wzrosła do 605 organizacji, w tym: WWiI "Climate-KIC" - 216 organizacji, WWiI "EIT ICT Labs" - 122, a WWiI "KIC InnoEnergy" - 267.

- WWiI przedłożyły Instytutowi sześć dokumentów zawierających skonsolidowane dane na temat kluczowych wskaźników wykonania zadań wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi za 2013 r.; dokumenty te zostały ocenione i zatwierdzone przez Instytut w ramach oceny wyników WWiI osiągniętych w przeszłości w perspektywie finansowania opartego na zasadach konkurencji na 2015 r. WWiI przedłożyły także Instytutowi dane szacunkowe dotyczące wskaźników wykonania zadań za 2014 r.

- Organizacja dnia informacyjnego Instytutu związanego z naborem wniosków dotyczących WWiI w 2014 r. w Budapeszcie (Węgry) w dniu 14 marca 2014 r.

- Opracowanie udoskonalonej strategii przyznawania nagród Instytutu (w tym konceptualizacja trzeciej kategorii, tj. nagrody Instytutu za innowacje).

- Opracowanie udoskonalonej koncepcji posiedzenia przedsiębiorców przy okrągłym stole organizowanego przez Instytut.

- Przyjęcie podstawowej księgi identyfikacji wizualnej Instytutu i wprowadzenie jej w życie dnia 1 grudnia 2014 r.

Źródło: Załącznik przekazany przez Instytut.

ODPOWIEDZI INSTYTUTU

10.
Na podstawie świadectw kontroli otrzymanych dla działań dodatkowych wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) udział EIT w finansowaniu na lata 2010-2014 to: 16 % dla WWiI "Climate KIC", 19 % dla WWiI "KIC InnoEnergy" oraz 21 % dla WWiI "EIT ICT Labs". Wszystkie te wielkości procentowe są znacznie poniżej maksymalnej wysokości 25 % wyznaczonej w ramowych umowach o partnerstwie EIT-WWiI. Ponadto EIT wyciągnął cenne wnioski z przeglądu portfolio działań dodatkowych WWiI wspomnianych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy. Wnioski te zostaną zastosowane do zwiększenia istotności działań dodatkowych WWiI oraz powiązania między działaniami dodatkowymi WWiI i działaniami WWiI wnoszącymi wartość dodaną finansowanymi przez EIT.
12.
EIT zgadza się, że wciąż można udoskonalić weryfikację wyników WWiI. Jednakże ocena techniczna ex ante wdrożenia działań WWiI uległa już znacznej poprawie w porównaniu z poprzednimi latami. Sprawozdania WWiI za 2013 r. opracowano zgodnie z poprawionymi wytycznymi dotyczącymi opracowywania sprawozdań wydanymi przez EIT. Ustrukturyzowana analiza znacznej ilości otrzymanych informacji, uzupełniająca pracę wykonaną przez ekspertów zewnętrznych, umożliwiła EIT osiągnięcie zadowalającego poziomu pewności co do dostarczenia przez WWiI produktów wymienionych w planach działalności. W wyniku poprawienia wytycznych zapewnionych WWiI przez EIT plany działalności na 2014 i kolejne lata zawierają więcej szczegółów na temat każdego planowanego działania WWiI wnoszącego wartość dodaną. Ponadto wprowadzono obecnie bardziej solidną metodologię oceny wyników WWiI na podstawie sprawozdawczości.

Niezależnie od uwagi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącej przypadków częściowej realizacji celów planu działalności, warto zwrócić uwagę, że EIT nie akceptuje kosztów związanych z niewdrożonymi częściami działań WWiI wnoszących wartość dodaną. Ponadto w przypadku niezadowalających wyników WWiI w zakresie działań w porównaniu z celami planu działalności w danym roku będzie to miało negatywny wpływ na maksymalna dotację przyznawaną tej konkretnej WWiI za rok N+2 w wyniku corocznego procesu finansowania opartego na zasadach konkurencji EIT.

13.
W związku z trwającymi negocjacjami dotyczącymi wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 i Horyzontu 2020 pojawiły się poważne wątpliwości co do rocznego budżetu EIT na 2014 r. Dlatego też Rada Zarządzająca EIT zachowała ostrożność i we wrześniu 2013 r. postanowiła przeznaczyć jedynie 180 mln euro -jako pierwszą transzę - na umowy o dotacje na 2014 r. Po potwierdzeniu budżetu rocznego na 2014 r. EIT przyznał dalsze dotacje opiewające na sumę 38,5 mln euro - jako drugą transzę - trzem WWiI w marcu 2014 r. Jednakże nie było możliwe wykorzystanie pełnej kwoty pozostałych środków na zobowiązania, ponieważ WWiI poprosiły o mniejszą dotację EIT, niż można było przyznać na podstawie pozostałego dostępnego budżetu EIT. Ponadto ponieważ drugą transzę dotacji przyznano, gdy już minęły trzy miesiące roku kalendarzowego, przyznanie wyższych kwot groziłoby niepełnym wykonaniem planów działalności.
14.
Chociaż EIT przyznaje, że dotacja EIT była głównym źródłem finansowania dla działań WWiI wnoszących wartość dodaną w 2013 r., warto zauważyć, że kroki poczynione przez WWiI w postaci opracowania strategii na rzecz stabilności finansowej są w pełni zgodne z odpowiednimi zobowiązaniami prawnymi. Zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym EIT "okres funkcjonowania WWiI zazwyczaj wynosi od siedmiu do piętnastu lat". Ponadto strategiczny plan innowacji EIT stanowi, że "choć WWiI nie będą w pełni finansowo niezależne od EIT w pierwszych latach działalności, będą one zachęcane do tego, by stać się w perspektywie średnioterminowej samowystarczalne, tj. do stopniowego zmniejszenia swej zależności od finansowania przez EIT w celu dalszej konsolidacji i dalszego rozwoju".

Zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym EIT WWiI w dalszym ciągu pracują nad ulepszeniem swoich strategii na rzecz stabilności finansowej. Streszczenie tych strategii przedstawiono w planach działalności na lata 2014 i 2015. Ponadto Rada Zarządzająca EIT przyjęła w dniu 5 marca 2015 r. "Zasady dotyczące stabilności finansowej WWiI". Dokument ten wskazuje wyraźny kierunek przez dostarczenie definicji, zasad finansowania i zachęt dla WWiI do działań w kierunku stabilności finansowej. Kolejny krok będzie polegał na tym, że EIT dostarczy WWiI określone wytyczne dotyczące prawidłowego wdrożenia "Zasad dotyczących stabilności finansowej WWiI", w tym wzór do sprawozdawczości z postępów poczynionych w kierunku stabilności finansowej.

15.
Aby zmniejszyć rotację pracowników, EIT zidentyfikował usprawnienia do wprowadzenia w zarządzaniu wakatami i zostaną one wdrożone zgodnie z planem działania. Ponadto EIT wprowadził jesienią 2014 r. system oceny i reklasyfikacji, aby zapewnić pracownikom EIT lepsze perspektywy w zakresie kariery. EIT dokonał przeglądu i poprawił politykę w zakresie szkoleń. Ponadto wprowadzono rozmowy końcowe ze wszystkimi pracownikami służące analizie przyczyn ich odejścia z pracy. EIT powołał w 2015 r. również grupę roboczą ds. zasobów ludzkich. Ponadto EIT wzmocnił średni szczebel zarządzania, ponieważ mianowano nowego kierownika działu do zarządzania działalnością operacyjną, który rozpocznie pracę w dniu 1 sierpnia 2015 r. W wyniku prowadzonych działań zaradczych rotacja pracowników spadła do 12 % w 2014 r., w porównaniu z 20-25 % w latach 2012-2013.
16.
Wakaty na stanowiskach kierowniczych są obsadzane stopniowo, tj. dyrektor ds. operacyjnych objął stanowisko w sierpniu 2014 r., a kierownik zarządzania partnerstwami obejmie stanowisko w dniu 1 sierpnia 2015 r. Obsadzenia stanowiska kierownika działu polityki i komunikacji oczekuje się pod koniec 2015 r. EIT zakończy rekrutację na stanowiska kierownicze w sposób w pełni prawidłowy i przejrzysty, kończąc tym samym rozwiązania tymczasowe, które okazały się konieczne do zapewnienia ciągłości działalności.
17.
EIT przyjmuje uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na temat wskaźnika wakatów na koniec 2014 r., jednak warto zaznaczyć, że od czerwca 2015 r. z 60 zatwierdzonych stanowisk w EIT jedynie siedem pozostaje nieobsadzonych, co oznacza, że wskaźnik wakatów spadł do 12 % z 20 % w pierwszej połowie 2015 r. Oczekuje się, że pozostałe nieobsadzone stanowiska zostaną zapełnione w ciągu 2015 r.
1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Instytutu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.