Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Instytutu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.442.184

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Instytutu

(2014/C 442/21)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (zwany dalej "Instytutem", inaczej "EIT") z siedzibą w Budapeszcie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 1 . Celem Instytutu jest przyczyniać się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększania jej konkurencyjności przez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Unii Europejskiej. Instytut przyznaje dotacje trzem wspólnotom wiedzy i innowacji (WWiI), które łączą instytucje szkolnictwa wyższego, instytucje badawcze i sektor przedsiębiorstw, co ma przyczyniać się do wzrostu innowacyjności i przedsiębiorczości 2 . WWiI koordynują działalność setek partnerów. Przyznawane przez EIT dotacje pokrywają koszty ponoszone przez partnerów oraz koszty związane z działalnością koordynacyjną WWiI.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Instytut systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Instytutu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Instytutu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Instytutu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Instytutu we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Instytutu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Brak wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami
9. W 2013 r. Instytut dokonał płatności końcowych i rozliczenia zaliczek (transakcji) tytułem dotacji na kwotę 84,1 mln euro (działania z 2012 r.). Wydatki na dotacje stanowią około 97 % całości wydatków w 2013 r. Wszystkie transakcje związane z dotacjami podlegają weryfikacji przez Komisję przed zatwierdzeniem przez EIT. Instytut nadal podejmował poważne starania na rzecz wdrożenia skutecznych kontroli ex ante, mając na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. Około 87 % wydatków na dotacje deklarowanych przez WWiI posiada świadectwa wystawione przez działające na zlecenie WWiI i ich partnerów niezależne firmy audytorskie. EIT przeprowadzał we własnym zakresie weryfikacje ex ante polegające na wszechstronnej kontroli dokumentacji. Dokumentacja towarzysząca otrzymana od WWiI i ich partnerów była weryfikowana przez EIT w przypadku stwierdzenia konkretnego ryzyka. Trybunał stwierdził, że wprawdzie jakość świadectw kontroli poprawia się, częściowo za sprawą lepszych wytycznych, jednak w bardziej ogólnym ujęciu praca niezależnych firm audytorskich wymaga dalszej poprawy.
10. Aby uzyskać dodatkowy poziom zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami, Instytut wprowadził uzupełniające kontrole ex post tych transakcji. Weryfikacje te wykonywane były przez niezależną firmę audytorską. Kontrolami ex post objęto zestawienia poniesionych wydatków przedstawione przez 29 z 300 partnerów WWiI, stanowiące 29 % wszystkich transakcji związanych z dotacjami dokonanych w 2013 r. Wyniki kontroli ex post potwierdziły, że pomimo poprawy sytuacji kontrole ex ante nie są jeszcze w pełni skuteczne. Na podstawie błędów stwierdzonych podczas kontroli ex post Instytut podjął w 2014 r. decyzje o odzyskaniu łącznie 575 593 euro, co odpowiada 3 % skontrolowanych dotacji za 2012 r.
Istotne błędy w dziedzinie zamówień publicznych
11. W 2013 r. dokonano płatności na kwotę około 665 000 euro i około 105 000 euro, tytułem dwóch umów ramowych, które zawarto w trybie procedury negocjacyjnej w 2010 r. i 2012 r. Kontrola wykazała, że zastosowanie procedury negocjacyjnej nie było uzasadnione, płatności te są zatem nieprawidłowe.
12. Łączny poziom błędu będący następstwem kwestii omówionych w pkt 9-11 wynosi pomiędzy 2 % a 3 % całości wydatków na 2013 r.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 9-12 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału na temat wiarygodności rozliczeń ani jego opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

15.
Ramowe umowy o partnerstwie zawarte z trzema istniejącymi WWiI stanowią, że wkład finansowy Instytutu może pokryć do 25 % ogólnych wydatków WWiI w ciągu pierwszych czterech lat, od dnia 1 stycznia 2010 r. do grudnia 2013 r. Wszystkie trzy WWiI, jak wynika z przedstawionych przez nie danych liczbowych, przestrzegały tego pułapu. Jednakże w związku z tym, że dane te do 2015 r. nie zostaną skontrolowane, brak jest odpowiednich dowodów kontroli świadczących o tym, że udział finansowania przez Instytut nie przekraczał maksymalnej wysokości 25 %.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

16.
W 2013 r. ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 97 %, co sugeruje, że generalnie zobowiązania zaciągano w sposób terminowy. Wskaźnik wykonania budżetu był jednak niski w tytule I (wydatki osobowe), gdzie wyniósł 74 % wkładu UE, co jest związane przede wszystkim z dużą rotacją personelu i z opóźnionym przyjęciem przepisów dotyczących adaptacji wynagrodzeń.
17.
W tytule II (wydatki administracyjne) Instytut przeniósł środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w kwocie 193 420 euro (24 %). Przeniesienia dotyczyły głównie faktur, które jeszcze nie spłynęły, oraz projektów informatycznych w toku realizacji. Instytut nie wykorzystał przeniesionych z roku 2012 na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule, w kwocie 91 918 euro (29 %), które powstały przede wszystkim w wyniku przeszacowania kosztów posiedzenia Rady Zarządzającej.
18.
W tytule III (wydatki operacyjne) Instytut zapisał w budżecie 34 078 025 euro tytułem dotacji dla WWiI. Stosunkowo niski wskaźnik wykonania budżetu, wynoszący 82 %, jest następstwem tego, że WWiI nie wykorzystały w pełni środków dostępnych na działania w 2012 r. (dotacji na 2012 r.).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

19.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Pietro RUSSO, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 16 września 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2012W 2012 r. Instytut dokonał płatności końcowych i rozliczenia zaliczek (transakcji) tytułem dotacji w wysokości 11,3 mln euro (działania z 2010 r.) i 48,6 mln euro (działania z 2011 r.).

Wszystkie transakcje związane z dotacjami podlegają weryfikacji przez Komisję przed zatwierdzeniem przez EIT. Instytut podjął poważne starania na rzecz wdrożenia skutecznych kontroli ex ante, mając na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. Około 80 % wydatków na dotacje deklarowanych przez WWiI posiada świadectwa wystawione przez działające na zlecenie WWiI i ich partnerów niezależne firmy audytorskie. EIT przeprowadzał we własnym zakresie weryfikacje ex ante polegające na wszechstronnej kontroli dokumentacji. Dokumentacja towarzysząca otrzymana od WWiI i ich partnerów była weryfikowana przez EIT jedynie w przypadku stwierdzenia konkretnego ryzyka.

Trybunał stwierdził jednak, że jakość świadectw kontroli jest w wielu przypadkach nieodpowiednia (1). Aby uzyskać dodatkowy poziom zapewnienia legalności i prawidłowość transakcji związanych z dotacjami, pod koniec 2012 r. Instytut wprowadził uzupełniające kontrole ex post dotacji na działania z 2011 r. Kontrole te przeprowadzane były przez niezależne firmy audytorskie działające na zlecenie EIT i oceniane są jako wiarygodne. Wyniki kontroli ex post potwierdziły, że kontrole ex ante nie są w pełni skuteczne. Instytut odzyskał jednak stwierdzone nieprawidłowe płatności, a poziom błędu resztowego za transakcje związane z dotacjami za 2011 r. nie jest znaczący.

Nie przeprowadzono jeszcze kontroli ex post transakcji związanych z dotacjami na działania z 2010 r. (11,3 mln euro). Ponadto wobec ograniczonej pewności, jaką można uzyskać na podstawie kontroli ex ante, nie ma wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości tych transakcji. Trybunał nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów co do legalności i prawidłowości skontrolowanych transakcji związanych z dotacjami na działania z 2010 r.

zrealizowane
2012Oprócz kwestii opisanej w pkt 9-13, budżety na umowy o przyznanie dotacji podpisane w latach 2010 i 2011, skutkujące płatnościami w roku 2012, nie były dostatecznie szczegółowe. Brak było powiązania pomiędzy zatwierdzonymi środkami a realizowanymi działaniami. W umowach o przyznanie dotacji nie określono indywidualnych progów dla poszczególnych kategorii kosztów (np. kosztów osobowych, podwykonawstwa, obsługi prawnej itp.) ani zasad zamawiania towarów i usług przez WWiI i ich partnerów.

W ramach kontroli ex ante EIT przeprowadzał także weryfikację techniczną wszystkich finansowanych projektów. Nie określono jednak wymiernych celów, co utrudniało skuteczną ocenę działań w ramach projektów i ich wyników. W biznesplanach nie określono szczegółowo działań do zrealizowania, wyraźnych etapów, rezultatów poszczególnych działań ani kryteriów jakościowych.

Z kwoty około 22 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r. w 2012 r. anulowano około 10 mln euro (45 %). Wysoki poziom przeniesień spowodowany jest przede wszystkim niższymi niż przewidywano kosztami deklarowanymi przez beneficjentów w ramach umów o dotację na 2011 r. (9,2 mln euro czyli 92 % anulowanych przeniesień).

w trakcie realizacji
2011Umowy o dotację, w ramach których płatności dokonano w 2011 r., były systematycznie podpisywane przez Komisję Europejską (Dyrekcja Generalna ds. Edukacji i Kultury) oraz przez Instytut dopiero po zrealizowaniu większości działań. Między wrześniem a grudniem 2011 r. Instytut dokonał płatności końcowych (2) w wysokości 4,2 mln euro, związanych z trzema umowami o dotację, które podpisano na długo po rozpoczęciu działalności (3). Praktyka ta jest wątpliwa z punktu widzenia należytego zarządzania finansami.zrealizowane
(1) Np. w świadectwie nie zawsze wskazana jest skontrolowana deklaracja poniesionych kosztów. Kontrole nie obejmowały wszystkich kategorii kosztów na wystarczająco szczegółowym poziomie (np. nie skontrolowano w oparciu o oryginalną dokumentację towarzyszącą faktycznie poniesionych kosztów pośrednich, które można deklarować bez górnego progu). Nie weryfikowano w wyczerpującym stopniu ryzyka podwójnego finansowania sprzętu zadeklarowanego jako koszt. W większości świadectw nie wskazano zakresu skontrolowanych kosztów, nie było także wspólnej metodyki wyznaczania ogólnego poziomu błędu w deklaracjach poniesionych kosztów.

(2) Komisja Europejska dokonała płatności zaliczkowych.

(3) W jednym przypadku umowę podpisano 14 dni przed końcem okresu realizacji, trwającego 13 miesięcy.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Budapeszt)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 173 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie zapewniają istnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii.

W tym celu, zgodnie z systemem wolnych i konkurencyjnych rynków, ich działania zmierzają do:

- przyspieszenia dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych,

- wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw,

- wspierania środowiska sprzyjającego współpracy między przedsiębiorstwami,

- sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego.

Kompetencje Instytutu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008)

Cele

Celem Instytutu jest przyczynianie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększania konkurencyjności przez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Wspólnoty. Instytut realizuje ten cel, propagując i łącząc ze sobą szkolnictwo wyższe, innowacje i badania na najwyższym poziomie.

Zadania

Aby osiągnąć swój cel, Instytut:

a) ustala swoje dziedziny priorytetowe;

b) podnosi świadomość wśród potencjalnych podmiotów partnerskich i zachęca do udziału w swojej działalności;

c) wybiera i wyznacza wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI) w priorytetowych dziedzinach oraz określa ich prawa i obowiązki w drodze umowy, zapewnia im odpowiednie wsparcie, stosuje odpowiednie środki kontroli jakości, stale monitoruje i okresowo ocenia ich działalność, zapewnia koordynację pomiędzy poszczególnymi WWiI na odpowiednim poziomie;

d) gromadzi fundusze ze źródeł publicznych i prywatnych oraz wykorzystuje swoje zasoby zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W szczególności stara się pozyskiwać znaczną i coraz większą część swojego budżetu ze źródeł prywatnych i z dochodu generowanego przez własne działania;

e) zachęca do uznawania w państwach członkowskich nadanych przez instytucje szkolnictwa wyższego będące podmiotami partnerskimi stopni naukowych i dyplomów, które mogą być oznaczone jako stopnie naukowe i dyplomy EIT;

f) wspiera upowszechnianie dobrych praktyk służących integracji trójkąta wiedzy w celu wypracowania wspólnej kultury innowacji i transferu wiedzy;

g) dąży do osiągnięcia pozycji światowej klasy podmiotu doskonałości w zakresie szkolnictwa wyższego, badań i innowacji;

h) zapewnia komplementarność i synergię między działalnością EIT a innymi programami wspólnotowymi.

ZarządzanieRada Zarządzająca

Skład

W skład Rady Zarządzającej Instytutu wchodzi 18 członków mianowanych, przy czym należy zapewnić równowagę między członkami mającymi doświadczenie i wysoki poziom wiedzy w dziedzinie przedsiębiorczości, szkolnictwa wyższego i badań naukowych, oraz czterech członków przedstawicieli wskazanych przez WWiI. Komisja Europejska ma status obserwatora.

Zadania

Rada Zarządzająca odpowiada za kierowanie działalnością Instytutu, wybór, wyznaczenie, przyznanie dotacji i ocenę WWiI oraz za wszelkie inne decyzje strategiczne.

Komitet Wykonawczy

Skład

Komitet Wykonawczy składa się z pięciu członków Rady Zarządzającej, w tym przewodniczącego i jego zastępcy. Na czele Komitetu stoi przewodniczący Rady Zarządzającej.

Zadania

Komitet Wykonawczy nadzoruje działalność Instytutu i podejmuje niezbędne decyzje między posiedzeniami Rady Zarządzającej.

Dyrektor

Powołuje go Rada Zarządzająca. Odpowiada przed Radą za zarządzanie administracją i finansami Instytutu. Jest przedstawicielem prawnym Instytutu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Instytutowi w roku 2013 (2012)Budżet ostateczny

142,20 mln euro na środki na zobowiązania i 98,76 mln euro na środki na płatności.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

Stanowiska zatwierdzone: 58 (52)

Stanowiska obsadzone: 41 (47)

Inne stanowiska: 0 (0)

Łączna liczba pracowników: 41 (47), z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 25 (26)

- administracyjne i pomocnicze: 16 (21)

Produkty i usługi w roku 2013- Organizacja czterech spotkań forum Instytutu z WWiI (platformy stworzonej w celu nawiązania regularnego dialogu między dyrektorem Instytutu a dyrektorami generalnymi WWiI) oraz wiosennych warsztatów z WWiI i Radą Zarządzającą Instytutu.
- Decyzja Rady Zarządzającej z dnia 5 grudnia 2013 r. w sprawie przeznaczenia w 2014 r. budżetu w łącznej wysokości 180 mln euro, na finansowanie działań WWiI wnoszących wartość dodaną, dla trzech WWiI, po zastosowaniu procesu finansowania opartego na zasadach konkurencji, odpowiadającego 36 % całkowitego budżetu. Rada Zarządzająca podjęła także decyzję o odroczeniu przyznania budżetu uzupełniającego w wysokości 40 mln euro na rzecz WWiI na 2014 r. Budżet ten ma zostać podzielony na równe części i być przyznawany oddzielnie na podstawie, między innymi, działań następczych podjętych w wyniku zaleceń strategicznych.
- W 2013 r. te trzy WWiI zarządzały budżetem w łącznej wysokości 125 615 015 euro pochodzącym z finansowania przez Instytut działań WWiI wnoszących wartość dodaną oraz budżetem w wysokości 750 535 096 euro pochodzącym z finansowania działań WWiI wnoszących wartość dodaną oraz działań uzupełniających przez podmioty inne niż Instytut.
- Całkowita liczba partnerów WWiI zaangażowanych w prace trzech WWiI w 2013 r. osiągnęła 487 organizacji, w tym: WWiI "Climate-KIC" - 187 organizacji, WWiI "EIT ICT Labs" - 105, a WWiI "KIC InnoEnergy" - 195.
- W 2013 r. WWiI przedłożyły Instytutowi sześć dokumentów zawierających skonsolidowane dane na temat kluczowych wskaźników wykonania zadań wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi za 2012 r.; dokumenty te zostały ocenione i zatwierdzone przez Instytut w ramach oceny wyników WWiI osiągniętych w przeszłości w perspektywie finansowania opartego na zasadach konkurencji na 2014 r. WWiI przedłożyły także Instytutowi dane szacunkowe dotyczące wskaźników wykonania zadań za 2013 r.
- Organizacja konferencji "Promowanie innowacji i wzmacnianie synergii w ramach UE" w Dublinie w dniach 29-30 kwietnia 2013 r. pod auspicjami irlandzkiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
- Publikacja badania pt. "Analiza synergii promowanych przez Instytut Innowacji i Technologii w obszarze innowacji Unii Europejskiej".
- Organizacja posiedzenia przedsiębiorców przy okrągłym stole na temat "Wzajemne dostosowanie przedsiębiorczości i kapitału wysokiego ryzyka", które odbyło się w dniach 11-13 lipca w Grundlsee w Austrii.
- Powołanie wspólnoty byłych uczestników działań edukacyjnych Instytutu 11 listopada w Budapeszcie na Węgrzech.
- Przyznanie nagród Instytutu za 2013 r.: trzem zdobywcom nagród Venture Award i trzem zdobywcom nowych nagród CHANGE. Nagrody wręczono w dniu 12 listopada w Budapeszcie na Węgrzech.
- Rozpowszechnianie informacji o dużej liczbie udanych inicjatyw w następstwie realizacji działań WWiI.
Źródło: załącznik przekazany przez Instytut.

ODPOWIEDZI INSTYTUTU

9.
EIT z zadowoleniem przyjmuje spostrzeżenie Trybunału Obrachunkowego dotyczące poważnych starań Instytutu na rzecz wdrożenia skutecznych kontroli ex ante, mających na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. EIT pragnie nadal ulepszać instrukcje przekazywane audytorom poświadczającym w celu zaradzenia uchybieniom wskazanym przez Trybunał Obrachunkowy i zwiększenia poziomu pewności, którą dają świadectwa z audytu.
10.
Zgodnie ze strategią kontroli EIT ex post, partnerzy WWiI poddawani kontroli są wybierani głównie na podstawie oceny ryzyka za względu na maksymalną wydajność ograniczonych zasobów. Jednak aby móc podać reprezentatywny poziom błędu EIT wybiera część próby losowo. Zapewnia to bardziej zrównoważony wybór partnerów WWiI poddawanych kontroli podczas trwania ramowych umów o partnerstwie. Co się tyczy umów o przyznanie dotacji w 2012 r., choć ogólny poziom błędu wynosił rzeczywiście 3 % skontrolowanych umów, jak stwierdził Trybunał Obrachunkowy, poziom błędu wykryty w losowej próbie wynosił jedynie 1,37 %. Wykryty poziom błędu wynoszący 3,29 % w próbie opartej na analizie ryzyka jest z definicji niereprezentatywny dla całej populacji. Jako że reprezentatywny poziom błędu wynoszący 1,37 % pozostawał poniżej progu istotności wynoszącego 2 %, EIT nie zawarł zastrzeżenia w rocznym sprawozdaniu z działalności i uważa, że dotacje wypłacone na mocy umów o przyznanie dotacji z 2012 r. są pozbawione istotnych błędów.
11.
EIT przyjął proaktywne podejście w celu podjęcia natychmiastowych działań naprawczych w dziedzinie zamówień publicznych, jak wyszczególniono poniżej. 1) Szczegółowy przegląd procedur wewnętrznych, obiegów i szablonów, aby całkowicie spełniać odpowiednie przepisy zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem starannego planowania i szacunku potrzeb. 2) W celu zapewnienia niezbędnych usług EIT zaczął korzystać z dostępnych umów ramowych Komisji oraz rozpoczął procedury zamówień publicznych, aby udzielić nowych zamówień. 3) EIT zaplanował serię szkoleń dotyczących zamówień publicznych dla swoich pracowników. EIT zobowiązuje się do wdrożenia środków naprawczych w celu uniknięcia w przyszłości błędów proceduralnych w dziedzinie zamówień publicznych.
12.
Zgodnie z obliczeniami EIT dokonanymi na podstawie metodologii Trybunału Obrachunkowego łączny poziom błędu dotyczącego wydatków w 2013 r. wynosił 2,12 %. Choć ten poziom błędu mieści się rzeczywiście w zakresie wskazanym przez Trybunał Obrachunkowy, należy odnotować, że poziom błędów finansowych przy dotacjach (tj. reprezentatywny poziom błędu w wysokości 1,37 %) znajdował się dużo poniżej progu istotności 2 %. Ponadto EIT zobowiązuje się do ulepszenia swoich procedur wewnętrznych, aby uniknąć w przyszłości błędów proceduralnych w dziedzinie zamówień publicznych.
15.
EIT uzyska świadectwa z kontroli dotyczące kosztów działań uzupełniających WWiI w pierwszym kwartale 2015 r., a zgodność z 25 % limitem określonym w ramowych umowach o partnerstwie zostanie sprawdzona na podstawie ostatecznych liczb w pierwszej połowie 2015 r. Jeżeli limit 25 % zostanie przekroczony, odpowiednie sumy zostaną odzyskane od WWiI zgodnie z postanowieniami ramowej umowy o partnerstwie. Takie odzyskanie środków zostanie odzwierciedlone w sprawozdaniu finansowym EIT za rok budżetowy 2014.
16.
EIT z zadowoleniem przyjmuje uwagę Trybunału Obrachunkowego dotyczącą wykonania budżetu. Ogólny wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania w tytule I (wydatki na personel) wynosił 84 %. Choć istotnie wskaźnik wykorzystania wkładu UE wynosił 74 %, jak zauważył Trybunał Obrachunkowy, należy odnotować, że wykorzystano 100 % wkładu przyjmującego państwa członkowskiego. Niewykorzystana część wydatków na personel jest związana z wysoką rotacją personelu i środkami przeznaczonymi na korektę wysokości wynagrodzeń za lata 2011 i 2012. Ostatecznie postanowienie Trybunału Sprawiedliwości uniemożliwiło wypłatę tych wyrównań przed końcem roku.
17.
EIT przyjmuje uwagi Trybunału Obrachunkowego na temat wykonania przeniesień w tytule II (wydatki administracyjne). Niewykorzystanie środków przeniesionych z 2012 r. na 2013 r. w tym tytule było głównie spowodowane przeszacowanymi kosztami posiedzenia Rady Zarządzającej w grudniu 2012 r., a konkretniej, rzeczywiste koszty okazały się niższe niż szacunki.
18.
EIT przyjmuje uwagi Trybunału Obrachunkowego na temat wykonania zobowiązań z tytułu dotacji dla WWiI na 2012 r. przeniesionych z 2012 r. na 2013 r.
1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Instytutu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.