Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Instytutu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.365.142

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 grudnia 2013 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Instytutu

(2013/C 365/20)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (zwany dalej "Instytutem", inaczej "EIT") z siedzibą w Budapeszcie został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 1 . Celem Instytutu jest przyczyniać się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększania jej konkurencyjności przez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Unii Europejskiej. Instytut przyznaje dotacje trzem wspólnotom wiedzy i innowacji (WWiI), które łączą instytucje szkolnictwa wyższego, instytucje badawcze i sektor przedsiębiorstw, co przyczynia się do wzrostu innowacyjności i przedsiębiorczości 2 . WWiI koordynują działalność setek partnerów. Przyznawane przez EIT dotacje pokrywają koszty ponoszone przez partnerów oraz koszty związane z działalnością koordynacyjną WWiI.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Instytut systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Instytutu obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa

4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Instytutu po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Instytutu na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Instytutu we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Instytutu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Instytutu przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W 2012 r. Instytut dokonał płatności końcowych i rozliczenia zaliczek (transakcji) tytułem dotacji w wysokości 11,3 mln euro (działania z 2010 r.) i 48,6 mln euro (działania z 2011 r.).

10. Wszystkie transakcje związane z dotacjami podlegają weryfikacji przez Komisję przed zatwierdzeniem przez EIT. Instytut podjął poważne starania na rzecz wdrożenia skutecznych kontroli ex ante, mając na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami. Około 80 % wydatków na dotacje deklarowanych przez WWiI posiada świadectwa wystawione przez działające na zlecenie WWiI i ich partnerów niezależne firmy audytorskie. EIT przeprowadzał we własnym zakresie weryfikacje ex ante polegające na wszechstronnej kontroli dokumentacji. Dokumentacja towarzysząca otrzymana od WWiI i ich partnerów była weryfikowana przez EIT jedynie w przypadku stwierdzenia konkretnego ryzyka.

11. Trybunał stwierdził jednak, że jakość świadectw kontroli jest w wielu przypadkach nieodpowiednia 8 . Aby uzyskać dodatkowy poziom zapewnienia legalności i prawidłowość transakcji związanych z dotacjami, pod koniec 2012 r. Instytut wprowadził uzupełniające kontrole ex ante dotacji na działania z 2011 r. Kontrole te przeprowadzane były przez niezależne firmy audytorskie działające na zlecenie EIT i oceniane są jako wiarygodne. Wyniki kontroli ex post potwierdziły, że kontrole ex ante nie są w pełni skuteczne. Instytut odzyskał jednak stwierdzone nieprawidłowe płatności, a poziom błędu resztowego za transakcje związane z dotacjami za 2011 r. nie jest znaczący.
12. Nie przeprowadzono jeszcze kontroli ex post transakcji związanych z dotacjami na działania z 2010 r. (11,3 mln euro). Ponadto wobec ograniczonej pewności, jaką można uzyskać na podstawie kontroli ex ante, nie ma wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości tych transakcji. Trybunał nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów co do legalności i prawidłowości skontrolowanych transakcji związanych z dotacjami na działania z 2010 r.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 9-12 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału na temat wiarygodności rozliczeń ani jego opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

15.
Oprócz kwestii opisanej w pkt 9-13 budżety na umowy o przyznanie dotacji podpisane w latach 2010 i 2011, skutkujące płatnościami w roku 2012, nie były dostatecznie szczegółowe. Brak było powiązania pomiędzy zatwierdzonymi środkami a realizowanymi działaniami. W umowach o przyznanie dotacji nie określono indywidualnych progów dla poszczególnych kategorii kosztów (np. kosztów osobowych, podwykonawstwa, obsługi prawnej itp.) ani zasad zamawiania towarów i usług przez WWiI i ich partnerów.
16.
W ramach kontroli ex ante EIT przeprowadzał także weryfikację techniczną wszystkich finansowanych projektów. Nie określono jednak wymiernych celów, co utrudniało skuteczną ocenę działań w ramach projektów i ich wyników. W biznesplanach nie określono szczegółowo działań do zrealizowania, wyraźnych etapów, rezultatów poszczególnych działań ani kryteriów jakościowych.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

17.
Z kwoty około 22 mln euro środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z 2011 r. w 2012 r. anulowano około 10 mln euro (45 %). Wysoki poziom przeniesień spowodowany jest przede wszystkim niższymi niż przewidywano kosztami deklarowanymi przez beneficjentów w ramach umów o dotację na 2011 r. (9,2 mln euro, czyli 92 % anulowanych przeniesień).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

18.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie

realizacji / niepodjęte /

brak danych lub nie

dotyczy)

2011Wskaźnik wykonania budżetu Instytutu za objęty kontrolą okres autonomii finansowej (zob. pkt 2) był niski. Z porównania płatności z zaciągniętymi zobowiązaniami wynika, że wskaźnik wyniósł 56 % w tytule I (wydatki osobowe), 30 % w tytule II (wydatki administracyjne) i 11 % w tytule III (wydatki operacyjne).zrealizowane
2011Umowy o dotację, w ramach których płatności dokonano w 2011 r., były systematycznie podpisywane przez Komisję Europejską (Dyrekcja Generalna ds. Edukacji i Kultury) oraz przez Instytut dopiero po zrealizowaniu większości działań. Między wrześniem a grudniem 2011 r. Instytut dokonał płatności końcowych(1) w wysokości 4,2 mln euro, związanych z trzema umowami o dotację, które podpisano na długo po rozpoczęciu działalności(2). Praktyka ta jest wątpliwa z punktu widzenia należytego zarządzania finansami.w trakcie realizacji
(1) Komisja Europejska dokonała płatności zaliczkowych.

(2) W jednym przypadku umowę podpisano 14 dni przed końcem okresu realizacji, trwającego 13 miesięcy.

ZAŁĄCZNIK Nr  II

Europejski Instytut Innowacji i Technologii (Budapeszt) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 173 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie zapewniają istnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii.

W tym celu, zgodnie z systemem wolnych i konkurencyjnych rynków, ich działania zmierzają do:

- przyspieszenia dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych,

- wspierania środowiska sprzyjającego inicjatywom i rozwojowi przedsiębiorstw w całej Unii, a zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw,

- wspierania środowiska sprzyjającego współpracy między przedsiębiorstwami,

- sprzyjania lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego.

Kompetencje Instytutu

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008)

Cele

Celem Instytutu jest przyczynianie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Europie i zwiększania konkurencyjności przez wzmocnienie potencjału innowacyjnego państw członkowskich i Wspólnoty. EIT realizuje ten cel, propagując i łącząc ze sobą szkolnictwo wyższe, innowacje i badania na najwyższym poziomie

Zadania

Aby osiągnąć swój cel, Instytut:

a) ustala swoje dziedziny priorytetowe;

b) podnosi świadomość wśród potencjalnych podmiotów partnerskich i zachęca do udziału w swojej działalności;

c) wybiera i wyznacza WWiI w priorytetowych dziedzinach oraz określa ich prawa i obowiązki w drodze umowy, zapewnia im odpowiednie wsparcie, stosuje odpowiednie środki kontroli jakości, stale monitoruje i okresowo ocenia ich działalność, zapewnia koordynację pomiędzy poszczególnymi WWiI na odpowiednim poziomie;

d) gromadzi fundusze ze źródeł publicznych i prywatnych oraz wykorzystuje swoje zasoby zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W szczególności stara się pozyskiwać znaczną i coraz większą część swojego budżetu ze źródeł prywatnych i z dochodu generowanego przez własne działania;

e) zachęca do uznawania w państwach członkowskich nadanych przez instytucje szkolnictwa wyższego będące podmiotami partnerskimi stopni naukowych i dyplomów, które mogą być oznaczone jako stopnie naukowe i dyplomy EIT;

f) wspiera upowszechnianie dobrych praktyk służących integracji trójkąta wiedzy w celu wypracowania wspólnej kultury innowacji i transferu wiedzy;

g) dąży do osiągnięcia pozycji światowej klasy podmiotu doskonałości w zakresie szkolnictwa wyższego, badań i innowacji;

h) zapewnia komplementarność i synergię między działalnością EIT a innymi programami wspólnotowymi.

ZarządzanieRada Zarządzająca

Skład

W skład Rady Zarządzającej Instytutu wchodzi 18 członków mianowanych, przy czym należy zapewnić równowagę między członkami mającymi doświadczenie i wysoki poziom wiedzy w dziedzinie przedsiębiorczości, szkolnictwa wyższego i badań naukowych, oraz czterech członków przedstawicieli wskazanych przez wspólnoty wiedzy i innowacji (WWiI). Komisja Europejska ma status obserwatora.

Zadania

Rada Zarządzająca odpowiada za kierowanie działalnością Instytutu, wybór, wyznaczenie, przyznanie dotacji i ocenę WWiI oraz za wszelkie inne decyzje strategiczne.

Komitet Wykonawczy

Skład

Komitet Wykonawczy składa się z pięciu członków Rady Zarządzającej, w tym przewodniczącego i jego zastępcy. Na czele Komitetu stoi przewodniczący Rady Zarządzającej.

Zadania

Komitet Wykonawczy nadzoruje działalność Instytutu i podejmuje niezbędne decyzje między posiedzeniami Rady Zarządzającej.

Dyrektor

Powołuje go Rada Zarządzająca. Odpowiada przed Radą za zarządzanie administracją i finansami Instytutu. Jest prawnym przedstawicielem Instytutu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Instytutowi w roku 2012 (2011)Ostateczny budżet

95,30 mln euro na środki na zobowiązania i 77,09 mln euro na środki na płatności.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

Stanowiska zatwierdzone: 52 (52)

Stanowiska obsadzone: 47 (40)

Inne stanowiska: 0 (0)

Łączna liczba pracowników: 47 (40), z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 26 (19)

- administracyjne i pomocnicze: 21 (21)

Produkty i usługi w roku 2012- Organizacja trzech spotkań forum Instytutu z WWiI (platformy stworzonej w celu nawiązania regularnego dialogu między dyrektorem Instytutu a dyrektorami generalnymi WWiI).

- Decyzja Rady Zarządzającej z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie przeznaczenia w 2013 r. budżetu w wysokości 120 mln euro na finansowanie działań WWiI wnoszących wartość dodaną dla trzech WWiI po zastosowaniu po razy pierwszy procesu finansowania opartego na zasadach konkurencji, odpowiadającego 1/3 całkowitego budżetu.

- W 2012 r. te trzy WWiI zarządzały budżetem w łącznej wysokości 89.814.878 euro pochodzącym z finansowania przez EIT działań WWiI wnoszących wartość dodaną oraz budżetem w wysokości 300.009.659 euro pochodzącym z finansowania działań WWiI wnoszących wartość dodaną oraz działań uzupełniających przez podmioty inne niż EIT.

- Po raz pierwszy WWiI przedstawiły skonsolidowane dane na temat kluczowych wskaźników wykonania działań wnoszących wartość dodaną w zakresie innowacyjności, wstecz za lata 2011 i 2011 oraz prognozy na 2012 r.

- W 2012 r. całkowita liczba partnerów WWiI zaangażowanych w prace trzech WWiI to 293 instytucje z WWiI "EIT ICT Labs" (87), WWiI "Climate KIC" (100) i WWiI "KIC InnoEnergy" (106).

- Wspólny wkład Przewodniczącego Rady Zarządzającej, Dyrektora Instytutu, Kierownika Działu "KIC Operations" oraz dyrektorów generalnych WWiI przedstawiony na konferencji zainteresowanych stron EIT zorganizowanej w ramach przewodnictwa Cypru w Unii Europejskiej przez Komisję Europejską w Larnace w dniach 8-9 listopada 2012 r.

- Duża liczba udanych inicjatyw w konsekwencji realizacji działań WWiI.

Źródło: informacje przekazane przez Instytut.

ODPOWIEDZI INSTYTUTU

10.
EIT z zadowoleniem przyjmuje uwagę Trybunału Obrachunkowego dotyczącą poważnych starań Instytutu na rzecz wdrożenia skutecznych kontroli ex ante, mających na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji związanych z dotacjami.
11.
EIT z zadowoleniem przyjmuje uwagę Trybunału Obrachunkowego dotyczącą wiarygodności przeprowadzanych przez EIT kontroli dotacji ex post za działania w 2011 r. Co do świadectw kontroli, audytorzy poświadczający musieli sprawdzić, czy zgłoszone pośrednie koszty rzeczywiste były zgodne z kryteriami określonymi w zakresie wymagań dotyczących świadectw dla sprawozdań finansowych. Ponadto audytorzy poświadczający sprawdzili większość wydatków na podstawie próbek. Co więcej, zaktualizowano i ulepszono wymagania dotyczące umów o przyznanie dotacji na 2012 r.
12.
Co się tyczy pewności, jaką można uzyskać na podstawie kontroli ex ante transakcji związanych z dotacjami na działania w 2010 r., EIT przewidział potrzebę wzmocnienia kontroli ex ante w celu ograniczenia ryzyka związanego z pierwszym rokiem funkcjonowania WWil. W celu uzyskania wystarczającej pewności EIT nie tylko złożył prośbę o wystawienie świadectw z audytów WWiI, ale również dokonał - na podstawie losowo wybranej próbki - kontroli dokumentów dodatkowych związanych ze wysokim odsetkiem wydatków. W rezultacie przed wypłatą ostatecznych płatności poprawiono wydatki niekwalifikowane. Pewność uzyskaną zarówno ze świadectw kontroli, jak i ze wzmocnionych kontroli EIT uznano za wystarczającą, aby zapobiec istotnym błędom w ostatecznych płatnościach wykonanych w ramach umów o dotacje na 2010 r. Ponadto EIT rozpoczął kontrole ex post dotyczące umów o dotacje na 2010 r., i ostatecznych wyników oczekuje się w październiku 2013 r. Wszelkie nieprawidłowości zostaną usunięte i niesłusznie wypłacone kwoty zostaną odzyskane w 2013 r.
15.
Powiązania pomiędzy dotacjami a działaniami do wdrożenia ustalono na poziomie strategicznym, skupiając się na ich wynikach i wpływach, jak również na poziomie operacyjnym za pośrednictwem portfelu działalności WWiI. Jest to podejście w pełni zgodne z przepisami EIT, które pozwoliło na wypróbowanie nowych, uproszczonych sposobów ulepszenia elastyczności i skuteczności WWiI. Nie określono indywidualnych progów dla poszczególnych kategorii kosztów (np. kosztów osobowych, podwykonawstwa, obsługi prawnej itp.), ponieważ nie są one wyszczególnione w rozporządzeniu finansowym, ponadto nie pomogłyby one w osiągnięciu celów EIT/WWiI i spełnieniu potrzeb operacyjnych. Co do podwykonawstwa, w umowach o dotacje określono, że kontrakty muszą być przyznane w oparciu o ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie oraz że należy unikać konfliktu interesów. Jest to zgodne z odpowiednimi postanowieniami rozporządzenia finansowego.
16.
Co się tyczy wymiernych celów w biznesplanach WWiI, w marcu 2012 r. EIT przekazał wytyczne WWiI dotyczące przygotowania biznesplanów i poprosił o dane dotyczące stopnia osiągnięcia kluczowych wskaźników efektywności w 2010 i 2011 r. Wytyczne dotyczące biznesplanów na 2014 r. zaktualizowano niedawno, w 2013 r., w celu dalszego ulepszenia jakości planowania i działań sprawozdawczych WWiI oraz lepszej oceny ich efektywności przez EIT.
17.
EIT przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. Początkowa faza działalności WWiI dobiegła końca pod koniec 2012 r., co odzwierciedla się również w korzystaniu z dotacji (aby uzyskać więcej informacji, zob. punkt 15). Pomimo wysokiego poziomu przeniesień z 2012 r. na 2013 r., oczekuje się znaczących postępów, ponieważ anulowanie przeniesień zostanie znacznie zmniejszone: 45 % (przeniesienia w 2011 r.) wobec 13 % (przeniesienia w 2012 r.). EIT będzie z bliska monitorował tę sprawę.
1 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Instytutu.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
8 Np. w świadectwie nie zawsze wskazana jest skontrolowana deklaracja poniesionych kosztów. Kontrole nie obejmowały wszystkich kategorii kosztów na wystarczająco szczegółowym poziomie (np. nie skontrolowano w oparciu o oryginalną dokumentację towarzyszącą faktycznie poniesionych kosztów pośrednich, które można deklarować bez górnego progu). Nie weryfikowano w wyczerpującym stopniu ryzyka podwójnego finansowania sprzętu zadeklarowanego jako koszt. W większości świadectw nie wskazano zakresu skontrolowanych kosztów, nie było także wspólnej metodyki wyznaczania ogólnego poziomu błędu w deklaracjach poniesionych kosztów.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.