Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Centrum.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.442.123

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 grudnia 2014 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Centrum

(2014/C 442/14)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej "Centrum", inaczej "ECDC") z siedzibą w Sztokholmie zostało ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydawanie ekspertyz naukowych na ten temat. Do obowiązków Centrum należy także koordynacja europejskiej sieci instytucji działających w tej dziedzinie 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Centrum systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Centrum obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Centrum obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Centrum po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Centrum na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Centrum we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI

11.
Centrum poprawiło wprawdzie zarządzanie postępowaniami o udzielenie zamówienia, jednak w przypadku jednego z postępowań, które zostało rozpoczęte w 2013 r., informacje podane w ogłoszeniu o zamówieniu były sprzeczne z informacjami w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co mogło mieć wpływ na warunki konkurencji oraz na wynik postępowania. Płatności dokonane w 2013 r. na podstawie umowy ramowej i dwóch umów szczególnych, których to dotyczy, wyniosły 108 000 euro. W następstwie przeprowadzonej przez Trybunał kontroli Centrum niezwłocznie podjęło działania naprawcze i unieważniło umowę ramową.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Ogólny wskaźnik wykonania budżetu był stosunkowo niski (92 %). Anulowane środki na 2013 r. pojawiają się w każdym tytule.
13.
Poziom przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był stosunkowo wysoki i wyniósł 1 714 484 euro (26 %) w tytule II (wydatki administracyjne) oraz 7 907 139 euro (44 %) w tytule III (wydatki operacyjne).
14.
W tytule II było to związane przede wszystkim z zamówieniami na sprzęt i oprogramowanie komputerowe (1 086 203 euro) oraz z przeprowadzaną zewnętrzną oceną Centrum (210 000 euro).
15.
W tytule III przeniesienia środków, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczyły przede wszystkim projektów wieloletnich (4 620 605 euro) oraz pozycji informatycznych służących wsparciu działalności operacyjnej (1 962 443 euro). Działania, na które środki te były przeznaczone, i związane z nimi płatności były realizowane stosownie do potrzeb operacyjnych. Stwierdzono jednak niedociągnięcia w zakresie planowania i wykonania budżetu przeznaczonego na spotkania operacyjne, głównie z powodu przeszacowania liczby uczestników oraz kosztów zakwaterowania i przelotów. W odpowiedniej linii budżetowej anulowano 29 % środków na 2013 r. (655 142 euro) i 59 % środków przeniesionych z roku 2012 (455 820 euro). Ponadto 38 % środków na 2013 r., na które zaciągnięto zobowiązania, przeznaczonych na spotkania operacyjne (w kwocie 594 758 euro) przeniesiono na 2014 r.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

16.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Pietro RUSSO, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 16 września 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

RokUwagi TrybunałuDziałania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2012Opinia za 2011 r. na temat legalności i prawidłowości transakcji przeprowadzonych przez Centrum zawierała zastrzeżenie ze względu na fakt przekroczenia przez Centrum maksymalnej kwoty przewidzianej w umowie ramowej z 2009 r. Umowa ta pozwalała Centrum na podpisywanie z wybranymi dostawcami umów szczególnych do maksymalnej kwoty 9 mln euro. Do końca

2011 r. płatności wyniosły jednak 12,2 mln euro.

W celu nabycia usług niezbędnych do kontynuowania odpowiedniego projektu, w 2012 r. Centrum zawarło dodatkowe umowy szczególne o wartości 2,5 mln euro. Z uwzględnieniem płatności na kwotę 2,7 mln euro, dokonanych w 2012 r. tytułem umów podpisanych jeszcze w roku 2011, suma płatności na koniec

2012 r. wyniosła 17,4 mln euro. Płatności dokonane z przekroczeniem określonego w umowie ramowej pułapu w wysokości 9 mln euro są nieprawidłowe, lecz Centrum podjęło w 2012 r. działania naprawcze i w czerwcu tego roku podpisało nową umowę ramową (wstrzymanie dalszych płatności tytułem starej umowy ramowej) oraz ogólnie poprawiło monitorowanie realizacji umów ramowych.

nie dotyczy
2012Dokonane w 2012 r. płatności na kwotę 5,2 mln euro wynikają z uchybień z lat poprzednich, polegających na naruszeniu pułapu przewidzianego w umowie ramowej. Mają one związek ze zobowiązaniami umownymi z lat poprzednich (2,7 mln euro) lub ze zobowiązaniami podjętymi w 2012 r. ze względu na konieczność zachowania ciągłości działania (2,5 mln euro) w oczekiwaniu na sfinalizowanie postępowania o udzielenie zamówienia na warunkach nowej umowy ramowej. Wobec podjęcia przez Centrum działań naprawczych w 2012 r., Trybunał nie opatrzył zastrzeżeniem tegorocznej opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji.
2012W 2012 r. Centrum przyznało dotacje instytutom badawczym i osobom fizycznym. Łączna kwota dotacji wyniosła 752 000 euro, co stanowi 1,4 % całości wydatków operacyjnych w 2012 r. Przeprowadzane przez Centrum kontrole ex ante poprzedzające zwrot kosztów zadeklarowanych przez beneficjentów obejmują analizę zestawień poniesionych wydatków, a częściowo także świadectw kontroli wystawionych przez działające na zlecenie beneficjenta niezależne firmy audytorskie. Centrum zwykle nie żąda od beneficjentów przedstawienia dokumentacji na potwierdzenie kwalifikowalności i poprawności deklarowanych wydatków. W celu wzmocnienia mechanizmów kontrolnych Centrum przyjęło strategię kontroli ex post i zaplanowało jej wdrożenie na 2012 r. Doszło jednak do 10 miesięcznego opóźnienia w uzyskaniu dostępu do międzyinstytucjonalnej umowy na usługi audytowe, w związku z czym do czasu kontroli Trybunału nie miały jeszcze miejsca żadne kontrole ex post wydatków na dotacje dokonanych w 2012 r. W przypadku transakcji będących przedmiotem kontroli Trybunału Centrum uzyskało w jego imieniu dokumentację towarzyszącą, co daje wystarczającą pewność co do ich legalności i prawidłowości.w trakcie realizacji
2012Wskaźnik wykonania budżetu był zadowalający w tytule I (koszty osobowe) i w tytule II (wydatki administracyjne), w których wyniósł odpowiednio 97 % i 80 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania. Poziom środków przeniesionych w tytule III jest wysoki i wynosi 8,3 mln euro (41 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule). Nie było to jednak spowodowane opóźnieniami w realizacji rocznego programu prac Centrum, lecz wynika z wieloletniego charakteru jego działalności. Centrum przyjęło moduł planowania budżetowego powiązany bezpośrednio z jego rocznym programem prac, a płatności były planowane i realizowane zgodnie z potrzebami operacyjnymi.nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego.

Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej, a także monitorowanie poważnych trans-granicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesne ostrzeganie w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczanie.

Kompetencje Centrum

(rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady)

Cele

- Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie, w szczególności identyfikacja, ocena i powiadamianie o bieżących i pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego ze strony chorób zakaźnych.

- W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania i reagowania (EWRS), zapewnia pomoc i szkolenia naukowo-techniczne.

Zadania

- prowadzenie wyspecjalizowanych sieci nadzoru w zakresie chorób i wspieranie współdziałania w ramach sieci; Centrum odgrywa szczególną rolę w zakresie gromadzenia, potwierdzania, analizy i rozpowszechniania danych;

- dostarczanie opinii ekspertów, jak również ekspertyz i badań naukowych w dziedzinie chorób zakaźnych;

- prowadzenie systemu wczesnego ostrzegania; opracowanie procedur identyfikacji pojawiających się zagrożeń dla zdrowia;

- wzmacnianie zdolności państw członkowskich w zakresie planowania gotowości i szkoleń;

- przekazywanie informacji na temat swojej pracy ogółowi społeczeństwa i zainteresowanym podmiotom.

ZarządzanieZarząd

Skład

Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech przedstawicieli Komisji.

Zadania

Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum oraz nadzoruje ich wykonanie.

Dyrektor

Mianowany przez zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

Forum doradcze

Skład

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu.

Zadania

Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową prac Centrum oraz niezależność jego działań i ekspertyz.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Centrum w roku 2013 (2012)Ostateczny budżet

58,3 (58,2) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 198 (200)

Stanowiska obsadzone: 190 (187)

Inne stanowiska: 95 (91)

Ogółem: 285 (278), w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 186 (183)

- administracyjne i pomocnicze: 99 (95)

Produkty i usługi w roku 2013 (2012)42 (69) zagrożenia zidentyfikowane i monitorowane za pomocą narzędzia TTT (Threat Tracking Tool);

52 (52) cotygodniowe raporty na temat zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi wysłane do 400 (334) odbiorców; ponadto od 2012 r. sprawozdanie jest również publikowane co tydzień na stronie internetowej ECDC; jest ono jedną z najczęściej odwiedzanych pozycji na stronie (8 000 odsłon w 2013 r.);

udzielenie wsparcia dla wywiadu epidemiologicznego przy okazji 2 (3) dużych imprez masowych;

ponadto monitorowanie 4 (3) dużych imprez o wyjątkowym charakterze i znaczeniu;

przygotowanie 3 (6) ocen ryzyka, 12 (16) ocen nowego, nagłego ryzyka i 9 (16) aktualizacji na temat ocen nagłego ryzyka;

zorganizowanie 1 (1) warsztatów symulacji, mających na celu zweryfikowanie i poprawę przygotowania i reakcji na pojawianie się ognisk chorób zakaźnych;

szkolenie 117 (104) członków w ramach Europejskiego Programu Szkoleń w zakresie Epidemiologii Interwencyjnej (EPIET) i Europejskiego Programu Szkoleń w zakresie Mikrobiologii (EUPHEM);

udział 112 (114) ekspertów z dziedziny zdrowia publicznego pochodzących z 30 państw UE-EOG w krótkich modułach szkoleniowych Centrum;

945 000 (780 000) odsłon strony internetowej Centrum;

wydanie 216 (204) publikacji naukowych; wskaźnik cytowań impact factor (IF) na przestrzeni pięciu lat: 5,6 (4,55);

zorganizowanie szóstego Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach, w którym udział wzięło 40 (43) krajów; dzień 18 listopada jest coraz lepiej rozpoznawany jako data zasadnicza dla podnoszenia poziomu wiedzy na temat ostrożnego stosowania antybiotyków nie tylko w Europie, lecz także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii oraz gdzie indziej;
16,3 (12,9) mln pojedynczych wpisów w bazach danych TESSy; 1 492 (1 324) aktywnych użytkowników z 57 (56) krajów;
wzmocniony nadzór; na koniec 2013 r. 15 (15) z 17 wyspecjalizowanych sieci nadzoru zintegrowanych w obrębie Centrum (zaprzestano eksploatacji jednej z sieci, a obsługę innej zlecono zewnętrznemu usługodawcy);
publikacja rocznego sprawozdania epidemiologicznego;
publikacja 18 rocznych sprawozdań na temat gruźlicy, HIV/AIDS i oporności mikrobiologicznej;
publikacja 41 (40) tygodniowych biuletynów dotyczących grypy/tygodniowych przeglądów dotyczących nadzoru w zakresie grypy w 2013 r.;
sporządzenie 89 (34) ekspertyz naukowych w odpowiedzi na wnioski zainteresowanych stron; terminowe odpowiedzi na ponad 80 % wniosków o poradę naukową;
zorganizowanie siódmej europejskiej konferencji naukowej na temat epidemiologii stosowanej chorób zakaźnych (ESCAIDE) w dniach 5-7 listopada 2013 r. w Sztokholmie, w której udział wzięło 550 (511) uczestników;
publikacja tygodnika naukowego Eurosurveillance - 11 600 (14 000) prenumeratorów on-line;
w 2013 r. tygodnikowi Eurosurveillance po raz drugi przyznano wskaźnik impact factor; wartość wskaźnika (5,49) była nieco niższa niż w 2012 r. (6,15); daje mu ona szóstą pozycję wśród 70 wiodących czasopism z całego świata w kategorii "choroby zakaźne".
Źródło: załącznik przekazany przez Centrum.

ODPOWIEDZI CENTRUM

11.
ECDC podjęło natychmiastowe działanie naprawcze, aby poinformować wykonawców o sytuacji i unieważnić umowę. W marcu 2014 r. sekcja zamówień Centrum została poddana reorganizacji. Reorganizacja i zmienione procedury wewnętrzne objaśniają zadania, role i obowiązki wszystkich zaangażowanych podmiotów i stron. W ramach specjalnych sesji szkoleniowych, które odbyły się w marcu i kwietniu 2014 r., zorganizowano intensywne szkolenia dla pracowników ECDC.
12-15.
Centrum zarezerwowało środki w budżecie na 2013 r., aby wypełnić zobowiązania wobec pracowników w zakresie korekty wysokości wynagrodzeń za lata 2011, 2012 i 2013. Zarezerwowane środki wynosiły 3,3 mln euro. Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z ostatniego kwartału ubiegłego roku Centrum nie wolno było przeznaczyć tych środków na inne cele.

Środki te zostały zarezerwowane we wszystkich tytułach budżetowych, zatem anulacje wpłynęły na wszystkie tytuły budżetowe. Gdyby ta decyzja została przyjęta w 2013 r., wykonanie budżetu kształtowałoby się na poziomie 97,8 %.

W odniesieniu do spotkań operacyjnych 400 000 euro z 655 142 euro było przeznaczonych na wyżej wymienione korekty wynagrodzeń i współczynników ważenia, a zatem anulowano 11 %.

Z 594 758 euro przeniesionych na 2014 r. 384 938 euro przeniesiono, aby spełnić zobowiązania finansowe związane ze spotkaniami w ciągu 2014 r., w odniesieniu do których wysłano zaproszenia w 2013 r., podczas gdy 209 820 euro przeniesiono, aby pokryć nieuregulowane zobowiązania finansowe związane ze spotkaniami, które odbyły się w 2013 r.

Centrum będzie ściślej monitorować wydatki na spotkania operacyjne, aby uniknąć zbędnych przeniesień lub anulacji.

1 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.