Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.366.122

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 grudnia 2011 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum

(2011/C 366/22)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej Centrum), z siedzibą w Sztokholmie, zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Centrum gromadzi i rozpowszechnia informacje w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydaje ekspertyzy naukowe na ten temat. Centrum koordynuje także europejską sieć instytucji działających w tej dziedzinie(2).
2.
Budżet Centrum na rok 2010 wyniósł 57,8 mln euro w porównaniu z 51 mln euro w poprzednim roku budżetowym. Liczba zatrudnionych przez Centrum pracowników wyniosła na koniec roku 254 w porównaniu ze 199 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).

Zadania dyrektora

5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowymi Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidło- wości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finanso- wego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kode- ksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontro- lerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybu- nału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Centrum na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13.
W roku 2010 kwota 15,6 mln euro, która odpowiada 27 % łącznego budżetu i 50 % tytułu III - Wydatki operacyjne została przeniesiona na rok 2011. Taki wysoki poziom przeniesienia, któremu towarzyszy niski poziom rozliczeń międzyokresowych biernych (5,5 mln euro), jest nadmierny i stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu.

INNE KWESTIE

14.
W odniesieniu do procedur naboru pracowników, nie zostały określone z wyprzedzeniem progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową. Wyniki testów pisemnych nie były w jednakowym stopniu uwzględniane podczas oceny kandydatów. Praktyki te zagroziły przejrzystości procedur naboru pracowników.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczne sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 10 czerwca 2011 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 28 czerwca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ecdc.europa.eu/en/aboutus/Pages/AboutUs_KeyDocuments.aspx/

ZAŁĄCZNIK 

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) Kompetencje i działania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 Traktatu

o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego.

Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii, poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej, a także monitorowanie poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesne ostrzeganie w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczanie.

Kompetencje Centrum

(rozporządzenie Rady (WE) nr 851/2004)

Cele

- Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie; w szczególności identyfikacja, ocena i powiadamianie o bieżących i pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego ze strony chorób zakaźnych.

- W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania i reagowania (EWRS), zapewnia pomoc i szkolenia naukowo-techniczne.

Zadania

- Prowadzenie wyspecjalizowanych sieci nadzoru w zakresie chorób i wspieranie współdziałania w ramach sieci. Centrum odgrywa szczególną rolę w zakresie gromadzenia, potwierdzania, analizy i rozpowszechniania danych,

- dostarczanie opinii ekspertów, jak również ekspertyz i badań naukowych w dziedzinie chorób zakaźnych,

- prowadzenie systemu wczesnego ostrzegania. Opracowanie procedur identyfikacji pojawiających się zagrożeń dla zdrowia,

- wzmacnianie zdolności państw członkowskich w zakresie planowania gotowości i szkoleń,

- przekazywanie informacji na temat swojej pracy ogółowi społeczeństwa i zainteresowanym podmiotom.

Zarządzanie1 - Zarząd

Skład:

Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech przedstawicieli Komisji.

Zadania:

Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum oraz nadzoruje ich wykonanie.

2 - Dyrektor

Mianowany przez Zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

3 - Forum doradcze

Skład:

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu.

Zadania:

Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową oraz niezależność działań i ekspertyz Centrum.

4 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy

5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Centrum w 2010 r. (2009)Budżet ostateczny:

57,8 (51) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Stanowiska zatwierdzone w planie zatrudnienia: 200 (170)

Stanowiska obsadzone: 175 (129)

Inne stanowiska: 79 (70)

Ogółem: 254 (199), z czego wykonujący:

zadania:

- operacyjne: 169 (120)

- administracyjne i pomocnicze: 85 (79)

Produkty i usługi w 2010 r. (2009)93(1) (191) zagrożeń monitorowanych za pomocą Threat Tracking Tool (TTT).

52 (52) cotygodniowe raporty na temat zagrożeń związanych z chorobami zakaźnymi wysłane do 431 odbiorców.

Udzielenie wsparcia dla wywiadu epidemiologicznego przy okazji 5 (5) dużych imprez masowych; ponadto monitorowano 5 dużych imprez o wyjątkowym charakterze i znaczeniu.

Przygotowanie 32 (25) ocen pierwotnego zagrożenia i 10 (6) aktualizacji zagrożeń.

Przeprowadzenie 3 (2) symulacji, których celem było zweryfikowanie i poprawa przygotowania i odpowiedzi na pojawianie się ognisk chorób zakaźnych; ponadto udzielono wsparcia w zakresie 4 zewnętrznych symulacji (Komisja, państwa członkowskie)

Szkolenie 80 (78) członków w ramach Europejskiego Programu Szkoleń w zakresie Epidemiologii Interwencyjnej (EPIET).

Szkolenie 6 członków w ramach Europejskiego Programu Szkoleń w zakresie Mikrobiologii (EUPHEM).

Udział 106(2) (346) ekspertów z dziedziny zdrowia publicznego pochodzących z 30 państw UE-EOG w krótkich modułach szkoleniowych Centrum.

495 000 odwiedzin witryny Centrum (portal uruchomiony w 2009) - pobrano 70 000 plików.

Wydanie 34(3) (43) publikacji naukowych.

Zorganizowanie trzeciego Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach, w którym udział wzięło 36 (34) krajów.

Wzmocniony nadzór; dalsza integracja z Centrum 11 z 17 wyspecjalizowanych sieci nadzoru pod koniec 2010 r.

Publikacja rocznego raportu epidemiologicznego.

Publikacja rocznych raportów na temat gruźlicy, HIV/AIDS i oporności mikrobiologicznej.

Publikacja 38 (28) tygodniowych biuletynów dotyczących grypy / tygodniowych przeglądów dotyczących nadzoru w zakresie grypy w 2010 r.

Sporządzenie ponad 20(4) (50) ekspertyz naukowych w odpowiedzi na wnioski zainteresowanych stron.

Zorganizowanie czwartej europejskiej konferencji naukowej na temat epidemiologii stosowanej chorób zakaźnych (ESCAIDE) w listopadzie 2010 r. w Lizbonie, w której udział wzięło ponad 600 (500) uczestników.

Organizacja drugiej konferencji Eurovaccine, w której uczestniczyło 600 (400) osób.

Cotygodniowa publikacja pisma naukowego Eurosurveillance, które w wersji internetowej jest odbierane przez 12 665 abonentów (egzemplarz drukowany otrzymało 4 300 odbiorców w 2009 r.).

Opublikowano 1 618 artykułów związanych z Centrum w 49 krajach na świecie.

Źródło: Informacje przekazane przez Centrum.

(1) Spadek w 2010 r. jest częściowo związany ze zmianą procedur dotyczących monitorowania klasterów Legionelli przenoszonych podczas podróży oraz częściowo związany z pandemią grypy z roku 2009, która wywołała reakcją na skalę światową.

(2) W 2010 r. szkolenia krótkoterminowe przestały być priorytetem, a zatem środki zostały ponownie przydzielone na szkolenia długoterminowe.

(3) Spadek liczby publikacji wynikał z tego, że wiele sprawozdań w 2009 r. dotyczyło bezpośrednio trwającej wówczas pandemii grypy.

(4) Liczba ekspertyz naukowych przygotowywanych na wnioski zainteresowanych stron wzrosła w 2009 r. w związku z pandemią grypy.

ODPOWIEDZI CENTRUM
13.
W porównaniu z 2009 r. Centrum o 10 % zmniejszyło przenoszone środki w ramach tytułu III - Wydatki operacyjne. Mimo to Centrum uznaje konieczność dalszego ograniczenia w miarę możliwości wysokości przenoszonych środków.
14.
Centrum przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału i dokonuje przeglądu procedur naboru w celu zwiększenia ich przejrzystości. W 2011 r. przyjęto ogólną zasadę, aby na rozmowę kwalifikacyjną zapraszać kandydatów spełniających najwięcej wymagań na wolne stanowiska pracy. Kandydaci, którzy podczas rozmowy kwalifikacyjnej otrzymali co najmniej 70 % punktów, zostaną umieszczeni na listach kandydatów branych pod uwagę i na listach rezerwowych. Centrum dokona również przeglądu swoich procedur naboru, aby w większym stopniu uwzględniały one wyniki egzaminów pisemnych.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.