Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.311.122

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum

(2008/C 311/18)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Centrum gromadzi i rozpowszechnia informacje w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydaje ekspertyzy naukowe na ten temat. Koordynuje ono także europejską sieć instytucji działających w tej dziedzinie.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Centrum sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 851/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legaln i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Centrum na 2007 r. wyniósł 28,9 mln euro w porównaniu z 17,1 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Do wzrostu budżetu przyczyniło się przede wszystkim rozszerzenie działalności Centrum zgodnie z jego programem wieloletnim. Wykorzystano 28,3 mln euro ze środków na zobowiązania na 2007 r., z czego 16,3 mln euro wypłacono a 12,0 mln euro przeniesiono. Niski poziom płatności jest wskaźnikiem trudności we wdrażaniu działań w 2007 r. Ten niski poziom może być częściowo wytłumaczony dodatkowymi środkami (1,8 mln euro) udostępnionymi przez Komisję pod koniec roku. Ponadto poziom zmian(5) wprowadzonych do budżetu wskazuje na uchybienia w zakresie monitorowania wykonania budżetu. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady jednoroczności i specyfikacji.

8. Spis środków trwałych (na kwotę brutto 3,5 mln euro) prowadzony był przy pomocy arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantowało integralności danych. Nie sporządzono również, od czasu ustanowienia Centrum, pełnego spisu z natury środków trwałych.

9. Program pracy Centrum na 2007 r. jest zadaniowy, a budżet początkowy posiada tę samą strukturę co program pracy. Jednak przy uchwalaniu zmian w budżecie nie przeprowadzono oceny ich wpływu na program pracy oraz na możliwość osiągnięcia celów.

10. W 2007 r. Centrum wydało 0,5 mln euro na różne prace remontowe w budynku wynajętym na jego siedzibę. Podobnie jak w 2006 r. Decyzję o tych pracach podjęto na podstawie bezpośredniego porozumienia pomiędzy Centrum a właścicielem budynku, nie określając rodzaju i terminów prac do przeprowadzenia, a także warunków płatności. Powyższa sytuacja stała w sprzeczności z rozporządzeniem finansowym i stanowiła naruszenie zasady oszczędności.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 18 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 30 czerwca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Środki z Tytułu I oraz z Tytułu III zostały pomniejszone odpowiednio o 0,9 i 1,3 mln euro w celu zwiększenia środków w Tytule II.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)

grafika

Tabela 2

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI CENTRUM

7. Centrum, jak zauważył Trybunał, jest wciąż w fazie rozszerzania działalności, co sprawia, że osiągnięcie wysokich wskaźników wykonania płatności jest większym wyzwaniem. Jednakże zarząd zwiększył już poziom wykonanych płatności i postawił sobie za zadanie zbliżenie się do poziomu 70 % wykonanych płatności do 2010 r.

Centrum ostrożnie rozważa potrzeby wprowadzania zmian do budżetu i zobowiązuje się do dalszej poprawy jego monitorowania na podstawie nabytego doświadczenia, w celu zmniejszenia dalszej wielkości przeniesień.

8. Centrum jest świadome ograniczonej wiarygodności spisu inwentarza opartego na arkuszu kalkulacyjnym, zatem w celu rozwiązania tego problemu dokonuje się regularnych weryfikacji danych. Opracowano nowy system spisu środków trwałych, który ma działać od końca 2008 r. Ponadto wzmocniono jednostkę ds. logistyki w celu monitorowania dostaw i fizycznej weryfikacji środków trwałych Centrum.

9. Wszystkich przeniesień wpływających na tytuł operacyjny budżetu dokonano w celu dynamicznego ustalania priorytetów dla celów Centrum. Centrum zgadza się jednak z uwagą i od 2008 r. będzie aktualizować program pracy wraz z każdą zmianą wprowadzoną do budżetu.

10. Centrum ściśle monitoruje realizowane prace w celu zachowania zasady oszczędności. Centrum jest obecnie w trakcie zawierania umowy ramowej określającej warunki dla poszczególnych prac do zrealizowania.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.