Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Centrum.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.99

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Centrum

(2007/C 309/17)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Głównym jego zadaniem jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydawanie ekspertyz naukowych na ten temat. Koordynuje ono także europejskie sieci działające w tej dziedzinie.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Centrum sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 851/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Prawie 45 % zobowiązań zaciągniętych w ciągu roku zostało przeniesione. Ponadto w drugiej połowie 2006 r. dokonano wielu przesunięć spowodowanych głównie niedokładnym oszacowaniem potrzeb kadrowych(4). Przesunięć tych dokonano, nie informując w odpowiednim terminie Zarządu Centrum. Zatem budżetowe zasady jednoroczności i specyfikacji nie były ściśle przestrzegane.

8. Zaciągnięte zobowiązania prawne(5) nie były poprzedzone zobowiązaniami budżetowymi, co stanowi naruszenie przepisów rozporządzenia finansowego.

9. W ciągu roku pozycje prefinansowania były księgowane jako wydatki budżetowe, a nie jako płatności zaliczkowe. Nie istniała procedura wyróżniania tych pozycji. Na koniec roku podczas procedury zamykania ksiąg księgowy ręcznie wyszukiwał nierozliczone pozycje prefinansowania. Spowodowało to wzrost ryzyka wystąpienia błędów(6) przy ustalaniu odpowiedniej kwoty.

10. Prawa dostępu do komputerowego systemu zarządzania budżetem nie zawsze były zgodne z upoważnieniami udzielonymi przez dyrektora. Księgowy nie zatwierdził jeszcze głównych procedur zaciągania zobowiązań i dokonywania płatności.

11. Nie egzekwowano ściśle zasad dotyczących procedur przetargowych. Stwierdzono następujące nieprawidłowości(7): brak jasnych kryteriów wyboru, wybór niewłaściwego rodzaju procedury, nieprzestrzeganie procedury opisanej w ogłoszeniu o zamówieniu i brak wystarczającej dokumentacji procedury.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 12 czerwca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 2 lipca 2007 r.

(4) Środki w tytule I zmniejszono o 1,6 mln euro.

(5) Trzy przypadki o przybliżonej łącznej wartości 320.000 euro.

(6) Podczas kontroli wykryto i skorygowano jeden błąd dotyczący kwoty 40.000 euro.

(7) Trzy przypadki o przybliżonej łącznej wartości 230.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)

grafika

Tabela 2

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI CENTRUM

7. Rok 2006 był pierwszym pełnym rokiem funkcjonowania Centrum. Nieprzewidywalność niektórych wydarzeń, w szczególności w zakresie naboru pracowników, spowodowała, iż konieczne były przesunięcia budżetowe. Opracowywanie i kontrola planów działania oraz budżetów zwróciły uwagę zarządu, który w 2007 r. postanowił ograniczyć przenoszenie środków.

Na posiedzeniu w dniach 12-13 grudnia 2006 r. zarząd został poinformowany o przeniesieniach dokonanych przez dyrektora. Będą one systematycznie aktualizowane na ekstranecie.

8. Oszacowano wewnętrzne możliwości oraz podjęto środki w celu zlikwidowania zidentyfikowanych słabych punktów i usprawnienia systemów wewnętrznej kontroli (np. procedury wewnętrzne, nowe harmonogramy pracy, szkolenie personelu).

9. Centrum zgadza się z uwagą Trybunału oraz z faktem, że ręczne wykrywanie prefinansowania zwiększa możliwość popełnienia błędu. Od początku 2007 r. całe prefinansowanie jest bezpośrednio rejestrowane jako zaliczka.

10. Centrum wyznaczyło urzędnika ds. bezpieczeństwa systemów finansowych (SI2). Na początku 2007 r. Centrum dokonało ponownej oceny swojego obiegu finansowego, a w maju tego samego roku dyrektor zatwierdził nowy harmonogram pracy. Po tej fazie konsolidacji księgowy przystąpi do oceny i ewentualnego zatwierdzenia systemów zgodnie z rozporządzeniem finansowym.

11. Nieprawidłowości, o których mowa powyżej, związane są z pierwszym rokiem działalności Centrum. Od tego czasu dokonano istotnego postępu w obszarze finansów i zamówień (np. umieszczenie urzędników finansowych w jednostkach operacyjnych, ustanowienie służb kontroli wewnętrznej, ponowna ocena obiegu finansowego, przyjęcie procedur finansowych, szkolenie personelu, weryfikacja umów).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.