Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Centrum.
Dz.U.UE.C.2015.409.39
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Centrum
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Centrum obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 : |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Centrum obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Centrum, po tym jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Centrum na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Centrum we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Centrum, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 . |
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIK
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Saloniki)
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Saloniki)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 166 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Gromadzenie informacji Unia Europejska wdroży politykę w dziedzinie kształcenia zawodowego, która będzie wspierała i uzupełniała działania państw członkowskich, równocześnie w pełni szanując zasadę odpowiedzialności państw członkowskich za zawartość i organizację szkoleń zawodowych. |
Kompetencje Centrum (art. 2 i 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 337/75) | Cele Jako centrum referencyjne Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, Centrum dostarcza decydentom politycznym, badaczom i specjalistom informacji dotyczących aktualnych tendencji i trendów w celu umożliwienia im podejmowania lepszych decyzji. Centrum wspiera Komisję Europejską w działaniach na rzecz promowania i rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie Unii. Zadania - przygotowanie wyboru dokumentów oraz analiza danych, - przyczynianie się do rozwoju i koordynacji badań, - wykorzystywanie i rozpowszechnianie odpowiednich informacji, - promowanie i wspieranie uzgodnionych działań w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego, - stworzenie miejsc spotkań dla szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców. |
Zarządzanie | Rada zarządzająca Skład Z każdego państwa członkowskiego: a) po jednym członku reprezentującym rząd; b) po jednym członku reprezentującym organizacje pracodawców; c) po jednym członku reprezentującym organizacje pracowników. Trzech członków reprezentujących Komisję Europejską. Członków, o których mowa w lit. a), b) i c), mianuje Rada. Komisja mianuje członków, którzy mają ją reprezentować. Koordynatorzy z organizacji pracodawców i organizacji pracowników na szczeblu europejskim i obserwatorzy z państw EOG również uczestniczą w spotkaniach rady zarządzającej i biura. Zadania Uchwalanie budżetu, priorytetowych celów średnioterminowych (wieloletnie planowanie Centrum) i programu prac oraz ocenianie i analizowanie rocznego sprawozdania z działalności oraz rocznego sprawozdania finansowego, przyjmowanie budżetu ostatecznego i planu zatrudnienia. Biuro Skład Przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących rady zarządzającej, po jednym koordynatorze z każdej grupy oraz jeden dodatkowy przedstawiciel Komisji. Dyrektor Mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez radę zarządzającą, odpowiada za zarządzanie Centrum i wykonuje decyzje rady zarządzającej i biura. Kontrola wewnętrzna Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Centrum w roku 2014 (2013) | Budżet ostateczny 17,28 (1) (18,53 (1)) mln euro Wkład Unii: 96,9 % (97,4 %) Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r. Liczba stanowisk według planu zatrudnienia: 98 (100) Stanowiska obsadzone: 95 (98) Inni pracownicy - pracownicy kontraktowi: 23 (23) - oddelegowani eksperci krajowi: 2 (4) Łączna liczba pracowników: 120 (125) - zadania operacyjne: 87 (91) - zadania administracyjne: 33 (34) |
Produkty i usługi w roku 2014 (2013) | Analiza polityki i sprawozdawczość Ustalenia zawarte w Przeglądzie postępów w realizacji celów kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2010-2014 Centrum stanowiły przedmiot dyskusji dotyczącej polityki szkolenia wśród dyrektorów generalnych ds. szkolenia zawodowego na posiedzeniach komitetu doradczego ds. kształcenia zawodowego (ACVT) podczas prezydencji greckiej i włoskiej. Przedstawiono je także na wspólnej konferencji Centrum i Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, która odbyła się w dniach 29-30 września 2014 r. Centrum przyczyniło się także do określenia nowych priorytetów w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego. Centrum opublikowało krótkie przeglądy krajowych systemów kształcenia i szkolenia zawodowego (Obserwacje kształcenia i szkolenia zawodowego) i opracowało szczegółowe karty państw dotyczące polityki kształcenia we wszystkich państwach członkowskich, w Norwegii i na Islandii. Informacja ta była przedmiotem zaleceń dla poszczególnych krajów wydanych w 2014 r. w ramach europejskiego semestru. W kontekście wspólnych ram oceny postępu realizacji polityki kształcenia i szkolenia (opublikowanych w Monitorze kształcenia i szkolenia za 2014 r.) Centrum wykorzystało swoją rozległą wiedzę na temat polityki kształcenia i szkolenia zawodowego, przedstawiając działania podejmowane w różnych państwach w celu zwiększenia szans na zatrudnienie osób, które ukończyły takie kształcenie lub szkolenie. Opublikowano także wybrane, istotne dla polityki wskaźniki statystyczne dotyczące kształcenia i szkolenia zawodowego. Są one przydatne w ocenie sytuacji panującej w każdym państwie członkowskim. Wskaźniki oparte na danych PIAAC stanowiły wkład Centrum do sztandarowej publikacji OECD pt. Edukacja w zarysie. Wspólne narzędzia europejskie, kwalifikacje i wyniki nauczania Wraz z Komisją Europejską Centrum koordynowało pracę Grupy Doradczej ds. Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF) i przeanalizowało istniejące krajowe ramy kwalifikacji (NQF) w 36 krajach. Wyniki tych analiz zostały opublikowane w nocie informacyjnej Ramy kwalifikacji: poszerzanie wpływu, utrzymujące się przeszkody. Nadal wspierano europejskie ramy odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET) oraz europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET). Opublikowano aktualną, elektroniczną wersję europejskiego spisu dotyczącego walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (obejmującego 33 kraje europejskie) na 2014 r. Centrum wydało także notę informacyjną Wyzwania związane z walidacją: czy Europa zbliża się do uznania wszystkich rodzajów uczenia się?. Odnotowano 102 mln wizyt na stronie internetowej Europass - zarządzanej przez Centrum i dostępnej w 27 językach - od chwili jej powstania (w 2014 r. było to 21,7 mln, a w 2013 r. 20,1 mln). Użytkownicy wygenerowali 47 mln CV online (w 2014 r. było to 13,1 mln, a w 2013 r. 9,8 mln). Centrum prowadziło ukierunkowane prace badawcze dotyczące wzmacniania synergii pomiędzy narzędziami europejskimi, a wyniki badań omówiono na konferencji wysokiego szczebla (w Salonikach w dniach 28-29 listopada). W roku akademickim 2013/2014 Centrum koordynowało 245 ostatnich wizyt studyjnych 2 709 specjalistów w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego z 34 państw (program zakończył się we wrześniu 2014 r.). Kształcenie dorosłych, przekształcenia i przygotowanie zawodowe W celu wsparcia europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego Centrum promowało, na poziomie europejskim i wśród państw członkowskich, współpracę mającą na celu rozwój uczenia się poprzez przygotowanie zawodowe i praktykę w miejscu pracy. Oceniło także warunki dla rozwoju i rozszerzenia przygotowania zawodowego panujące w różnych państwach. Centrum i Komisja Europejska zorganizowały wspólnie konferencję europejską pt. "Kierowanie partnerstwami na rzecz wzrostu gospodarczego" (Saloniki, 7-8 maja), aby ułatwić państwom członkowskim znalezienie potencjalnych partnerów chętnych do współpracy przy tworzeniu programów przygotowania zawodowego. W związku z konferencją Centrum wydało notę informacyjną Rozwój przygotowania zawodowego. Aby pomóc młodym ludziom i pracownikom stawić czoło zmianom na rynku pracy i osiągnąć na nim pozytywne wyniki, Centrum opublikowało badanie Na wzburzonych wodach: nauka na rzecz zmian w zatrudnieniu i na rynku pracy. Analiza umiejętności W 2014 r. Centrum przejęło odpowiedzialność za unijną panoramę umiejętności. Centrum opublikowało online swoje ostatnie prognozy dotyczące podaży umiejętności i zapotrzebowania na nie (na lata 2013-2025). Miało także swój wkład w wydanie raportu Global Agenda Council (GAC) Światowego Forum Ekonomicznego (którego członkiem było Centrum w latach 2012-2014) pod tytułem Dostosowanie umiejętności i potrzeb rynku pracy w światowej gospodarce - tworzenie partnerstw społecznych na rzecz lepszych umiejętności i lepszych miejsc pracy, które zostało zaprezentowane na spotkaniu w Davos-Klosters. Opublikowano notę informacyjną pt. Niedopasowanie umiejętności: mylące wrażenia. W lutym Centrum i OECD zorganizowały wspólnie drugie forum "Zielone umiejętności" w Paryżu. Centrum wraz z Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) i Międzynarodową Organizacją Pracy (MOP) wydały wytyczne dotyczące sposobów przewidywania potrzeb w zakresie umiejętności. Centrum wraz z Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym MOP zorganizowało także szkolenie na temat przewidywania i dopasowywania potrzeb w zakresie umiejętności. Centrum przyczyniło się także do wydania publikacji OECD i Unii Europejskiej Dostosowanie migracji gospodarczej do potrzeb rynku pracy. Wpływ organizacyjny działań Centrum Kluczowe wskaźniki wykonania świadczą o dużym oddziaływaniu organizacyjnym - prace Centrum są szeroko omawiane w 97 dokumentach dotyczących polityki UE. Centrum zapewniło doradztwo i wiedzę fachową w ramach imprez organizowanych podczas prezydencji i posiedzeń najważniejszych zainteresowanych stron na szczeblu UE w celu wsparcia realizacji polityki (164 wystąpienia). Centrum zorganizowało 69 konferencji, warsztatów i posiedzeń, w których uczestniczyli przedstawiciele UE i instytucji krajowych wysokiego szczebla. 92 % uczestników oceniło te imprezy jako "bardzo dobre" lub "dobre". Ze strony internetowej Centrum pobrano 600 000 publikacji przygotowanych w ośmiu językach, w tym 71 000 not informacyjnych skierowanych do decydentów. Świadczy to o dużym poziomie zainteresowania wiedzą i opiniami tworzonymi przez Centrum. 745 artykułów na temat pracy Centrum ukazało się w wiodących mediach europejskich, takich jak Die Welt, dodatek edukacyjny dziennika The Times i El País. Do publikacji i badań Centrum odnoszono się w czasopismach akademickich i naukowych (413 razy w latach 2013-2014). W celu uzyskania dalszych informacji zob. www.cedefop.europa.eu (sprawozdanie roczne i roczne sprawozdanie z działalności na rok 2014). |
(1) W tym dwa dodatkowe budżety korygujące o ujemnym wyniku, w wysokości łącznie 0,7 mln euro w 2014 r. (2) W tym dochody przeznaczone na określony cel pochodzące z umów o delegowanie zadań Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych. W 2013 r. wyniosły one 0,6 mln euro przeznaczone na działania w 2014 r. Źródło: Załącznik przekazany przez Centrum. |
ODPOWIEDŹ CENTRUM
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.