Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.366.156

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 grudnia 2011 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum

(2011/C 366/28)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwane dalej Centrum), z siedzibą w Lizbonie, zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie danych dotyczących narkotyków i narkomanii w celu opracowywania i upowszechniania obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na poziomie europejskim. Informacje te mają służyć za podstawę analizy popytu na narkotyki i metod jego zmniejszania, a także, w ujęciu bardziej ogólnym, zjawisk związanych z rynkiem narkotykowym(2).
2.
Budżet Centrum na 2010 r. wyniósł 16 mln euro w porównaniu z 14,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Centrum pracowników wyniosła na koniec roku 78 - tyle samo co w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Centrum, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).

Zadania dyrektora

5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Centrum, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Centrum oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

8. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Centrum(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Centrum na dzień 31 grudnia

2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 36 z 12.2.1993, s. 1. Rozporządzenie to wraz ze zmianami zostało uchylone rozporządzeniem (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1).

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu zawiera rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Centrum.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczne sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 20 czerwca 2011 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 7 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.emcdda.europa.eu/html.cfm/index115776EN.html.

ZAŁĄCZNIK 

Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włączając w to informację i profilaktykę.
Kompetencje Centrum

(rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady)

Cele

Dostarczanie Unii i państwom członkowskim rzeczowych, obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na poziomie unijnym dotyczących narkotyków i narkomanii oraz ich skutków.

Priorytetowe obszary działalności Centrum:

1) monitorowanie problemów związanych z narkotykami oraz pojawiających się tendencji, w szczególności wiążących się z zażywaniem różnego rodzaju narkotyków jednocześnie;

2) monitorowanie rozwiązań i dostarczanie informacji na temat najlepszych praktyk;

3) ocena ryzyka wiążącego się z nowymi substancjami psychoaktywnymi oraz utrzymywanie systemu szybkiej wymiany informacji;

4) opracowywanie narzędzi i instrumentów w celu ułatwienia państwom członkowskim monitorowania i oceny ich polityk krajowych, a Komisji monitorowania i oceny polityk unijnych.

Zadania

- Gromadzenie i analiza danych,

- poprawa metod porównywania danych,

- rozpowszechnianie informacji,

- współpraca z organami i organizacjami europejskimi i międzynarodowymi oraz państwami trzecimi,

- wykrywanie nowych zjawisk i zmian tendencji.

Zarządzanie1 - Zarząd

W skład Zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz dwóch niezależnych ekspertów w dziedzinie narkomanii wyznaczonych przez Parlament Europejski.

Przyjmuje program prac, roczne sprawozdanie z działalności i finansowe oraz budżet.

2 - Dyrektor

Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji.

3 - Komitet naukowy

Wydaje opinie. Składa się z nie więcej niż piętnastu znanych naukowców, powołanych przez Zarząd z uwagi na wysoki poziom ich wiedzy naukowej, w wyniku zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Zarząd może również wyznaczyć panel ekspertów uczestniczący w pracach rozszerzonego Komitetu Naukowego w zakresie oceny ryzyka dotyczącego nowych substancji psychoaktywnych.

4 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

5 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Centrum w 2010 r. (2009)Budżet

15,9 mln euro (14,7 mln euro). Dotacja UE 94 % (97 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 84 (82)

Stanowiska obsadzone: 78 (78)

+ 27 (26) innych pracowników (oddelegowani eksperci narodowi, pracownicy kontraktowi i tymczasowe zastępstwa)

Pracownicy ogółem: 105 (104)

Przydział stanowisk:

operacyjne 63,5 (62,5)

administracyjne i wsparcia informatycznego: 29,5 (30)

mieszane: 12 (11,5)

Produkty i usługi w 2010 r. (2009)Sieć informacyjna

Centrum zarządza siecią informatyczną służącą do gromadzenia i wymiany informacji, zwaną "Europejską siecią informacji o narkotykach i narkomanii" (Reitox); sieć ta powiązana jest z krajowymi sieciami informacji o narkotykach, z wyspecjalizowanymi ośrodkami w państwach członkowskich oraz z systemami informacyjnymi organizacji międzynarodowych współpracujących z Centrum.

Publikacje

- Sprawozdanie roczne dotyczące problemu narkotykowego w Europie - 23 (23) wersje językowe (publikacja i interaktywna strona internetowa),

- wybrane publikacje tematyczne: 3 (2),

- biuletyn statystyczny i interaktywna strona internetowa zawierająca ponad 350 (350) tabel i 100 (100) wykresów;

- sprawozdanie ogólne z działalności: roczne, 1 (1),

- biuletyn "Drugnet Europe": 4 (4) numery,

- Drugs in Focus (periodyk w dziedzinie narkotyków) (informacje na temat strategii): 0 (2) numery,

- monografia naukowa Centrum: 1 (1),

- EMCDDA Insights: 0 (1),

- opracowania tematyczne Centrum: 1 (4),

- wspólne publikacje: 3 (1),

- profile narkotyków: 3 (3) nowych i 14 (11) zaktualizowanych,

- opracowania techniczne i naukowe, w tym artykuły i streszczenia naukowe: 26 (23),

- plakaty naukowe: 1 (22),

- system zbierania, walidacji, przechowywania i wyszukiwania informacji (Fonte).

Inne strony internetowe

Tworzenie/aktualizacja/opracowanie zawartości publicznej strony internetowej Centrum obejmującej:

- przegląd sytuacji w poszczególnych krajach,

- przeglądy dotyczące leczenia uzależnień od narkotyków, profile przeciwdziałania,

- bazę danych ustawodawstwa antynarkotykowego w Europie,

- bazę narzędzi ewaluacyjnych,

- portal najlepszych praktyk (system wymiany danych o działaniach na rzecz ograniczania popytu na narkotyki, ograniczanie skutków stosowania narkotyków oraz moduły terapeutyczne),

- strony tematyczne,

- bazę danych publikacji.

Broszury promocyjne: 1 (1);

Materiały konferencyjne 1 (0)

Produkty medialne: 14 (12) informacji prasowych (5 w 23 językach) i 9 (6) zestawień informacji, 1 (0) prezentacja Power Point w 23 językach.

Udział w konferencjach/spotkaniach międzynarodowych: 183 (174).

Organizowanie spotkań technicznych i naukowych: 83 (29).

Źródło: Informacje przekazane przez Centrum.

ODPOWIEDZI CENTRUM

1.
Agencja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.