Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Centrum.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.128

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Centrum

(2007/C 309/22)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (EWG) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie danych dotyczących narkotyków i narkomanii w celu opracowywania i upowszechniania obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na poziomie europejskim. Informacje te powinny służyć jako podstawa do analizy popytu na narkotyki i metod zmniejszania go, a także, w bardziej ogólnym ujęciu, sposobów zwalczania zjawisk związanych z rynkiem narkotykowym.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Centrum sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 302/93 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania (w tym dochodów przeznaczonych na określony cel) wyniósł 95 % (94 % w 2005 r.), a wskaźnik wykorzystania środków na płatności wzrósł do 87 % (85 % w 2005 r.). W 2006 r. Centrum zmniejszyło ilość środków przeniesionych do 25 % (40 % w 2005 r.).

8. W 9 na 13 badanych przypadków wbrew postanowieniom umów wystąpiły opóźnienia w przewidzianych umowami o dotacje płatnościach dla krajowych punktów kontaktowych REITOX (Europejskiej Sieci Informacji o Narkotykach i Narkomanii).

9. W sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2005(4) Trybunał poczynił uwagę w sprawie pracownika, który został wysłany na długoterminową delegację do Brukseli, a po jej zakończeniu został oddelegowany do Komisji. Jednak od zakończenia delegacji pracownik ten nadal otrzymywał wynagrodzenie z Centrum, mimo że nie powrócił do pracy w Lizbonie. W 2006 r. sytuacja ta nie uległa zmianie. W 2007 r. uznano, że może on pracować wszędzie z wyjątkiem Lizbony.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 36 z 12.2.1993. Rozporządzenie zmienione rozporządzenia mi (WE) nr 3294/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 7) i (WE) nr 1651/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 30).

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 15 czerw ca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 13 lipca 2007 r.

(4) Dz.U. C 312 z 19.12.2006 (pkt 12, str. 68).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona)

grafika

Tabela 2

Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI CENTRUM

7. Centrum będzie nadal dokładało starań na rzecz utrzymania wysokiego wskaźnika wykonania budżetu i - w razie możliwości - poprawienia go.

8. W celu poprawy wymienionego procesu płatności EMCDDA podjęło różnorodne działania:

– ulepszenie odpowiedniego procesu komunikacji z Krajowymi Punktami Kontaktowymi (KPK) i notyfikowania im wiadomości,

– udzielenie KPK wytycznych i specjalistycznych szkoleń w zakresie procedur finansowych,

– zwiększenie zdolności operacyjnych w zakresie finansowego i administracyjnego zarządzania dotacjami,

– usprawnienie odpowiednich wewnętrznych procesów kontroli.

9. Delegacja pracownika, o którym mowa, zakończyła się w dniu 30 września 2006 r. Począwszy od dnia 1 października 2006 r., pracownik ten ponownie podjął pracę w EMCDDA. Jednakże osoba ta udała się na urlop chorobowy, poświadczając (za pomocą regularnie dostarczanych zaświadczeń lekarskich) niezdolność do wykonywania obowiązków z powodu choroby.

EMCDDA zwracało się dwukrotnie do służb medycznych Komisji Europejskiej z prośbą o przeprowadzenie badania lekarskiego mającego na celu zweryfikowanie przyczyn ww. zwolnienia. Badania potwierdziły istnienie przyczynków usprawiedliwiających nieobecność z powodu choroby.

EMCDDA będzie nadal stosowało wszystkie dostępne na mocy właściwych rozporządzeń środki w celu wyjaśnienia tego przypadku.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.