Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Eurojustu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.366.140

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 grudnia 2011 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2011/C 366/25)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Eurojust, z siedzibą w Hadze, został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego zadaniem jest poprawa koordynacji dochodzeń i ścigania w sprawach obejmujących terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jak również państw trzecich(2).
2.
Po przyjęciu budżetu korygującego ostateczny budżet Eurojustu na 2010 r. wyniósł 32,3 mln euro w porównaniu z 28,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Eurojust pracowników wyniosła na koniec roku 295 w porównaniu z 248 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Eurojustu, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).

Zadania dyrektora

5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowymi Eurojustu, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finanso- wego Eurojustu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kode- ksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontro- lerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę systemy kontroli wewnętrznej danej organizacji związane ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybu- nału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe(11) Eurojust rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Eurojustu na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13.
W zakresie tytułu III - Wydatki operacyjne - przeniesione środki na rok 2011 wyniosły 38 % budżetu tytułu III. Taki poziom przeniesienia był nadmierny i stanowi naruszenie zasady jednoroczności.

INNE KWESTIE

14.
Dyrektor Eurojustu odpowiada przed organem udzielającym absolutorium za realizację wszystkich obowiązków opisanych szczegółowo w pkt 5 "Zadania dyrektora", faktycznie jednak nie odpowiada on za większość bieżących decyzji w zakresie zarządzania, które są podejmowane przez Kolegium Eurojustu na mocy właściwych przepisów rozporządzenia ustanawiającego(12). Należy rozważyć ponowne zdefiniowanie zadań i obowiązków zainteresowanych stron, tak aby skutecznie rozwiązać problem zachodzących na siebie zakresów odpowiedzialności.
15.
W odniesieniu do procedur udzielania zamówień w jednym przypadku komisja oceniająca nie zastosowała współczynników korygujących zawartych w opublikowanej specyfikacji przetargowej.
16.
Pomimo że rekrutowanie pracowników z nieaktualnych list rezerwowych jest niedozwolone, w roku 2010 zatrudniono jednego urzędnika z listy rezerwowej, której ważność wygasła w styczniu 2009 r.

DZIAŁANIA W ZWIĄZKU Z USTALENIAMI DOTYCZĄCYMI POPRZEDNIEGO ROKU

17.
Poziom nieobsadzonych stanowisk w Eurojuście, który pod koniec 2009 r. wynosił 24 %, zmalał do 13 % pod koniec 2010 r.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1).

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Eurojust.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Eurojust.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 17 czerwca 2011 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 5 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następujących stronach internetowych: http://eca.europa.eu lub http://www.eurojust.europa.eu.

(12) Art. 28, 29, 30 i 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW, zmienionej decyzją Rady 2003/659/WSiSW (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, s. 44) i decyzją Rady 2009/426/WSiSW (Dz.U. L 138 z 4.6.2009, s. 14).

ZAŁĄCZNIK 

Eurojust (Haga)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(Art. 85 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Zadaniem Eurojustu jest wspieranie oraz wzmacnianie koordynacji i współpracy między krajowymi organami śledczymi i organami ścigania w odniesieniu do poważnej przestępczości, która dotyka dwóch lub więcej państw członkowskich lub która wymaga wspólnego ścigania, w oparciu o operacje przeprowadzane i informacje dostarczane przez organy państw członkowskich i Europol.
Kompetencje Eurojust

(Decyzja Rady 2002/187/WSiSW)

Cele

- Stymulowanie i poprawa koordynacji między właściwymi władzami państw członkowskich w zakresie dochodzeń i ścigania,

- poprawa współpracy, w szczególności ułatwianie wymiany informacji, wzajemnej pomocy prawnej i realizacji wniosków o ekstradycję,

- wspieranie właściwych władz państw członkowskich w celu zwiększenia skuteczności ich dochodzeń i postępowań,

- udzielanie pomocy w przypadku procedur dotyczących państwa członkowskiego i państwa trzeciego,

- udzielanie pomocy w przypadku procedur dotyczących państwa członkowskiego i Unii.

Zadania

W celu organizacji współpracy między różnymi krajowymi systemami prawnymi Eurojust wypełnia swoje zadania:

- za pośrednictwem swoich przedstawicieli krajowych, lub

- jako Kolegium.

Jeżeli właściwe władze danego państwa członkowskiego postanowią nie spełnić żądań Eurojustu jako Kolegium, informują Eurojust o przyczynach podjęcia takiej decyzji.

Zarządzanie1. Kolegium odpowiada za organizację i funkcjonowanie Eurojustu.

2. Kolegium składa się z przedstawicieli krajowych oddelegowanych przez każde państwo członkowskie zgodnie z jego systemem prawnym. Są to prokuratorzy, sędziowie lub funkcjonariusze policji o równoważnych kompetencjach.

3. Kolegium wybiera swojego przewodniczącego spośród przedstawicieli krajowych.

4. Wspólny organ nadzorczy kontroluje przetwarzanie danych osobowych.

5. Dyrektor administracyjny jest mianowany przez Kolegium stanowiące jednomyślnie.

6. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy.

7. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Eurojust w 2010 r. (2009)Budżet

32,3 (28,2) mln euro, w tym 2 mln euro dochodów przeznaczonych na określony cel (projekt wspólnego zespołu śledczego).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Członkowie Kolegium oraz personel powiązany: 58 (47), w tym:

27 członków krajowych, 3 prokuratorów łącznikowych, 16 zastępców i 12 asystentów.

185 (185) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 162 (141)

Inne stanowiska: 75 (60), w tym:

36 pracowników kontraktowych, 17 oddelegowanych ekspertów narodowych, 22 pracowników tymczasowych.

Pracownicy ogółem: 295 (248)

wykonujący:

zadania operacyjne: 157 (131)

zadania administracyjne: 107 (89)

zadania mieszane: 31 (28)

Produkty i usługi w 2010 r. (2009)Liczba spotkań koordynacyjnych

141 (131)

Łączna liczba spraw

1 424 (1 193)

Nadużycia finansowe: 631 (612)

Handel narkotykami: 254 (230)

Terroryzm: 25 (19)

Zabójstwa: 83 (90)

Handel ludźmi: 87 (74)

Źródło: Informacje przekazane przez Eurojust.

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

13.
W porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyły się automatyczne przeniesienia środków wskutek intensyfikacji działań w 2010 r., głównie w związku z projektem Analizy struktury organizacyjnej (Organisational Structural Review), kosztami nowej infrastruktury informatycznej oraz kosztami procesu danych. Wyłączając powyższe trzy elementy, nastąpiła łącznie redukcja przeniesień w oparciu o zbliżoną podstawę.
14.
Kolegium musi skorygować tę anomalię lub nowa regulacja powinna wyeliminować ten brak strukturalny.
15.
Aby uniknąć w przyszłości podobnych błędów, Eurojust zapewni przestrzeganie jakościowych standardów proceduralnych stosowanych w przetargach unijnych oraz dopilnuje, by osoby przeprowadzające ewaluację z ramienia Eurojustu były świadome odpowiedzialności spoczywającej na nich podczas wspólnych procedur z innymi organizacjami.
16.
Dokumentacja dotycząca przedmiotowych akt rekrutacyjnych nie była kompletna, jednak p.o. Dyrektor Administracyjny potwierdził w tym czasie, że podjęto decyzję o rozszerzeniu przedmiotowej listy rezerwowej. W celu zapewnienia, że taka sytuacja nie będzie miała miejsca w przyszłości, Eurojust podejmie środki mające na celu zapewnienie należytego dokumentowania decyzji rekrutacyjnych.
17.
Eurojust podejmuje działania nad dalszym ulepszeniem sytuacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.