Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.379

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/42)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (zwana dalej "Agencją", inaczej "REA") z siedzibą w Brukseli została ustanowiona decyzją Komisji 2008/46/WE 1 . Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się 1 stycznia 2008 r. i kończący się 31 grudnia 2017 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie działaniami Unii w dziedzinie badań naukowych 2 . W dniu 15 czerwca 2009 r. Agencja oficjalnie uzyskała od Komisji Europejskiej niezależność administracyjną i operacyjną.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 179 i 180 TFUE)

Gromadzenie informacji

Unia ma na celu wzmacnianie swojej bazy naukowej i technologicznej przez utworzenie europejskiej przestrzeni badawczej, w której naukowcy, wiedza naukowa i technologie podlegają swobodnej wymianie, oraz sprzyjanie rozwojowi swojej konkurencyjności, także w przemyśle.

W tym celu sprzyja ona przedsiębiorstwom, w tym małym i średnim, ośrodkom badawczym i uniwersytetom w ich wysiłkach badawczych i rozwoju technologicznym wysokiej jakości; wspiera ich wysiłki w zakresie wzajemnej współpracy, zmierzając w szczególności do umożliwienia naukowcom swobodnej współpracy ponad granicami, a przedsiębiorstwom - pełnego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego, zwłaszcza poprzez [...] określanie wspólnych norm i usuwanie przeszkód prawnych i fiskalnych tej współpracy. [...]

W dążeniu do osiągnięcia tych celów Unia prowadzi następujące działania, które stanowią uzupełnienie działań podejmowanych przez państwa członkowskie:

- wykonywanie programów badań, rozwoju technologicznego i demonstracyjnych, wraz z promowaniem współpracy z przedsiębiorstwami, ośrodkami badawczymi i uniwersytetami oraz między nimi,

- popieranie współpracy w dziedzinie unijnych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi,

- upowszechnianie i optymalizację wyników działań w dziedzinie unijnych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji,

- popieranie kształcenia i mobilności naukowców w Unii.

Kompetencje Agencji

(decyzja wykonawcza Komisji 2013/778/WE)

Cele

Agencja pomaga Komisji w osiągnięciu celów programów ramowych w zakresie badań naukowych oraz unijnych strategii promowania wzrostu poprzez wspieranie badań naukowych i innowacji w ramach realizacji priorytetów programu "Horyzont 2020" oraz siódmego programu ramowego. Agencja udziela wydajnej i skutecznej pomocy społeczności naukowej poprzez zapewnienie sprawnego zarządzania przyznaną jej częścią środków unijnych przeznaczonych na badania naukowe i innowacje, a także poprzez zapewnienie usług wsparcia służbom badawczym Komisji i uczestnikom programów ramowych. Agencja, jako promotor europejskiej przestrzeni badawczej i polityki badawczej UE, utrzymuje bliskie kontakty z beneficjentami oraz dąży do eksponowania roli Unii Europejskiej.

W ramach nowego mandatu (zatwierdzonego przez Komisję w grudniu 2013 r.) Agencji powierzono realizację spuścizny po częściach objętych siódmym programem ramowym z poprzedniego mandatu (działania "Maria Curie", działania dotyczące MŚP i działania badawcze "Przestrzeń kosmiczna" i "Bezpieczeństwo") oraz wielu działań w ramach nowego programu ramowego "Horyzont 2020" (działania "Maria Skłodowska-Curie", "Przyszłe i powstające technologie (FET)", "Badanie przestrzeni kosmicznej", "Wyzwania społeczne" nr 2, 6 i 7, "Upowszechnianie doskonałości i rozszerzanie uczestnictwa" oraz "Nauka dla społeczeństwa i z jego udziałem"). Jeżeli chodzi o zapewnianie wsparcia, w ramach nowego mandatu Agencja świadczy wiele rodzajów usług, w tym na rzecz nowych klientów.

Zadania

W odniesieniu do zarządzania projektami Agencja zawiera umowy o dotację i zarządza nimi, co obejmuje następujące działania:

- przygotowanie i publikację zaproszeń do składania wniosków,

- ocenę wniosków,

- przygotowanie i podpisywanie umów o dotację,

- monitorowanie realizacji projektów wraz z przyjmowaniem sprawozdań i innych produktów,

- dokonywanie płatności, odzyskiwanie środków, a także nakładanie sankcji, w rozumieniu art. 114 ust. 4 ogólnego rozporządzenia finansowego, szczególnie w przypadku stwierdzenia błędów w zadeklarowanych kosztach, wykrytych w wyniku kontroli ex post na poziomie beneficjentów końcowych,

- reklamę ex post i upowszechnianie rezultatów.

Jeżeli chodzi o usługi wsparcia, Agencja wykonuje następujące zadania:

- wsparcie administracyjne przy publikacji zaproszeń do składania wniosków, zarządzanie elektronicznym przyjmowaniem wniosków oraz wsparcie przy ocenach zdalnych i na miejscu,

- zakontraktowanie wszystkich ekspertów oceniających w ramach programu "Horyzont 2020" i specjalnych ekspertów zatrudnionych przez Agencję na etapie oceny projektu oraz płatności na ich rzecz (poza ekspertami Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych),

- zarządzanie bazą danych uczestników programu "Horyzont 2020" (Unique Registration Facility - URF) obejmujące wsparcie przy weryfikacji zdolności finansowej wybranych beneficjentów, z którego korzysta się także w przypadku innych programów UE (Fundusz Badawczy Węgla i Stali, COSME, Erasmus +, Kreatywna Europa, Europa dla Obywateli oraz programów dotyczących zdrowia i konsumentów),

- zarządzanie serwisem informacji o badaniach (Research Enquiry Service)/o programie "Horyzont 2020".

ZarządzanieKomitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje schemat organizacyjny i roczny program prac Agencji, po zatwierdzeniu przez Komisję. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji, a także jej roczne sprawozdanie z działalności oraz roczne sprawozdanie finansowe.

Dyrektor

Dyrektor jest powoływany przez Komisję i zarządza Agencją wraz z komitetem kierującym, wykonuje budżet administracyjny, ustanawia systemy zarządzania i kontroli wewnętrznej dostosowane do zadań powierzonych Agencji oraz sporządza sprawozdania, które przedstawiane są Komisji.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. Decyzja o udzieleniu absolutorium z wykonania budżetu administracyjnego przez Agencję adresowana jest do dyrektora. Komisja odpowiada za wykonanie budżetu operacyjnego powierzonego Agencji przez Komisję.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013)Budżet operacyjny na rok 2014

1 557,8 (1 759,2) mln euro środków na zobowiązania i 1 057,4 (1 443,6) mln euro środków na płatności. Agencja wykonuje budżet operacyjny Komisji na podstawie decyzji delegowanej Komisji.

Budżet administracyjny na rok 2014

51,5 (46,8) mln euro. Agencja wykonuje budżet administracyjny samodzielnie.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

Stanowiska w planie zatrudnienia: 145 (140) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych 139 (138).

Pracownicy kontraktowi: 435 (418) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 409 (407) obsadzonych na dzień 31 grudnia 2014 r.

Liczba zatrudnionych pracowników ogółem: 548 (545), w tym wykonujący zadania dotyczące:

- realizacji programu: 365 (366),

- usług wsparcia związane z programem "Horyzont 2020": 99 (96),

- administracji i zarządzania: 84 (83).

Produkty i usługi w roku 2014 (2013)Poza realizacją spuścizny siódmego programu ramowego i dalszym zarządzaniem działaniami "Maria Skłodowska-Curie" oraz "Przestrzeń kosmiczna" i "Bezpieczeństwo" w ramach programu "Horyzont 2020" od dnia 1 stycznia 2014 r., w drugim półroczu 2014 r. Agencja stopniowo przejmowała nowe działania delegowane: badania w obszarze rolnictwa i bezpieczeństwo żywnościowe (wyzwanie społeczne 2), badania w zakresie integracyjnych, innowacyjnych i refleksyjnych społeczeństw (wyzwanie społeczne 6), nowe elementy wyzwania społecznego 7 (badania nad bezpieczeństwem informatycznym) oraz działanie "Przyszłe i powstające technologie" (FET), należące do części "Doskonała baza naukowa" programu "Horyzont 2020".

W ramach części I programu "Horyzont 2020" - "Doskonała baza naukowa" w 2014 r. zamknięto siedem zaproszeń i dokonano trzech ocen. Łącznie zawarto 246 nowych umów o dotacje.

W ramach części II - "Wiodąca pozycja w przemyśle" w 2014 r. zamknięto sześć zaproszeń i dokonano sześciu ocen. Łącznie zawarto 36 nowych umów o dotacje.

W ramach wyzwania 2, 6 i 7 części III - "Wyzwania społeczne" w 2014 r. zamknięto jedenaście zaproszeń i dokonano sześciu ocen. Łącznie zawarto siedem nowych umów o dotacje.

W 2014 r. na rzecz projektów realizowanych w ramach programu "Horyzont 2020" dokonano 159 płatności zaliczkowych i jednej płatności okresowej.

Jeżeli chodzi o zarządzanie spuścizną programu "Ludzie" siódmego programu ramowego, dokonano 2 379 (3 787) płatności (okresowych/końcowych, z wyłączeniem płatności na rzecz ekspertów oceniających). Na koniec 2014 r. Agencja zarządzała łącznie 5 745 (6 090) projektami realizowanymi w ramach tego programu.

Jeżeli chodzi o zarządzanie spuścizną programu "Możliwości" siódmego programu ramowego w zakresie działań na rzecz MŚP, dokonano 390 (577) płatności (okresowych/końcowych, z wyłączeniem płatności na rzecz ekspertów oceniających). Na koniec 2014 r. Agencja zarządza łącznie 565 (691) projektami w ramach tego programu.

W ramach zarządzania spuścizną obszarów tematycznych "Bezpieczeństwo" i "Przestrzeń kosmiczna" programu "Współpraca" siódmego programu ramowego dokonano 193 (294) płatności (okresowych/końcowych, z wyłączeniem płatności na rzecz ekspertów oceniających). Na koniec 2014 r. Agencja zarządzała łącznie 324 (348) projektami w tych obszarach tematycznych.

W zakresie usług wsparcia w ramach programu "Horyzont 2020" w 2014 r. osiągnięto następujące rezultaty:

- wsparcie przy publikacji 64 (194) zaproszeń do składania wniosków,

- wpłynęły 42 874 (25 214) wnioski za pośrednictwem elektronicznego narzędzia do składania wniosków,

- zakontraktowano 11 399 (4 323) ekspertów oceniających i dokonano 10 585 (5 055) płatności na rzecz ekspertów (należy odnotować, że dane dotyczące 2013 r. odnoszą się tylko do programów, którymi zarządzała Agencja, zaś w 2014 r. zarządzanie Agencji objęło prawie wszystkich ekspertów oceniających w ramach programu "Horyzont 2020"),

- zatwierdzono 5 923 (4 524) uczestników,

- wysłano 13 052 (4 488) odpowiedzi na pytania zadane w ramach serwisu informacji o badaniach (Research Enquiry Service).

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.
ODPOWIEDŹ AGENCJI

Agencja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

1 Dz.U. L 11 z 15.1.2008, s. 9.
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 62 i 68 w związku z art. 53 i 58 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 162 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.