Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2012.388.40
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji
(2012/C 388/08)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2012 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Zadania kierownictwa 4. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z regulaminem finansowym Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej umożliwiających sporządzanie ostatecznych sprawozdań finansowych(9), które nie zawierają istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Zadania Trybunału 5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie(10), na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. 6. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksami etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 7. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdań finansowych system kontroli wewnętrznej oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. 8. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 9. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji(12). Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 10. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2011 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ AGENCJĘ SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Harald NOACK, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 października 2012 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.
(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające więcej informacji dotyczących wykonania budżetu i zarządzania nim.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu istotnych zasad rachunkowości i innych informacji dodatkowych.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 10).
(8) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 651/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(10) Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).
(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 28 czerwca 2012 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 28 czerwca 2012 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/eaci/docs_en.htm
(12) Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS), a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).
(13) Zob. pkt 13 sprawozdania dotyczącego sprawozdania finansowego za 2010 r. (Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 81).
ZAŁĄCZNIK
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) Kompetencje i zadania
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) | 1. Polityka unijna w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego. (art. 191 TFUE) 2. Unijna polityka w dziedzinie przemysłu ma na celu zapewnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityki innowacyjności, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsultują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji. (art. 173 TFUE) 3. Wspólna polityka transportowa określa wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Określa również warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim oraz środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu. (art. 91 ust. 1 i art. 100 ust. 2 TFUE) |
Kompetencje Agencji (określone w decyzji Komisji 2004/20/WE zmienionej decyzją 2007/372/WE) | Cele W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania na rzecz wspierania i rozwoju konkurencyjności i innowacji. Działania te obejmują ustanowienie Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego w szczególności Program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Działania te obejmują także program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006). Podstawowymi celami są wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, wspieranie wszystkich form innowacyjności, łącznie z ekoinnowacjami, oraz propagowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, łącznie z transportem. W ramach tych programów UE Agencja odpowiada za wszelkie zadania związane z pomocą Unii, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych lub wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej. Zadania Agencja odpowiada za realizację programów Unii na podstawie upoważnienia otrzymanego od Komisji: - zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów, - wykonanie wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami Unii, a w szczególności działań związanych z wykonaniem budżetu poprzez udzielanie zamówień i przyznawanie dotacji, - zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami, - w zakresie EIP - zarządzanie projektami i siecią Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base). |
Zarządzanie | Komitet Sterujący Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności. Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w roku 2011 (2010) | Budżet a) Budżet operacyjny 229,6 (249,8) mln euro (100 % z budżetu ogólnego UE). Agencja wykonuje budżet operacyjny pod nadzorem Komisji; - na IEE: 83,8 (71,0) mln euro, - na ekoinnowacje EIP: 38 (35,2) mln euro, - na sieci EIP: 50,9 (79,7) mln euro, - na MP: 56,8 (63,8) mln euro. b) Budżet administracyjny 15,6 mln euro (100 % dotacji UE) budżetu administracyjnego, który Agencja wykonuje samodzielnie. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2011 r. - Łączna liczba pracowników: 159 (155) w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 156 (142). - Pracownicy zatrudnieni na czas określony: 37 (37) w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 33 (33). - Pracownicy kontraktowi: 122 (118) w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 123 (109). |
Produkty i usługi w roku 2011 | W zakresie programu Inteligentna Energia - Europa (IEE): w ramach naboru wniosków wpłynęły 384 wnioski i odbyło się ponad 100 spotkań projektowych. Do końca marca 2011 r. Agencja zakończyła większość negocjacji w sprawie umów dotyczących 44 projektów wybranych w ramach naboru z 2010 r. Większość umów została podpisana do końca kwietnia 2011 r. Agencja uczestniczyła w ponad 20 krajowych dniach informacyjnych. Udzieliła ona także odpowiedzi w sprawie około 200 wniosków o sprawdzenie na etapie przedprojektowym, a średni czas udzielenia odpowiedzi nie przekroczył tygodnia. Specjalną uwagę poświęcono promowaniu nowej inicjatywy "Build Up Skills", mającej na celu szkolenie i wykwalifikowanie pracowników branży budowlanej. W dniu 16 marca Agencja zorganizowała warsztaty dla zainteresowanych podmiotów, mające na celu poinformowanie o tej inicjatywie zainteresowanych stron z sektora budowlanego, szkoleniowego i instytucjonalnego. Program EIP - Enterprise Europe Network W ramach programu EIP w skład sieci Enterprise Europe Network wchodzi ponad 580 organizacji partnerskich z 47 krajów, w tym z 27 państw członkowskich. Poza zadaniami związanymi z zarządzaniem projektami w ramach 92 umów (umowy szczególne o dotację) oraz projektem IPeuropAware, Agencja odpowiada również za "animację" programu Enterprise Europe Network, a także za zarządzanie narzędziami informatycznymi oraz bazami danych do interaktywnej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu. W 2011 r. Agencja zrealizowała w imieniu Komisji następujące działania: - Enterprise Europe Network: - działania w ramach sieci, - wsparcie sieci (animacja), - narzędzia informatyczne dla sieci. - Projekty IPR i portal Your Europe Business. - Projekty w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego. Ekoinnowacje Ekoinnowacje są wspierane z programu CIP za pomocą kilku rodzajów działań (instrumenty finansowe, sieci uczestników krajowych i regionalnych, projekty w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego). Agencji powierzono zarządzanie projektami w zakresie stosowania ekoinnowacji po raz pierwszy i ich powielania rynkowego, a orientacyjny budżet na ten cel na lata 2008-2013 wynosi 185 mln euro. W 2011 r. skoncentrowano się na następujących działaniach: - zakończenie naboru wniosków z 2010 r.: negocjacje zakończono do końca listopada 2011 r., wszystkie umowy (47) podpisano do końca listopada, - nowy nabór wniosków na 2011 r.: rozpoczął się w kwietniu 2011 r., wpłynęło 280 wniosków. Główną ocenę przeprowadzono od 21 listopada do 9 grudnia. Spotkanie końcowe zaplanowano na 14 lutego 2012 r., - generowanie i rozpowszechnianie informacji o projektach ekoinnowacyjnych, zgodnie założeniami planu działań informacyjnych Agencji (elektroniczne biuletyny informacyjne, regularna aktualizacja strony dotyczącej ekoinnowacji, przeniesienie bazy danych projektów ekoinnowacyjnych na nowy serwer, nowa umowa na prowadzenie i utrzymanie strony internetowej, organizacja europejskiego dnia informacyjnego w kwietniu 2011 r., - zarządzanie projektami będącymi w toku realizacji. Program Marco Polo Główne działania: - zakończenie naboru wniosków z 2010 r. (wpłynęło 101 wniosków), - promowanie i realizacja naboru wniosków na 2011 r. w efekcie przyjęcia programu prac Marco Polo na 2011 r. Nabór został ogłoszony w dniu 21 października, a termin składania wniosków upłynął 16 stycznia 2012 r., - generowanie i rozpowszechnianie informacji o programie Marco Polo, zgodnie z założeniami planu działań informacyjnych Agencji, - zalecenia dla macierzystej dyrekcji generalnej (DG MOVE) na temat realizacji programu Marco Polo i jego rozwoju w przyszłości, - zarządzanie projektami będącymi w toku realizacji. |
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
12. Zgodnie z poprzednimi zaleceniami Trybunału Agencja poprawiła metody prognozowania w tytule 1 (Wydatki na pracowników). W 2011 r. wystąpiło niewielkie przeszacowanie spowodowane czynnikami niezależnymi od Agencji lub trudnymi do przewidzenia okolicznościami w chwili zatwierdzenia budżetu wstępnego, jak na przykład: brak decyzji w sprawie indeksacji płac, pracownicy domagający się urlopu wychowawczego lub bezpłatnego, rotacja pracowników większa niż się spodziewano oraz przedłużająca się rekrutacja na poszczególne stanowiska. W budżecie na 2012 r. zastosowano podejście oparte na bardziej rygorystycznym prognozowaniu. Wykonanie budżetu za 2012 r. pokazuje, że szacunkowe wydatki na personel są dokładniejsze niż w poprzednich latach. Agencja uważa, że jest mało prawdopodobne, aby w przyszłości pojawiła się znaczna nadwyżka.
12. Zgodnie z poprzednimi zaleceniami Trybunału Agencja poprawiła metody prognozowania w tytule 1 (Wydatki na pracowników). W 2011 r. wystąpiło niewielkie przeszacowanie spowodowane czynnikami niezależnymi od Agencji lub trudnymi do przewidzenia okolicznościami w chwili zatwierdzenia budżetu wstępnego, jak na przykład: brak decyzji w sprawie indeksacji płac, pracownicy domagający się urlopu wychowawczego lub bezpłatnego, rotacja pracowników większa niż się spodziewano oraz przedłużająca się rekrutacja na poszczególne stanowiska. W budżecie na 2012 r. zastosowano podejście oparte na bardziej rygorystycznym prognozowaniu. Wykonanie budżetu za 2012 r. pokazuje, że szacunkowe wydatki na personel są dokładniejsze niż w poprzednich latach. Agencja uważa, że jest mało prawdopodobne, aby w przyszłości pojawiła się znaczna nadwyżka.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.