Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2011.366.81
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Agencji
(2011/C 366/15)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)
WPROWADZENIE
i Innowacyjności (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Brukseli, jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione na mocy decyzji Komisji 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r.(1) zmieniającej decyzję 2004/20/WE z dnia 23 grudnia 2003 r.(2). Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2004 r. i - wedle obecnego stanu - kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie działaniami UE w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz zrównoważonego transportu towarów(3).
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień artykułu 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest, na podstawie przeprowadzonej przez niego kontroli, przedstawienie poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur, w tym ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów, zależy od osądu kontrolerów Trybunału. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki jej transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zamknięty w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Harald NOACK, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 12 października 2011 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
(2) Dz.U. L 5 z 9.01.2004, s. 85.
(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(9) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.
(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 651/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(12) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 28 czerwca 2011 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 4 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/eaci/docs_en.htm.
(13) Zob. pkt 13 sprawozdania dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego za 2008 r. (Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 77) oraz pkt 13 sprawozdania dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego za 2009 r. (Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 83).
ZAŁĄCZNIK
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) | 1. Polityka unijna w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego. (artykuł 191 Traktatu) 2. Unijna polityka w dziedzinie przemysłu dąży do zapewnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsultują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji. (artykuł 173 Traktatu) 3. Wspólna polityka transportowa określa wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Określa również warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim oraz środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu. (artykuły 91 ust. 1 i 100 ust. 2 Traktatu) |
Kompetencje Agencji (decyzja Komisji 2004/20/WE zmieniona decyzją 2007/372/WE) | Cele W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania na rzecz promocji i rozwoju konkurencyjności i innowacji. Działania te dotyczą ustanowienia Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego w szczególności program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Działania te obejmują także program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006). Podstawowymi celami są wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, rozwój wszystkich form innowacji, łącznie z ekoinnowacjami oraz propagowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, łącznie z transportem. W ramach tych programów UE Agencja odpowiada za wszelkie zadania związane z pomocą Unii, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych lub wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej. Zadania Agencja odpowiada za realizację programów Unii w ramach zadań na podstawie upoważnienia otrzymanego z Komisji: - zarządzanie wszystkimi fazami trwania projektów, - wykonanie wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programami Unii, a w szczególności działań związanych z wykonaniem budżetu poprzez udzielanie zamówień i dotacji, - zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami, - w zakresie EIP, zarządzanie projektami i siecią Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base). |
Zarządzanie | 1 - Komitet Sterujący Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności. 2 - Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską. 3 - Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 4 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w 2010 r. (2009 r.) | Budżet a) 249,8 (203,1) mln euro (100 % budżetu ogólnego UE). Agencja wykonuje budżet operacyjny na odpowiedzialność Komisji: - na IEE, 71,0 (72,1) mln euro, - na ekoinnowacje EIP, 35,2 (32,2) mln euro, - na sieci EIP, 79,7 (32,0) mln euro, - na MP 63,8 (66,9) mln euro. b) 15,9 (13,3) mln euro (100 % dotacji Unii) na budżet administracyjny, który Agencja wykonuje samodzielnie. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r. Pracownicy ogółem: 142 (141) Pracownicy zatrudnieni na czas określony: 37 (37) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 33 (28) obsadzone Pracownicy kontraktowi: 115 (110) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 109 (113) obsadzonych. Przydział stanowisk: a) operacyjne: 119 = 84 % (118 - 84 %) b) administracyjne: 23 = 16 % (23 - 16 %). |
Produkty i usługi w 2010 r. | W zakresie programu Inteligentna Energia - Europa (IEE): Agencja monitorowała 314 realizowanych projektów i podpisała 62 nowe umowy o dotację. W odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków w 2010 r. złożono 348 projektów. Po raz pierwszy Agencja zorganizowała dwa spotkania z podwykonawcami, w których uczestniczyło ponad 50 koordynatorów. Celem tych spotkań było przeszkolenie podwykonawców już we wczesnej fazie ich projektu. Europejskie i krajowe dni informacyjne przyciągnęły 3 500 uczestników, co stanowi wzrost o 20 % w stosunku do roku 2009. Po raz pierwszy Agencja odpowiadała za organizację Tygodnia Zrównoważonej Energii (EUSEW), składającego się z 330 wydarzeń, czyli ponaddwukrotnie więcej niż w roku 2009. Liczba dni poświęconych EUSEW poza Brukselą wzrosła czterokrotnie i osiągnęła 250 wydarzeń. Prace promocyjne przeprowadzone w związku z EUSEW zaowocowały ponad 200 wzmiankami w mediach. Wydarzenia w samej tylko Brukseli przyciągnęły ponad 6 000 uczestników. W imieniu Komisji Agencja zainicjowała szereg działań informacyjnych na szczeblu UE, których celem jest przyjęcie praktyk dotyczących zrównoważonej energii np. ManageEnergy. Ponadto Agencja zorganizowała w skali UE konkurs szkolny i utworzyła portal poświęcony pracom nad ekologicznymi pojazdami Clean Vehicle Portal. Ponadto Agencja wprowadziła nowy logotyp IEE oraz nową szatę graficzną. Działania informacyjne Agencji zaowocowały także wzrostem o 100 % w porównaniu z 2009 r. liczby wejść na strony poświęcone bazie danych projektów IEE (1,5 mln odwiedzin), wzrostem o 25 % w porównaniu z rokiem poprzednim liczby subskrybentów biuletynów elektronicznych (17 000); obejmowały one także ulotki informacyjne, broszury projektowe, przeglądy informacji i materiały wideo. W ramach programu EIP - Enterprise Europe Network w skład sieci wchodzi ponad 580 organizacji partnerskich z 47 krajów, w tym z 27 państw członkowskich. Poza zadaniami związanymi z zarządzaniem projektami w ramach 92 umów (określone umowy o dotację) oraz projektem IpeuropAware, Agencja odpowiada również za "animację" programu Enterprise Europe Network, a także za zarządzanie narzędziami IT oraz bazami danych do komunikacji interaktywnej pomiędzy uczestnikami projektu. W 2010 r. uruchomiono nową publiczną stronę internetową, intranet oraz stronę informacyjną, a także wybrano platformę dla nowego systemu IT "Merlin". Przeszło 900 uczestników wzięło udział w dorocznej konferencji w Antwerpii zorganizowanej we współpracy z prezydencją belgijską. Celem konferencji jest propagowanie wśród partnerów programu wydarzeń i strategii unijnych, które bezpośrednio dotyczą MŚP. Ponad 94 % uczestników oceniło konferencję jako udaną. W roku 2010 przeszkolono ponad 800 pracowników partnerów programu. Opisano 50 historii sukcesu, z czego 3 zostały sfilmowane - ich celem jest zilustrowanie korzyści płynących z programu. Z materiałem tym zapoznało się blisko 4,7 mln odbiorców. W celu lepszego wykonania projektu Agencja przeszła reorganizację w październiku 2010 r. i w ramach jej struktury organizacyjnej wyodrębniono dział, który zajmuje się udzielaniem bardziej zindywidualizowanego wsparcia partnerom w zakresie działań programowych oraz dział wsparcia horyzontalnego, który wspiera program całościowo. W zakresie ekoinnowacyjnych projektów powielania rynkowego Agencja monitorowała 90 realizowanych projektów i podpisała 47 nowe umowy o dotację. W odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków wpłynęło o 42 % więcej wniosków (287) niż w 2009 r. Zaproszenie do składania wniosków było promowane w ramach ogólno-europejskich (1) i krajowych (11) dni informacyjnych, w których udział wzięło ponad 1 500 osób. Utworzono internetową bazę danych z opcją wyszukiwania, zawierającą informacje na temat wszystkich projektów z zakresu ekoinnowacji. 109 000 użytkowników odwiedziło łącznie 121 000 stron. Liczba subskrybentów elektronicznego biuletynu informacyjnego wzrosła o 41 % (7 200). W ramach wysiłków związanych z propagowaniem projektu powstały broszury, ulotki oraz materiały informacyjne wideo. W odniesieniu do programu Marco Polo Agencja monitorowała 66 realizowanych projektów i podpisała 21 umów. W odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków w 2010 r. wpłynęło 101 projektów, co stanowi 44 % wzrost w porównaniu z rokiem 2009. 346 uczestników z 30 krajów wzięło udział w europejskim dniu informacyjnym zorganizowanym w lutym. Konferencja programowa Marco Polo zorganizowana w Wiedniu przyciągnęła 180 uczestników i była tematem 16 relacji w mediach, których odbiorcami mogło być około 1 miliona osób. Agencja propaguje program poprzez odnowioną witrynę internetową Marco Polo, którą odwiedzono 430 000 razy, biuletyny informacyjne prenumerowane przez 15 % więcej subskrybentów niż w zeszłym roku (1 500) oraz za pomocą dwóch nowych materiałów wideo dotyczących programu Marco Polo. W celach informacyjnych powstały broszury poświęcone projektom, ulotki oraz materiały wideo w formacie DVD. Również w prasie pojawiło się o 25 % więcej wzmianek (81) niż w roku 2009. |
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.