Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedzią Agencji.
Dz.U.UE.C.2011.366.75
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedzią Agencji
(2011/C 366/14)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)
WPROWADZENIE
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień artykułu 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Harald NOACK, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 12 października 2011 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
(1) Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 88.
(2) Dz.U. L 190 z 18.7.2008, s. 35.
(3) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Dz.U L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(9) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.
(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 651/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(12) Ostateczne roczne sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 15 czerwca 2011 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 7 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://tentea.ec.europa.eu/en/about_us/mission__introduction/key_documents.htm.
ZAŁĄCZNIK
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Bruksela)
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Bruksela)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu | 1. Aby pomóc osiągnąć cele określone w artykułach 26 i 174 oraz umożliwić obywatelom Unii, podmiotom gospodarczym, wspólnotom regionalnym i lokalnym pełne czerpanie korzyści z ustanowienia obszaru bez granic wewnętrznych, Unia przyczynia się do ustanowienia i rozwoju sieci transeuropejskich w infrastrukturach transportu, telekomunikacji i energetyki. 2. W ramach systemu otwartych i konkurencyjnych rynków działanie Unii zmierza do sprzyjania wzajemnym połączeniom oraz interoperacyjności sieci krajowych, jak również dostępowi do tych sieci. Uwzględnia ona w szczególności potrzebę łączenia wysp, regionów zamkniętych i peryferyjnych z centralnymi regionami Unii. (artykuł 170 TFUE) 1. Aby osiągnąć cele określone w artykule 170, Unia: - ustanawia zbiór wytycznych obejmujących cele, priorytety i ogólne kierunki działań przewidzianych w dziedzinie sieci transeuropejskich; wytyczne te wskazują projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, - urzeczywistnia każdy środek, który może się okazać niezbędny do zapewnienia współdziałania między sieciami, w szczególności w dziedzinie normalizacji technicznej, - może wspierać projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, popierane przez państwa członkowskie, a wskazane w ramach wytycznych określonych w tiret pierwszym, w szczególności poprzez analizy możliwości wykonania, gwarancje kredytowe lub bonifikaty oprocentowania; Unia może się również przyczyniać do finansowania, za pośrednictwem Funduszu Spójności utworzonego zgodnie z artykułem 177, poszczególnych projektów w państwach członkowskich w dziedzinie infrastruktury transportu. Działania Unii biorą pod uwagę potencjalną efektywność gospodarczą projektów. 2. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, koordynują między sobą polityki prowadzone na poziomie krajowym, które mogą mieć znaczący wpływ na realizację celów określonych w artykule 170. Komisja może podjąć, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji. 3. Unia może zadecydować o współpracy z państwami trzecimi w celu wsparcia projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz zapewnienia współdziałania między sieciami. (artykuł 171 TFUE) |
Kompetencje Agencji | Cele Agencja jest odpowiedzialna za zarządzanie techniczne i finansowe realizacją programu TEN-T Komisji. Jej zadaniem jest zwiększenie efektywności realizacji transeuropejskiej sieci transportowej mniejszym kosztem; wzmocnienie zaangażowania kręgów specjalistycznych w kwestie związane z transeuropejską siecią transportową; zapewnienie wysokiego poziomu wiedzy specjalistycznej poprzez ułatwienie zatrudniania wyspecjalizowanego personelu; zagwarantowanie lepszej koordynacji finansowania z innymi instrumentami Unii; uproszczenie i zwiększenie elastyczności wdrażania programu TEN-T; zwiększenie rozpoznawalności działań Unii w dziedzinie TEN-T oraz, ogólnie, wnoszenie wartości dodanej do zarządzania programem TEN-T. Zadania a) Techniczne i finansowe zarządzanie projektami i wydarzeniami, współfinansowanymi z budżetu TEN-T; b) gromadzenie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji koniecznych do realizacji i programowania sieci transeuropejskiej; c) udzielanie wsparcia technicznego promotorom projektów i instytucji finansowej zarządzającej instrumentem gwarancji kredytowej dla projektów TEN-T; d) zapewnianie wszelkiego wsparcia technicznego i administracyjnego na prośbę Komisji. Organizacja macierzysta Agencji, DG MOVE, nadal zajmuje się wszystkimi sprawami instytucjonalnymi i podejmowaniem decyzji związanych z TEN-T. |
Zarządzanie | 1 - Komitet Sterujący Działania Agencji nadzoruje Komitet Sterujący, obecnie złożony z pięciu członków i jednego obserwatora. Członkowie Komitetu Sterującego są mianowani na okres dwóch lat. Zasadniczo posiedzenia Komitetu Sterującego odbywają się cztery razy w roku. Niektóre działania i decyzje muszą uzyskać aprobatę Komitetu, zanim zostaną zrealizowane. Dotyczy to np. budżetu administracyjnego, planu zatrudnienia, programu prac, rocznego sprawozdania z działalności, wstępnej wersji rachunku wszystkich dochodów i wydatków, sprawozdania z oceny zewnętrznej oraz przyjmowania niektórych szczególnych zasad i środków itp. O szeregu innych działań Komitet jest informowany na bieżąco. W wyjątkowych i pilnych przypadkach decyzje podejmuje się w drodze procedury pisemnej. 2 - Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską na okres pięciu lat. 3 - Audyt wewnętrzny Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej i jednostka audytu wewnętrznego Agencji. 4 - Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 5 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w 2010 r. (2009 r.) | Budżet a) 8,0 mld euro (100 % z ogólnego budżetu Unii Europejskiej) budżetu TEN-T związanego z perspektywą finansową na lata 2007-2013. Agencja wykonuje budżet operacyjny na odpowiedzialność Komisji. b) 9,79 mln euro (100 % dotacji UE) budżetu administracyjnego, który Agencja wykonuje samodzielnie. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r. Pracownicy zatrudnieni na czas określony: 33 stanowiska w planie zatrudnienia, z czego 31 (94 %) obsadzonych. Pracownicy kontraktowi: 66 planowanych stanowisk, w tym 62 (94 %) obsadzone. Pracownicy ogółem: 99 (93 stanowiska obsadzone). Przydział stanowisk: a) operacyjne: 65 (61 stanowisk obsadzonych); b) administracyjne: 34 (32 stanowiska obsadzone). |
Produkty i usługi w 2010 r. | Agencja wyznaczyła cztery szczegółowe cele w dziedzinie działalności operacyjnej na 2010 r., które były powiązane z priorytetami ustalonymi przez DG MOVE. Pierwszym celem było wspieranie procesu ukończenia infrastruktury TEN-T poprzez skuteczne i wydajne zarządzanie techniczne i finansowe programem i projektami TEN-T, uwidaczniając w ten sposób wartość dodaną oraz wiedzę fachową Agencji. Drugi cel dotyczył przede wszystkim wsparcia zastosowania inteligentnej infrastruktury transportowej w całej sieci TEN-T. Za trzeci cel Agencja postawiła sobie wspieranie DG MOVE w związku ze zmianą polityki TEN-T oraz śródokresowym przeglądem programu, w szczególności poprzez dokonanie oceny realizacji projektów. Czwartym celem było zwiększenie świadomości na temat programu TEN-T, Agencji oraz jej osiągnięć, jak również większe wsparcie dla jej partnerów, szczególnie w kwestiach związanych z finansowaniem projektu oraz partnerstwami publiczno-prywatnymi. Agencja wyznaczyła sobie ponadto dwa szczegółowe cele w dziedzinie działalności horyzontalnej: pierwszy to podniesienie wydajności działań Agencji poprzez udoskonalenie jej metod pracy, wewnętrznej organizacji, struktury oraz zarządzania personelem oraz opracowanie nowych narzędzi (w dziedzinie informatyki i sprawozdawczości), tak aby lepiej zarządzać cyklem życia projektu oraz do celów analizy statystycznej, sprawozdawczości i monitoringu. Drugi to dalszy wzrost skuteczności systemu kontroli wewnętrznej, tak aby uzyskać wystarczającą pewność, że zasoby przeznaczone na działania są wykorzystywane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami oraz że obowiązujące procedury kontroli dają niezbędną gwarancję dotyczącą legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw. Rok 2010 był drugim pełnym rokiem działalności Agencji. Głównym wyzwaniem w 2010 r. było aktywne zaangażowanie się w najważniejsze obszary działań określone przez rodzimą DG, dalsza poprawa zarządzania technicznego i finansowego projektami TEN-T dotyczącymi wszystkich rodzajów transportu oraz wykazanie w pełni wartości dodanej agencji wykonawczej w przyczynianiu się do skutecznego wdrożenia programu. |
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.