Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2009.304.77
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji
(2009/C 304/15)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2009 r.)
WSTĘP
1. Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Brukseli, jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione na mocy decyzji Komisji 2007/372/WE z 31 maja 2007 r.(1) zmieniającej decyzję 2004/20/WE z 23 grudnia 2003 r.(2). Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2004 r. i - wedle obecnego stanu - kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie działaniami Wspólnoty w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności oraz zrównoważonego transportu towarów(3).
2. Budżet Agencji na 2008 r. wyniósł 11,5 mln euro w porównaniu z 6,9 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 131 w porównaniu z 69 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 248 Traktatu Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2008 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Początkowy budżet w wysokości 14,8 mln euro został w październiku 2008 r. zmniejszony o 3,3 mln euro(13). Zmiany dokonane w budżecie początkowym były związane przede wszystkim z opóźnieniami w zatrudnianiu pracowników oraz, w mniejszym stopniu, ze zmianą przewidywanej liczby wyjazdów służbowych, a także niższymi niż prognozowane kosztami wynajmu budynku.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 października 2009 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.
(3) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 5.
(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(9) Art. 29 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 1653/2004.
(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004, ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 651/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(12) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 29 maja 2009 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 30 czerwca 2009 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ono na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://www.europa.eu/agencies/executive_agencies/eaci/index_en.htm
(13) Budżet korygujący 1/2008 (Dz.U. L 342 z 19.12.2008, s. 31).
Tabela
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Agencji określone w decyzji Komisji 2004/20/WE zmienionej decyzją Komisji 2007/372/WE | Zarządzanie | Środki udostępnione Agencji w 2008 r. (w 2007 r.) | Produkty i usługi w 2008 r. | |
1. Polityka Wspólnoty w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego. (art. 174 Traktatu) 2. Wspólnotowa polityka w dziedzinie przemysłu dąży do zapewnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Wspólnoty poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityk innowacyjnych, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsul-tują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji. (art. 157 Traktatu) 3. Wspólna polityka transportowa określa wspólne reguły mające zastosowanie do transportu międzynarodowego wykonywanego z lub na terytorium państwa członkowskiego lub tranzytu przez terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich. Określa również warunki dostępu przewoźników niemających stałej siedziby w państwie członkowskim do transportu krajowego w państwie członkowskim oraz środki pozwalające polepszyć bezpieczeństwo transportu. (art. 71 ust. 1 i art. 80 ust. 2) | Cele W ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia Unia Europejska podjęła działania na rzecz promocji i rozwoju konkurencyjności i innowacji. Działania te dotyczą ustanowienia Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) 2007-2013 (decyzja nr 1639/2006/WE), obejmującego w szczególności Program Inteligentna Energia - Europa (IEE) oraz Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Działania te obejmują także program Marco Polo (MP) (rozporządzenie (WE) nr 1692/2006). Podstawowymi celami w tym kontekście są w szczególności wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP, rozwój wszystkich form innowacji, łącznie z ekoinnowacjami oraz propagowanie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach, łącznie z transportem. W ramach tych programów wspólnotowych Agencja odpowiada za zadania związane z pomocą wspólnotową, z wyjątkiem oceny programów, kontroli prawodawstwa i badań strategicznych lub wszelkich innych działań, które wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Komisji Europejskiej. | Zadania W zakresie wdrażania programów wspólnotowych, za które Agencja była odpowiedzialna w 2008 r. w wyniku przekazania jej zadań przez Komisję: - zarządzanie wszystkimi fazami trwania projektów, - przyjmowanie instrumentów wykonania budżetu oraz prowadzenie, na podstawie upoważnienia Komisji, wszystkich działań niezbędnych do zarządzania programem wspólnotowym, a w szczególności działań związanych z udzielaniem zamówień i dotacji, - zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji potrzebnych do zarządzania procesem realizacji programu, jak również wspieranie koordynacji i synergii pomiędzy programami, - w zakresie EIP, zarządzanie projektami i siecią Enterprise Europe Network, zarządzanie projektami pilotażowymi i projektami powielania rynkowego w zakresie innowacji ekologicznych oraz działaniami w zakresie innowacyjności o wysokim stopniu standaryzacji (projekt IP Base). | 1. Komitet Sterujący Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności. 2. Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską. 3. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 4. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. | Budżet A) 204,8 (137,3) mln euro (100 % z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, w tym 55,8 (63,8) mln euro na IEE, 27,9 (0,0) mln euro na ekoinnowacje, 38,3 (0,0) mln euro na MP i 82,8 (73,5) mln euro na EIP. Agencja wykonuje budżet operacyjny na odpowiedzialność Komisji. B) 11,5 (6,9) mln euro (100 % dotacji wspólnotowej) na budżet administracyjny, który Agencja wykonuje samodzielnie. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2008 r. Stanowiska pracowników tymczasowych: 36 (35) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 27 (22) obsadzonych. Pracownicy kontraktowi: 108 (77) stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 104 (47) obsadzone. Pracownicy ogółem: 131 (69) z czego wykonujący zadania: a) operacyjne: 110 (54), b) administracyjne: 21 (15). | W zakresie programu Inteligentna Energia - Europa (IEE): Agencja monitorowała 409 realizowanych projektów i podpisała 73 nowe umowy o dotację w ramach zaproszenia do składania wniosków 2007. W ramach zaproszenia do składania wniosków 2008 Agencja wybrała 54 projekty spośród 342 złożonych wniosków. Promocja zaproszenia prowadzona była za pomocą strony internetowej IEE, elektronicznych biuletynów i 37 dni informacyjnych (460 uczestników europejskiego dnia informacyjnego i 1.500 uczestników podczas 15 krajowych dni informacyjnych, w których udział brała Agencja). Agencja rozpowszechniała informacje o programie i jego rezultatach za pomocą strony internetowej IEE (1,2 mln odwiedzin strony, 400 tys. ściągnięć), nowej bazy danych o projektach z możliwością wyszukiwania, 4 nowych raportów wideo (>18 mln widzów, >150 emisji w telewizji), 5 nowych broszur o projektach (rozprowadzono 87 tys. kopii), "Przeglądu informacji o inteligentnej energii" (rozprowadzono 80 tys. kopii) oraz 6 elektronicznych biuletynów (10 tys. abonentów). Agencja przekazywała Komisji informacje zwrotne o rezultatach projektów IEE dzięki warsztatom, np. na temat sprawności energetycznej w kontekście dyrektywy w sprawie budynków. W zakresie programu EIP: Uruchomiony na początku 2008 r. program Enterprise Europe Network oferuje MŚP i firmom z UE punkt kompleksowej obsługi w zakresie innowacyjności i usług biznesowych. W 2008 r. Agencja w pełni usamodzielniła się w zakresie powierzonego jej zarządzania projektami i w zakresie zadań dotyczących zarządzaniem siecią. Do końca 2008 r. podpisano umowy o dotację ze wszystkimi 83 konsorcjami. Od czasu przekazania jej zadań przez Komisję w kwietniu 2008 r. Agencja zorganizowała ponad 8 grup roboczych, 2 sesje szkoleniowe dla partnerów sieci z ponad 90 uczestnikami, a także - wraz z prezydencją francuską - doroczną konferencję sieci z ponad 800 uczestnikami. Agencja opracowała również szatę graficzną sieci. W zakresie ekoinnowacyjnych projektów powielania rynkowego Agencja przygotowała i opublikowała zaproszenie do składania wniosków 2008. Na koniec 2008 r. ocena 134 przedstawionych wniosków była niemal ukończona. Promocja tego zaproszenia prowadzona była za pomocą 1 europejskiego i 10 krajowych dni informacyjnych (1.260 uczestników) oraz nowej, specjalnej strony internetowej (>300 tys. odwiedzin strony). Działania promujące ten program obejmowały również przygotowanie nowej szaty graficznej, elektronicznego systemu biuletynów (3 tys. abonentów) oraz nowych plakatów i ulotek (rozprowadzono 12 tys. sztuk). W zakresie programu Marco Polo: Od marca 2008 r. Agencja odpowiada za monitorowanie 43 projektów w trakcie realizacji; w ciągu 2008 r. podpisano 20 nowych umów o dotację związanych z zaproszeniem do składania wniosków 2007. Agencja zarządzała oceną w ramach zaproszenia 2008, w związku z którym przedstawionych zostało 46 wniosków, a wybranych 30. Narzędzia wykorzystywane przy promocji programu obejmowały odnowioną stronę internetową (ok. 250 tys. odwiedzin strony), nową szatę graficzną, 7 biuletynów elektronicznych (800 abonentów), nowe plakaty (rozprowadzono 2 tys. sztuk), dwie regionalne konferencje w Walencji i Wenecji (400 uczestników), lepsza obecność w mediach (40 artykułów prasowych, ponad 1,5 mln czytelników) oraz przygotowanie pierwszego wideo (publikacja w 2009 r.). |
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. Budżet wstępny na 2008 r. był oparty na szacunkowej liczbie pracowników wskazanej w "fiche financière" (ocena skutków finansowych) decyzji Komisji dotyczącej rozszerzenia zakresu zadań Agencji. Pracowników zatrudniano w trakcie roku zgodnie z kolejnym przekazaniem zadań z macierzystych dyrekcji generalnych.