Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.311.79

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/12)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (zwana dalej "Agencją") jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione decyzją Komisji 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r.(1) zmieniającą decyzję 2004/20/WE z dnia 23 grudnia 2003 r.(2). Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2004 r. i - wedle obecnego stanu - kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Agencja zarządza działaniami Wspólnoty w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacji oraz zrównoważonego transportu towarów.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(5) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Ostateczny budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 6,9 mln euro w porównaniu z 5,2 mln euro przyznanymi IEEA w budżecie na rok poprzedni. Prawie 90 % budżetu (6,2 mln euro) zostało przyznane na zobowiązania, jednak 2,1 mln euro zostało przeniesione. Znaczna część tych przeniesień dotyczyła dostaw towarów lub usług, przewidzianych w znacznym stopniu do realizacji w 2008 r. Powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady jednoroczności. Ponadto kwoty przeniesień zostały zawyżone o 0,3 mln euro.

8. W związku z rozszerzeniem kompetencji Agencji jej budżet początkowy był modyfikowany dwa razy w ciągu roku(6). Agencja dopiero dnia 4 stycznia 2008 r. opublikowała oba budżety korygujące w Dzienniku Urzędowym. Zmienione dane nie zostały opublikowane osobno dla każdego budżetu korygującego. Powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady przejrzystości.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.

(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.

(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 5.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 18 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 3 lipca 2008 r.

(5) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(6) Pierwszy budżet korygujący został przyjęty przez Komitet Sterujący dnia 12 lipca 2007 r., drugi - dnia 17 października 2007 r. Pierwszy budżet korygujący został uchwalony po decyzji o zwiększeniu budżetu początkowego z 4,563 mln euro do 9,910 mln euro. Drugi, październikowy budżet korygujący, miał na celu zredukowanie budżetu do 6,937 mln euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)

grafika

Tabela 2

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI WYKONAWCZEJ DS. KONKURENCYJNOŚCI I INNOWACJI

7. Zgodnie z zeszłorocznym zaleceniem Trybunału, EACI dokonała przeglądu wszystkich zobowiązań w budżecie na rok 2007 i wszystkich zobowiązań prawnych podpisanych w 2007 r. w celu oceny kwot, które zostaną przeniesione np. w związku z aktualnymi umowami z ekspertami (780.975 euro) i tymi dotyczącymi IT (363.728 euro). Średnie zawyżenie wynosi jedynie 12 % sumy z przeniesienia lub 4 % budżetu na rok 2007; według EACI jest to właściwy margines na pokrycie nieprzewidzianych wydatków.

W 2008 r. w celu dalszego zmniejszenia zawyżenia podjęte zostaną dodatkowe środki, takie jak ocena sytuacji w odniesieniu do kwot przeniesionych częściej w ciągu roku.

8. Co się tyczy rozszerzenia zadań EACI, druga poprawka do budżetu na 2007 rok została przyjęta jedynie trzy miesiące po pierwszej. EACI uznała, że bardziej efektywna pod względem kosztów będzie jednoczesna publikacja obu poprawek do budżetu, także wraz z poprawkami do budżetów innych agencji (zasada rzetelnego zarządzania finansami).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.